zonder goede zit, geen goed gereden paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:04

Er zijn wel iets mooiere foto's te vinden dan deze dacht ik zo Lips are sealed .

Het gaat er niet om HOE je op je paard zit maar het gaat erom hoe je dat dier bewerkt met je lichaam, en al ga je er achterstevoren opzitten, als je hem dan nog aan het lopen krijgt op een correcte manier, dat is dan veel belangrijker. Je kunt nog zo'n mooi totaalbeeld neerzetten, het is veel en veel belangrijker dat je paard op een correcte manier de baan doorgaat en of je dan krom of achterstevoren zit maakt dan niet meer uit.
Laatst bijgewerkt door Jan_324 op 04-07-03 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pinopaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:05

Ik slluit me hier ook volledig bij aan.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:24

Met deze dan ook meteen de opmerking dat mensen je hier meteen gaan afzeiken over "hakken" "pianohandjes" en nog heel wat meer .... dan zou dit gewoon geen issue mogen zijn toch?

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:29

Als er door zo te zitten toch nog goed ingewerkt kan worden dan is dat geen probleem. Maar bepaalde houdingen van een ruiter werken het paard enorm tegen en zal hij niet fijner van worden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 01:02

Een goed zadel dat bij jou past is ook zeker heel erg belangrijk.

Op het zadel waar ik op het moment op rij heb ik bij wijze van spreken op een stilstaand paard al moeite. De zitting is voor mij te klein en te diep met de wrongen op de verkeerde plaats, waardoor ik als ik echt in het diepste punt ga zitten, dus correct zit, nogal onzacht met de voorkant van het zadel in aanraking kom en een wrong in m'n bovenbeen heb, vooral in draf en galop is dit niet fijn op bepaalde plaatsen Lips are sealed
Gevolg: ik ga wat verder naar achteren in het zadel zitten --> stoelzit met een bolle rug, dan worden er ook nog even hakken opgetrokken compleet met afgestoken knieën als het zo uitkomt om zo van die wrongen af te komen. Bovenbenen zitten volledig klem, daar kan ik niks van de beweging mee opvangen, dus alles wordt doorgegeven aan m'n bovenlijf (en je balans is al niet al te best als je zo zit) en stilzitten is er dus ook niet meer bij wat weer doorwerkt in je handen en tadaa het drama is compleet.

Nu overdrijf ik het wel wat voor de duidelijkheid, maar het helpt allemaal ook niet echt mee. Ik durf rustig toe te geven dat ik 'm af en toe echt in de weg zit, maar ik kan het echt niet helpen. Als ik even m'n kiezen op elkaar doe en ga zitten zoals het hoort (en daar ook strak op let!), dan loopt paard ook gelijk veel fijner, wat ook weer lekkerder zit etc. Een duidelijke wisselwerking, logisch ook, maar het kost me op dit zadel wel zoveel bloed, zweet en tranen (letterlijk!) dat het echt niet leuk meer is.

Niet dat ik verwacht met een ander zadel ineens perfect te zitten ofzo, verre van dat, maar het zal zeker een stuk schelen, het ietsjes minder moeilijk (en vooral pijnlijk!) maken. Morgen mag ik 'm ophalen Party!!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 09:38

Wat ikzelf ook gemerkt heb is dat als je paard makkelijk loopt en zich makkelijk laat bewerking, je veel makkelijker netjes kan gaan zitten.
De keer dat ik op een goed gereden paard reed, hoefde ik alleen nog maar op mijn zit te letten. Want dat paard reageerde keurig op kleine hulpen.
Isolda heb ik niet zo ver. (krijg ik ook niet Zo ver Haha! )
Ik moet werken op haar en dan vergeet ik direct op mijn zit te letten.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 09:44

foto's zijn idd momentopnames Misselijk
ter illustratie vond ik het echter wel mooi.

ik ken héél wat ruiters met een belabberde zit/houding te paard. er zijn paarden bij die heel netjes lopen, maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer jij goed zit je paard netter gaat lopen.
waarom?
je hulpen kunnen goed doorkomen als je netjes en rustig in balans zit => geef maar eens met wiebelbenen deftige hulpen.

wanneer je scheef zit en naar één kant 'overhangt' => ga eens over de middenlijn en ga eens scheef hangen, kijk eens wat je paard doet?

en als iemand foto's plaatst wat zijn de commentaren die je krijgt?
je zit teveel naar voor - je drukt je hakken niet goed uit - je rijdt met pianohanden - .... het houdt ons toch erg bezig?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:09

Een goede zit doet volgens mij niet alles, maar wel een hoop.

