Rijd ik mijn pony te veel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:58

Veel te veel :) voor een 4 jarige vind ik 4x in de week een halfuurtje voldoende :) ze moeten het niet alleen fysiek aan kunnen, ook geestelijk. Ik vind hem nog veel te jong om zoveel te moeten lopen. Hoe lang heb je dit 'schema' al? Aangezien er tegen je was gezegd of je nog steeds zoveel reed als op de vorige stal :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:58

abigailabby schreef:
Ekeif96 schreef:
Hij is nog best wel jong, dus daar moet je mee oppassen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe intensief je hem rijd,, wat hij allemaal kent,, enz. persoonlijk vind ik het wel te veel maar ik zou dan gewoon 3/4 of 1 uur rijden en dat 4,5 X in de week en 1X in de week naar het bos(ik begrijp dat je dat wel leuk vind??), en dan gewoon een keertje langs de weg (of bos, hoe dichtbij is dat?) ofzo uitstappen?? Ik zou zoiets doen.. Wat vind jij??

Ik ben het er wel mee eens, maar als ik 45 minuten rijd, heb ik een kwartiertje om een beetje normaal te rijden, want het eerste halfuur loopt meneer me aardig uit te proberen

de oefeningen die ik doe is veel figuren zoals grote volte, gebrokenlijk etc.
eerste halfuur halthouden stap, en afentoe een drafje, anders wordt hij heet, als hij dan een beetje ontspannen is ietsje meer draf, een keer op allebei de zijdes een galopje, en dan uitrijden

Mag ik vragen wat je je pony voert? En waar je naar toe probeert te werken in deze training? Want als je iedere keer dit gewoon doet, kan ik me voorstellen dat 'ie zich verveelt, het is gewoon te saai. ;)
Dressuur gaat vooral om het lichaam trainen, legt je instructeur daar wel eens wat over uit?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:58

Kendra schreef:
Voor een 4jarige is dit teveel, ongeacht het ras....
Vier jaar, vier keer per week aan het werk is een goede stelregel die vast ook voor fjorden geldt. Twee keer een uurtje dressuren en twee keer een uurtje (of anderhalf) naar buiten is reëel.
Jij wilt vast graag dat je pony erg oud wordt, dus als je er nu zuinig op bent blijft ze het leuk vinden en houdt ze het uiteindelijk langer vol.

Het is erg moeilijk uit te leggen,
maar als ik een week 4 dagen rijd, en dan absoluut niet meer dan een uur, dan weet ik bijna zeker dat ik de laatste keer een stuiterende pony onder me heb..

TLNLSDB

Re: Rijd ik mijn pony te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:59

en lekker aan de hand wandelend naar buiten?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:00

De persoon waar ik les van heb gehad gaf dat zegmaar als een soort huiswerk op,
Hij krijgt brok en muesli,
ongeveer 4 handjes brok, en halve schep muesli (zonder haver)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:01

meestal ga ik 1 keer per week met hem aan de hand/fiets een stukje wandelen, 15min, tot halfuurtje

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:01

abigailabby schreef:
Ekeif96 schreef:
Hij is nog best wel jong, dus daar moet je mee oppassen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe intensief je hem rijd,, wat hij allemaal kent,, enz. persoonlijk vind ik het wel te veel maar ik zou dan gewoon 3/4 of 1 uur rijden en dat 4,5 X in de week en 1X in de week naar het bos(ik begrijp dat je dat wel leuk vind??), en dan gewoon een keertje langs de weg (of bos, hoe dichtbij is dat?) ofzo uitstappen?? Ik zou zoiets doen.. Wat vind jij??

Ik ben het er wel mee eens, maar als ik 45 minuten rijd, heb ik een kwartiertje om een beetje normaal te rijden, want het eerste halfuur loopt meneer me aardig uit te proberen

eerste halfuur halthouden stap, en afentoe een drafje, anders wordt hij heet, als hij dan een beetje ontspannen is ietsje meer draf, een keer op allebei de zijdes een galopje, en dan uitrijden

Heb je les? Want anders is dat misschien wel een goede optie. Dan kan je van het probleem af komen dat je pony je het 1e halfuur uitprobeert en dan hoef je ook niet meer zolang te rijden voordat je aan het 'werk' kunt. Ik zou je pony sowieso minder gaan belasten, dan heb je er over een aantal jaren ook nog een fijn dier aan.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:02

Miss_Malfoy schreef:
Ekeif96 schreef:

Ik snap het, je wil natuurlijk ook nog 'gewoon' willen rijden ;)
Ik heb geleerd dat veel jonge pony's heel erg veel energie hebben, maar je moet oppassen dat je dat er niet 'uit'rijd.
Ik zou hem gewoon basis-brok geven.
Laatst bijgewerkt door Ekeif96 op 12-08-10 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:02

Calanddra schreef:
Veel te veel :) voor een 4 jarige vind ik 4x in de week een halfuurtje voldoende :) ze moeten het niet alleen fysiek aan kunnen, ook geestelijk. Ik vind hem nog veel te jong om zoveel te moeten lopen. Hoe lang heb je dit 'schema' al? Aangezien er tegen je was gezegd of je nog steeds zoveel reed als op de vorige stal :)

Niet aanvallend bedoeld, maar wat mij betreft kom maar een weekje rijden, half uurtje per keer, en ik denk dat je zelf ook wel merkt dat hij dan veelste veel energie overhoud.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:04

Amber_ schreef:
Ik vind dat je hem teveel rijd voor een 4 jarige :j,

Zelf heb ik ook een 4 jarige Fjord, en die rijd ik max 3 keer per week een uur / anderhalf uur. Natuurlijk is dat wel erg weinig, dus dit is ook wel weer andere uiterste.

