Extreem lui paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 20:55

Cynthiaaapje schreef:
Succes, het klinkt mij als een erg leuk, maar moeilijk paardje..

Ze is ook erg leuk.
Ze is ontzettend leuk om mee te spelen of om te poetsen oid.
Ze heeft heerlijke gangen, prachtige uitstraling, betrouwbaar, gewoon een leuk dier.
Maar dat karakter, grr. #)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:59

Charlie_206 schreef:
Je zou eens kunnen proberen om een tijdje "rust" te nemen, even een week of twee helemaal niet rijden. Daarna opnieuw consequent(!) oppakken, geen reactie op been? Geef een iets te harde hulp voor je gevoel, dan ga je maar in rengalop door de bak,lopen zal ze! En Bouw het per week op, eerst kwartiertje rijden, week later half uurtje enz enz.

Kan net zo goed zijn dat ruiter voor dit paard te harde hulpen geeft. Nog harder geeft dan alleen nog minder reactie.

Probeer uit te vinden hoe weinig je nodig hebt om een reactie te krijgen. En dat is niet meteen wegstappen, maar een spier aanspannen, gewichtsverplaatsing, iets kleins dus in de richting die je wil. Dan onmiddelijk hulp stoppen, even wachten en opnieuw geven. Hoe weinig heb je nodig als je in de bak op de grond aan het spelen bent met haar?

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:01

Wij hebben er ook een staan, absoluut niets mis mee, alles gecheckt, ja zelfs een reading laten doen. Merrie is ontzettend dominant naar andere paarden op de wei, gooi haar los en ze kan lopen dat je denkt daar vlieg ik zo de M mee in. Totdat je erop gaat zitten. De "wedstrijdruiter"of zowiezo wie er naar Mevrouw haar zin teveel van vraagt kan nog een leuke rodeo meemaken. De recreatieruiter (en eigenlijk is dit een 1paard1ruitergeval) die er nu bijna anderhalf jaar mee bezig is heeft haar nu zover dat ze een beetje toegeeft. Ze rijdt haar vooral niet lang, half uurtje is meer als zat af en toe eens wat anders en verder...accepteren dat ze zo is. Niet ieder paard is gelijk, helaas...

Overigens, dit paard heeft ook geprobeerd om 1 van de baasjes aan te vallen tijdens het longeren, echt een dominatieprobleem dus...En je wil niet weten hoeveel rondjes we erachter hebben gelopen met iemand erop en dan 1 van ons met de longeerzweep achter haar....Wat hadden we een conditie toen!

Ze haalde het bloed onder de nagels vandaan, alleen maar omdat ze ons niet accepteerde als leider...Na een keer goed ingrijpen was dit trouwens wel over, onder begeleiding overigens, ga niet zelf uitdagen hoor!
Nu kunnen 'haar' mensen er alles mee, maar ze accepteerd er maar 1 op haar rug...

Je kan die bloedtest voor de zekerheid doen, hoop voor je dat je er snel achter bent!
Laat je ook wel eens iemand anders op haar rijden, en zelf observeren?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:02

tamary schreef:
Charlie_206 schreef:
Je zou eens kunnen proberen om een tijdje "rust" te nemen, even een week of twee helemaal niet rijden. Daarna opnieuw consequent(!) oppakken, geen reactie op been? Geef een iets te harde hulp voor je gevoel, dan ga je maar in rengalop door de bak,lopen zal ze! En Bouw het per week op, eerst kwartiertje rijden, week later half uurtje enz enz.

Kan net zo goed zijn dat ruiter voor dit paard te harde hulpen geeft. Nog harder geeft dan alleen nog minder reactie.

Probeer uit te vinden hoe weinig je nodig hebt om een reactie te krijgen. En dat is niet meteen wegstappen, maar een spier aanspannen, gewichtsverplaatsing, iets kleins dus in de richting die je wil. Dan onmiddelijk hulp stoppen, even wachten en opnieuw geven. Hoe weinig heb je nodig als je in de bak op de grond aan het spelen bent met haar?

Bedankt voor de tip.
Als ik met haar speel, dan heb ik weinig nodig.
Meestal komt ze gewoon achter mij aan als ik ren, of ik stap richting haar schouder, dit helpt goed.
Als ik haar los longeer (dus meeloop van een afstandje), doe ik het op stem. :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:02

Hoevaak en hoelang rijd je haar?
Arabieren zijn later volwassen dan de meeste rassen dus in vergelijking zou ze nu dus 4 zijn.
Ik rij de mijne nu ook maar zo'n 3 x in de week (is ook 5 jaar) waarvan 1 x langer dan een uur; meestal lange bosrit en 2x in de bak.

