Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
midgie schreef:Nou ik vind het niet hard, juist een 13 jarige moet leren dat ook een paard gevoel heeft en pijn kan voelen, juist die leeftijd moeten ze bewust worden van gevoel, want heb je wel eens een puber met een rotdag met een paard bezig gezien, dus je kan niet vroeg genoeg beginnen met een kind te vertellen dat een paard ook zijn waardigheid heeft en als dat bij het kind niet doordringt moet ze vooral gaan knikkeren.
Ja, motiverend! knollentuin schreef:is het niet een idee om ook even naar rug en zadel te kijken?
Lizzle schreef:Als ik het zo lees, vraag ik mij af hoe jouw timing is?
Geef je beendruk op het juiste moment, maar (vooral!) ontspan je ook op het juiste moment? Je moet je pony de ruimte geven om naar beneden te komen.
midgie schreef:maar na 4 lesgevers en al heel lang rijden, moet je toch wel weten dat een paard geen speeltje is, waar zijn haar ouders, heel veel ouders kopen een paard terwijl ze er zelf geen verstand van hebben, net als een 3 jarige een cavia geven die ze tich keer laten vallen, gaat erom dat een 13 jarige ook verantwoordelijkheid moet leren krijgen over een levend wezen, maar daar moet een ouder wel bij blijven.
, dat schiet op. ze kan beter advies krijgen waar ze over na gaat denken , miss soms hard, maar wel duidelijk en voor meelezers ook, soms moet je mensen hun ogen even openen en je kan daar niet vroeg genoeg mee beginnen.
student schreef:ik denk dat je pony niet aan het been is en dat je daar eerst je aandacht aan moet geven. Zodra je pony reageert op je been kun je in 1 ritme gaan rijden waardoor je pony gaat ontspannen. Volgens mij is dit hetgene waar je nu aan moet gaan werken met je begeleidester.
Ayasha schreef:midgie schreef:Nou ik vind het niet hard, juist een 13 jarige moet leren dat ook een paard gevoel heeft en pijn kan voelen, juist die leeftijd moeten ze bewust worden van gevoel, want heb je wel eens een puber met een rotdag met een paard bezig gezien, dus je kan niet vroeg genoeg beginnen met een kind te vertellen dat een paard ook zijn waardigheid heeft en als dat bij het kind niet doordringt moet ze vooral gaan knikkeren.
Maar DEZE 13 jarige WIL dat ook leren en het enige wat bokt doet is haar ontmoedigen met rot-commentaren alla "leer rijden kind".Ja, motiverend!
Echt, super dames! Trots zijn op jezelf dat je een 13 jarige kan neerhalen en ontmoedigen......
Gelukkig zijn er een paar die wel normaal reageren. En ik hoop dat TS zo verstandig is om de haantjes hier te negeren.
geerke schreef:JoviBan schreef:Ongelooflijk dat ik hier zaken lees zoals kracht, uitproberen, "hulp"middelen, sporen, zwepen, touw om de neus, overgeven etc etc.....![]()
Paardrijden zou geen krachtsport, pesterij of strijd moeten zijn.
Gebit is goed nagekeken, vertelde je. Blijft in ieder geval over: een goede zadelmaker en een fysio of osteopaat bij je paard halen!
Laat dit alles goed checken voordat je uberhaupt verder gaat met rijden!
Mocht het paard fysiek in orde zijn en het zadel ook, ga dan nog een stap verder.
Het paard van een vriendin van mij vertoonde dit gedrag ook en bleek uiteindelijk kissing spines te hebben.
Liekekeira schreef:Hoi alweer. De pony begint pas met haar hoofd veel te 'sukkelen' als ze al een kwartier heeft gereden, dus ze is goed los. Ik heb minder kracht in mijn benen omdat ik dertien ben, best logischze heeft een enkel gebroken watertrens. De tandarts die ze had deed het met de hand en hebben hem met veel zorg uitgekozen. Waarom zou het triest zijn? Ik bedoel, de pony weet dat ik de kracht niet heb( nog niet
) om haar omlaag,of ja, gewoon netjes te rijden met mijn benen, dus gaat ze me uit proberen. Misschien zou bitloos ook een optie kunnen zijn. Ehm, tja, het is ook wel een beetje mijn probleem ja, maar ik heb die thiedeman niet verzonnen, het is op aanraden van mijn instructrice. En ja, het is een hulpteugel, geen martel iets. En mijn pony probeert ons (mijn vader en mij) vaak uit. Als ze bv niet op de trailerwilt moeten we wel touwtje om dr neus en zweep erbij. Dan kun je ook zeggen, tja, jullie kunnen het ook op een gewone manier oplossen. Maar ja ze is gewoon moeilijk ze verzet zich gewoon. Ik rijd al met spoortjes en zweep erbij. 'Waar de kennis van de ruiter stopt beginnen de hulpteugeltjes' we rijden haar altijd goed los maar ja ik heb nog niet de kracht van een volwassene die haar wel zo erdoor kan rijden, door met meer kracht in de benen te rijden. En ik dacht dat thiedeman gewoon voor te kijken of ze zich dan misschien wel overgeeft en dus niet met haar hoofd in de lucht is. En dan thiedeman afbouwen totdat ze volledig op mijn hand haar hoofd tenminste gewoon houdt. Wat denken jullie? Xlieke
mariloux schreef:Chaos schreef:Ik zou gewoon eens een goede instructie erbij halen en het zo oplossen.
mijn instructrice raadde me juist aan om met thiedeman te rijden wanneer ie zo deed!
Liekekeira schreef:knollentuin schreef:is het niet een idee om ook even naar rug en zadel te kijken?
nee, want ze loopt gewoon met haar hoofd in de lucht.![]()