Stoelzit bij lichtrijden... Tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikwashier

Re: Stoelzit bij lichtrijden... Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:13

Janine, gefeliciteerd! :)

Ik ga het ook proberen, morgen in de les, kan ik gelijk aan mijn instructrice tips vragen. (Hoe toevallig, ik heb een t-shirt aan waarop staat: back to basic :D)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:55

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:58

Ikwashier: Dankjewel!
Ik zie dat je een extreme holling in je rug hebt, je moet niet je onderrug zo recht mogelijk proberen te maken, maar juist je bovenrug!
Op de tweede foto zie ik wat ik ook heel erg deed! Helemaal achterin het zadel terecht komen.

Probeer aan te houden wat ik noemde, voorin het zadel, je onderbenen netjes in een lijn met heup, schouders en oren. En zodra het even wat lastiger wordt, ga je weer terug, begin je eerst je houding weer te corrigeren. :)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:08

Bedankt voor de tips! Als ik naar de foto's kijk vind ik het ook erg slordig staan, zo met die benen naar voren. :=

Als de pony ontspannen en nageeflijk loopt, zit het wel lekkerder. Wil niet zeggen dat ik dan opeens goed zit, maar wel beter (denk ik), vooral in de galop.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:09

Dat is de wisselwerking, paard geeft jou de gelegenheid te gaan zitten en jij kan beter zitten waardoor je het paard de gelegenheid geeft beter te lopen.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:14

Ik leer mijn kindjes altijd( tip van de balingerhof) dat er een touwtje van je navel naar de oren van het paard gaat, en elke keer als je dus gaat staan doe je je buik wat naar voren , alsof dat touwtje strak wordt getrokken, zo blijf je voor in je zadel...
makkelijk gezegd; buik elke keer richting de oren van je pony bewegen, blijven je benen ook mooi naar beneden.

Succes!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:04

Woensdagavond hebben ik en een vriendinnen de binnenbak gehuurd bij de manege, en het ging best wel goed! :)

Toen ik aan het instappen was heb ik even met iemand gepraat die net daarvoor zitles had gehad, en ze zei: Toen ik goed zat, ging mijn paard zelf naar beneden, zonder dat ik wat met mijn handen en voeten deed! Dus dat vond ik wel leuk om te horen.
En hij liep echt veel meer ontspannen, en in de les vanavond kreeg ik te horen van mijn instructrice dat hij veranderd leek nu hij zo rustig liep. (Hij kan het wel, maar de laatste tijd ging hij weer op de harde toer :=) Ik zit nog lang niet goed hoor, dat niet, maar rijden gaat wel weer fijne kant op (soms iets te rustig :)))

Eliesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:18

Het wil ook vaak helpen om je beugels 1 of 2 gaatjes langer te doen. Weet niet of je erg kort zit?

Edit: ik zie dat het al beter gaat! Succes er nog mee.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:30

Ik zie dat je je benen ook van het paard afsteekt. Wat kan helpen is om te proberen of je je kuiten tegen de buik van het paard kan houden zonder druk te geven.
Je kan ook oefenen om korte stukjes zonder beugels te rijden en vooral in stap beginnen of het dan wel lukt om je benen op de juiste positie te houden.

ps. je pony loopt wel mooi actief!

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:36

Hey,

Handige tips allemaal, maar probeer zeker ook met regelmaat een zonder zadel te rijden of met een barepad te rijden. Het is de bedoeling dat je een onafhankelijk zit krijgt, of te wel je paard kan rijden kan dat op hem leunt of in de weg zit. Centered Riding is daar ook zeker iets om je daarin te helpen. Veel succes

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:16

Beugels langer kan ik wel proberen, alleen gaatjes zitten niet erg kort op elkaar, dan zit er gelijk weer groot verschil in lengte.
Als ik mijn benen wat naar achteren leg, kom ik wel tegen zijn buik aan geloof ik. :) &actief, ja ik reed bij een vriendin in de wei met haar pony, en samen zijn die twee meestal erg actief. :))
Zonder zadel rijden vind ik wel moeilijk, omdat hij dan veel sneller onder me weg loopt en heel gespannen is, wat dan weer vervelend zit. :+ (Kwestie van oefenen natuurlijk)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:09

Zonder zadel ga je in mijn ogen alleen maar je zit forceren waardoor je juist in een negatieve spiraal komt. Even als zonder beugels rijden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:14

Ikwashier, op de foto 's die je hierboven hebt staan, blijkt duidelijk dat het zadel te smal is voor dit paard, de lepel ligt lager dan de voorboom.
Leg er eerst eens een goed passend zadel op, en op de goede plek, duidelijk achter het schouderblad.
Maak dan nog eens een paar foto's....................

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:23

het kan zijn dat je zadel je in deze positie "dwingt" bijv. omdat de haak waar de beugelriemen aan vast zit te ver naar voren geplaatst is waardoor je benen naar voren getrokken worden maar het kan ook met je balans te maken hebben. Als je het bovenlichaam te ver naar achteren houd gaan je benen naar voren.. Probeer je schouders boven je heupen te houden; deze oefening kun je bijv. ook doen op een fitness bal, train je gelijk je balans ;)

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:46

Janine1990 schreef:
Zonder zadel ga je in mijn ogen alleen maar je zit forceren waardoor je juist in een negatieve spiraal komt. Even als zonder beugels rijden.

Dit is absoluut niet het geval, maar dan zal je het waarschijnlijk niet genoeg gedaan hebben. Of te wel jij hebt een hoop steun nodig van beugels en je zadel en dus juist je paard in de weg zitten. Ik heb een tijd gehad dat ik makkelijk zonder zadel (met barebackpad dus) kon rijden dan met. Je moet met gevoel rijden. En spieren los kunnen laten in je kont.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:36

Ik heb geen idee of dit zadel goed ligt of niet, maar ik ben de eigenaar niet. Ik denk ook niet dat ze een nieuw zadel willen kopen..

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:33

MMmm, ik denk ook dat het meerendeel door zadel komt. Zadel kiept naar achteren, als je op een stoel zit dat naar achteren kiept gaan je benen naar voren en omhoog, misschien komt daar de term stoelzit wel vandaan.......

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:35

Kempkes schreef:
Dit is absoluut niet het geval, maar dan zal je het waarschijnlijk niet genoeg gedaan hebben. Of te wel jij hebt een hoop steun nodig van beugels en je zadel en dus juist je paard in de weg zitten. Ik heb een tijd gehad dat ik makkelijk zonder zadel (met barebackpad dus) kon rijden dan met. Je moet met gevoel rijden. En spieren los kunnen laten in je kont.

Om hier nog even op terug te komen.

Zonder zadel/beugels ga je klemmen met je knieën in het meest ongunstige geval, zoals ik ga doen, ga je op de onderkant van je bovenbenen zitten. En ik geloof niet dat dat de bedoeling is, daarmee bevorder je namelijk de stoelzit...

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 07:11

Nogmaals een ander (lees: dressuurzadel) dat goed passend ligt op pony èn voor jou erop doen en je zult zien dat je stoelzit verdwenen is.
Je kan bijna niet in een veelzijdigheid dat richting springen is voorkomen dat je stoelzit creëert, zeker niet als zadel ook nog eens kiept.
gr Claudia *D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 07:22

_iza_ schreef:
Nou, sta-sta-zit lukte inderdaad niet... Na wat oefenen plofte ik in ieder geval niet meer hard terug in het zadel, maar blijven staan lukte gewoon niet. We blijven oefenen, met verlichte zit ga ik ook oefenen

Rustig opbouwen is ook een mogelijkheid, doorzitten een maal lichtrijden doorzitten, dan twee maal lichtrijden en doorzitten en dan drie maal lichtrijden em doorzitten enzovoorts. Zo kan u ervaren waar uw grens is en dat rustig opbouwen. Vooral niet overvragen ten koste van uw zit en lichtrijden. Om het gemakkelijker te maken, kan dit aan de longe geschieden. En een beugelriem om de hals, voor de rust van het paard zijn mond en uw houvast en rust van uw handen te verkrijgen. Wordt ook bij springen bijvoorbeeld toegepast.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:39

claudiaM33 schreef:
Nogmaals een ander (lees: dressuurzadel) dat goed passend ligt op pony èn voor jou erop doen en je zult zien dat je stoelzit verdwenen is.
Je kan bijna niet in een veelzijdigheid dat richting springen is voorkomen dat je stoelzit creëert, zeker niet als zadel ook nog eens kiept.
gr Claudia *D

Indien je het tegen mij hebt...
Ik heb een heel prettig, naar mijn paard opgevuld kieffer dressuurzadel, en nog heb ik een stoelzit.
Op een ander paard had ik een perfect passend JC Saphir, en nog had ik een stoelzit...

Ligt dat aan het zadel en de pasvorm?
NEEN!

Dat ligt aan mij... Ik zit lichamelijk, technisch, gewoon compleet verrot in elkaar...

san85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:05

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:19

Janine1990 schreef:
claudiaM33 schreef:
gr Claudia *D

Indien je het tegen mij hebt...
Ik heb een heel prettig, naar mijn paard opgevuld kieffer dressuurzadel, en nog heb ik een stoelzit.
Op een ander paard had ik een perfect passend JC Saphir, en nog had ik een stoelzit...

Ligt dat aan het zadel en de pasvorm?
NEEN!

Dat ligt aan mij... Ik zit lichamelijk, technisch, gewoon compleet verrot in elkaar...

Nee had het niet tegen jou maar tegen foto's bonte pony hierboven!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:25

Ja, die had ik gezien, maar ik dacht dat je het tegen mij had, omdat je twee soortgelijke reacties gaf... ;)
Maar sorry, nee dan heb ik niets gezegd... :)