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:02

tamary schreef:
Charlie_206 schreef:

Ja dat snap ik, het is ook wel de bedoeling dat je daarna je hulpen afbouwt, dus met steeds minder dezelfde reactie willen krijgen. Het is zoveel makkelijker als je erop zit of in de bak staat om uit te leggen ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:03

Akhal_Teke schreef:
Hoevaak en hoelang rijd je haar?
Arabieren zijn later volwassen dan de meeste rassen dus in vergelijking zou ze nu dus 4 zijn.
Ik rij de mijne nu ook maar zo'n 3 x in de week (is ook 5 jaar) waarvan 1 x langer dan een uur; meestal lange bosrit en 2x in de bak.

Ik rijd haar 5x per week.
Ik rijd haar niet langer dan een half uur/drie kwartier.
Vraag niet veel van haar, ik word altijd goed begeleid dus het is niet te snel gegaan oid.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:04

Charlie_206 schreef:
Wij hebben er ook een staan, absoluut niets mis mee, alles gecheckt, ja zelfs een reading laten doen. Merrie is ontzettend dominant naar andere paarden op de wei, gooi haar los en ze kan lopen dat je denkt daar vlieg ik zo de M mee in. Totdat je erop gaat zitten. De "wedstrijdruiter"of zowiezo wie er naar Mevrouw haar zin teveel van vraagt kan nog een leuke rodeo meemaken. De recreatieruiter (en eigenlijk is dit een 1paard1ruitergeval) die er nu bijna anderhalf jaar mee bezig is heeft haar nu zover dat ze een beetje toegeeft. Ze rijdt haar vooral niet lang, half uurtje is meer als zat af en toe eens wat anders en verder...accepteren dat ze zo is. Niet ieder paard is gelijk, helaas...

Overigens, dit paard heeft ook geprobeerd om 1 van de baasjes aan te vallen tijdens het longeren, echt een dominatieprobleem dus...En je wil niet weten hoeveel rondjes we erachter hebben gelopen met iemand erop en dan 1 van ons met de longeerzweep achter haar....Wat hadden we een conditie toen!

Ze haalde het bloed onder de nagels vandaan, alleen maar omdat ze ons niet accepteerde als leider...Na een keer goed ingrijpen was dit trouwens wel over, onder begeleiding overigens, ga niet zelf uitdagen hoor!
Nu kunnen 'haar' mensen er alles mee, maar ze accepteerd er maar 1 op haar rug...

Je kan die bloedtest voor de zekerheid doen, hoop voor je dat je er snel achter bent!

Lijkt wel veel op Marene.
In het begin was het ook steigeren/wegspringen.
Nu ben ik zover dat alleen ik erop kan zitten (vriendin kan er wel op zitten maar moet niet proberen een figuur te rijden want dan begint het gezeik al).
Bedankt. ;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:05

Als jij je paard been geeft, beloon je dan ook door teugel te geven of hou je gelijk weer in? Probeer in dat geval vorlopig aan een lange teugel voorwaarts neerwaarts te rijden en pas weer aan de teugel als ze goed voorwaarts is.
Laatst bijgewerkt door journee op 17-08-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:06

journee schreef:
Als jij je paard been geeft, beloon je dan ook door teugel te geven of hou je gelijk weer in? Probeer in dat geval vorlopig aan een lange teugel voorwaarts neerwaarts te rijden en pas weer aan de teugel als ze goed voorwaarts is.

Ja zeker, ik ben nu ook bezig met voorwaarts neerwaarts, gaat alleen in een sloom tempo maar ze laat wel haar rug los.
Ik probeer het in eerste instantie namelijk vanuit ontspanning, en haar kontje sterker maken.
Maar die achterhand wordt nooit sterker als ze niet actief genoeg is natuurlijk.
Donderdag komt een vriendin en gaat ze foto's maken, misschien geeft dat een beter beeld?
Bedankt voor de tip. :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:13

rijdt je ook met andere paarden ? Soms is een beetje "concurrentie" een manier om haar wakker te krijgen!
Laatst bijgewerkt door journee op 17-08-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:14

journee schreef:
rijdt je ook met andere paarden ? Soms is een beetje "concurentie" een manier om haar wakker te krijgen!

Op dit moment niet, maar normaal gesproken wel.
Ze is niet echt onder de indruk van andere paarden.
Wel als een paard op hol slaat, dan let ze op, maar zal ze zelf niet mee gaan ofzo. ;)

Ik heb gewoon een raar paard. :=

journee

Re: Extreem lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:18

Rij je misschien vaak kort na etenstijd? zo'n bak biks valt vaak best zwaar.

