Ook een "buiten rij" probleem, maar dan anders.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:56

Een heel lastig probleem dit, heb er op dit moment zelf ook mee te maken helaas,
dus kan je helaas niet helpen, lees wel even mee misschien zit de gouden tip er tussen

Met het ene paard kan ik prima naar buiten, zowel alleen als met een groep, zowel
met als zonder zadel, niks geen last
Maar de ander maakt er op dit moment ook echt een potje van, in het begin ging het
prima met buitenrijden (samen met een ander paard dat wel) maar nu zie ik het
buitenrijden met haar ook somber in, als ze besluit te gaan is er ook geen houden aan,
ze racet gewoon richting stal en blijft dus ook totaal niet bij de groep, ze is gewoon weg
Krijgt ze dr zin niet gaat ze in zijn achteruit op de sloot af of steigeren
Martingaal heeft ze al om, maar daar holt ze dwars door heen (in de bak helpt de martingaal
wel voldoende)
Had het plan op gevat om met een stalgenoot te oefenen door steeds een stukje verder
te gaan, idee was goed maar zodra we langs een wei met paarden komen wil ze er
gelijk vantussen en zit je er alles behalve ontspannen op
Voorlopig rijd ik maar even niet buiten, dan ga ik wel met de ander op pad...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:56

Lage hartslag is juist goed, betekent dat ze een hele goede conditie heeft.
Lage hartslag tijdens het sporten, is dan weer niet goed. Maar ieder paard is moe te krijgen hoor

Nessah

Re: Ook een "buiten rij" probleem, maar dan anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:58

Hartslag meten ze na even stappen :) Ze heeft een goede conditie.

oogkleppen zou ik kunnen proberen, maar kijkerig of schrikkerig is ze totaal niet.. Dus ik weet niet of het dan wel verschil maakt..

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:58

Miss_Ty schreef:
Als zij het respect moet halen uit die ene klap tussen de oren lijkt het me al een ontwrichte verhouding.
Andere topics van haar te zien, zoals dressuurproeven e.d. blijkt uit dat de TS dit paard zeker wel weet te rijden en onder controle heeft. Het paard wordt alleen overenthousiast als die buiten komt. Door op die manier een klap uit te delen krijg je alleen maar een kopschuw en bang paard dat boven op die adrenaline nog eens het vertrouwen verliest. Ben benieuwd waar die dan heen loopt.

Het lijkt erop dat ie gewoon schijt heeft aan TS en dat ie een keer goed op zijn plek gezet moet worden. Daarbij denk ik dat TS jou 'flinke schop en klap op de kont' tips vast al een keer heeft toegepast anders zou ze nu niet zo ten einde raad om hulp vragen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:00

Je zou het kunnen proberen Agnes, wie weet....

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:00

als je paard zo vreselijk heet is zou ik voorlopig geen open ruimtes opzoeken, zeker niet zo open als het strand! Dat is wel een beetje vragen om problemen met zo eentje. Ik heb ook een rilkip die heet is onderweg en geen stap kan stappen. Dat doet ze niet en gaat ze ook nooit doen ook. Daar heb ik me bij neergelegd. Als ik moet wachten of stilstaan gaat ze rechtop, dus blijf ik in beweging. Slaan heeft bij haar geen zin dan gaat ze compleet over de zeik. Bij sommige paarden heeft dat WEL zin maar dat is paardafhankelijk.
Ik zou met haar naar een stuk gaan waar de paden smal zijn, en geen openvlaktes. Mooi slingerstukken. Als ze aan de kletter gaat zou ik haar 1 keer met haar hoofd tegen een boom trekken. Heb er 1tje gehad die ik in volle vaart met z'n kop tegen een boom hem laten lopen. De keren erna, hoefde ik maar 1 keer een ophouding naar links of rechts te maken en hij kon ineens weer een normaal tempo aannemen. Verder zou ik haar niet fris van stal mee naar buiten nemen maar eerst goed aan het werk zetten. Is ze moe, dan een stukje uitstappen. En zeker nooit op dezelfde stukken galloperen of iets dergelijks, dat onthouden ze..

