Een geschikte hulpteugel voor buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:18

Aah ik zie net een ander topic, ik wens je maar veel geluk, denk niet dat het moeite waard is om hierop te gaan reageren.

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:19

hebben het er ook al veel over gehad, zij heeft me toen die stiek aangeraden die werkt wel heel goed en dan heb ik hem keurig in de hand alleen in galop gaat hij erop hangen.

xstefanie

Re: Een geschikte hulpteugel voor buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:38

maar iig bedankt voor de goede adviezen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:01

PP >> RT-P

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:16

Een martingaal helpt ECHT NIET als je paard echt niet meer te houden is! Ik heb dit jaren geleden namelijk zelf ervaren toen het paard wat ik reed schrok van een vrachtwagen en er als een hazewindhond vandoor ging. Met martingaal en al vloog hij. Ik kan me niet heugen dat ik in 20 jaar paardrijden ooit zoiets meegemaakt heb! Ik heb hem heeeelemaal los gelaten, want niets hielp meer. Maar toen we in de buurt van een grote kruising kwamen móest ik iets doen want hij nam nog steeds niet terug in snelheid. Ik heb er toen voor gekozen hem een zijweg in te sturen, met alle risico's van dien. Nou, we zijn dus gevallen, samen. Heeeel hard. Dat we allebei nog leven mag een wonder heten. Ik had heelmaal NIKS en het paard een flinke schaafwond op zijn been en verder niks.
Wat ik hiermee wil zeggen is; als je paard écht doordraait, helpt echt geen enkel middel en ben je echt gewoon aan de goden en het geluk overgeleverd.
Het paard was van een man die een keer per maand de bossen in ging om met hem te scheuren en verder gooide hij hem werkeloos op stal. Doodzonde; het was een prachtpaard! Maar dus nooit goed ingereden, en nooit goed verkeersmak gemaakt op hele jonge leeftijd. Ik was er nog maar net,toen dit gebeurde. Helaas heb ik niet lang met hem gewerkt'; ik ben verhuisd. Maar ik heb wel gehoord dat het meisje na mij, ook een ongeluk met hem heeft gehad, en zij heeft het er niet zo goed van afgebracht; is met de traumaheli naar het ziekenhuis gebracht en heeft hersenletsel opgelopen.

Ik geloof dus echt helemaal niet meer in hulpmiddelen. Ik rij nog steeds buiten, maar ben wel veel meer op mjin hoede. Als ik het aan voel komen bij een paard zet ik hem gelijk stil en draai desnoods rondjes om zijn as (one rein stop heb ik mezelf eigen gemaakt, daar heb je meer aan!!)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:26

Ben tegen hulpmiddelen (behalve martingaal), maar als je keihard met een instructrice gaat werken aan je probleem vind ik een tijdelijk hulpmiddel even puur voor je eigen (en het paard) zijn veiligheid wel kunnen.
Het paard respecteerd jou nu nog te weinig denk ik. Hoe is het paard aan de hand? Ben je dan altijd de baas? Ik zou in de stal en aan de hand ook super consequent zijn.
Vind het een erg gevaarlijke situatie dat het paard gaat rennen als ie zin heeft.
Weet even niet hoe oud jij bent en hoe groot het paard is? Kan mij namelijk voorstellen dat bijv de meeste 14 jarigen niet zomaar met een groot paard t bos in kunnen?

Edit: als je paard ergens van schrikt en op hol gaat is natuurlijk een andere situatie. Dit beschrijf jij hier niet toch?
Zie verder net dat je al 16 bent, maar niet heel groot/breed bent en dat je een groot paard rijdt.
Doet hij dit ook bij een grote volwassene die goed kan rijden?

Heel veel succes!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:53

Ik zou ook voor de Thiedeman gaan, werkt alleen indien nodig (mits je m natuurlijk niet te strak zet)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:54

xstefanie schreef:
Ja ik heb zelf een thiedeman liggen en heb ook teugels daarvoor dus ga ik dat eens ff proberen. bedankt <3

ideaal ding! werkt alleen in als het nodig is.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:14

Ook hier goede ervaringen met de Thiedeman...
Natuurlijk is het belangrijk dat je je paard leert luisteren endat leer je idd niet door er alleen een thiedeman aan te hangen echter ik ben wel van mening dat de thied je in het begin kan helpen. doordat ie alleen werkt wanneer nodig kan je je paard buiten gaan trainen in het luisteren. Over een tijd gaat het dan hopelijk zo goed dat de thied weg kan blijven.
Om mezelf als voorbeeld te nemen, ik ben begonnen met thiedeman en rijd nu bitloos buiten en kan desnoods met alleen een halsring om op stap.
De thiedeman heeft mij in het begin gewoon net even extra geholpen (hij deed zijn hoofd in de lucht en naar voren en ging aan de kletter).
Van veel buitenrijden gaat het steeds beter echter je moet dit natuurlijk wel veilig kunnen doen, vandaar de hulpteugel.

Succes ermee!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:29

ik zou voor de thiedemann of martingaal gaan, die werken allebei wanneer het nodig is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:35

En slof werkt ook alleen wanneer het nodig is :z En zelfs nog beter. Als paard een keer uit joligheid zn hoofd wat omhoog doet. werkt een slof niet in, een thiedeman en martingaal meteen wel.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:53

Nooit een slof gebruiken!!!!
Ik heb het wel gebruikt maar paard steigerde en omdat ik niet snel mee kon komen raakte ik uit balans en trok ik juist aan de slofs waardoor we achter over gingen!!!

