Paard laten berijden door 2 mensen op 1 dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:54

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 20:41

Malakay schreef:
Jullie delen het paard nu met z'n tweeën en straks met z'n drieën zeg je. Houd dat in dat je nu een half uur per dag mag rijden en straks 20 minuten?
Das geen doen vind ik. Als je met zijn drieën een paard deelt en elke dag alle drie rijd in 1 uur dan zullen de eerste en de laatste meer bezig zijn met warm lopen en uitstappen dan met echt rijden. Zeker als je ook nog graag wedstrijden wil rijden dan zou ik liever 2 keer in de week serieus (een uur) kunnen oefenen dan elke dag 20 minuutjes waarbij ik een aantal keer moet instappen of uitstappen. Met z'n tweeën een paard delen is nog te doen maar met z'n drieën en dan ook nog af en toe een wedstrijdje mee pikken is wel heel rommelig :?
Gaan jullie ook les volgen met het paard? Prive les of op een club? En hoe pakken jullie dat dan aan?

Met zijn drieën gaat opzich prima, en wij gaan ook prive les volgen.

Edit: borstelen, tutten etc vind ik niet erg om met zijn tweeën/drieeën te doen, vind ik eigenlijk wel gezellig, gaat echt alleen om het rijden.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:50

Ik heb het ook enkel en alleen over rijden, de verzorging is zelfs leuker om samen te doen (terminste ik vind het wel gezelliger). Maar hebben jullie er dan al over gesproken hoe jullie dat gaan doen met lessen? Ook gezamelijk lessen in een uur of toch om en om? Als je al om en om les krijgt dan gaan ze bij je thuis vast ook wel inzien dat om en om rijden ook fijner is. Dan kan de ene de verzorging doen en de ander rijd en de dag erna ruil je om van plek. ;) Hou de moed erin jullie vinden wel een oplossing.

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 22:54

Nou ik denk dat ik maar mooi klaar ben, er valt namelijk niet over te praten. Als ik erover begin, dan krijg ik dingen te horen van: ik word zo zat van dit gezeik, anders gaat ze weg hoor, jullie doen hem met zijn drieeën, punt uit.

Als ze haar weg doen, nee dan is bij mij het hek van de dam. Ik denk dat ik me maar gedeisd moet houden, het is niet anders. Dan maar 30 minuutjes rijden (waarvan 10 in/uitstappen). Het is ook niet echt reeël om wedstrijden te gaan rijden, want dat gaat niet met 20 minuutjes, althans lijkt me erg lastig om zo te moeten trainen.

Jammer vind ik dit soort dingen eigenlijk, ik weet 1 ding wel: als ik later mijn eigen paard heb, word die niet gedeeld!
Sorry maar de moed zakt me een beetje in de schoenen. :(

@ Malakay: ze willen het liefst dat we achter mekaar gaan lessen, mijn ouders houden voet bij stuk, zo gaat het en niet anders. Echt jammer. Zij vinden dat het zo prima gaat. Elke dag met zijn drieeën, en als ik niet kan dan gaan mijn zusje en moeder.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia_o op 23-08-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:57

mijn pony wordt soms 2 x op een dag "gereden"
en merk eigenlijk niks aan mijn training.
ik weet dat zij het met de training niet zo nouw neemt,, maar pony lief vergeet eigenlijk nooit wat wel en niet mag.

het enige wat ik mn bijrijder gevraagd heb of ze haar gewoon langzaam wil laten lopen.
wil geen racepaard, anders had ik mn draver wel gehouden :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:58

Jammer dat je zus en moeder het anders zien... Mijn 1e pony had ik samen met mijn zus en we hadden gewoon vaste dagen dat we reden. Misschien moet je het even laten rusten en over een poosje weer bekijken, dan is de nieuwigheid er ook een beetje af. Succes in ieder geval!

123468086

Re: Paard laten berijden door 2 mensen op 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:59

Ik denk dat het in de loop van de tijd wel afzakt hoor, nu is alles nog nieuw en leuk maar straks word het een ander verhaal denk ik :) Sucses met ze'n allen! :)

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:00

Het is jammer maar verdeeld over 1 dag gaat niet, want we moeten allebei naar school, en om een paard 2 uur achter mekaar, elke dag te laten lopen vind ik toch behoorlijk veel.

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:06

Ik heb ervaren dat meerdere keren op een dag rijden geen problemen oplevert hoor. Ik rij nu 3 keer in de week in de ochtend een fries om hem wat verder op te leiden. Zijn eigenaren rijden er zelf savonds ook nog een uur mee en ik pak hem per keer 30-40 min (incl. in-en uitstappen). Scheelt in mijn geval ook wel dat zn eigenaren niet zo heel veel vragen en dat hij alleen bij mij écht aan het werk is.

edit: lees net dat het in jullie geval niet mogelijk is om verspreid over de dag te rijden. Zonde! In mijn geval is het echt een uitkomst. Paardje wordt verder opgeleid en eigenaren kunnen zelf ook nog lekker rijden.