Zelf zou ik 5x per week echt genoeg vinden, 2 dagen lekker rust.
(Op de weide, of wandelen / poetsen).

Al zou dat per persoon verschillen :).

Meestal rijd ik 5 keer in de week, 1 dagje rust, en 1 dagje wandelen oid.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:04

WE ZEGGEN NIET DAT JE EEN HALF UURTJE PER X MOET RIJDEN!

Maar dat je al met al te veel rijd.
niet omdat het per definitie slecht is
maar wel omdat hij nog zo jong is!

annie_way

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:06

Ben ook van mening dat het teveel is voor een vierjarige.
4 keer echt aan het werk in de week 3 kwartier is zat, 1 dagje lol met je knol en 2 dagen rust!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:06

Citaat:
Volgens verhalen is hij bij zijn vorige eigenaar bij 2.5 ingereden, zelf vind ik dit ook aan de jonge kant ben zelf ook van laat hem nog maar even jong zijn, maar hij heeft veel plezier in het rijden, en fjorden rustig? meneertje 2/3 dagen niet rijden en het lijkt of ik op een stuiterbal zit, overal kijkerig op...

Citaat:
Natuurlijk, hij heeft nu hartstikke veel conditie en is het gewend veel te werken. ;)
Echt een anderhalf uur dressuur is absurd veel, wat doe je in hemelsnaam in die tijd?
En inderdaad, pas op want als je zo doorgaat issie met 10 al afgeschreven...

Over dat hij met 10 jaar misschien al is afgeschreven, daar ben ik het niet mee eens. Het is inderdaad een belemming voor de hele groei en ontwikkeling als je je paard met 2 al in gaat rijden (in dit geval 2,5 niet TS schuld, dat bedoel ik niet!!!) maar er zijn zo 1000 exemplaren waarbij het uiteindelijk geen verdere schade aan heeft gebracht. Tuurlijk zijn de paarden wel anders door gegroeid, hun lichaam is anders en misschien zwakker op sommige punten en ik ben ook absoluut geen voorstander met inrijden voor hun 3e/ 3 1/2e (dus 3 en een half) maar dat ze vroeg zijn ingereden, betekend niet dat ze, als je ze nu 5 tot 6x per week bereidt, zo al zijn afgeschreven. Dat is onzin! Deze paarden kunnen net zo oud en gelukkig worden als paarden die pas op hun 4e of 5e zijn ingereden.. Deze zijn lichamelijk beter ontwikkeld, maar met de juiste voeding en verzorging komen paardjes die vroeg (te) zijn ingereden er heus wel weer bovenop. Ze hebben een achterstand, maar deze overleven ze wel ;)

VErder, over het trainings "schema" van de TS die ze in het begin gaf, het lijkt me meer een indicatie.. lijkt me dat je daar ook wel eens van af wijkt. Hangt net af hoe je paard je voelt, hoe jou humeur is en hoe een dag loopt. Met ziekte of met een feestje is je hele "schema" compleet anders. Hangt ook daar van af. Dus denk dat het uiteindelijk lang niet zo schadelijk is voor het paard, als het op papier zo lijkt..
Lijkt me wel dat TS rekening houdt met het paard en daar gaat het natuurlijk om! Paarden zijn (en pony's helemaal) erg goed in laten weten wat ze er van vinden! ;)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:07

Pfoe ik vind dit ook wel veel hoor. Ik heb zelf ook een vierjarige, die overigens ook pas op zijn vierde onder het zadel is gekomen en die rijd ik per week één keer een half uur in de bak en twee keer in de week een half uur tot uur buiten. Dat vind ik zelf voor hem op dit moment meer dan genoeg.

Als je paard te druk is zou je kunnen overwegen om hem minder krachtvoer te geven. Ik zou in ieder geval niet zo lang en zo veel met hem rijden.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:07

komt hij wel veel buiten? kan ook best zijn dat hij zoveel energie over heeft omdat ie niet met vriendjes in de wei kan spelen..

Ik vind het overigens ook echt te veel. Je kan best 6x per week "iets" doen maar als je er op zit gewoon alles max. 1 uur.. is echt lang genoeg!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:10

abigailabby schreef:
Kendra schreef:
Voor een 4jarige is dit teveel, ongeacht het ras....
Vier jaar, vier keer per week aan het werk is een goede stelregel die vast ook voor fjorden geldt. Twee keer een uurtje dressuren en twee keer een uurtje (of anderhalf) naar buiten is reëel.
Jij wilt vast graag dat je pony erg oud wordt, dus als je er nu zuinig op bent blijft ze het leuk vinden en houdt ze het uiteindelijk langer vol.

