Tong over het bit gooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:03

Wanneer een paard z'n tong over het bit of uit z'n mond legt of achter het bit opkrult, dan is dit een uiting van verzet.
Géén verzet in de zin van "ik heb geen zin", "ik doe het lekker niet" of "klieren" oid (wat veel mensen wel als zodanig interpreteren), maar verzet omdat hij iets niet prettig vindt, gehinderd wordt of pijn heeft.
Het paard zegt in feite AU tegen de ruiter.
Wanneer de ruiter dmv een tonglepel of aangesnoerde sperriem het 't paard onmogelijk maakt om nog langer AU te zeggen, ben je dus heel wreed bezig en het is pure kwelling voor het paard.

Anatomisch gezien kunnen er allerlei oorzaken zijn waarom dit paard z'n tong over het bit gooit.
Te denken valt aan de vorm (dikte, breedte en lengte) van de tong, de dikte en overmatigheid van de wangslijmvliezen, de breedte en diepte van de onderkaak, de hoogte en de gevoeligheid van de lagen, de lengte van de mondspleet en de conditie van het gebit.
Ook de aanwezigheid van hengstentanden en wolfskiesjes kunnen veel pijn veroorzaken en het paard doen besluiten om z'n tong tussen het tandjes en het bit (proberen) te leggen.

Hier nog een interessant artikel over de tong van het paard: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.htm

Lara

Re: Tong over het bit gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:08

Het advies & het filmpje dat ik wilde geven is al geplaatst,
maar ik kan het toch niet laten even te laten weten, dat het daadwerkelijk pijn is,
en dat je dan misschien beter eventjes kunt wachten met wedstrijden, omdat de gezondheid van je paard is toch beter dan een prijsje?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:40

TS mischien is een Happy mouth bitje?
Dit is mijn laatste reactie hier al hoor.

TS wou tips zei ze in pb.. en geen ''kleine kindjes'' die met hun ''gekopieerde informatie van internet'' zich bemoeien met iets waar ze ''geen'' ervaring mee zou hebben kunnen hebben.

Dus Ts succes dan maar... Khoop dat de oplossing paard en ruiter vriendelijk zou zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:19

xTinkertje schreef:
TS wou tips zei ze in pb.. en geen ''kleine kindjes'' die met hun ''gekopieerde informatie van internet'' zich bemoeien met iets waar ze ''geen'' ervaring mee zou hebben kunnen hebben.

Grappig dat je dit zegt, je bent 13jaar , hoe groot denk je te zijn in je ontwikkeling met paarden?
En wat is een gekopieerde informatie, het is wetenschappelijk bewezen informatie , waarom mag je die niet kopiëren en het door vertellen.
Het zijn oog openers waar heel veel mensen toch nog hun kop voor in het zand steken helaas voor de paarden,

Denk dat hier echt wel een aantal mensen reageren die er echt verstand van hebben en het dagelijks in hun werk meemaken.
Juist de mensen die komen aanzetten met sperriempjes strak trekken en tonglepels enz enz , die weten niet waar ze mee bezig zijn dat is zoals eerder gezegd erg wreed en dat vind ik nog netjes uit gedrukt , ik zou zeggen pure dieren mishandeling en die ruiters zouden ze van hun paard af moeten trekken, dus kind leer eens echt wat een paard is en leer de echte paarden mensen eens kennen, die haal je er zo uit in hun antwoord geven en dat zijn geen kleine kinderen wat het paardrijden betreft, maar mensen met gevoel/passie voor hun paard.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:25

waar de kennis ophoud begind het tuigage, het is 9 van de 10 keer de hand van de ruiter die er voorzorgt dat de tong over het bit komt, de hand is simpel weg te hard, echter wat hier al aan gegeven word sluit dingen uit zoals gebit problemen, dan is het een kwestie van de juiste instructie zoeken die je kan helpen met dit probleem, wat tong over het bit is bescherming van het paard tegen de hand van de ruiter.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:59

Dat ben ik niet met je eens moll, het paard kan alleen zijn tong over het bit gooien als de druk van de teugel is.... Dus een onrustige hand kan ik me wat bij indenken, net als te weinig contact.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:02

Mijn paard heeft al 3 jaar een probleem. Met bitten niet willen accepteren en tong der over heen gooien. Ik heb alle raad van stalgenootjes en instructrices uit geprobeerd. Van neusriem tot sperriem flink aantrekken tot correctiebitten.
Ik heb nu voor der een dubbel gebroken golden brass. En heb de neusriem en de sperriem eraf gehaald. De eerste keer dat ik zo reed gooide ze ook weer haar tong eroverheen. Ben even door gereden en toen toch der tong weer terug gedaan. Ik rij nu 2 weken zo. En het bevalt super. Ze loopt nog steeds veel te rommelen met der bit. Maar gooit niet meer haar tong erover heen ze gaat niet met der kop omhoog en rennen en trekken. Ze begint nu zelfs op een lichte verbinding na te geven. Duurt wel eerst 3 kwartier. Maar dan begint ze fijn te knabbelen en te ontspannen.
Aan haar gebit ligt het niet. Ik liet elk half jaar de tandarts komen. Want ik was er van overtuigd dat het daar aan moest liggen. Ook is de fysio geweest en ook dat was allemaal in orde.
Ik ben zo blij dat ik nu met een simpel gebroken bustrens rij zonder neus en sperriem en dat ik al zoveel verbetering merk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:30