Ik heb nog steeds geen goed houding (ik heb zelf een scheve holle rug, dus dat maakt mijn zit ook slechter), maar vroeger zat ik echt beroerd op mijn paard. Ik heb altijd les gehad, maar die lessen richtten zich er vooral op hoe Jerai liep en hoe ik op haar moest inwerken.

Bij mijn huidige instructrice ben ik eerst een hele tijd aan mijn zit gaan werken en Jerai heeft nog nooit zo lekker gelopen.

Wat ook wel uitmaakt, vind ik, is dat op het moment dat je paard beter gaat lopen, jij ook beter kan gaan zitten. Ik merk dat nu Jerai wat makkelijker is geworden, ik ook makkelijker beter kan gaan zitten. Ik ben er nog steeds niet, maar ik oefen er wel op.

Een goede houding is volgens mij niet alles, maar als je veel fouten in je houding maakt, werkt dat volgens mij niet echt bevorderend voor het lopen van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 12:12

Het is een wisselwerking: als jij niet goed op je paard zit kan je paard niet fijn lopen, maar je kunt pas echt zitten op een paard dat zich loslaat in de rug.

Ik merk bij mezelf dat als ik me teveel op mijn huding en zit concentreer ik juist ga spannen en dan kan ik helemaal niet meer zitten. Ik kan me beter op mijn paard concentreren, dan gaat het allemaal een stuk soepeler.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 15:50

zo'n foto is een moment opname, als ik rijd dan zit ik ook niet elk moment netjes ( wat ik sowieso al niet echt doe :S )het ligt iig wel erg aan het zadel, sinds ik een hulschebos heb zit ik veel stiller!( meer steun bij knieen)

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 09:52

die hulschebos-zadels zijn blijkbaar erg in trek bij de nederlanders. (heb er hier nog nooit één gezien! )

heb je die steun aan je knieen dan nodig Ctal?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 10:14

De veiligheidsgordels ontbreken nog net bij de zadels van Hulsebos.
Het zijn echt kuipjes waarin je tot aan je knieën klem zit en half in het zadel zakt zo zacht. Al wil je bewegen, dat gaat gewoon eigenlijk niet.
Je moet er van houden.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 10:30

sjee, nog nooit gezien, ga eens zien of der een site van bestaat, jullie maken me curieus. kuipzetel te paard, hihi, lekker sportief! welk modelletje heb jij dan?

www.hulsebos-zadels.com

tjonge jonge, wat een verschillende modellen. Haha!

wb3 =>dieptepunt ligt meer naar voor, helpt ruiter rechter te zitten.
wb4 =>dieptepunt iets meer naar achter, close contact (benen dichter bij paard)
ultimate II => vlakkere zit, voor ruiters met onafhankelijke zit.
dynamic dressage => gebaseerd op wb4, met extreme close contact.
grand-prix => terecht een exclusief model genoemd! Pling

en dan kan je nog kiezen tussen halve of hele wrongen, zit, onderkussens, soort leer,kleur leer,....

enige nadeel aan de grandprix => de prijs : 4000 EURO Lips are sealed

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 15:37

ik denk dat het puur komt doordat een ruiter zelf niet in balans is, als lichaam en geest van een mens niet in balans zijn is het onmogelijk om recht op je paard te zitten,
tuurlijk iedereen moet leren rijden, maar als jij lekker in je vel zit, en je zit oontspannen, lukt het je veel beter als dat je je billen aan elkaar klampt of gewoon gespannen zit...

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:56

Ik vind persoonlijk Ulla Salzgeber er mooi op zitten en ook Hubertus Schmidt en Lisa Wilcox behoren tot mijn favorieten. Ik vind ze mooi lang en rustig zitten. Isabelle Werth vind ik, ondanks dat ze natuurlijk heus wel rijden kan er niet mooi op zitten. Dat zal ook mede te maken hebben met haar postuur, maar daarnaast heb ik altijd het idee dat er tevel beweging in haar lichaam zit.

