Nieuwe instructeur maar nu slaat toch de twijfel toe.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:01

Er zijn altijd meerdere manieren om tot een bepaald resultaat te komen. Het belangrijkste blijf ik toch vinden dat de manier die je kiest past bij jou en je paard.

Als jij je niet prettig voelt bij de werkwijze van je instructeur zou ik zeker aan hem melden wat je dwars zit. Ongeacht of zijn 'methode' goed is of niet. Jij moet het immers in de praktijk brengen en op die manier aan je paard gaan werken en als je er niet helemaal achter kunt staan zou ik dat persoonlijk niet kunnen.

Zo heb ik vroeger tijdenlang les gehad van een prima instructrice waar ik heel veel van heb geleerd, maar haar 'natuurlijke' manier van het aanpakken van dingen was gewoon heel anders dan de mijne. Als ik dan buiten de lessen tegen problemen aanliep was het voor mij soms lastig direct goed te reageren omdat ik me als het ware in haar moest 'inleven' in plaats van mijn eigen gevoel te volgen.
Nu ik met mijn huidige paard alles op 'mijn' manier doe gaat het voor mijn gevoel veel natuurlijker, veel gemakkelijker en veel vanzelfsprekender. Een instructeur/-trice zoek ik heel zorgvuldig uit. Afgezien dat deze 'goed' moet zijn, moet hij/zij ook echt aansluiten op mijn manier van omgaan met mijn paardje.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:35

Hoi,

Door een verhuizing ben ik ook ruim een half jaar terug van instructeur gewisseld. En zij geeft op een andere manier les dan mijn vorige instructeur. Niet per se beter of slechter, maar ik dacht eerst dat de 'oude' manier beter bij mij & paard paste. Echter: na een maand of drie wekelijks les begon het kwartje een beetje te vallen. Nu maken we weer forse stappen vooruit! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden moet je maar denken, en soms heeft het wat tijd nodig om te bepalen op welke weg jij de meeste vooruitgang boekt.

De manier waarop jij de methode van je huidige instructeur omschrijft klinkt als een juiste methode; 'juist' in de zin van dat dit een van de bekende wegen naar Rome is (van binnenbeen naar buitenteugel rijden, actieve overgangen echt van achter naar voren rijden, werken aan dragend achterbeen/achterbeen onder de massa plaatsen etc.). Ik ben het met Gooya eens - dat hoor ik nu zelf ook constant - dat je nooit meer activiteit aan de achterkant mag vragen dan je aan de voorkant kunt verwerken. Het lijkt alsof het struikelblok voor jullie met name in dit punt zit; dat jij idd. veel voorwaartse en daarmee stuwende kracht oproept, maar dat je die nog niet juist kunt verwerken in impuls. Dat is dan een mooi punt om met je instructeur over te praten!

Laat je nog een keer weten wat je instructeur hierover te zeggen heeft? Ben wel benieuwd. Succes!

_Susan_

Re: Nieuwe instructeur maar nu slaat toch de twijfel toe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 12:29

Allen weer super bedankt voor jullie reactie's.

Het grooste punt is inderdaad het tempo.
Dinsdag ga ik in gesprek met mijn instructeur en laat ik jullie weten hoe het is afgelopen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 06:08

Gisteren lekker gereden.
Wel op de manier zoals we nu trainen maat qua tempo wel een tandje lager.
Uiteindelijk kon ik eraan rijden zonder dat ze zich ging overrennen.
Ook had ik zelf de tijd onze wegen af te kijken, waardoor ik bijna niets met de teugels hoefde te doen als ik bijvoorbeeld wilde wenden.

Vanavond ga ik het bespreekbaar maken.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:56

Citaat:
Handen bij de schoft en de teugels op normale lengte.
Vanuit mijn binnenbeen rij ik steeds naar mijn buitenteugel (zoals hij dat noemt)
Mag niet aan mijn binnenteugel komen, deze mag alleen op een volte van de hals af om zeg maar de weg te wijzen.
Verder moet ik steeds heel hard, terwijl mijn paard al mega looplustig is