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:07

Nee verspreid over de dag is echt geen optie i.v.m. school.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:09

Ik dacht dat het juist de bedoeling was dat het een gezinspaard zou worden? Neem tenminste aan dat dit topic van je zusje is?

Overigens denk ik dat een paard - zie inderdaad alle manegepaarden - er prima tegen kan als er meerderen op een dag op zitten. Wel kun je met de fine-tuning die nodig is voor een wedstrijd wat in de problemen komen. Kan het zijn dat jouw ambities met het paard wat afwijken van die van de andere gezinsleden?

Edit: is het wel het topic van je zusje, of ben je het zelf, gezien het onderschrift? Heb je een nieuw account aangemaakt? Naam veranderen was in dat geval misschien handiger geweest...

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:13

Ik heb 9 jaar mijn paard gedeeld met mijn broertje en dat paard werd door ons allebei vaak op 1 dag gereden. Soms een uur dressuur en dan nog een lange buitenrit. Later ging ook mijn schoonzus hem rijden. Toen kreeg ie priveles met mij, groepsles met mij en springles met mijn schoonzus op 1 dag! Paardje is inmiddels 16 en nog fit als een hoentje. Nu heb ik een bijrijder met hetzelfde schema als mijn schoonzusje. Gaat prima!

Alleen als ik op wedstrijd ging mocht mijn broertje alleen maar buitenrijden als ik terug was. Anders was ie te wild....

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:15

Sientje schreef:
Ik dacht dat het juist de bedoeling was dat het een gezinspaard zou worden? Neem tenminste aan dat dit topic van je zusje is?

Overigens denk ik dat een paard - zie inderdaad alle manegepaarden - er prima tegen kan als er meerderen op een dag op zitten. Wel kun je met de fine-tuning die nodig is voor een wedstrijd wat in de problemen komen. Kan het zijn dat jouw ambities met het paard wat afwijken van die van de andere gezinsleden?

Edit: is het wel het topic van je zusje, of ben je het zelf, gezien het onderschrift? Heb je een nieuw account aangemaakt? Naam veranderen was in dat geval misschien handiger geweest...

Nee is van mij, ik had problemen met mijn account, hij logde zelf uit enz, vandaar een nieuwe aangemaakt en nu doet hij dat niet meer.

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:16

Maar stel je rijdt allebei.. zo'n 40 á 50 minuten, dat moet dus absoluut geen probleem zijn?

Ik vind het moeilijk, de één zegt beter om en om, de ander het kan makkelijk. Maar heb stof om over na te denken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:19

Waar gaat het om? Om het rijden, dus op een paard zitten, of willen jullie een paard trainen, zodat het paard zo optimaal mogelijk rijpaard kan zijn? Dan zal het dier namelijk de ene keer 10 minuten en de andere keer 70 minuten lopen. Ligt er maar net aan, wat er op dat moment nodig is. ;)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:19

Mijn ponie loopt ook wel eens vaker op 1 dag. Prima niks aan de hand. Het ligt er een beetje aan er kan best 's middags op gehobbeld zijn en dat ik 's avonds aan de slag ga. 2 keer op een dag vol intensief red ze lichamelijk prima maar mentaal raakt ze eerder in de knoop.

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:20

Nee, dat is echt geen probleem. Een paard met een beetje conditie moet dat echt makkelijk kunnen joh! Maar mijn tip: ga zo snel mogelijk lessen bij dezelfde instructeur. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om een band op te bouwen met je paard en hem te leren kennen. Neem gerust twee lessen achter elkaar hoor. Daar wordt ie juist lekker los van ;)!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:56

Ik denk dat jullie allemaal nog wel iets anders naast het paard hebben. Als je zus een keer een verjaardag heeft, haakt zij waarschijnlijk die dag dus af, of ze gaat op een ander tijdstip. Dan heb jij het paard dus al voor je alleen (of met je moeder, maar sowieso alweer een persoon minder). Uiteindelijk zullen je moeder en zusje ook weinig vooruitgang boeken in die 20 minuten, en het denk ik anders willen. En mijn instructrice zou 3 personen in een uur trouwens afraden, misschien doet de jouwe dat ook?

Ik denk dat dit probleem zich vanzelf gaat oplossen, nu helaas nog maar even tanden bijten..

Mijn paard kan trouwens makkelijk 2 uur trainen qua conditie, maar de concentratie en de wil is op een gegeven moment weg.

