Paard hangt vreselijk aan mijn handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien80

Re: Paard hangt vreselijk aan mijn handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:07

kan het nu idd goed lezen!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:13

Maar het doel van het topic was, om te weten te komen hoe ze haar paard minder moest laten hangen op haar armen. Dwalen we nou niet en beetje af van dit onderwerp? :o

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:14

waarom vind je dat we afdwalen RenWaBl?

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:16

Omdat zij graag wil weten hoe zij haar paard minder moet laten hangen. Wij proppen dit hele topic vol met een discussie over hoe je de nageeflijkheid rijdt en leert bij een jong paard. :)

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:27

Heb het artikel gelezen! Leuk om te lezen want het sluit wel aan waarmee ik op dit moment bezig ben bij mijn paard.

En om nog even terug te komen op het hangen in de hand bij het paard van de TS. Die van mij deed dit ook altijd waardoor ik uit het zadel getrokken werd. Nu probeer ik in het zadel te blijven zitten en zet mijn hand neer voor het zadel en ga niet mee naar voren. Uiteindelijk stopt het paard met trekken/ hangen en gaat nageven. Dus is het denk wel een oplossing voor een paard wat hangt. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je paard aan je been is maar dat is m.i. wat anders als vooruit rijden en loslaten aan de voorkant.

wcrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:35

Ik zou meer been gevenf en minder in de mond proberen te trekken.. Heeft bij mij geholpen! :D en als die het goed doet belonen

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 01:04

Bedankt voor de tips!! Ik was even een avondje weg en meteen 2 pagina's vol! :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 06:52

RenWaBl schreef:
Omdat zij graag wil weten hoe zij haar paard minder moet laten hangen. Wij proppen dit hele topic vol met een discussie over hoe je de nageeflijkheid rijdt en leert bij een jong paard. :)

Volgens mij heeft dit artikel daar dus alles mee te maken.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 06:58

jury schreef:
RenWaBl schreef:

Volgens mij heeft dit artikel daar dus alles mee te maken.

Het heeft er ook zeker mee te maken. Maar het geeft, naar mijn idee, geen direct antwoord op de vraag van de TS. :)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:00

Maar het helpt me wel, denk niet dat je er ook direct een antwoord op kan geven maar slechts tips. Ik moet het toch eerst zelf proberen of het werkt voor mij en mijn paard!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:08

Daar heb je helemaal gelijk in. :j

1Olifantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:18

hangen in de hand kan heel veel betekenissen hebben.

Wat je wel kan doen is: Overgangen rijden, 'proberen' figuren terijden, en los laten aan de voorkant!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:19

jury schreef:
Tja, dat kan. Maar dan ben je het ook niet met familie Bartels eens ...... en dat kan natuurlijk ook.
Het jonge paard wordt overigens in een apart stuk aangehaald. Hierbij ligt de nadruk meer op tempo controle dan op houdingcontrole.
Ik heb nu een enkele zin eruit gehaald maar het staat er echt heel duidelijk omschreven. echt de moeite waard.

Toen ik deze "methode" aangeleerd kreeg dacht ik ook nog van achter naar voren rijden en dan komt het goed.
Maar je kan nog zoveel naar voren rijden (en paard moet natuurlijk wel gehoorzaam zijn voor het been) maar als ie dan niet nageeflijk is wordt ie het daardoor ook echt niet. Bij een niet nageeflijk paard kun je bv slecht lengtebuiging rijden en ook de ophouding komen slecht/niet door.
Uiteraard is alles een wisselwerking, als het 1 niet goed is dan gaat het ander vaak ook nog niet goed.
Maar met de manier zoals door Imke wordt uitgelegd ben ik het dus helemaal eens.

Heb je het artikel (meerde bladzijdes) zelf al gelegen?
Nogmaals echt de moeite waard en lees het eerst eens, en kom dan met een totaal oordeel.
Als paardrijden zo makkelijk was om alles in 1 post uit te leggen dan vraag ik me toch af waarom we elke week weer les nodig hebbe. :D

Ik geloof best dat dit allemaal werkt. Maar bij bartels staan de paarden zonder meer aan het been. Ik blijf erbij dat je paard fijn aan het been moet staan voor hij fijn in de aanleuning is.
En ze moeten aan het bit zijn. je moet wel zorgen dat als je een ophouding maakt er geluisterd word. Anders heeft het geen zin.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 02:56

sporter schreef:
Ik geloof best dat dit allemaal werkt. Maar bij bartels staan de paarden zonder meer aan het been. Ik blijf erbij dat je paard fijn aan het been moet staan voor hij fijn in de aanleuning is.
En ze moeten aan het bit zijn. je moet wel zorgen dat als je een ophouding maakt er geluisterd word. Anders heeft het geen zin.

Ja maar hoe zorg je daar voor? Wat doe je als je geen reactie krijgt op je kleine ophouding? Want steeds maar harder worden lijkt me ook niet de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 06:51

kamille schreef:
sporter schreef:

Ja maar hoe zorg je daar voor? Wat doe je als je geen reactie krijgt op je kleine ophouding? Want steeds maar harder worden lijkt me ook niet de oplossing.

Soms werkt spanning tot ontspanning, maar je moet wel weten hoe je deze druk op moet bouwen. Dat is niet zo makkelijk want je doet dit snel verkeerd. Je moet weten wanneer je los moet laten.

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:27

Je moet idd niet steeds harder worden als het niet lukt maar gewoon dezelfde druk houden en wachten tot het paard ontspant/ nageeft. je kan ermee beginnen door het eerst te oefenen in het halthouden. Ik rij nu een paar maanden op deze manier en het lukt echt niet in 1 x, gaat wel even tijd overheen voordat je het goede gevoel hebt en het paard het begrijpt.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:36

Als ik dit zo lees heb je duidelijk te maken met een paard dat zijn buikspieren niet gebruikt. De buikspieren van een paard hebben namelijk 3 functies het dragen van de ruiter, de achterhand onderbrengen en zijn hoofd te kunnen dragen.
De oplossing ligt dan ook bij de buikspieren. ik zou een poosje met een losse teugel gaan rijden en actief rijden, hierdoor leer je het paard op eigen benen lopen. Maar wat veel belangrijker is om het paard verticaal recht te richten hierdoor kan hier paard ook zijn buikspieren actieveren en de spieren ontwikkelen om zelf zijn hals te gaan dragen. Zodra jij namelijk die druk aanhoud die je paard geeft leer je hem namelijk om op jou te lopen en is het voor hem ook niet nodig om zijn buikspieren te gebruiken.

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:06

Tigra_ schreef:
Loslaten. Je moet je paard niets geven om te hangen. Wat minder contact en actief gaan rijden. Ga vooral rijden op je benen en zit.

kzou da ook zeggen (: