Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

schoentje schreef:beetje ongeduldig?
je houding lijkt hetzelfde als op de eerste foto's.
Zorg dat je dichter bij het zadel blijft en steek je kont wat naar achter.
Lees ook mijn en andere, eerdere posten nog eens door.

Agnes75 schreef:Je bovenlijf moet je meer naar de hals van de pony toe buigen. Dus omlaag, beetje alsof je duikt in een zwembad.
Probeer het eens als je gewoon in de bak rijdt. Doorzitten, op je kont zitten en dan met je hoofd naar die manenkam toe buigen. Rug bol houden, steunen op je bovenbenen en knieen en je kont wat naar achter doen.
Verder scheelt het ook als je een vzh-zadel of springzadel gebruikt, want springen met een dressuurzadel (zoals op de laatste foto's) geeft je geen enkele steun...

Delidema schreef:Ten eerste je moet je handen naar voren want boven de hindernis en der voor hou jij je paard tegen.
En ten tweede als jij dat doet kan je paard rugklachten krijgen, en als jij je handen naar voeren doen van je eignelij zelf ook wel naar voren. Ik had eerst ook zo een probleem maar als het waren meot je gewoon naar de oren grijpen. Dat moest ik eerst ook doen en dan niet je handen op de hals maar gewoon naar de oren grijpen als je dat doet springt het ook beter.
Kijk maar naar de foto. als jij je handen naar voren doet gaat je lichaam wel mee en da moet je alleen met het ritme van hetpaard mee gaan en een beetje op je beugels staan als je je kont omhoog doet en je rug een beetje bol. maar absolutt neit hol want daar krijg je last van je rug van.

schoentje schreef:aan de zijkant is beter, dan is de weg naar de mond korter. Het is wel moeilijker als je balans nog niet top is, dan kun je beter oefenen met handen op de manenkam.

schoentje schreef:als je balans goed is, dan steun je dus niet meer
langs de hals is beter, omdat je dan altijd voldoende mee bent.
Als je handen op de hals steunen en je pony bukt dieper, dan beweeg je meestal niet genoeg mee, omdat je handen vast zitten op de manenkam. Je trekt het hoofd dan dus omhoog.
Plus dat je je handen dan minder ver naar voren hoeft te steken, omdat je ze richting de mond doet. Doe je ze richting de oren dan moet je je armen dus veel verder strekken om goed mee te zijn.

irry schreef:Ik weet niet of je nog tips wilt, maar wat ik zie is dat je eigenlijk gewoon 'lichtrijdend' -achtig staat. Maar met springen is het beter om je knieen te relaxen en vanuit je kont naar voren te gaan. Niet te natuurlijk. Maar probeer dus je ellebogen iets te buigen, en je armen en schouders iets naar voren te doen. Verder is het belangrijk dat je gewoon ontspant. Maar ik ben geen proff ofzo, dus ik weet niet of ik het bij het goede end heb, maarja, misschien helpt het wat