vechten tegen druk bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:13

ozzyke schreef:
Dus beginnen we opnieuw...

Iemand tips voor een goede trainingsstal in de buurt, want ben niet van plan heel ver te gaan reizen, en wil toch graag zien wat er met mijn paard gebeurd..

Goed dat je weer opnieuw gaat beginnen!
"Besteedt je paard niet uit", maar ga zelf óok in training, zodat je samen kunt leren en groeien.
Eerst het vertrouwen weer herwinnen en héél stapsgewijs weer oppakken.
Ga niet te snel, en vraag/wil/verwacht niet te veel van het paard. Wees blij met alle kleine stapjes die je samen maakt.

Ligt Kerkrade vlakbij Maastricht? Dan is Spirithorses wellicht een optie voor je.

Sonja_Yentie

Re: vechten tegen druk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:34

Misschien kan je beter eerst even gaan lange lijnen, zodat ze eerder aan de druk van het bit went.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:55

Misschien is het idd een goed idee om zoals hierboven aangegeven wordt, SAMEN te gaan leren. Zodat jullie elkaar leren kennen.

Verder wil ik wel nog even kwijt aan ts, dat ik echt niet geloof dat Sammy aan de teugels heeft gehangen. Voor ik zwanger werd ben ik met zeer grote regelmaat met haar mee geweest om te helpen bij het inrijden van paarden. Dwz, de paarden vast houden met opstappen, aan de longeerlijn houden zodat er alleen gezeten wordt enz... Maar nog nooit, echt nooit heb ik Samantha aan de teugels zien hangen of iets wat daar maar op leek :n

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 19:02

@t Sammy die erop ging..je gaf zelf aan mij aan doordat ze naar voren schoot, geef je logischerwijs als reactie druk op de teugel/het bit en hiervan raakte ze hendig in paniek..dus vraag me af waarom je je nu moet verdedigen..ik zeg niks fouts over de wijze hoe of waarop, immers ieder paard kan in paniek raken..je zei zelf zodra je aan de teugel kwam werd ze gek dus, daarbij ervaar ik het zelf nu ook met training aan de lange teugels van achter dat ze dan helemaal over de zeik gaat dus is wel duidelijk neem ik aan..
Jij hebt de keus gemaakt er meteen op te kruipen, en dat heeft verkeerd uitgepakt. Het probleem nu is druk op bit en daar ga ik verder mee..

@t Joviban het liefste besteed ik mijn paarden ook niet uit maar ik heb geen andere keus op dit moment gezien mijn situatie.

@t Moll met dubbele longe heb ik ook al aan gedacht..maar is dit niet ongeveer dezelfde werking als met longe erachter?

@t AnnabelleVD ik wil er ook niet iedere dag meteen mee gaan rijden, maar er moet op zijn minst iedere dag mee getraind worden om zo voor haar zelf te weten te komen dat alles 'veilig' is

@t Samantha21, ik heb niet gezegd dat sammy aan de teugel is gaan hangen of rijten, maar dat dit een reactie was van het naar voren schieten, logische reactie als een paard ervandoor wil dat je dan de rem erop wil zetten, zou ik ook doen, en van die druk schrok ze aangezien ik haar niet kreeg gehouden gezien ze zo sterk is.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:04

ze raakte in paniek van mijn gewicht en niet van het bit dat was een bijzaak,
tweede keer toen ik erop ging flipte ze ook en toen heb ik ook niet eraan gezeten.
het geeft me een gevoel dat het mijn schuld is dat jou paard nu in paniek raakt zodra je aan het bit komt.ieder jong paard vind het niet fijn dat je aan de mond komt logies ook.
maargoed wilde mijn verhaal ook even kwijt. ;)

