Verkeerde Galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:28

ik denk dat het helpt als je veel binnenstelling geeft

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:24

Meestal heeft dat te zien met stelling en buiging.
Jouw pony vindt het blijkbaar moeilijk om aan deze kant te buigen.
Kan je instructeur je niet helpen?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:04

Cathh schreef:
Ik ben het eens met MaritAriel.
Buitenstelling nemen als je paard het moeilijk heeft om de juiste galop aan te springen, wanneer je binnenstelling neemt dan komt er meer gewicht op het binnenbeen/schouder, mss dat je paard het dan wat moeilijker vindt.

toch nog iemand die het met me eens is :P

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:05

Het belangrijkste is om je overgang goed voor te bereiden, en niet dat je wacht op wat er wel komen gaat.

Probeer je pony eerst goed los te rijden, dus veel voltes en slangevoltes zodat de stelling en buiging goed zijn. :j
Daarna ga je op de volte, niet een grote volte, maar gewoon eentje van 10 of 15 meter.
Rijd deze volte ongeveer drie keer, ga alvast doorzitten.
Probeer een beetje op je buitenteugel te rijden, dus laat je binnenhand een beetje losser.
Je paard hoeft niet naar buiten te kijken, maar hij moet wel de ruimte krijgen om naar voren te springen, dus door je binnenteugel losser te laten.
Leg je buitenbeen duidelijk (niet veel te ver) achter de singel, drijf aan met je binnenbeen, en doe je binnenhand iets naar voren.
Als je pony goed aanspring galoppeer je ongeveer 1 rondje door, neem hem/haar daarna terug en beloon je pony.
Probeer het daarna nog een x op de andere hand en dan is het goed geweest: Je pony moet goed aangalopperen als iets leuks beschouwen! :)

Dol2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:51

Ik het het vroeger mijn fjord moeten leren door contrastelling en men gewicht op het binnenbeen te zetten (eigenlijk naar binnenhangen dus)

Door zo 6x aan te springen had hij het beet... maar bij hem ging het gewoon om niet links te kunnen galloperen, hij deed altijd rechtsgalop.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:57

Lukt het je zusje wel op diezelfde pony?

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:20

leuk topic! :D

ik rijd momenteel een tinker met een zeer fijne galop zowel links om als rechtsom.. alleen spring het beesje altijd links aan en is het heel moeilijk rechts aan te springen.. heb al heel veel hulp er bij gehad, tips en trucs... maar dat viel allemaal zwaar tegen voor al die mensen die het wel even dachten op te lossen XD :Y)

stelling naar buiten, paar passen wijken vervolgens stelling naar binnen en dan aanspringen, verschillende drukken enz enz enz..

niks hielp hoor, meneer spong enkel af en toe goed aan bij het bijv van uit stap of halt plots aan galopperen...

nu heb ik nog een tip gehad en dat wil tot nu wel aardig helpen.. goed de stelling naar binnen halen, en heel erg hard (maar wel gecontroleerd en gewoon ontspannen, dus niet gaan jagen!) gaan draven, zo voorwaarts dat het paard bijna niet harder kan draven, vervolgens kan ja nog wat meer voorwaards vragen en daarbij dus de galop aan springen.... het is echt net het juiste punt vinden en het beetje geluk.. en als hij dan goed aanspringt de hemel in prijzen... zo zijn wij nu aan het oefenen!! ik hoop dat het dé truc is voor dit paard :D

CCindyY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:42

Je kan hem eens op de volte zetten en dan een goeie stelling aan nemen. Wanneer je aan wil galloperen de hulpen overdreven geven binnenbeen op de singel en buiten been iets achter de singel. Wanneer die dit goed doet steeds meer gaan terugbouwen tot in de hoeken.

opisop_shop

Re: Verkeerde Galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:50

als binnenstelling niet werkt kun je nog proberen om hem erin te laten vallen, vanuit stap aan te springen, verschillende wendingen, met een grondbalkje...

bij die van mij werkte dat allemaal niet, nu gebeurt het met buitenstelling en gaat het wel goed, nu nog rechtstellen en daarna binnenbuiging. Als ze het echt niet willen, is dat denk ik de enige manier omdat ze niet anders kunnen ivm het vele gewicht op het buitenvoorbeen.

SjakieXX

Re: Verkeerde Galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:52

Ik heb gister weer les gehad, en ik probeer het nu door extreem buitenstelling aan te nemen, en net iets meer druk op je buitenbeugel te zetten, daardoor belast je het verkeerde been, waardoor hij makkelijker kan aanspringen in de goede. Heeft je paard het wel goed geleerd? Of is het verkeerd aangeleerd?

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:53

ga dit even volgen die van mij vindt de galop ook erg moeilijk. zit met haar nu ook op les. als tip erg duidelijke hulpen geven en goed in de hoek. als ik op een volte ga blijft ze alleen heel hard draven.
iemand bij me in de les heeft er een jaar over gedaan om de galop goed te doen

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:00

Als een paard verkeerd aanspringt valt dat vaak te wijten aan het feit dat hij niet actief genoeg is on het achterbeen, waardoor hij deze er niet goed onderzet en het dus makkelijker wordt in de andere galop aan te springen.

Je moet je pony dus achter wat actiever maken dit kan je doen door op de grote volte te gaan en deze steeds wat kleiner maken. Blijf hierbij zeker been geven met je binnenbeen en voel je dat hij achter niet meekomt, geef je hem een heeeel klein tikje met de zweep (eigenlijk alleen een aanraking). Als je voelt dat hij achter voldoende actief is en goed los is op de kleine volte(max 3/4 rondjes), vergroot je deze weer. Dit doe je geleidelijk aan, met een soort van wijken. Op het moment dat je net klaar bent met vergroten, spring je aan.
Blijf ontspannen in je zit en vergeet vooral ook niet met je binnenbeen wat been te geven. Je pony moet ten slotte ook om je binnenbeen heen buigen. Geef je geen binnenbeen met het aanspringen, dan drukt hij zich er ook onder weg.

Als dit goed gaat kan je het in een hoek gaan doen, maar vergeet vooral niet je binnenbeen ook te gebruiken! Succes!