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:18

Ambrasoft schreef:
Charlie_206 schreef:

Lijkt wel veel op Marene.
In het begin was het ook steigeren/wegspringen.
Nu ben ik zover dat alleen ik erop kan zitten (vriendin kan er wel op zitten maar moet niet proberen een figuur te rijden want dan begint het gezeik al).
Bedankt. ;)

Ik had ook niet bedacht dat er zulke paarden bestonden, was het eerder nog niet tegengekomen. En meestal zoeken wij ook naar een "gezinspaard" tot nu toe had er geen 1 zulke fratsen.

Ik ben wel benieuwd wat eruit komt!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:18

journee schreef:
Rij je misschien vaak kort na etenstijd? zo'n bak biks valt vaak best zwaar.

Doordeweeks rijd ik meestal laat in de middag. Rond half 6 worden ze gevoerd dus dat ben ik altijd voor.
Nu voer ik haar zelf en ik voer haar altijd na het rijden. :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:19

Ja Charlie_206, het is gewoon heel apart.
Ik weet ook zeker dat het wel goed komt, ik moet alleen de goede weg nog vinden. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:20

Charlie_206 schreef:
Ja dat snap ik, het is ook wel de bedoeling dat je daarna je hulpen afbouwt, dus met steeds minder dezelfde reactie willen krijgen. Het is zoveel makkelijker als je erop zit of in de bak staat om uit te leggen ;)

Nee, je versterkt je hulp totdat je reactie krijgt. Zacht na hard is voor een paard veel moeilijker op te pikken, zachter is snel ruis als harder normaal is.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:24

Mensen, ik ga nu naar mijn bedje toe.
Morgen ga ik weer rijden, en ik kijk even aan hoe het gaat.
Ik laat horen hoe het ging. :)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:33

Doe je wel eens grondwerk met haar?
Mijn merrie is dominant en als het even kan liever lui dan moe.
Met haar doe ik wat vaker andere dingen dan rijden, als we dan gaan rijden is ze helemaal enthousiast.
Ik had eerder niet zoveel met freestyle, maar zie ondertussen wel de vruchten die het afwerpt.
Doe bijvoorbeeld eens the friendly game en porcupine. Bij porcupine werk je naar wijken voor druk, dus zij moet reageren als jij iets van haar vraagt. Iets wat je in het zadel ook van haar verlangt. Ook kun je haar aan de hand leiden, laten halthouden en nu en dan achterwaarts laten gaan (ook weer wijken voor druk en leiderschap).
Vrijlopen, de join up (zo'n popi-jopi term, ik zeg altijd maar vrijlopen, want het gaat echt niet per sé om het joinuppen, maar goed mijn mening daargelaten), ik denk dat dit ook een goede oefening voor jullie zou kunnen zijn. Jij bepaalt de richting en het tempo, zaken die nu onder het zadel niet gaan zoals jij zou willen maar waar je op de grond via vrijlopen ook prima aan kunt werken. Zoals ik het lees heeft zij eerst dominant gedrag getoond op een agressieve manier (huppelen, druk doen) en doet zij nu precies hetzelfde, maar dan op een passieve manier (niet willen lopen, 'lui' zijn). Je noemt in je titel dat het gaat om een extreem lui paard, maar ik denk niet dat zij lui is. Ik denk dat zij via dit gedrag een manier heeft gevonden om het toch voor het zeggen te hebben. Je hebt dus eigenlijk te maken met een erg slim paard. Denk eens buiten het kader van oplossingen zoeken in het zadel om en kijk of het werken op de grond je wat oplevert! Ik zou zeggen; probeer het eens en doorbreek hiermee een patroon waar jullie allebei in vast lijken te zitten.
Ik hoop van harte dat dit een positieve stimulans in de goede richting is voor jullie beiden!
Succes, Alet

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 07:37

Hallo,
Altijd lastig om hierop te reageren zonder foto's, filmpje etc. Maar ik ga mijn best doen.
Als gezondheidsproblemen zijn uitgesloten (zou het toch even laten checken en ook bloed af laten nemen) dan denk ik dat ze er niks aan vindt onder het zadel. Ik zou heel veel afwisseling in de training gaan brengen, en echt leuke dingen gaan doen. Iedere dag variatie in de training aanbrengen. Of in ieder geval zorgen dat je paard meer prikkels te verwerken gaat krijgen.
Je zou bv:
balkjes neer kunnen leggen en een klein sprongetje. Ik leg soms 3 balken in een driehoek neer en ga daar over stappen en draven met lange teugel. Mag paard zelf beslissen hoe hij door de driehoek loopt (is goed voor het besef waar hij zijn 4 benen neer moet zetten).
De volgende dag longeren over balkjes
De dag daarna schriktrainingobjecten in de bak leggen (paraplu, zeiltje bv)
Hele leuke oefeningen is met helemaal losse teugel gaan rijden en je paard met je zit en benen alle kanten op sturen. Dus heel veel wendingen, volte openen sluiten, halthouden, in draf weg, nog geen halve minuut alleen maar rechtuit rijden.
Buitenritje met een ander paard erbij (saampjes op pad is echt heel erg leuk)
Andere dag grondwerk of longeren
etc etc. Genoeg te bedenken.

