Citaat:
Volgens verhalen is hij bij zijn vorige eigenaar bij 2.5 ingereden, zelf vind ik dit ook aan de jonge kant ben zelf ook van laat hem nog maar even jong zijn, maar hij heeft veel plezier in het rijden, en fjorden rustig? meneertje 2/3 dagen niet rijden en het lijkt of ik op een stuiterbal zit, overal kijkerig op...
Citaat:
Natuurlijk, hij heeft nu hartstikke veel conditie en is het gewend veel te werken.

Echt een anderhalf uur dressuur is absurd veel, wat doe je in hemelsnaam in die tijd?
En inderdaad, pas op want als je zo doorgaat issie met 10 al afgeschreven...
Over dat hij met 10 jaar misschien al is afgeschreven, daar ben ik het niet mee eens. Het is inderdaad een belemming voor de hele groei en ontwikkeling als je je paard met 2 al in gaat rijden (in dit geval 2,5 niet TS schuld, dat bedoel ik niet!!!) maar er zijn zo 1000 exemplaren waarbij het uiteindelijk geen verdere schade aan heeft gebracht. Tuurlijk zijn de paarden wel anders door gegroeid, hun lichaam is anders en misschien zwakker op sommige punten en ik ben ook absoluut geen voorstander met inrijden voor hun 3e/ 3 1/2e (dus 3 en een half) maar dat ze vroeg zijn ingereden, betekend niet dat ze, als je ze nu 5 tot 6x per week bereidt, zo al zijn afgeschreven. Dat is onzin! Deze paarden kunnen net zo oud en gelukkig worden als paarden die pas op hun 4e of 5e zijn ingereden.. Deze zijn lichamelijk beter ontwikkeld, maar met de juiste voeding en verzorging komen paardjes die vroeg (te) zijn ingereden er heus wel weer bovenop. Ze hebben een achterstand, maar deze overleven ze wel 
VErder, over het trainings "schema" van de TS die ze in het begin gaf, het lijkt me meer een indicatie.. lijkt me dat je daar ook wel eens van af wijkt. Hangt net af hoe je paard je voelt, hoe jou humeur is en hoe een dag loopt. Met ziekte of met een feestje is je hele "schema" compleet anders. Hangt ook daar van af. Dus denk dat het uiteindelijk lang niet zo schadelijk is voor het paard, als het op papier zo lijkt..
Lijkt me wel dat TS rekening houdt met het paard en daar gaat het natuurlijk om! Paarden zijn (en pony's helemaal) erg goed in laten weten wat ze er van vinden!