Overigens heb ik heel vaak op manegepaardenzadels dat mijn houding in de verkeerde positie geforceerd word. Een fout die mijn intructeur dan weleens maakt is zeggen dat iemand zijn onderbeen naar achteren moet brengen terwijl iemand zijn been gewoon netjes laat afhangen, maar deze door het zadel (of bouw van het paard) te ver naar voren komt te liggen. Een goed zadel vind ik zeker wel belangrijk.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 16:04

Laura schreef:
Ik weet van mezelf dat ik geen goede zit heb. Dit heeft meerdere oorzaken:

- Ik heb lange benen en vrij ronde bovenbenen, ik heb daardoor d neiging mijn been naar voren te rollen en mijn hak op te trekken
- Ik heb een veelzijdigheidszadel dat neigt naar het springen. Ik ben dan nu ook op zoek naar een goed dressuurzadel!
- Mijn paard is een paard waaraan je flink moet rijden, hierdoor is het voor mij vaak niet mogelijk om mooi stil rechtop en ontspannen te zitten

Maar wieweet, als ik een dressuurzadel heb, en als Iwaldo beter aan het been komt... Haha!

Ken het probleem Schijnheilig Ik heb net een dressuurzadel county competitor besteld (zat echt heerlijk diep en goed kniewrongen) omdat mijn zit in mijn kieffer vzh ook absoluut niet optimaal was Ik schoof alle kanten uit.

Ook goede laarzen zijn erg belangrijk voor je zit/houding ben ik achtergekomen. Heb nieuwe dressuurlaarzen en opeens zit ik 2 gaten langer met mijn beugels en mijn instructeur zei dat mijn beenligging ook meteen veel beter is Haha! Nu mijn nieuwe dressuurzadeltje en dan hoop ik dat mijn zit behoorlijk gaat verbeteren. Ik heb ook een paard waar ik echt aan moet werken (krijg het niet kado) en dat is inderdaad niet bevoordelijk voor je zit

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 17:01

mijn zit is ook niet geweldig, als ik er niet op let heb ik pianohanden. Mijn tenen steken al heel wat minder uti maar dat komt mede door mijn laarzen (die laten je been zo'n beetje meteen goed liggen)
En alsi k op andere zadels rijd dan wat ik gewend ben zit ik ook helemaal niet meer zo goed.
Het ligt aan van alles, maar ook aan mijzelf.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 11:39

wat even fout is , is zitten om het plaatje, je 'krampachtig' in een houding forceren, hou je toch niet vol!

kun je beter iets 'gemakkelijker' gaan zitten, (wat mss niet zo mooi is om te zien) maar waar jij je goed bijvoelt en gemakkelijk hulpen kunt geven.

dan zit je automatisch niet zo slecht , denk ik?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 13:19

Ik denk ook dat het een wisselwerking is, jij moet goed zitten maar je paard moet jou ook laten zitten (en dat kun je weer bereiken door hem goed te rijden, door zijn rug te laten lopen en is daar dan weer een goede houding voor nodig Verward ).

Wat ik wel echt vind (uit ervaring, helaas) is dat je makkelijker goed kan blijven zitten als je wat, ehm, slanker bent Haha!. Waarom, weet ik niet precies, maar dat heb ik gewoon gemerkt (met name met doorzitten).

Ik vind zelf dat ik een redelijk goede houding en zit heb. Ook krijg ik hier weinig aan- of opmerkingen over an mijn instructrice. Geen pianohandjes, vrij stil en stabiel in het zadel en geen kapstokken (al wil mijn linkervoet nog wel eens een eigen leven gaan leiden Verward ). Al zou ik het wel heel erg fijn vinden als ik eens zou leren hoe ik kan voorkomen dat mijn teugels uit mijn handen glijden Lips are sealed .Maar een perfecte houding (voor zover die bestaat)? Nee absoluut niet.

Om de hulpen juist door te laten komen heb je wel een goede houding en zit nodig, niet voor niets dat er zoveel instructeurs zo op hameren .

Overigens ben ik van mening dat een goed passend zadel er heel veel mee te maken heeft, voor zowel het paard als voor de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:15

Steef schreef:
Er zijn wel iets mooiere foto's te vinden dan deze dacht ik zo Lips are sealed .

Het gaat er niet om HOE je op je paard zit maar het gaat erom hoe je dat dier bewerkt met je lichaam, en al ga je er achterstevoren opzitten, als je hem dan nog aan het lopen krijgt op een correcte manier, dat is dan veel belangrijker. Je kunt nog zo'n mooi totaalbeeld neerzetten, het is veel en veel belangrijker dat je paard op een correcte manier de baan doorgaat en of je dan krom of achterstevoren zit maakt dan niet meer uit.