Nooit doen! (A)

Martingaal gebruiken, Het heeft trouwens niks met opvoeding te maken zoals het eerste berichtje luid. Het paard heeft het in zich of niet, maar je zal het wel moeten zien te overwinnen ;)

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:44

ik zou buiten eerder een martingaal kiezen dan de slof (ben niet zo van de slof)...

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:05

je moet geen marrtingaal of tiedeman of slof om doen om met je paard naar buiten toe te gaan en ook geen ander bitje in doen... ga veel met dit paard overgangen rijden en vooral op de plekken waar het paard het meest weg vliegt. zoals veel terug rijden

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:25

Rixt95 schreef:
Ik heb het wel gebruikt maar paard steigerde en omdat ik niet snel mee kon komen raakte ik uit balans en trok ik juist aan de slofs waardoor we achter over gingen!!!

Nooit doen! (A)

Martingaal gebruiken, Het heeft trouwens niks met opvoeding te maken zoals het eerste berichtje luid. Het paard heeft het in zich of niet, maar je zal het wel moeten zien te overwinnen ;)

Dan is het een ruiterfout en geen slofteugelfout. jij trok aan de verkeerde teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:27

CharleyT schreef:
Rixt95 schreef:

Nooit doen! (A)

Dan is het een ruiterfout en geen slofteugelfout. jij trok aan de verkeerde teugel.

My thoughts exactly :)

Een slof is vaak de beste hulpteugel omdat je precies kan instellen wanneer hij wat doet. Zo kan je als je paard vrolijk doet (dus geen verzet, alleen blij) geen druk op de slof zetten, terwijl een martingaal of thiedeman dit wel doet. Je moet er alleen mee om kunnen gaan, en niet iedereen kan dat.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:41

wil je persee een hulp teugel? mischien kun je er ook een scherperbit in hagen als hij gaat rennen kun je hem ook weet terug krijgen ik zou geen martingaal gebruiken die is aleen als hij zijn kop omhoog doet om contakt te houden, mijn pony gaat met het springen ook ooit hard en heb altijd met martingaal gereden maar dat helpt niet voor het rennen, heb er tegenwoordig een ander bit in hagen en dat scheeld wel maar die heb ik aleen in als ik ga springen verder nooit want dan wordt hij ook te hard in zijn mond.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:52

Het enigste wat echt helpt is leren paardrijden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:03

midgie schreef:
Het enigste wat echt helpt is leren paardrijden.

eens, echter... :o
Leren doe je door het te doen.
Je kan dan wel buiten gaan rijden maar een beetje extra veiligheid inbouwen dmv een hulp teugel is imo niets mis mee.
Zolang je de teugel dus ook echt als hulp gebruikt, tijdelijk dus.

Hier op bokt zijn we allemaal zo pro rijden met cap op, waarom zou een hulpteugel niet net even dat extra stukje veiligheid mogen geven?

Nicky_rilana zou ik bv als advies les geven. Echter buiten rijden is toch iets wat je niet volledig in de bak kan oefenen, eens zal je naar buiten moeten.
Als een hulp teugel daar de eerste paar keer bij helpt dan is daar imo helemaal niets mis mee...

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:04

Martingaal, en anders evt. een thiedeman?

nicky_rilana schreef:
wil je persee een hulp teugel? mischien kun je er ook een scherperbit in hagen als hij gaat rennen kun je hem ook weet terug krijgen ik zou geen martingaal gebruiken die is aleen als hij zijn kop omhoog doet om contakt te houden, mijn pony gaat met het springen ook ooit hard en heb altijd met martingaal gereden maar dat helpt niet voor het rennen, heb er tegenwoordig een ander bit in hagen en dat scheeld wel maar die heb ik aleen in als ik ga springen verder nooit want dan wordt hij ook te hard in zijn mond.

Ik vind het wel heftig om er meteen maar een scherper bit in te gaan hangen. Ik denk dat dit je probleem nooit zal oplossen, misschien helpt het maar oplossen doet het niet. Het probleem blijft, maar je verdoezelt het gewoon.

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:07

Serieuze galoptraining!!!
Zodat je zelf ook meer vertrouwen krijgt in een snelle galop en zodat je paard leert dat hij ook in rengalop moet luisteren. Je gaat zekerder zijn van jezelf en je paard beter kunnen inschatten!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:10

Ik zou gaan voor een martingaal als je perse een hulpteugel wilt.
Als je in paniek aan een slofteugel of thiedemann trekt trek je zn neus tussen zn voorbenen waardoor hij kan vallen als ie hard loopt en een misstapje maakt.
Een scherper bit of een hulpteugel gaat je echt niet redden als ie echt in paniek is.
Als het een schrikkerig paard is kun je wellicht schriktraining doen en buiten wandelen zodat ie er aan kan wennen terwijl hij jou kan zien. Voor sommige paarden maakt er op of er naast een groot verschil.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:14

Als je je paard zijn hoofd met thiedeman tussen zijn voorbenen weet te trekken zit je thiedeman écht véél te strak...

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:19

Snap ik maar hoe vaak zie je dat? Slofteugels worden ook vaak niet goed gebruikt, heb een tijdje geleden iemand gezien die de gewone teugels zelfs in een knoop had liggen... Ik vind persoonlijk het risico met een martingaal veel kleiner, vandaar dat ik dat adviseer. Het is voor mij ook de engie hulpteugel die ik heb liggen maar nog nooit heb gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:25

@Searcher
Dus omdat iemand niet goed ermee over weg kan moet het maar nooit aanbevolen worden? Een slof is een geweldig hulpmiddel, dat in een heleboel gevallen heel goed kan helpen. Dat je aan je slof trekt ipv je normale teugels is echt een ruiter fout, en een behoorlijk grove ook.