Als jij zegt dat je haar gewoonweg qua kracht niet aankan dan moet je misschien is iemand anders op naar buiten sturen die net wat meer kracht heeft als jij. Niet dat je het op kracht kan winnen natuurlijk maar soms kan het kleine beetje wel schelen. Ze heeft gewoon totaal geen respect voor je hulpen.

Mijn merrie is heet, en kan alleen maar dribbelen maar ik heb ten alle tijden een rem en stuur. Dat is wel zo belangrijk..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:02

Nou nee, eigenlijk niet :) Ik heb mijn paard nog nooit een échte harde klap gegeven.. Mijn merrie is zo ontzettend sensibel dat ik al een mega grote reactie heb op het geen wat ik doe.
Tijdens het buitenrijden zorgt een ophouding(als ze aan de kletter gaat) al voor een steigerpartij, een beetje kuit voor een mega galop..

Ik ga haar niet tussen haar oren meppen, als het zo moet.. Dan maar niet :)

Mijn paard heeft geen "schijt" aan mij, ze heeft ontzettend veel gezag voor mij dat zie ik met elke bak training weer.. Alleen dat gezag verdwijnt tijdens het buitenrijden. Dat wil ik niet terug krijgen door middel van keihard slaan, want dan verpest ik straks mijn dier ( die al zeer gevoelig is) omdat ik wilde buitenrijden.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:03

Heej Agnes, je hebt zo'n fijn paard aan haar, wat ontzettend jammer dat ze zo druk is als je naar buiten gaat. Eerlijk gezegd zou ik zelf ook niet op die manier naar buiten willen gaan, gewoonweg omdat het niet veilig genoeg is. Ze hoeven echt niet poeslief te zijn buiten, maar controle vind ik toch wel belangrijk.

Stomme vraag misschien maar hoe is ze aan de hand als je met haar gaat wandelen naar buiten toe? Ik heb dat met Zidane ook een tijdje gedaan (evt. met hengstenketting) aan de longeerlijn en wandelen maar, laten grazen en rust vinden buiten.

Andere vraag: heb je haar al eens door iemand vast laten houden aan een touw of longeerlijn om daarna met haar naar buiten te gaan? Ik heb dit ook wel eens gedaan met paarden die wel erg ongeduldig waren buiten en niet wilden wachten bij wegen of ergens niet naast durfden.

Verder denk ik wel, zover ik Velvet in kan schatten, dat je haar absoluut niet keihard moet straffen, maar juist het vertrouwen moet gaan vinden om samen op pad te kunnen gaan, zodat ze gecontroleerd bij jou blijft.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:05

@uletje: Wat jij zegt, die slingerpaadjes met bomen dat doe ik dus niet.. Ik ben 3 weken geleden met de ambulance afgevoerd omdat mijn paard aan de kletter ging en ik tegen een boom geklapt ben.
@steph(jaggie): Maar buiten is ze heel lief.. Op asfalt naast de weg.. Alleen op open vlaktes en ruiterpaden niet. Longeerlijn kan wel, dat vind ik een goede.. Alleen als ze dan gaat steigeren hoop ik dat ik niet in de war raak met die lijn.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:06

Wat mij opvalt is dat je paard op wedstrijd geen problemen geeft. Heb je enig idee waarom ze dan wél controleerbaar is?
Misschien omdat ze weet dat ze daar flink mag galoperen? Dan zou je kunnen proberen om buitenritten in galop te maken, maar wel gecontroleerd, en dan steeds langere stukken langzaam te galoperen en te draven. Zo krijgt ze de associatie dat ze ook op buitenrit onder controle hoort te blijven.

