Elk paard heeft een goede en een mindere kant. Een handige ruiter met gevoel kan een paard zo trainen dat ie rechter wordt, maar dat is wel degelijk iets dat je als ruiter moet leren. Ik zie dat altijd een beetje als een fase: eerst ben je een echte beginner, dan kom je in een periode dat je netjes kan zitten en met een gemakkelijk paard mooi kan rijden, en pas daarna ben je er zelf een keer aan toe (of niet, sommige mensen hebben daar gewoon het rijkunstige gevoel niet voor- zeg niet dat dat bij jou zo is hoor!) om een paard te corrigeren.
Iemand die dit nog niet kan zal een paard op den duur alleen maar schever maken (en dat is ook logisch, paard trekt op rechts, ruiter trekt nog een keer harder, etc)
Mijn eigen merrie is ook helemaal niet makkelijk op rechts (en laat dat nou ook nog mijn moeilijke kant zijn- alles wat ik rechtsom doe voelt onnatuurlijk- tot een bochtje draaien met motorrijden aan toe!). Om haar rechter te maken ben ik altijd bezig met voltes, contrastelling, haar opzij zetten voor mijn been, etc. Maar die loopt Z1, met een jonger paard doe ik weer andere dingen.
Dat is niet ff van 'ok. nu druk ik mijn rechterbeen eraan dus gaat ze opzij'. Het is allemaal gevoel en timing, je moet leren voelen wanneer je teveel hand of been geeft, wanneer je los moet laten, wanneer het slim is om een stukje zijwaarts te rijden, wanneer je een keer door moet drukken of juist niet. En de enige die je dat gevoel en die handigheid aan kan leren is een góede instructeur. En het is zo ontzettend móeilijk dat je nooit uitgeleerd raakt, maar, da's ook weer het mooie.
Heel algemeen verhaaltje dus, maar bottomline, je hebt écht een goede instructeur nodig om hieraan te werken. Een rechtgericht paard is de basis, dus in principe gaat nu alles niet goed, niet alleen die rechterstelling. Ook linksom is je paard in zekere zin scheef, maar dan door het teveel naar links gebogen zijn. Een fijne instr. zal je ook kunnen vertellen of je paard mogelijk lichamelijke problemen heeft, of dat deze scheefheid gewoon in de loop der tijd zo gegroeid is.
Heel veel succes met je paardje! Leuke kruising trouwens, Fries x Con

Zal wel een mooi barok-achtig beestje zijn