Probleem met aangalopperen en springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 17:39

Joolien schreef:
evun schreef:
dat doen wel meer mensen hoor. ;) ik weet het wel alleen ik vroeg me af of misschien meer mensen hier ervaring mee hebben en wat hun daar voor doen.. daarvoor heb ik alleen dit topic geopend hoor.;)

Klooi vooral lekker zelf aan. Loop het risico maar en verpest je paard dan maar. Mij maakt het niks uit hoor.

Ik geef je die tips, misschien wil je dat niet horen...

tuurlijk wil ik het wel horen. alleen dat jullie nu allemaal zo dom gaan doen dat ik te jong ben om te springen en al die sht. :(
alleen omdat ik vroeg wie hier misschien meer ervaring me heeft.

Merry98

Re: help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:44

ik wil hierbij zeggen.
dat je eerst moet wachten tot je een ander zadel hebt als deze niet past,
met springen zal het niet fijn zijn voor het paard (zowiezo al niet met rijden)
en kan je dus beter niet springen.
wat betreft de galop. lukt deze al wel gewoon onder het zadel?
zo niet probeer de rechte lange zijdes dan eerst te galoperen.
en begin met lage balkjes dit heb ik ook eerst gedaan met mijn vorige paard (was ook een draver met galop problemen)

of als je buiten mag /kan rijden. probeer daar je galop in te zetten. meestal willen ze buiten (meer ruimte) dan wel galoperen.
zo kan je de galop "leuker" maken dan in de bak omdat veel paarden het buiten leuker vinden.

verder succes ;)

Anoniem

Re: help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:34

Dat is geen dommigheid, misschien vind jij dat, maar dat is de realiteit.

Welkom op bokt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:44

Joolien schreef:

Welkom op bokt.

Nee, welkom in de wereld van de volwassenen (hoewel... op bokt gedragen we ons wel eens wat onvolwassen :D )

Joh, laat je ouders je een keer ergens een leuke les cadeau doen, van een goede trainer.
(voor je verjaardag, of vraag er 1 aan sinterklaas (dat is nog wel erg ver weg))
Ik heb mezelf vandaag ook een prive cross les cadeau gedaan en ben heel wat wijzer geworden.
Dat heet, ik weet nu wat IK allemaal fout doe.. Nu nog proberen het beter te gaan doen.
(hele lange weg te gaan)

Denk namelijk dat het voor groot deel niet aan je paard ligt, jij bent namelijk diegene die er voor moet zorgen
dat hij passend bij de sprong komt, dat hoeft hij niet voor je te gaan verzinnen.
En als hij zo hoog sprong en nu niet eens meer 50 cm, is er ergens iets mis gegaan..
(en of dat nou iets medisch is, iets met je harnachement, of je rijstijl geen idee, maar laat het nakijken.)

Heb je foto's van jezelf rijdens (flimpje?) dressuur en/of springen?

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 18:50

D_MR schreef:
ik wil hierbij zeggen.
dat je eerst moet wachten tot je een ander zadel hebt als deze niet past,
met springen zal het niet fijn zijn voor het paard (zowiezo al niet met rijden)
en kan je dus beter niet springen.
wat betreft de galop. lukt deze al wel gewoon onder het zadel?
zo niet probeer de rechte lange zijdes dan eerst te galoperen.
en begin met lage balkjes dit heb ik ook eerst gedaan met mijn vorige paard (was ook een draver met galop problemen)

of als je buiten mag /kan rijden. probeer daar je galop in te zetten. meestal willen ze buiten (meer ruimte) dan wel galoperen.
zo kan je de galop "leuker" maken dan in de bak omdat veel paarden het buiten leuker vinden.

verder succes ;)

ja, ik heb ook al een bontje onder het zadel gedaan, helpt ook al redelijk goed, zonder bontje gaat ze huppelen. :S
gewoon galop gaat prima, buiten galoppeert ze ook graag, alleen het springen is gewoon wat lastiger voor haar, zelf vind ze springen echt super leuk. zou het nog wel even gaan proberen met gewoon 1 balkje of laag hindernisje.

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 19:01

Sjolvir schreef:
Joolien schreef:

Welkom op bokt.