Moe rijden heeft zeker bij een volbloed geen enkele zin - die zijn gefokt om (hard) te lopen, zowel qua lijf als karakter. Al zou je haar moe kunnen krijgen, dan ben je alleen maar conditie op aan het bouwen, waardoor ze 't de volgende keer nóg langer volhoud.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:07

Ik zou juist niet gallopperen want dat onthouden ze net zoals hier boven werd gezegd. En dan wordt het drama alleen maar groter.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:08

Qua tik tussen zijn oren kan je het ook doen met een flesje water/ ei. Paard denkt dan dat ze haar hoofd stoot als ze steigert en dan dus bloed door water/ei. Is wat lastig om hele tijd met water oid in je hand te zitten,. maaar is het proberen waard. Klinkt vreemd, maar zo heb ik het echt afgeleerd bij 1 paard :P

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:09

@Traiectum: Dat vind ik een goed idee. Als ik op het strand galopeer kan ik haar namelijk na een minuut of 3 van rengalop naar een arbeidsgalop nemen.. Ik krijg haar alleen niet terug naar draf/stap. Als ze dan eindelijk draaft of stapt.. Gaat ze binnen no time weer terug naar de galop..
Dus jij zegt, blijven galopperen? En hoelang dan ongeveer?

@lauralarissa: Ik heb mijn handen echt te vol om ook nog eens een ei te kunnen "gooien". Maar bedankt :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:11

Dit is wel gevaarlijk! Echt balen he, dat je niet lekker ontspannen kunt buitenrijden..

Mijn bijrijdpaard is ook wel fel met buitenrijden, maar dan in de zin van schrikken. Ik doe bij haar soms wel een slof om, dan heb ik haar makkelijker terug en kan ik makkelijker voorkomen dat ze het op een lopen zet. Verder heeft ze er geen last van, hangt gewoon los.

Bij die van jou weet ik ook niet of ik dat wel zou doen ivm het steigeren.. Heb je al eens met slof in de bak gereden? Om te kijken hoe ze daarop reageert?

Wat zegt je instructrice over dit probleem?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:12

Ik zou juist niet buiten gallopperen, naar mijn idee gaat ze dan denken owhh buitenrijden is gallopperen...ben je verder weg van huis....

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:13

Niet alle antwoorden gelezen, sorry, maar hier mijn tips:

probleem 1, het erf af: loop aan de hand het erf af, desnoods nog 50 meter verder en stap daar op. gaat dat goed, heel veel belonen en de volgende keer 5 meter eerder erop stappen. en zo steeds een stukje dichter bij huis.

probleem 2, in galop ervandoor gaan: pak op dat moment 1 teugel en laat haar hele kleine voltes lopen, zo komt ze niet vooruit en kans dat ze van galop naar draf naar stap gaat. dan weer heel veel belonen en de weg vervolgen. weer in galop ervandoor, weer 1 teugel en rondjes draaien, hele kleine.

Het heeft bij mijn paard erg geholpen en ik stap nu voor stal op, loop zo het erf af en kan in alle versnellingen door het bos, zonder dat mijn paard het tempo bepaalt.

Succes!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:14

Ik zou het toch eens proberen met iemand aan de hand er naast (diegene kan ook op de fiets zitten). Ik zou niet direct bang zijn om in de knoop te komen met de longeerlijn, zeker niet als de persoon aan de zijkant van haar staat.

Op het strand zou je haar ook aan de longeerlijn op de volte kunnen rijden, gewoon dressuurmatige controle vragen, met rust en goed belonen :-)

Overigens zou ik er zelf ook niet voor kiezen om haar juist in galop te zetten buiten, omdat je dan haar foute gedrag als het ware beloont, maar ik denk dat jij dat beter in kunt schatten dan dat ik dat achter de pc kan.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:16

Roselie schreef:
Ik zou juist niet buiten gallopperen, naar mijn idee gaat ze dan denken owhh buitenrijden is gallopperen...ben je verder weg van huis....

Hier ben ik het mee eens.. Denk dat je dan meer problemen krijgt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:17

Ik meende toch dit te hebben gelezen ts

( lees: uit het niets schiet ze naar voren,haalt iedereen in en knalt er keihard met oren naar voren vandoor.. Helemaal geen rem meer) en op het strand of echte open plekken is ze zelfs echt gevaarlijk aan het worden. ( lees: gaat aan de kletter en als ik haar tegen houd staat ze echt kaarsrecht overeind en bij de landing knalt ze er weer loeihard vandoor).