Vaak is het wel zo, dat mensen die krom zitten ook automatisch achter de beweging komen te zitten, en ga zo maar door.

Goed zitten is voornamelijk...meegaan in iedere beweging die je paard maakt. Ook de onverwachte en extreem grote....en dat laatste is nog weleens moeilijk!!!

Inderdaad is het veel moelijker om met kortere mollige benen goed te zitten dan met lange dunne beentjes. Door de lichamelijke tekortkomingen van de mens, kan het paardrijden heel moelijk gemaakt worden, dan voor mensen met een ideaal paardrijfiguur!

Maakt de sport wel heel erg leuk!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:52

Ik denk dat het er voor een deel ook van afhangt hoe het paard voorheen gereden is. Maar bij een fijngereden paard is IMO je houding zeker wel van belang.
Mij nhouding is ook verre van goed, maar ik probeer er op te letten. Ik merk wel dat het ook van het paard en zeker je zadel af hangt. Ik rijd een pony met een heel oud vzh-zadel, dat zit echt niet. Daarin zit ik ook snel naar voren. Ik heb nu op de gelder die ik rijd een dressuur zadel liggen, en mijn houding is er daardoor zeker wle op vooruit gegaan. Ik heb een tijd les gehad van iemand die heel erg op mijn houding lette, toen ging het ook echt beter.
Daarbij heb ik ook een paard waar heel hard aan gewerkt moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 15:13

kinglover schreef:
........als lichaam en geest van een mens niet in balans zijn is het onmogelijk om recht op je paard te zitten, .......

Boeiende uitspraak Haha!
Ik denk alleen dat geestlijk in balans zijn helemaal niets te maken heeft met een fysiek gevoel voor balans, evenwicht en coordinatie. Die laatste 3 dingen zijn nodig voor een goede zit.
Maar misschien kun je toelichten wat jij onder "geestelijk en lichamelijk in balans" bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 17:10

Citaat:
Vaak is het wel zo, dat mensen die krom zitten ook automatisch achter de beweging komen te zitten, en ga zo maar door.

Goed zitten is voornamelijk...meegaan in iedere beweging die je paard maakt. Ook de onverwachte en extreem grote....en dat laatste is nog weleens moeilijk!!!

Hier ben ik het dan ook niet mee eens

Misschien dat ik te veel op springstallen heb gereden en daar dan ook veel ruiters heb zien rijden.

De meeste springruiters zitten niet het aller netst op hun paard, ook vaak wat voorover.
Maar achter de beweging en mee kunnen gaan met onverwachte bewegingen kunnen die vaak toch heel veel beter dan de dressuurruiters.

Want met springen heb je zowieso al sneller onverwachte bewegingen en achter zijn in de beweging is dan nog funnester als bij de dresuur.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 18:20

jep is waar, in feite mogen alle dressuurruiters wel gerust eens een sprongetje maken, juist voor 'het gevoel' .

en idd als ik mensen zie met lange benen die netjes zitten, Kwijl
(o a steef hier, hihi)

dan denk ik: ik heb maar korte pootjes, is niet echt bevorderlijk.

want: met m'n korte pootjes zit m'n hak eigenlijk midden op z'n buik, ipv er netjes onder.

ach, gelukkig weet ie wat ik bedoel!

ruiter moet ook een beetje bij t'paard passen. ik kan me niet voorstellen dat ik op een breed paard moet rijden. dat zit niet zo lekker voor me en is niet zo handig.

wat niet wil zeggen dat een ukkie als ik niet een grote kolos netjes kan rondsturen, maar sommige grotere mensen passen der gewoon beter op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:38

runningkawa schreef:
De meeste springruiters zitten niet het aller netst op hun paard, ook vaak wat voorover.

Mijn beeld van een echte spring ruiter:
Zo krom als een garnaal te paard met in de ene hand het mobieltje [en druk telefonerend Clown ] in de andere hand de teugels. Liefst een sigaret op de lip en dan rustig op een hindernisje aan galopperen ondertussen ook nog druk links en rechts om zich heen kijken Koe en dat er nog vlekkeloos vanaf brengen ook .
Ik sta bij een springruiter op stal en echt, het ziet er allemaal niet uit maar de echte kunnen verrekte goed rijden.