Nee, welkom in de wereld van de volwassenen (hoewel... op bokt gedragen we ons wel eens wat onvolwassen :D )

Joh, laat je ouders je een keer ergens een leuke les cadeau doen, van een goede trainer.
(voor je verjaardag, of vraag er 1 aan sinterklaas (dat is nog wel erg ver weg))
Ik heb mezelf vandaag ook een prive cross les cadeau gedaan en ben heel wat wijzer geworden.
Dat heet, ik weet nu wat IK allemaal fout doe.. Nu nog proberen het beter te gaan doen.
(hele lange weg te gaan)

Denk namelijk dat het voor groot deel niet aan je paard ligt, jij bent namelijk diegene die er voor moet zorgen
dat hij passend bij de sprong komt, dat hoeft hij niet voor je te gaan verzinnen.
En als hij zo hoog sprong en nu niet eens meer 50 cm, is er ergens iets mis gegaan..
(en of dat nou iets medisch is, iets met je harnachement, of je rijstijl geen idee, maar laat het nakijken.)

Heb je foto's van jezelf rijdens (flimpje?) dressuur en/of springen?

omg. >;) ik vind het nu maaar raar worden hier hoor. :S alleen een vraaagje of iemand hier misschien ervaring mee heeft an direct dit geklo ot, maarja.. kweetniet of jij het weet maar sinterklaas is eerder dan me verjaardaghoor.
ik zeg tog ook niet dat ik de beste ruiter van de wereld ben?!.

vaak als ik met dr ga springen gaat ze wijgeren en op het laatste moment nog springen en ik neem aan dat jij ook wel weet dat je dan echt niet meer pervect springt. dus zijn je handen ook niet goed, meestal trek je dan terug in de mond. denk je dat dat niet zo is? ga dan maar filmpjes kijken op youtube. (:
dat heb ik dus ook wel met dr, dat doet ze zoveel dat ik bij springen soms onzeker word of ze springt of niet, soms gaat ze voor de sprong sneller om de hindernis uit te laten komen en dan wijgert ze alsnog.
dan ga je zeker weer zeggen: moet je dr niet onder je weg laten lopen.. blablabla.
en nee dat doe ik ook niet. }:0
en als ze dan wel springt denk ik dan dat ze niet springt en zit ik haar een beedje tegen in de mond, probeer er wel heel erg op te letten, maar soms wil het gewooon niet anders.
hindernissen die buiten staan springt ze gewoon maakt niet uit hoe hoog/laag ze zijn, buiten springt ze er altijd over heen, ook in het weiland, maar in de bak is het echt een probleem :(
heb wel foto's maar, heb je dr iets aan dan?
zet ze wel op me profiel. ;)

idylle

Re: Probleem met aangalopperen en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:50

Dat je zadel niet past dat doet er wel degelijk toe!!! Een bondje is hiervoor niet de oplossing! Ga gewoon niet meer rijden tot je een passend zadel hebt. Je vraag zelf kan ik geen antwoord op geven omdat ik niet weet hoe het plaatje eruit ziet. Als je hier een filmpje (of link van you-tube) neer kunt zetten dan kan ik er meer mee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:57

Springen met een niet passend zadel is niet prettig voor je paard, wat denk je dat er voor krachten vrijkomen op het moment van landen? daar helpt geen bontje tegen!

Ga zelf eens een rondje wandelen op te kleine schoenen.....1e rondje is misschien nog te doen maar elk verder rondje gaan je voeten steeds meer zeer doen.

Eerst je zadel na laten kijken of een ander zadel kopen en dan pas weer gaan springen. Je mag blij zijn dat je paard zo braaf is om nog steeds te springen met een verkeerd zadel...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:26

RT-D --> RT-P

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:36

Mootje schreef:
Ik ga volledig mee met de rest. Tja, als ik je laatste bericht lees, lijkt het mij alsof je je paard meer hebt laten doen dan hij op dit moment (fysiek of mentaal) aan kan. Ik snap sowieso het nut niet van 1.40 vrij springen en 1.20 over een oxer heenvliegen. Springen is techniek en als de techniek goed zit, komt de hoogte vanzelf!