Dat doorgaloperen is zeker een goede tip, had ik ook al vermeld maar je schreef dat er geen rem opzit. Nu wel dus, dan kun je dit zeker gaan uitproberen en wilt ze terug naar draf, blijven galopperen totdat jij haar terug neemt.
Doe dit dan wel in een overzichtelijk gebied :)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:17

En figuren rijden op het strand helpt dat misschien?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:20

Roselie schreef:

Mee eens.
Mijn paard weet op bepaalde stukken dat we ook gaan galloperen, dus begint ze 100 meter daarvoor al moeilijk te doen.

Volgens mij weet je paard gewoon dat ze haar zin krijgt als ze maar gaat steigeren. Als het een beetje uit te zitten is zou ik proberen het gedrag te negeren en haar op de volte sturen.
Probeer eens een tijdje niet alleen maar hard te gaan op een buitenrit.

Zelf denk ik niet dat het een goed idee is om dit paard af te straffen op haar gedrag. Daar is ze te sensibel voor zo te lezen uit je verhalen.

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:20

hetbommeke schreef:
probleem 2, in galop ervandoor gaan: pak op dat moment 1 teugel en laat haar hele kleine voltes lopen, zo komt ze niet vooruit en kans dat ze van galop naar draf naar stap gaat. dan weer heel veel belonen en de weg vervolgen. weer in galop ervandoor, weer 1 teugel en rondjes draaien, hele kleine.

Hier sluit ik mij bij aan. Verder denk ik ook dat het zal helpen om naast je paard te lopen. Persoonlijk zou ik dat niet met een longeerlijn doen, maar met een touwhalster en een leadrope. En wat ik hier al een keer voorbij heb zien komen; zoek de rust op! Het is belangrijk dat jouw paard een buitenritje gaat linken met rust en ontspanning.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:22

Wat een vervelend probleem.
In jouw geval zou je het kunnen combineren met je SGW wedstrijden waar je paard wel braaf is.
Als je erna een rondje om het terrein zou rijden kan je paard dat 'buitenrijden' als ontspanning gaan zien.
Nu denkt ze er wellicht iets anders bij ;-)

Ik zou oppassen met dat laten lopen...voor je het weet heb je een straaljager die maar één versnelling heeft.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:23

Dat laten lopen ben ik ook geen voorstander van. Wel in een bak maar zou dit nooit buiten doen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:29

Roselie schreef:
Ik zou juist niet gallopperen want dat onthouden ze net zoals hier boven werd gezegd. En dan wordt het drama alleen maar groter.

Normaal gesproken zou ik dat ook zeggen, maar het paard is op wedstrijd wel te houden, en m.i. is het grootste verschil dat ze op wedstrijd wél (gecontroleerd) hard mag en op buitenrit niet. Ze heeft nu de link gelegd tussen buitenrijden en steigeren / er vandoor gaan, en die link moet je kwijtraken. Wat 't paard nu doet is ronduit gevaarlijk, voor TS, voor 't paard zelf en voor omstanders. Als ze buitenrijden gaat associeren met gecontroleerde galop kun je steeds vaker stukken met langzame galop / draf inbouwen.

Ik reed vroeger een pony die er op 1 stuk van het ruiterpad altijd vandoor ging. Stangbit, slof, zware ruiter, andere paarden, niks hield hem tegen. Ik liet hem vóór dat stuk al galoperen, waardoor hij niet meer de behoefte had om te vechten - hij mocht immers al galoperen - maar zo bleef ik wel controle houden. Na een paar weken oefenen kon ik 'm op het pad terugnemen naar stap, en na een paar maanden was het hele gedoe over.

TS: hoe lang je dat vol moet houden, lastig. Probeer in ieder geval veel te schakelen, dus stukjes verzamelde galop afwisselen met meer tempo. Als ze dat accepteert kun je het steeds meer gaan uitbreiden en ook eens een stukje draf meepakken. Bijkomend voordeel is dat ze op jou moet blijven letten. Let goed op je paard, en probeer te voorkomen dat ze zich tijdens langzame stukken op gaat winden. 't zal niet in een week over zijn!