Zoals ik het nu lees, maar dat kan ik natuurlijk niet zeker weten, zou het ook kunnen dat je je paard aan de voorkant teveel opsluit, of dat je onbewust steeds de rem erop houdt. Misschien eens een tijdje proberen haar niet aan de teugel aan te rijden, maar alleen het nadruk te leggen op voorwaarts lopen.

Succes ermee!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 07:59

Ik zou, zoals al gezegd, toch bloed laten afnemen.

Bloedarmoede zou een mogelijkheid kunnen zijn. (je ziet echt wel vaker dat paarden met bloedarmoede als ze veel op stal staan en dan los mogen, toch willen rennen - vrijheid en spelen gaat dan boven hoe ze zich voelen).

Mijn paard heeft ditzelfde gedrag vertoont, heel lang geleden. Stond toen nog op een manege en dus veel op stal.
Gooide ik hem los en ging ik met hem spelen, dan wilde hij zo nu en dan écht gek doen. Zo gek, dat ik niet snapte waarom hij zo sloom was geworden onder het zadel.
Hij bleek bloedwormen te hebben (en werd wel netjes ontwormt, maar niet alle kuren zorgen ervoor dat bloedwormen worden voorkomen).

Verder vroeg ik me af of je paard genoeg ruwvoer krijgt. En met deze hoeveelheid krachtvoer is het (zeker gezien haar leeftijd) best raar dat ze niet ook onder het zadel ontploft. Zeker omdat je schrijft dat ze in het begin wel heel wakker was, ook met rijden. Het lijkt me stug dat er slechts sprake is van een probleem in leiderschap of verveling eerlijk gezegd.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:04

Ik zou ook even bloed laten trekken.
Mijn merrie werd ook wat sloom in gedrag en vertoonde meerdere vage klachten.
Ze bleek selenium tekort te hebben, bloedarmoede en dat kwam door een leverbot besmetting.
Leverbot is ook een worm die in de mest niet terug te vinden is.
Ook een gewone wormenkuur helpt hiet niets tegen.
Zowel de selenium als de leverbot maken het paard sloom en moe en niet in staat tot gewone arbeid.

succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:33

Ik denk zelf dat er geen luien paarden zijn, maar ruiters die het verkeerde doen, denk dat het probleem bij jezelf ligt, je doet miss veels te veel, en sommige paarden gaan daardoor juist veel minder doen, dus probeer met zo min mogelijk meer voor mekaar te krijgen, luister eens naar het paard en probeer eens te voelen voor je te veel geeft.
Vaak reageert het paard al maar als jij zelf daar niet op let omdat je nog meer wil dan gaat het fout, ga eens aan de gang met het basis tempo van je paard , ga daar eens in schakelen, ga rechtricht oefeningen doen om het paard soepeler te maken en ontwikkel jezelf ook door heeeel veel te gaan lezen , dus ook de theorie te gaan snappen , de boeken van Mark Rashid zijn echt ogen openers , zeker bij dit soort paarden, neem de tijd en bouw het op, wil niet te snel te veel want dan val je steeds terug naar het verkeerde, zorg dat je een basis hebt waar je steeds naar terug kan grijpen en daar weer verder op kan bouwen, dan word je basis ook steeds groter , maar bovenal blijf geduldig en maak er geen haast klus van.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 08:56

Bedankt, ik kan echt wat met jullie tips, van allemaal. :)
Nogmaals, over het bloed afnemen, ik weet gewoon voor 99,999999% zeker dat het probleem hier niet ligt.
Wat sommige al aangeven, over een leiderschap probleem en het te kort aan afwisseling, daar zou het wel tussen kunnen zitten.
Ik ga echt wat met jullie tips doen.
Zometeen ga ik naar Marene toe en ik kijk wel wat er gaat gebeuren, nogmaals bedankt!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:09

Voor die 0,000001% dat je het niet zeker weet, zou ik het alsnog laten nakijken eerlijk gezegd. :+
Bloedonderzoek is niet duur. Een uiteindelijk echt ziek paard wél.

Ik geloof er niet zo in dat een paardje dat toen je begon met rijden (ze is sinds oktober/november 2009 bij je toch?) zo actief en hittepetit was, nu zo sloom met rijden is uit protest, verveling of een leiderschapsprobleem. Zeker niet gezien de enorme hoeveelheid krachtvoer die je geeft.

Een paard met een speels en hittepetit karakter, uit dat volgens mij niet door sloom gedrag. Of kan een paard echt zo goed nadenken (want het klinkt op deze manier bijna als een strategische zet van je paard, en helemaal niet als natuurlijk gedrag)?