LinVer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:42

Ik denk dat het voor het paard niet zo erg is, maar dat het voor jou wel vervelend kan zijn. Het is natuurlijk leuker om zelf even een uurtje te oefenen, zodat je echt van begin tot eind met je paard bezig bent.

Nu is het allemaal nog nieuw, maar ik denk dat het met de tijd vanzelf wel goed komt. Dag om dag is helemaal geen slecht idee!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:48

ik snap je standpunt maar vind je toch best wel egoistisch.
Ik snap heel goed dat het fijner is als je de hele dag voor jezelf hebt qua rijden dat je niet rekening hoeft te houden voor als je zus of moeder nog wil rijden.

Maar je praat enkel over ik wil dit ik wil dat, helemaal super dat je ambities hebt maar dat gaat natuurlijk niet op als je met zijn 3en een paard moet delen ook al rijd je moeder momenteel nog niet.
Zou heel blij zijn dat je een "eigen" paard hebt en probeer er het beste van te maken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:50

Ik heb niet heel het topic gelezen, maar denk aan manegepaarden, die hebben ook dagelijks meerdere ruiters op hun rug en dit lukt ook.

Als ik samen met mijn bijrijder ga wandelen, wisselen we ook af. Iemand mee op de fiets, en de ander op het paard, halverwege wisselen. Gaat prima :)

Ik snap wel dat als je net goed bezig bent, je niet 'ineens' wilt stoppen en het paard doorgeven.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:51

Voor het paard is het niet erg om twee uur te lopen hoor.
Kun je niet ieder twee vaste dagen afspreken, dan een dag niet rijden maar longeren oid (desnoods doen jullie dat om en om (om de week)) en dan twee dagen twee uur achter elkaar? (en straks zijn die twee dagen voor je moeder, dus ieder twee dagen in de week het paard voor jezelf? Of kan je moeder wel anders dan s'avonds? Dan kun je afspreken dat je moeder s'ochtends gaat en jullie de avonden ook opdelen???

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 20:31

Hier ben ik weer, vandaag met zijn tweeën gedaan en ging al veel beter dan normaal, ouders willen erover nadenken en vinden het eigenlijk toch een goed idee. Vrijdag ga ik (ben ik namelijk vrij) met mijn ma, en mijn zusje zaterdag met mams. Voorlopig doen we hem nog met zijn tweeën omdat mijn ouders eerst willen zien hoe ik met school zit. Ook hebben ik en mijn zusje het over het ''trainen'' gehad en we zijn nu ongeveer met hetzelfde bezig. :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:39

Wiwabalia schreef:
Hier ben ik weer, vandaag met zijn tweeën gedaan en ging al veel beter dan normaal, ouders willen erover nadenken en vinden het eigenlijk toch een goed idee. Vrijdag ga ik (ben ik namelijk vrij) met mijn ma, en mijn zusje zaterdag met mams. Voorlopig doen we hem nog met zijn tweeën omdat mijn ouders eerst willen zien hoe ik met school zit. Ook hebben ik en mijn zusje het over het ''trainen'' gehad en we zijn nu ongeveer met hetzelfde bezig. :)

hartstikke mooi, maar vanwaar die omslag van je ouders? eerder schreef je dat ze er niks van wouden weten.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:52

Ik heb misschien ook een idee voor je.

Voorbeeldje:

Maandag, dinsdag en woensdag rijden jullie alle 3 (30 min p.p.)
Donderdag rustdag voor paardje.
Vrijdag paard helemaal van jou, zaterdag helemaal van je ma en zondag helemaal van je zusje.

Is dat geen slim idee? is eerlijk verdeeld, jullie delen het paard 3 dagen gezamenlijk en ieder heeft 1 dag het paard voor zichzelf om op die dag iets langer te kunnen rijden en dan wat meer tijd daarvoor heeft.

Je zo het ook om en om kunnen doen.
Maandag gezamenlijk, dinsdag jij, woensdag gezamenlijk, donderdag je zusje, vrijdag gezamenlijk en zaterdag je moeder en zondag rustdag.

En verder als het paard goede conditie heeft kan die best 1,5 tot 2 uur lopen.
Ik les zelf bij een manege waar ik 2 uur achter elkaar les heb (is steeds maar 1 les per avond, dus paarden lopen max. 2 uur op een avond) maar soms doen we ook een groeps wissel, dan gaan we na 3 kwartier van paard ruilen.

Als je het paard op conditie heeft dat die het red om 1,5 uur te lopen kunnen jullie 3 er allemaal 30 min op rijden.
30 min is naar mijn idee wel kort om echt lekker aan het werk te gaan, daarom had ik dat schematje bedacht dat ieder ook 1 dag het paard voor zichzelf heeft en die dag kan gebruiken om daar wat meer tijd in te steken.

Succes iig met het verdelen van jullie paardje :)