Ik sluit me hier ook volledig bij aan hoor. Bij het lezen van de titel van het topic dacht ik: 'Waarom al gaan springen als je nog niet goed kan galoperen?'

Ik zou ook heel dringend les gaan nemen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:41

Ik vind het raar dat je gaat rijden met een slecht passend zadel en er dan maar een bontje onder doet. Een goed passend zadel aanschaffen en deze ook laten nakijken door een zadelmaker en springles gaan nemen. Daar hebben jij en je paard gemak van.

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:26

euhhm , bhalve dat dravers niet echt handig zijn met springen vanwege hun lange benen, hebben wij ook een ex-draver op de manage. Die durfde eerst ook niet te galloperen, ze had steeds een scherper bit gehad om te blijven draven, maar was niet meer te houden en toen kregen wij haar. Ze raakt nog steeds in paniek als iemand onduidelijk is over draf of gallop.

behalve dat heeft ze mischien een ervarenere spring ruiter nodig om haar alles te leren, terwijl jij een paard nodig hebt waarmee jullie samen kunnen oefenen?? Of een slappe rug, of mischien is ze gewoon een beetje onhandig of bang om haar beenen te stoten(zo een hebben wij er ook, of ze weigert ofze springt 2 x zo hoog).

succes!!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:37

Ts;
ik raad je aan voorlopig niet gte gaan springen, ookal zit er een bontje onder het zadel. zadel past niet, dus niet doen. Zorg dan eerst voor een goedpassend zadel.

Wat betreft je rijervaring; ik ag er niks over zeggen, behalve dat je les moet gaan volgen als je hierin verder wilt. Dravers zijn hele eerlijke beestjes, en ze willen ook eerlijk behandeld worden.
Dravers kunnen het echt heerlijk vinden om et springen. maar je moet het rustig opbouwen. dus niet in 1x een dagje 1.20 springen, nee eerste dag 40cm oid, en dan stoppen als het genoeg is geweest. niet stoppen als het paard niet meer wilt.

Maar ik maak me er vooral zorgen over dat ze een soort van paniekreactie krijgt bij een sprong, lijkt het wel?
tenminste, zoals jij het beschrijft. is er iets gebeurd tijdens het springen? heeft ze ooit een keer een balk tusen haar benen gehad?
Of is het toch die klap die ze opvangt tijdens het springen?
ik zou voorlopig me lekker concentreren op de basisgangen, slangenvoltes en lekker aan hetbeen rijden. verder af en toe balkjes lopen. Zodra het zadel
goed op maat is , probeer dan is een laag kruisje/stijltje op te zetten.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:27

vraag eens aan een goede instucteur om te kijken wat er precies verkeerd gaat

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:32

Ja, dat is een goed antwoord arja.

Maarja ze vraagt om tips...

Mijn tip: Hou hem bij je. Als je hem alle ruimte geeft, kan hij er makkelijk onderuit. Het is moeilijker voor dravers dan andere paardjes zoals kwpners...

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:44

nanette1 schreef:
Ja, dat is een goed antwoord arja.

Maarja ze vraagt om tips...

Mijn tip: Hou hem bij je. Als je hem alle ruimte geeft, kan hij er makkelijk onderuit. Het is moeilijker voor dravers dan andere paardjes zoals kwpners...

dit was ook een tip; hier kun je veel aan hebben
maarre is een paard niet van nature allemaal hetzelfde??
zo is het bij mensen toch ook??
ik geloof niet dat karakter van paarden genetisch bepaald is per ras..

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:52

Dravers zijn gefokt voor draven...Ze mogen in de wedstrijden absoluut niet galoperen. Er is toch ook bewezen dat donkere mensen harder kunnen rennen dan blanke mensen??..??

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:58

oo, mar nanette, dat vind ik wel erg krom door de bocht. ze zullen het misschien opnieuw aan moeten leren en minder makkelijk doen in het begin, maar ze kunnen het wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:21

Buiten galoperen op lange stukken, of wilt ze buiten wel gewoon aangaloperen?
En anders in draf op de hindernis afgaan, en het laatste stukje aangaloperen.
En stijltjes moet ze gewoon leren naarmate ze meer ervaring krijgt.
Mijne kon in het begin echt geen stijljes springen, lees; hoog erover heen, totaal verkeerde afzet en ga zo maar door.
Nu springt ze stijltjes van 1.30!
Oefenen oefenen oefenen , succes !