liesje1986 schreef:
Dat ben ik niet met je eens moll, het paard kan alleen zijn tong over het bit gooien als de druk van de teugel is.... Dus een onrustige hand kan ik me wat bij indenken, net als te weinig contact.

te weing contact is onmogelijk, omdat het gewicht van de teugel genoeg is om het paard nagevelijk en in de hand te stellen is.
onrustige hand zeker mee eens maar er moet in deze wel een lost vaste verbinding zijn die het paard iriteerd en dus pijn gaat doen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:32

het oude maar vertrouwde kousje, kleur zwart en niemand merkt het;)
gewoon om de tong binden(1X) knelt absoluut niet maar helpt jou wel heerlijk rijden;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:33

Wat een fijne adviezen allemaal.

Ik zou eerst eens alle hulpmiddelen in de kast gooien. En gewoon relaxt gaan rijden. En kijken wanneer der tong der overheen gaat.

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:39

Mijn paard doet deed dit ook voor lange tijd en niet vanwege pijn maar gewoon om onder het werk uit te komen. HIj kroop dan eerst achter de loodlijn sperde dan de mond en hoppa de tong erover. Door de neusriem en sperriem iets strakker vast te maken en goed met been te rijden naar de hand toe is het probleem opgelost.

heb je misschien ook bij jezelf nagedacht of de fout misschien bij jou ligt en niet alleen bij het paard.... in plaats van allemaal bitjes te gaan proberen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:42

sylblik schreef:
Mijn paard doet deed dit ook voor lange tijd en niet vanwege pijn maar gewoon om onder het werk uit te komen. HIj kroop dan eerst achter de loodlijn sperde dan de mond en hoppa de tong erover. Door de neusriem en sperriem iets strakker vast te maken en goed met been te rijden naar de hand toe is het probleem opgelost.

heb je misschien ook bij jezelf nagedacht of de fout misschien bij jou ligt en niet alleen bij het paard.... in plaats van allemaal bitjes te gaan proberen.

sorry hoor maar, erg gebeurt niet zonder oorzaak, oorzaak/gevolg, als het dier zijn tong over het bit werpt om de hand niet aan te nemen en onder het werk uit te komen heeft dit een oorzaak, en het is niet zo dat een paard dit verzint om niet te hoeven werken, want de tong over het bit werpen doet namelijk ook pijn.
Je kunt dan het gevolg weg nemen om de neusrien en of de sperriem strakken te doen, maar je neemt de oorzaak niet weg, je bestrijd alleen de simtomen en niet het probleem

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:44

Het kan ook een uiting van rugproblemen zijn waarbij het paard als het ware van "voor naar achteren" gereden wordt. Vaak begint het dan met tandenknarsen en als daar niet naar geluisterd wordt kan het paard zijn tong over het bit gaan gooien om van de constante druk af te komen.

Als het paard van "achteren naar voren" gereden wordt en het paard leert zich door zijn lijf van achteren naar voren lang te maken en de hand naar voren te volgen zodat de hals op lengte kan zakken, wordt ten eerste het ruggebruik verbeterd en zullen de problemen met de tong verdwijnen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:45

Ik krijg een beetje kriebels van dit topic.
Strak aangetrokken neusriemen, sperriemen, tong vast binden enz.

Ik heb ook alles geprobeerd op aanraden van mensen waarvan ik dacht dat die het wel het beste weten. En heb dus ook neusriemen en sperriemen aangetrokken. En andere (scherpe) bitten geprobeerd. En dat werkte voor even. Want dan begon ze met andere ongewenste dingen.
Ik heb nu een simpel dubbelgebroken bitje geen neus en sperriem meer. En ben gaan letten wanneer ze het deed. En mijn eigen rijden aangepast. Nu gooit ze haar tong niet meer over het bit.
Ze begint nu ook kleine stukjes na te geven. En na 45 min rijden overgangen, tempowisselingen, voltes, slangenvoltes enz. Begint ze fijn ontspannen te lopen. Netjes haar mond dicht en fijn nageeflijk. En dat zonder neusriem en sperriem en een simpel bitje. Hier gaat veel tijd in zitten maar ik verwacht dat het steeds een beetje beter gaat. En dat ze sneller wil gaan ontspannen en nageeflijk gaat lopen.