Het is erg moeilijk uit te leggen,
maar als ik een week 4 dagen rijd, en dan absoluut niet meer dan een uur, dan weet ik bijna zeker dat ik de laatste keer een stuiterende pony onder me heb..

Tja, ik heb ook vaak op een 4-jarige gereden die maximaal 3 uur in de week onder het zadel was. Dan had ik ook wel eens een stuiterende pony onder me, maar daar probeer ik dan toch gewoon doorheen te rijden. Niet dat ik die pony helemaal moe ging maken, maar ik probeerde gewoon gebruik te maken van die energie die ze kwijt moest. Nu zeg ik niet dat je jouw pony ook maar 3 uur per week onder het zadel mag hebben want ik snap wel dat je geen stuiterende pony wil hebben, maar probeer het rijden wat te minderen. Misschien kan ze wat meer op de wei om te spelen met vriendjes (ik weet niet of dit mogelijk is), zodat ze op een andere manier haar energie kwijt kan?

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:10

Volgensmij is het nu voor haar wel duidelijk,, :D laten we het wel gezellig houden!! :+ De meeste vinden dat ze gewoon wat korter moet rijden en er plezier in moet hebben!! *D *D

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:10

MyrtheJ schreef:
komt hij wel veel buiten? kan ook best zijn dat hij zoveel energie over heeft omdat ie niet met vriendjes in de wei kan spelen..

Ik vind het overigens ook echt te veel. Je kan best 6x per week "iets" doen maar als je er op zit gewoon alles max. 1 uur.. is echt lang genoeg!

Staat dag en nacht buiten :)
Alleen omdat hij nu kreupel is staat hij op stal, TEN AANRADE VAN VEEARTS

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:12

Dus dan rijd je hem kapot? Even grof gezegd dan :) je weet dat hij met 2,5 is ingereden en belast m nu ontzettend door zoveel en zo vaak te rijden.

Als hij zo energiek is, kijk dan naar andere oplossingen, ander voer, meer afwisseling. Het klinkt alsof hij het gewoon saai vind, logisch als hij zoveel en zo vaak hetzelfde moet doen.

daarbij moeten ze op deze leeftijd ook de tijd krijgen om alles te kunnen verwerken, zorg dat hij genoeg vrije dagen heeft.

Heb je je ooit verdiept trouwens in de groeischijven van een paard? Wanneer deze sluiten? Door op deze leeftijd hem zo te belasten kan dat voor hem problemen geven op lange termijn.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:12

abigailabby schreef:
Calanddra schreef:

Niet aanvallend bedoeld, maar wat mij betreft kom maar een weekje rijden, half uurtje per keer, en ik denk dat je zelf ook wel merkt dat hij dan veelste veel energie overhoud.

Mijn pony is precies hetzelfde qua energie, je moet hem minder voeren!
Haflingers en fjorden hebben helemaal niet veel nodig
anders ga je stuiterend de bak door.
Ik vraag me zowieso af waarom je een 4 jarige beleerd zonder begeleiding, want dat je met een 4 jarige zoveel en zolang in de bak rijdt zegt toch wel een beetje dat je er niet veel verstand van hebt.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:13

Citaat:
Ik vraag me zowieso af waarom je een 4 jarige beleerd zonder begeleiding, want dat je met een 4 jarige zoveel en zolang in de bak rijdt zegt toch wel een beetje dat je er niet veel verstand van hebt.

Ik heb ook tips waar ik nu aan werk, als ik ergens niet uitkom dan vraag ik dat aan iemand die me daar mee verder helpt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:14

Allemachtig mensen. Anderhalf uur rijden op een 4-jarige? Arme pony. Veels te lang, probeer vaker korter te rijden, dat is veel effectiever. Ik zou ook een lekker gaan klieren als ik dagelijks zo aan de bak moet. :+

Mijn 4jarige heeft van de week op wedstrijd voor het eerst een uur gelopen, en nu 1x op les, normaal train ik nooit zo lang!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:14

heeft de kreupelheid ook een naam?
Ik vind dat je ook veel rijdt trouwens....omdat hij erg jong is ingereden heb je grote kans dat je hem kapot rijdt.
Vroegtijdige artrose en peesblessures door overbelasting.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:15

Waar heb je hem staan? Je woont vlak bij mij. :+

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:16

ja maar als jou pony onder je uit loopt en je in de maling neem t heb je gewoon begeleiding in de praktijk nodig. Het is eigenlijk de opleiding van je paard, dat moet toch gewoon goed gaan?

Mijn pony loopt overigens 6 dagen in de week en krijgt een handje biks smorgens en savonds en verder alleen ruwvoer. Anders loopt ze onder me vandaan.
Ik denk dat als je het voerschema aanpast en lekker gaat afwisselen je al verschil merkt.