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:32

sammy1 schreef:
ze raakte in paniek van mijn gewicht en niet van het bit dat was een bijzaak,
tweede keer toen ik erop ging flipte ze ook en toen heb ik ook niet eraan gezeten.
het geeft me een gevoel dat het mijn schuld is dat jou paard nu in paniek raakt zodra je aan het bit komt.ieder jong paard vind het niet fijn dat je aan de mond komt logies ook.
maargoed wilde mijn verhaal ook even kwijt. ;)

Zie nergens staan dat het jou schuld is dus...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:50

@ ts zo komt het naar sammy wel over, en zo lees ik het als buitenstaander ook dat het de persoon schuld is dat je paard dan zo flipt.
Je laat het dus zo overkomen dat het sammy's schuld was dat je pony zo is uitgeflipt ;)
dan had je het beter anders kunnen vertellen/uitleggen.
Ik kan me trouwens absoluut niet voorstellen dat sam meteen aan de teugels heeft lopen hangen(ja als schrikreactie mischien na die eerste uitflip partij) maar als die al zo flipt na de 2de x zonder dat ze aan de teugels kwam, komt het ook door het gewicht van de ruiter en zou ik zeker eens een flinke stap terug gaan in het beleren en zeker met dubbele lijnen aan de slag gaan als je hierin ervaring hebt.
Zodat je paard ook leert en went aan de druk van het bit.
En verder als ze echt zo fel is,
Zou ik proberen wat gewichten aan haar zadel te hangen en haar hiermee longeren denk dat je dan een flinke boksessie krijgt waar je u tegen zegt.

Ik vind het trouwens wel een stoere en gave merrie ;)
waar in kerkrade staat ze?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:26

Ik denk eerlijk gezegd dat er nogal wat stapjes zijn overgeslagen. Longeren met zadel en hoofdstel kende het paard al en dat ging goed. Maar ruitergewicht dragen en daarmee lopen kende ie nog niet.
Meteen erop gaan zitten en willen lopen is dan ook wel heel wat voor een 3 jarige. Zoiets kun je veel beter in stappen verdelen. Dit paard was er duidelijk nog niet aan toe, ruitergewicht dragen én lopen...
Wordt een hele klus om dat vertrouwen weer terug te krijgen en dat is jammer.

Ik zou het paard eerst aan de hand bitwijs maken, dat ie het bit accepteerd. Dat kan idd met dubbele longewerk. Zou er persoonlijk geen touwtje, bijzet oid aan vastzetten, met een dubbele longe kun je zelf veel beter doseren in de hoeveelheid druk.
Als ie bitwijs is zou ik rustig weer met het zadel aan de slag gaan en vervolgens met een ruiter. Maar niet meteen gaan zitten en lopen, eerst een keer hangen en als dat goed gaat weer wegzetten. Volgende dag weer verder gaan, kijken of je zo iedere keer een stapje verder kunt totdat je er uiteindelijk opzit, zonder te verongelukken en zonder dat het paard een of ander trauma krijgt ;)
Succes!!

Edit: voor ik het vergeet, ik zou ook een beugelriem om de hals maken, kan de ruiter daar aan vasthouden en niet aan de teugels!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:44

Ik stap ook pas op een jong paard, als er een stuur en ho op zit.
Dus met de lange lijnen rond kunnen stappen/draven/halt houden.

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 00:01

onley schreef:
@ ts zo komt het naar sammy wel over, en zo lees ik het als buitenstaander ook dat het de persoon schuld is dat je paard dan zo flipt.
Je laat het dus zo overkomen dat het sammy's schuld was dat je pony zo is uitgeflipt ;)
Ik kan me trouwens absoluut niet voorstellen dat sam meteen aan de teugels heeft lopen hangen(ja als schrikreactie mischien na die eerste uitflip partij) maar als die al zo flipt na de 2de x zonder dat ze aan de teugels kwam, komt het ook door het gewicht van de ruiter en zou ik zeker eens een flinke stap terug gaan in het beleren en zeker met dubbele lijnen aan de slag gaan als je hierin ervaring hebt.
Zou ik proberen wat gewichten aan haar zadel te hangen en haar hiermee longeren denk dat je dan een flinke boksessie krijgt waar je u tegen zegt.