Ten eerste zoals door andere geschreven, veranderingen in instructie is voor mens en paard aanpassen en is heel hard wennen. Het hoge tempo dat je met je looplustige paard moet rijden kan komen omdat je paard toch nog onvoldoende voorwaarts denkt. Zoals ik begrijp is het nodig om in een overgang terug je been eraan te houden hieruit blijkt dat je paard nog niet voldoende voorwaarts denkt. Een wakend been is wat anders ;) Waarschijnlijk is het hogere tempo dus tijdelijk en wanneer het paard voorwaarts denkt en fijn in de aanleuning blijft er gewerkt kan worden in een lager tempo met een minder stuwend achterbeen ;)
Het stukje ik mag niet aan de binnenteugel komen, roept bij mij vragen op. Heb je je paard dan toch op 2 teugels? Succes in ieder geval !!!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:31

Hij bedoeld niet te veel druk op de binnenteugel anders blokker je het binnen achterbeen.
Bedankt voor je verdere uitleg je zou best eens gelijk kunnen hebben.
Laat het later vandaag horen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:31

Ik heb overleg met hem gehad en heb hem gevraagd waarom ik zo hard moet rijden.
Ook aangegeven dat ik het idee heb over mijn tempo te rijden.

Hij gaf aan dat hij dat nu wilde omdat mijn paard voorwaarts moet gaan denken.
Pol gaf eigenlijk dit antwoord al.

Heb in elk geval erg fijn gereden.
Hij gaf nog wel aan dat hij wel alleen mijn paard beter kon gaan laten lopen, maar dan zat ik haar in de weg.
Op dit moment is hij dus zowel met mijn paard bezig als met mij.

Ik snap wel weer dat eerst ik goed en onafhangkelijk moet kunnen zitten voordat mijn paard goed kan gaan lopen.

We hebben dus een lange weg te gaan, maar heb wel het idee dat we thuis kleine stukje voorruit gaan.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:37

Eigenlijk denk ik dat je er goed aan doet om deze instructeur nog te houden, zoals ik het nu hoor. Denk eigenlijk dat jij je paard te veel terug rijdt. Ben wel met m eens, rijdt lekker naar voren, misschien voor jou gevoel nog wat te snel maar daar wen je wel aan. Maargoed, jij moet je er wel goed bij voelen. Als je na 4 maanden nog denkt dat het niks is zou ik toch iemand anders zoeken, kost wel even tijd om een andere stijl aan te nemen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:54

Jessica@ heb jij al mijn berichten gelezen of alleen het begin verhaal?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:25

Hallo Suzan,
Fijn dat je hebt laten weten hoe het gegaan is. Was nl heel benieuwd. Fijn dat de instructeur bereid is het een en ander zo toe te lichten, da's een goed teken!
Wens je heel veel rijplezier verder toe, en de kleine stukjes vooruit worden straks denk ik wel grote stukken. Je hebt in ieder geval lekker gereden +:)+
Hoop voor je dat je met deze instructeur lekker met plezier kunt blijven lessen!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 21:42

Dankje Gooya,

Hij vroeg nog wel weer naar de concoursen.
Heb hem gezegt dat ik nu nog 2 concoursen heb staan en dat ik me niet weer eerder op ga geven dan dat het thuis 150% gaat.
Dat kon het wel begrijpen.

Volgende week vrijdag heb ik cc in Lonneker hij wil me dan gaan begeleiden.
Ook neemt hij de proef op zodat ik daar van kan leren.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:53

_Susan_ schreef:
Dankje Gooya,

Hij vroeg nog wel weer naar de concoursen.
Heb hem gezegt dat ik nu nog 2 concoursen heb staan en dat ik me niet weer eerder op ga geven dan dat het thuis 150% gaat.
Dat kon het wel begrijpen.

Volgende week vrijdag heb ik cc in Lonneker hij wil me dan gaan begeleiden.
Ook neemt hij de proef op zodat ik daar van kan leren.

Ik denk dat als ik het zo hoor, je een hele goede hebt aan je instructeur. Hij legt uit waarom je iets doet en als je het vraagt. Ook mee gaan op wedstrijd vind ik positief.

LesleyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:25

Ik ga volledig akkoord met Quir. Hopelijk blijkt het een goede combinatie en boeken jullie veel vooruitgang...

pipo1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:29

fijn dat het nu duidelijk is naar elkaar en je moet nog aan hem wennen en het paard moet weer opnieuw leren lopen als ware.
suc6 en dan gaat het helemaal goed komen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:34

opzich klinkt het goed kwa teugelvoering, echter wat ik niet snap is dat je zo hard moet, want onder het tempo rijden is voor het paard beter omdat deze zich niet kan vast zetten, wat ik ook niet snapt is waarom je been er aan moet blijven met je overgangen rijden, en dat je met het binnen been naar je buitenteugel rijd klopt als een bus echter is het binnen been niet continu aan wezig, alleen wanneer nodig, een wakend binnen been zoals ze het noemen, wie is deze instructeur?

