Stakende pony (door boomloos mogelijk?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Stakende pony (door boomloos mogelijk?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:18

Heb je wel de juiste pommel er in??
Want het zadel zou niet mogen schuiven.
Wat voor model heb je ?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:25

Misschien schuiven de haren net verkeerd door het naar voren schuiven van het zadel en irriteert haar dat. En gaat ze daar vervolgens van staken.

Ik heb wel meer dan eens gezien dat paarden met pijn opeens overal schrikkerig voor worden (ze beseffen dan niet dat de oorzaak niet "van buiten" komt en blijven naar een oorzaak van de pijn zoeken).

Ik zou idd eens het oude zadel proberen, desnoods een andere pad, en even een ander paard mee.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:31

*Ik heb enkel de TS post gelezen, en enkele reactie's er na*

Rijd je altijd alleen buiten? Hoe vaak rijd je in de week?
Wissel eens af, neem haar mee naar buiten aan het halstertje, gewoon aan de voet. Zo geef je je pony vertrouwen, en het is weer wat anders dan normaal.

Ik heb weleens een pony gereden die ook zo flipte tijdens buitenrijden. Geen oorzaak mogelijk, en ik pakte haar flink aan, en dat was maar 2x nodig. De eigenaresse pakte haar te soft aan, en daar mee ging ze aan de haal. Bij mij heeft ze het 2x geflikt, en daarna was het over. Pony had daarna veel meer plezier in het werk, en had gewoon duidelijkheid nodig.

Succes TS :)

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:37

Ik lees dat je het hoofdstel eraf heb getrokken tijdens het vallen?
Heb je het gebit van je pony nagekeken? Misschien dat ze wondjes heeft in haar mond.

En je kan idd altijd even controleren of het zadel verder goed ligt, nergens op drukt of schuift..

En wat Kukkie al zei: Alles rustig weer opbouwen, jij zal ook nog spanning in je lijf hebben wat je misschien niet altijd merkt, maar je pony wel.

Alles stap voor stap... Liever te langzaam opbouwen dan te snel..

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:03

ik heb helemaal geen verstand van boomloze zadels.
ik heb wel vaak meegemaakt dat mijn paarden met inrijden(krijgen dan allemaal een oud zadel op, past niet bij allemaal even goed) nog wel eens zwaar irritant kunnen zijn en staken of met het hoofd gooien als ik dan na een tijdje een goed zadel aan laat meten bij de zadelmaker is het vaak naar 2 weken wel over.
misschien toch maar terug op het oude zadel.
heeft het paard in de vakantie niks meegemaakt dat je weet?
dat kan natuurlijk ook nog.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:57

8nnemiek schreef:
Ik zou eens een fysio laten komen (liever een fysio dan osteopaat want fysio's geven je beter aan waar je op moet letten en geven je oefeningen mee om het probleem zelf op te lossen ipv even snel het paard kraken en weer er vandoor)

Dat is dan jouw ervaring, maar absoluut niet de mijne..Mijn osteopaat komt zelfs terug om les te geven en te begeleiden als je wilt.

Naar voren schuiven klinkt idd niet helemaal goed. Ik heb echt de ballen verstand van boomloze zadels, maar mss kun je er iemand die er wel verstand van heeft even goed naar laten kijken?

Hopelijk gaat t iig snel weer beter!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:23

midgie schreef:
Heb je wel de juiste pommel er in??
Want het zadel zou niet mogen schuiven.
Wat voor model heb je ?

Ze zijn komen passen en hebben gezegd dat dit zo goed is. Ik twijfel eraan :). Zadel zou idd niet mogen schuiven.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:27

EngeltjeS schreef:
*Ik heb enkel de TS post gelezen, en enkele reactie's er na*

Rijd je altijd alleen buiten? Hoe vaak rijd je in de week?
Wissel eens af, neem haar mee naar buiten aan het halstertje, gewoon aan de voet. Zo geef je je pony vertrouwen, en het is weer wat anders dan normaal.

Ik heb weleens een pony gereden die ook zo flipte tijdens buitenrijden. Geen oorzaak mogelijk, en ik pakte haar flink aan, en dat was maar 2x nodig. De eigenaresse pakte haar te soft aan, en daar mee ging ze aan de haal. Bij mij heeft ze het 2x geflikt, en daarna was het over. Pony had daarna veel meer plezier in het werk, en had gewoon duidelijkheid nodig.

Succes TS :)

Ik rijd bijna altijd alleen buiten eigenlijk. Soms gaat er een stalgenootje mee, maar ik rijd vaker alleen buiten dan samen. Over het algemeen rijden we zo'n 2-3x in de week een rondje buiten en daarnaast 2x in de bak dressuurmatig. Ik loop heel vaak ernaast en dan is ze de goedheid zelfve :).

Zondag gaat een stalgenoot mee met een pony die niks van mijn pony dr fratsen aantrekt als er iets zou gebeuren :). Ik ben benieuwd (iig gaat mijn oude zadel op :))

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:37

Even een updatje ;)

Ik ben vanochtend met een stalgenoot naar buiten geweest en ze was erg schrikkerig, maar we zijn het rondje zonder kleerscheuren doorgekomen. Eén keer heeft ze lopen stuiteren, maar toen ze zag dat haar vriendinnetje gewoon doorliep is ze ook heel braaf doorgelopen :).

Ik denk dus dat het angst is. Voorlopig gaan we alleen naar buiten met stalgenootje :)

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:54

als je ernaast loopt, staakt ze dan ook..? dan zou het idd iets van angst kunnen zijn..

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:06

Dit komt mij wel een beetje bekend voor, maar dat was juist in één klap over toen we naar boomloos overschakelden... XD