Ik geef haar nergens de schuld van, en zie ook nergens staan dat ze aan de teugels heeft liggen rijten, maar dat de teugeldruk reactie was op de paniek wat logisch is voor de 3e keer..
Wel zo is dat ik aan neem van iemand die paarden inrijd dat ze weet wat ze doet, en daarmee doel ik er meteen op gaan..die keus heeft ze zelf gemaakt.
Dat ze dat doet en dan meteen besluit ermee te stoppen omdat ze het te gevaarlijk vind is dan zeker een teleurstelling, want nu zit ik er wel mee ja..aangezien sammy eigenlijk met haar aan de slag zou gaan. Maar ze heeft die keus gemaakt het niet te doen en die respecteer ik, toch moet ik nu een probleem oplossen en daarom vroeg ik hier hulp.
Ik heb nu dus het belsuit gemaakt haar te laten staan tot ik een andere oplossing heb gevonden van een echte professionele stal die je garantie geeft.
Met de lange lijnen was ik nu bezig maar daarbij heeft ze zich al 2 keer laten omklappen en dat zie ik niet zo zitten..
Ze staat bij overheem, ik ken je trouwens van zien..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:42

ozzyke schreef:
@t Moll met dubbele longe heb ik ook al aan gedacht..maar is dit niet ongeveer dezelfde werking als met longe erachter?

.

wat bedoel je presies?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:26

ik bedoel ook nisk verkeerds met mijn verhaal maar wilde het wel even kwijt. ;)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:31

Ik ga idd met Onley mee, het komt in jou OP over alsof Sammy het schuld zou zijn, dat ze nu zo doet. Nu met je verduidelijking dr bij, komt het al heel anders over.

Ik hoop oprecht dat jullie hier samen uit gaan komen, zou erg zonde zijn als ze nu angst blijft houden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:36

ozzyke schreef:
onley schreef:

Ik geef haar nergens de schuld van, en zie ook nergens staan dat ze aan de teugels heeft liggen rijten, maar dat de teugeldruk reactie was op de paniek wat logisch is voor de 3e keer..
Wel zo is dat ik aan neem van iemand die paarden inrijd dat ze weet wat ze doet, en daarmee doel ik er meteen op gaan..die keus heeft ze zelf gemaakt.
Dat ze dat doet en dan meteen besluit ermee te stoppen omdat ze het te gevaarlijk vind is dan zeker een teleurstelling, want nu zit ik er wel mee ja..aangezien sammy eigenlijk met haar aan de slag zou gaan. Maar ze heeft die keus gemaakt het niet te doen en die respecteer ik, toch moet ik nu een probleem oplossen en daarom vroeg ik hier hulp.
Ik heb nu dus het belsuit gemaakt haar te laten staan tot ik een andere oplossing heb gevonden van een echte professionele stal die je garantie geeft.
Met de lange lijnen was ik nu bezig maar daarbij heeft ze zich al 2 keer laten omklappen en dat zie ik niet zo zitten..Ze staat bij overheem, ik ken je trouwens van zien..

Prof bellen.

Al klinkt dit meer alsof er bij het paard wat verkeerd zit.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:26

Ik zou dit paard ook goed laten onderzoeken, de meeste paarden reageren niet zo heftig. Goede beslissing van je om hulp te zoeken, die mensen kunnen uitzoeken wat de oorzaak is en het vertrouwen van het paard terug winnen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:25

als ze zich al 2 x heeft laten omvallen zou ik eens serieus je paard binneste buiten keren om die oorzaak te vinden is er niks aan de hand verder dan is dit weer een stuk wat je toch zult moeten trainen als je er toch ooit op wilt rijden..