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:44

Als je gevoel zegt dat het niet goed is, dan moet je ermee stoppen. Volg je gevoel...

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 16:39

Moll@ Dat hard rijden was mij dus ook niet duidelijk.
Dat heb ik na gevraagd, de reden waarom ik dit moet is omdat mijn paard voorwaarts moet gaan denken.
Het binnenbeen wat nu steeds strek moet zijn, moet straks plaats gaan maken voor een wakend been, maar ook dit heeft te maken met de voorwaarste drang.
Het been aanhouden in de overgangen zorgt ervoor dat de bovenlijn onder spanning blijft staan en op die manier krijg je gereden overgangen, zonder een dood moment.

Chriss@ Mag ik vragen of je alle stukken hebt gelezen die ik heb geschreven of heb je alleen de beginpost gelezen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:17

oke snap ik helemaal, echter is voorwaardse drang niet dat geen wat nu gebeurt, harder draven heeft niets met voorwaards denken temaken, wanneer het dier door het lichaam komt en loslaat door de juist hoofd halshouding, verkregen door de juiste teugelvoering en zachtheid in de hand moet je het dier op het achterbeen zetten waardoor de voorwaardse beweging van zelf komt, als het dier te hard loopt loopt het over de kop en op de voorhand waardoor het steun gaan zoeking op de hand en zo op het 5e been gaat lopen.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:56

waarom rijd je bij een instructeur??

wil je voor je hobby rijden of wil je meer wedstijd kanten op??
ik zou zeggen zoek in ieder geval een instructeur die bij je pas anders kom je nergens!!
hou er plezier bij!

succes; lijkt me echt rot om hier tegen aan te moeten lopen!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:13

arjavdham schreef:

!

wat een raare vraag? waarom rijd iemand met instuctie, wat denk je zelf?

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:30

_Susan_ schreef:
Moll@ Dat hard rijden was mij dus ook niet duidelijk.
Dat heb ik na gevraagd, de reden waarom ik dit moet is omdat mijn paard voorwaarts moet gaan denken.
Het binnenbeen wat nu steeds strek moet zijn, moet straks plaats gaan maken voor een wakend been, maar ook dit heeft te maken met de voorwaarste drang.
Het been aanhouden in de overgangen zorgt ervoor dat de bovenlijn onder spanning blijft staan en op die manier krijg je gereden overgangen, zonder een dood moment.

Chriss@ Mag ik vragen of je alle stukken hebt gelezen die ik heb geschreven of heb je alleen de beginpost gelezen.

Sorry, had alleen de beginpost gelezen en te snel een reactie geplaats...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:32

arjavdham schreef:

wil je voor je hobby rijden of wil je meer wedstijd kanten op??
ik zou zeggen zoek in ieder geval een instructeur die bij je pas anders kom je nergens!!
hou er plezier bij!

succes; lijkt me echt rot om hier tegen aan te moeten lopen!

Jij zal het topic waarschijnlijk ook niet door gelezen hebben.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 20:08

Chriss@ Geen probleem misschien handig voor een volgende keer :+
Arjan@ Ik rij voor mijn plezier, maar vind wedstrijden wel belangrijk, dit omdat ik graag een doel wil hebben waarvoor ik train.
Ik kan niet trainen voor de lol het moet me namelijk voldoening geven.
Ik heb instructie om zo wel mijzelf als mijn paarden beter te laten lopen/bewegen.

Moll@ Wat jij beschrijft heb ik gisteren gevoeld.
We hebben het tempo nu ook een tandje lager gezet.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 20:55

Moll heb even je profiel bekeken.
Interresant wat jij met de paarden doet, lijktme erg mooi omdat aa de longe voor elkaar te krijgen.
Ik ben al blij dat het paard om me heen loopt zonder dat ik zelf of duizelig word of vast zit in de longe (bewijze van)

lisanne_vic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:57

ik zou even afwachten.
en als het dan echt niet klikt zal ik verder denken