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:05

ben het helemaal met felicity eens. waarom je paard vastzetten met sperriem etc. als het ook zonder prima gaat?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:02

moelly schreef:
gewoon om de tong binden(1X) knelt absoluut niet maar helpt jou wel heerlijk rijden;)

Sorry maar van dit antwoord word je toch misselijk, erg egoïstisch ook, als jij maar plezier hebt.

Ik heb ook in je profiel het paard bekeken, kind kind wat doe jij op een paard, heb je wel eens bedacht dat een paard ook gevoel heeft?
Zou zeggen bind eens een panty om je tong en maak hem vast aan je oren, kijken of je nog met dit advies durft te komen.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 18:51

midgie schreef:
moelly schreef:

Sorry maar van dit antwoord word je toch misselijk, erg egoïstisch ook, als jij maar plezier hebt.

Ik heb ook in je profiel het paard bekeken, kind kind wat doe jij op een paard, heb je wel eens bedacht dat een paard ook gevoel heeft?
Zou zeggen bind eens een panty om je tong en maak hem vast aan je oren, kijken of je nog met dit advies durft te komen.

Ja, ik heb die foto's ook bekeken, en vind dit niet echt een paardvriendelijke manier.
Lady is onlangs nog na gekeken door de TA, en was niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:18

moelly schreef:

Verschrikkelijk, hoe dùrf je zo'n advies te geven. :(
Hoe kòm je eraan op 14 jarige leeftijd...

En inderdaad, ook ik heb de foto in je profiel gezien. Arm paard. ;(
Maar jij hebt lekkere handschoentjes aan, dus je kunt nòg harder trekken zonder het in je eigen handen te voelen. :(

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:07

idialist schreef:

Dat is een fabeltje dat veel ruiters zichzelf wijsmaken. De tong over het bit is altijd een bit/pijn probleem. Ruiters willen zichzelf graag wijsmaken dat het paard dat doet vanwege een andere reden dan dat pijn probleem, omdat je dan een beter gevoel hebt. De waarheid is het helaas niet.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:12

janesmith schreef:
idialist schreef:

Dat is een fabeltje dat veel ruiters zichzelf wijsmaken. De tong over het bit is altijd een bit/pijn probleem. Ruiters willen zichzelf graag wijsmaken dat het paard dat doet vanwege een andere reden dan dat pijn probleem, omdat je dan een beter gevoel hebt. De waarheid is het helaas niet.

Ik ben het met Jane eens.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:15

Heb je het al eens met een leren bit geprobeerd?

Ik ben het trouwens helemaal met xtinkertje eens.
De tong over het bit is een teken dat er iets niet goed zit. Met een tonglepel los je het probleem niet op, maar verbloem je de reactie op het probleem. (waarschijnlijk pijn idd)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:05

Akhal_Teke schreef:
Heb je het al eens met een leren bit geprobeerd?

Ik ben het trouwens helemaal met xtinkertje eens.
De tong over het bit is een teken dat er iets niet goed zit. Met een tonglepel los je het probleem niet op, maar verbloem je de reactie op het probleem. (waarschijnlijk pijn idd)

Ik heb het nog niet met een leren bit geprobeerd.
Zo als ik hier boven ook al heb gezegd dat Lady laatst nog is na gekeken door de TA, en er was niks aan de hand.

Ik snap wel dat het een teken van pijn zou kunnen zijn. Maar ik ken Lady, als zei pijn had, en ik ging dat voorkomen door een tonglepel bit voor haar te kopen, had ze andere mogelijkheden gezocht om er onder uit te komen.

Maar juist in tegen stelling daar van, loopt ze heel goed op dat bit, nagevelijk, en ze laat heerlijk los.
Nu wil ik niet degene zijn die egoistisch is, en heb een fijner bit voor der gekocht.
Helaas acsepteerd ze die ook niet.

Ik wil wel allerlei dingen gaan proberen, maar ik ben ook maar 18 jaar, en studeer, en heb een partime baantje, en ik moet Lady helemaal zelf betalen. Dus bitten van 100,- euro's kan ik niet aan beginnen als ik niet weet dat ze het niet weer doet. Vandaar dat ik het hier in een topic heb gezet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:09

een goed bit hoeft geen honderd euro te kosten hoor, het is een kwestie van gezondverstand, en de juiste instructie, en de juiste informatie zoeken en krijgen

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:39

Moll schreef:
een goed bit hoeft geen honderd euro te kosten hoor, het is een kwestie van gezondverstand, en de juiste instructie, en de juiste informatie zoeken en krijgen

Precies, die hoopte ik hier te krijgen. :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:48

die informatie is hier ook te krijgen, echter is het probleem dat hier zoveel informatie te krijgen is dat je door de bomen het bos niet meer ziet, zoek voor je zelf de denkwijze en werk methodie die bij je past, filter deze uit de andere methode's en manieren, en neem mee wat voor jou bruikbaar is in dat alles, maar zoek vooral de juiste instructie.