Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jury schreef:RenWaBl schreef:Omdat zij graag wil weten hoe zij haar paard minder moet laten hangen. Wij proppen dit hele topic vol met een discussie over hoe je de nageeflijkheid rijdt en leert bij een jong paard.
Volgens mij heeft dit artikel daar dus alles mee te maken.
jury schreef:Tja, dat kan. Maar dan ben je het ook niet met familie Bartels eens ...... en dat kan natuurlijk ook.
Het jonge paard wordt overigens in een apart stuk aangehaald. Hierbij ligt de nadruk meer op tempo controle dan op houdingcontrole.
Ik heb nu een enkele zin eruit gehaald maar het staat er echt heel duidelijk omschreven. echt de moeite waard.
Toen ik deze "methode" aangeleerd kreeg dacht ik ook nog van achter naar voren rijden en dan komt het goed.
Maar je kan nog zoveel naar voren rijden (en paard moet natuurlijk wel gehoorzaam zijn voor het been) maar als ie dan niet nageeflijk is wordt ie het daardoor ook echt niet. Bij een niet nageeflijk paard kun je bv slecht lengtebuiging rijden en ook de ophouding komen slecht/niet door.
Uiteraard is alles een wisselwerking, als het 1 niet goed is dan gaat het ander vaak ook nog niet goed.
Maar met de manier zoals door Imke wordt uitgelegd ben ik het dus helemaal eens.
Heb je het artikel (meerde bladzijdes) zelf al gelegen?
Nogmaals echt de moeite waard en lees het eerst eens, en kom dan met een totaal oordeel.
Als paardrijden zo makkelijk was om alles in 1 post uit te leggen dan vraag ik me toch af waarom we elke week weer les nodig hebbe.
sporter schreef:Ik geloof best dat dit allemaal werkt. Maar bij bartels staan de paarden zonder meer aan het been. Ik blijf erbij dat je paard fijn aan het been moet staan voor hij fijn in de aanleuning is.
En ze moeten aan het bit zijn. je moet wel zorgen dat als je een ophouding maakt er geluisterd word. Anders heeft het geen zin.
kamille schreef:sporter schreef:Ik geloof best dat dit allemaal werkt. Maar bij bartels staan de paarden zonder meer aan het been. Ik blijf erbij dat je paard fijn aan het been moet staan voor hij fijn in de aanleuning is.
En ze moeten aan het bit zijn. je moet wel zorgen dat als je een ophouding maakt er geluisterd word. Anders heeft het geen zin.
Ja maar hoe zorg je daar voor? Wat doe je als je geen reactie krijgt op je kleine ophouding? Want steeds maar harder worden lijkt me ook niet de oplossing.