Tong uit de mond tijden het rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Tong uit de mond tijden het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:27

Jammer dat ze zo denken op de meeste maneges en het niet voorkomen door de mensen op een goede meer paard vriendelijke manier les te willen gaan geven.
Juist op een manege zouden ze beginners eerst eens een tijdje bitloos moeten laten rijden , totdat ze weten waar ze mee bezig zijn, maar helaas word er vaak niet op een goed niveau les gegeven op heel veel maneges , ten kosten van het paard .

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:21

de reden dat het paard dat doet is waarschijnlijk dat het bit veel te veel druk geeft op de tong. dat vind het paard niet fijn en probeert zijn tong te ontlasten. als ze een bit kopen die iets meer in een boog naar voren in de mond ligt, krijgt het paard al veel meer tongvrijheid. mijn paard gaat ook veel beter lopen op zo'n bit.

Linda_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:34

Mijn paard doet het ook en vooral als hij erg ontspannen is, of als hij iets moeilijk vindt. Ik heb de tandarts erbij gehad en daar lag het niet aan. Heb een ander bit geprobeerd en een zadel op maat laten maken, maar hij doet het nog steeds. Ik ben bang dat het vanuit zijn rug komt en mijn volgende stap is dus ook de osteopaat. Ik heb hier wel meer aanwijzingen voor, maar deze staat ook in het lijstje om je paard na te laten kijken.
Inderdaad vooral bij manegepaarden. Die moeten al zoveel en ze doen braaf hun ding, maar ten koste van wat?

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:34

Mijn paard (ex-manege paard) doet dit ook. Maar, hij doet het nooit als je bitloos rijdt, dus dan is het denk ik niet iets buiten z'n mond. Ik ben er echter niet van overtuigd dat het een rijtechnisch probleem is. Om twee redenen. Ten eerste heb ik er hele goede ruiters op laten rijden, specifiek om te kijken of het rijtechnisch is, en ook dan doet ie het. Hij loopt verder netjes, maar de tong komt er gewoon uit. Ten tweede, soms doet ie het al als je het bit er net in stopt. Is ie bv aan de lange lijn net 1 rondje aan het stappen, vraag nog helemaal niks, en komt die tong er al uit.

Tandarts heeft alles bekeken paar maanden terug, er lijkt niks mis.

Ik heb wel een theorie, maar dat is maar een theorie. Ik vraag me af of zijn mond niet klein is, maar z'n tong juist groot. Hij heeft bit maatje 12, en is 1:70. De meeste mensen denken dat ik een pony heb met die bitmaat. En als er dan een bit in zit, dan wordt het misschien gewoon te veel en kan ie niet zo lekker slikken meer. Dit wordt versterkt doordat het veel minder lijkt te zijn als het bit kleiner is. Maar ja, je wilt ook weer niet te scherp worden. Dus dan maar veel bitloos rijden, dat zie je die tong dus echt nooit.

Hopelijk is het niet iets pijnlijks, want niemand wil z'n paard pijn doen, maar het is echt onvindbaar. Aangeleerd gedrag vanuit de manage is ook nog een optie, alhoewel al in z'n papieren van voor de manege staat dat ie dit deed. (misschien daarom ook wel in de manege terecht gekomen)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:41

Haal gwn het bit eruit:p denk niet dat ie zijn tong dan nog zal uitsteken hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:45

corbosman schreef:
Ik heb wel een theorie, maar dat is maar een theorie. Ik vraag me af of zijn mond niet klein is, maar z'n tong juist groot.

Jouw theorie kan heel goed kloppen. ;)
Bij een dikke tong is er gewoon geen plek voor een bit. De tong kan dan ook niet in de onderkaak wegzakken, waardoor het bit altijd op en in de tong drukt, prikt en knelt.

Als je de lippen van je paard aan de zijkant openhoudt, zie je dan de tong liggen?

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:54

JoviBan schreef:
corbosman schreef:
Ik heb wel een theorie, maar dat is maar een theorie. Ik vraag me af of zijn mond niet klein is, maar z'n tong juist groot.

Jouw theorie kan heel goed kloppen. ;)
Bij een dikke tong is er gewoon geen plek voor een bit. De tong kan dan ook niet in de onderkaak wegzakken, waardoor het bit altijd op en in de tong drukt, prikt en knelt.

Als je de lippen van je paard aan de zijkant openhoudt, zie je dan de tong liggen?

Precies, het paard van mijn moeder gooide vroeger ook altijd zn tong eruit. We hebben hem zelf ingereden met wekelijks goede begeleiding. Verschillende bitten geprobeerd, verschillende neusriemen. (zadel uiteraard passend, en om het halfjaar komt de tandarts)

Daarna een natural horsman-shipper erbij gehaald, en zij zei dat zijn mond te klein is voor een bit en het bit constant op zn lagen drukt, en door zn tong eruit te doen heeft hij meer "plek".
Dus nu rijd mijn moeder bitloos, gaat super! Paard is er ook veel blijer door..

corbosman

Re: Tong uit de mond tijden het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:02

sashafierce, dat is ook mijn conclusie met mijn paard. Bitloos gaat prima, dus waarom proberen te forceren met bit. Hij loopt net zo netjes, zo niet beter, zonder bit.

Alleen jammer dat wedstrijden rijden zo'n gedoe is bitloos.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:14

corbosman schreef:
sashafierce, dat is ook mijn conclusie met mijn paard. Bitloos gaat prima, dus waarom proberen te forceren met bit. Hij loopt net zo netjes, zo niet beter, zonder bit.

Alleen jammer dat wedstrijden rijden zo'n gedoe is bitloos.

Klopt, paard van mn moeder is zoveel vrolijker zonder bit, en werkt daardoor veel beter mee. Afentoe probeert mn moeder het noggeens met bit, maar dan is het meteen tong eruit en stress (van paarlief zn kant :P )

Inderdaad jammer dat het zo'n gedoe is met wedstryden.. maar wie weet wat de toekomst brengt!

MerensBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:07

Of het ALTIJD een aanleuningprobleem, bitprobleem, zitprobleem etc is, is niet waar..Mijn vriendin rijdt ZZ-licht met een paard welke ook altijd zijn tong eruit steekt, maar dit wordt gezien als een soort 'duimzuigen'..Bij hem is het absoluut geen aanleunigsprobleem.
Ze heeft er idd altijd commentaar op gehad, toen ze nog B/L/M startte, maar de hogere juryleden zagen dat het geen aanleuningsprobleem was, en daarna las ze er nooit meer iets op terug op het protocol.