Victory2000 schreef:Midgie,daar ben ik het niet mee eens(vertrouwen).
Een paard kan wel degelijk doen alsof er geen ruiter op zit omdat ze iets belangrijkers zien/voelen/horen.
Een paard mag 23 uur per dag lekker doen waar die zin in heeft , dan mag dat ene uurtje wel even gewerkt worden!!!
Tussen de oren slaan is ook niet het eerste waar ik mee zou komen maar heeeeel soms heb je geen andere keus
Vind ik wel,waarom zou een paard steigeren als hij je voor 100 % vertrouwd en je eerlijk voor hem bent in het trainen en omgang??
Dat ene uurtje moet juist leuk zijn voor het paard anders zou hij niet steigeren toch??
Slaan is nooit een optie, dat betekent onmacht van de ruiter, als je eerlijk naar je paard toe ben is je paard dat ook naar jou en is het niet nodig om te steigeren voor hem, steigeren bokken weg rennen is zijn taal, denk als de ruiter dat uurtje per dag zich meer aan het paard aan past en begrijpt hoe hij in mekaar zit,dat het vaak beter gaat in de communicatie, een paard kan nu eenmaal niet menselijk denken ook niet een uur per dag, dus samenwerking op basis van respect naar mekaar toe en vertrouwen in mekaar zal voor beide dan heel veel leuker zijn lijkt me??