verkeerde been lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:50

andreaaa93 schreef:
Als je aan gaat draven, gelijk goed naar het binnenbeen kijken.. waneer het binnenbeen naar voren gaat, moet jij gaan staan.:)

das fout ;o
het buitenbeen moet naar voor gaan en dan moet je staan
anders trek je paard over schouder (als je op verkeerde been zit)

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:52

beantsje schreef:
Die juf heeft het niet begrepen en kan beter wat anders gaan doen!!!
wie wordt nou boos als een leerling het niet snapt?

nee, als het buitenbeen naar je toekomt (en binnenbeen dus naar voren gaat), ga je zitten.

Je hebt een fries; dikke manen? Maak anders een vlecht als je de schouders niet goed kunt zien.

heb dat probleem ook by myn haflinger.

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:55

Okee, ik heb het anders geleerd dus vandaar dat ik het zo zei:)
brandneweyes schreef:
andreaaa93 schreef:
Als je aan gaat draven, gelijk goed naar het binnenbeen kijken.. waneer het binnenbeen naar voren gaat, moet jij gaan staan.:)

das fout ;o
het buitenbeen moet naar voor gaan en dan moet je staan
anders trek je paard over schouder (als je op verkeerde been zit)

Anya

Re: verkeerde been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:57

zoek een juf met meer geduld. En doe je ogen dicht en VOEL!
rechtuit rijdend voel je dat trouwens niet. Je voelt of je op het goede been zit in een bocht of op een cirkel. En je kunt natuurlijk kijken (zie tips), maar voelen werkt beter op termijn.

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:59

Okee. Ja klopt als je alleen maar recht door rijd, dan voel je het niet, maar als je op de volte gaat of door een bocht, dan kun je het wel voelen dat heb ik zelf ook wel gehad:D

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:44

Ik draaf aan en dan ga ik 1 tot 2 keer lichtrijden,
en dan kijk ik of ik op het goede been zit, anders zit ik een extra keer door. :o
Maar als het gelijk moet, draaf je aan en blijf je zitten tot het paard net in draf is,
dan kijk je naar het buitenbeen. Als het naar voren gaat, denk je 'staan'.
Als het naar achteren gaat, denk je 'zit'. :P
Dan ga je dus al voor jezelf bedenken wanneer je moet lichtrijden.
Je denkt dus: staan,zit,staan, zit, en dat ga je dus ook echt meedoen.
Ik hoop dat je het begrijpt, ik ben namelijk nogal slecht in dingen uitleggen *D
Laatst bijgewerkt door Sisi_96 op 23-08-10 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

yzlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 07:56

hoi
ik heb naar andere manege gekekeken maar daar is de stalling te duur en me paard vind het niet leuk om in de trailer te staan want dan gaat ze echt te keer dus moet hier blijven rijden
ik ga morgen weer rijden
tips zijn nog steeds welkom
maar de tips ook al bedankt

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:14

ha lekkere juf idd,
stel haar voor dat je ff een les wil waar je kan gaan oefenen op het goede been.
wat ik meestal doe is het volgende:
als we gaan aan draven vraag ik: zit je op het goede been?
ik laat ze zelf even voelen wat "lekkerder rijd" dus: ik zeg wissel af en toe eens "van been"
op mijn aangeven.
dus jij gaat draven ik zeg na een aantal meter zit zit, dan wissel je namelijk, laat je weer stuk draven en zeg weer zit zit. dit doe ik een paar rondes.
meestal voelen de meeste wel wat het goede been is, want als je op het verkeerde been rijd heb je het gevoel dat je meer wiebelt en sneller uit balans bent.
Als iemand er echt niet uitkomt, zeg ik gewoon als we gaan draven zit zit. dit blijf ik herhalen tot ze het zelf door hebben. en ja dit kan wel even duren. dus dit kan je ook aangeven, wanneer je les hebt alleen aan haar te vragen of je goed zit zo niet doe je even zit zit.
gr

yzlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 09:04

ariegorn schreef:
ha lekkere juf idd,
stel haar voor dat je ff een les wil waar je kan gaan oefenen op het goede been.
wat ik meestal doe is het volgende:
als we gaan aan draven vraag ik: zit je op het goede been?
ik laat ze zelf even voelen wat "lekkerder rijd" dus: ik zeg wissel af en toe eens "van been"
op mijn aangeven.
dus jij gaat draven ik zeg na een aantal meter zit zit, dan wissel je namelijk, laat je weer stuk draven en zeg weer zit zit. dit doe ik een paar rondes.
meestal voelen de meeste wel wat het goede been is, want als je op het verkeerde been rijd heb je het gevoel dat je meer wiebelt en sneller uit balans bent.
Als iemand er echt niet uitkomt, zeg ik gewoon als we gaan draven zit zit. dit blijf ik herhalen tot ze het zelf door hebben. en ja dit kan wel even duren. dus dit kan je ook aangeven, wanneer je les hebt alleen aan haar te vragen of je goed zit zo niet doe je even zit zit.
gr

heej..
aan dit bericht heb ik echt wat
ik hoop dat me paardrijd juf dit een beetje begrijpt (en dat ze niet boos word)
en anders ga ik gewoon stoppen met rijden en dan vraag ik iemand anders wel die me les wil geven

LinVer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:39

Wat een vervelende juf heb je dan.

Als het buitenbeen naar voren gaat, moet je gaan staan. Probeer eerst zonder te kijken, te voelen of je goed zit en kijk daarna pas naar je been. Zo leer je het vanzelf op je gevoel te doen!

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:33

Ik zou het eerst een paar keer in de stap proberen, en als dat dan goed wil in de draf proberen.

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:45

Ik snap de frustratie een klein beetje van je juf. Maar al zeker een ander gaan zoeken, straks als je wat verder ben moet je namelijk ook de tijd krijgen om iets onder de knie te krijgen..

Zodra je paard overgaat in draf moet je naar zijn BUITENVOORbeen kijken, al gaat deze naar VOREN dan ga jij STAAN. Probeer anders eerst te kijken wanneer het paard zijn been daar neerzet. This een ritme, als je dat hebt gaat het goedkomen!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:51

ik zou toch iemand anders zoeken die je les geeft ;)