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:30

dravers kunnen goed galopperen hoor kijk maar eens naar ze als ze een sprintje trekken

eerlijk gezegd ben ik ook niet zo voor de renbanen; allemaal gokkerij

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:03

Is dat niet drafers eigen?

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 22:07

Dashke schreef:
Mootje schreef:
Ik ga volledig mee met de rest. Tja, als ik je laatste bericht lees, lijkt het mij alsof je je paard meer hebt laten doen dan hij op dit moment (fysiek of mentaal) aan kan. Ik snap sowieso het nut niet van 1.40 vrij springen en 1.20 over een oxer heenvliegen. Springen is techniek en als de techniek goed zit, komt de hoogte vanzelf!

Ik sluit me hier ook volledig bij aan hoor. Bij het lezen van de titel van het topic dacht ik: 'Waarom al gaan springen als je nog niet goed kan galoperen?'

Ik zou ook heel dringend les gaan nemen.

mijn paard kan heel goed galoperen >.< die titel stond er opeens. ik had hem zelf anders genoemd maarja.
en wat is er eigenlijk mis dat ze hoog springt? ze wou het dus zelf dus ga ik dr niet tegen houden.

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 22:09

[quote="liindii"]
Buiten galoperen op lange stukken, of wilt ze buiten wel gewoon aangaloperen?
En anders in draf op de hindernis afgaan, en het laatste stukje aangaloperen.
En stijltjes moet ze gewoon leren naarmate ze meer ervaring krijgt.
Mijne kon in het begin echt geen stijljes springen, lees; hoog erover heen, totaal verkeerde afzet en ga zo maar door.
Nu springt ze stijltjes van 1.30!
Oefenen oefenen oefenen , succes !

ze is bang om er een balk af te gooien.
..>je wil haar echt niet zien buiten!! als ik op lange zandpaden kom denkt ze dat ze weer op de ren baan is en crost ze aan 1 stuk door. (heeft op de renbaan gelopen jaa. :])
Laatst bijgewerkt door evun op 29-07-10 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:10

naja, ik snap wel wat ze bedoeld. probeer de basis eerst, en daar hoort ook de galop-sprong bij. 't gaat niet om hoogte. en ze wilde het miss zelf, maar jíj zet de balk toch zo hoog?

evun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 22:11

Celiien schreef:
Ts;
ik raad je aan voorlopig niet gte gaan springen, ookal zit er een bontje onder het zadel. zadel past niet, dus niet doen. Zorg dan eerst voor een goedpassend zadel.

Wat betreft je rijervaring; ik ag er niks over zeggen, behalve dat je les moet gaan volgen als je hierin verder wilt. Dravers zijn hele eerlijke beestjes, en ze willen ook eerlijk behandeld worden.
Dravers kunnen het echt heerlijk vinden om et springen. maar je moet het rustig opbouwen. dus niet in 1x een dagje 1.20 springen, nee eerste dag 40cm oid, en dan stoppen als het genoeg is geweest. niet stoppen als het paard niet meer wilt.

Maar ik maak me er vooral zorgen over dat ze een soort van paniekreactie krijgt bij een sprong, lijkt het wel?
tenminste, zoals jij het beschrijft. is er iets gebeurd tijdens het springen? heeft ze ooit een keer een balk tusen haar benen gehad?
Of is het toch die klap die ze opvangt tijdens het springen?
ik zou voorlopig me lekker concentreren op de basisgangen, slangenvoltes en lekker aan hetbeen rijden. verder af en toe balkjes lopen. Zodra het zadel
goed op maat is , probeer dan is een laag kruisje/stijltje op te zetten.

ik stop niet als ze niet meer wil. ik stop als ik vind dat ze het goed, genoeg heeft gedaan. en denk je soms dat ik begin met rijden en een hindernis van 1.20 opzet? -.-