En dat sammy de handen ervan af trekt omdat het te gevaarlijk is zul je toch moeten respecteren, ze heeft imo ook een gezin thuis zitten.

is er dan wel al eens een tandarts bij geweest?
kan ook zijn dat ze vreselijke last heeft van wolfstandjes die dingen doen behoorlijk veel pijn als daar druk op komt van het bit uit.

en ik zeg ook niet dat je sam de schuld geeft
ik zie je laat het OVERKOMEN alsof samm de schukdige is ;)
wel even goed lezen he

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:43

MonicaG schreef:
Hoe reageert ze op bijzet? Ook overeind?

Bijzet bij een 3-jarig paard? Doe eens normaal!
Zulke belachelijke adviezen zouden verboden moeten worden op Bokt!

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:52

Net als oudere pony's kregen een soort vel bij waar het bit zit. Dat moet bij hun komen.
De ene reageerd heel erg de andere doet niks. De meeste jonge diertjes doen echt wel wat op het druk van het bit.
Mijn pony deed dat ook precies hetzelfde als die van jou.

Verder zal ik het echt niet weten :o
Succes met erachterkomen!

Groetjess!

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:53

MonicaG schreef:

Sorry maar ik vind dat je dat ook gewoon moet doen hoor, ze moet die druk gaan accepteren ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:55

kollee3 schreef:
MonicaG schreef:

Sorry maar ik vind dat je dat ook gewoon moet doen hoor, ze moet die druk gaan accepteren ;)

Bedoel je dat ze dat moet proberen met bijzetteugels bij een 3-jarig paard of dat ze het zonder moet doen?

TeamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:57

Ik zou het paard zoals gezegd eerst gaan trainen met dubbele lijnen. Ik start alle jonge paarden hiermee, ik begin dan echter niet met een bit. Als ze de dubbele lijnen nog niet kennen, kunnen ze het allemaal wat spannend vinden, en dan wil ik ze zeker niet onnodig pijn doen door teveel aan het bit te zitten.
Ik gebruik een Dually halster, je kunt ook een sidepull gebruiken. Hiermee stuur je het paard bitloos, tot hij de dubbele lijnen snapt. Ik gebruik hierbij geen zweep maar zet mij in de drijvende positie schuin achter het paard (buiten achterbeen-bereik ;) ). Bij het sturen en draaien van het paard zorg ik ervoor dat mijn lichaamstaal zo correct mogelijk is, waardoor ik het paard zowel door druk als door mijn lichaamshouding- en positie duidelijk maak wat ik wil. Als je hierna met een bitje hetzelfde werk gaat doen, heeft je paard al een heel kader war hij op terug kan vallen. Je ondersteunt hem namelijk met je lichaamstaal en -positie, waardoor hij de druk van het bitje veel sneller gaat snappen!

Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:00

kollee3 schreef:
MonicaG schreef:

Paard moet niks in zijn ogen. En zolang je hem niet zo ver krijgt dat ie in ziet dat druk niet erg is gaat ie ook niets accepteren, dus die mentaliteit van "je moet het maar" ga je niet ver mee komen vrees ik. :D Hoe je het ook draait of keert, paard van 500kg is over het algemeen sterker.

Een paard, zeker zo'n jong dier, heeft 99% van de tijd een reden om zo'n reactie te geven. Aan TS om uit te zoeken wat de reden van deze heftige reactie was.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:02

Stap 1
Laat een paard voor het beleren altijd eerst checken op Spieren, Wervels, (Wolfs) Tanden en zorg voor een goedpassend zadel
Stap 2
Zoek aub professionele hulp (Spirit horses zoasl eerder aangegeven vind ik een prima optie)
Is dat financieel niet mogelijk zet het paard dan nog een half jaartje (of langer) in het land

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:19

het is een 3 jarig. dat betekend de perfecte tijd en leeftijd om te gaan leren. betekend ook dat ze druk zullen accepteren maar dan moet je wel duidelijk zijn en niet toegeven. dan win je dat op die leeftijd altijd en als het goed is heeft ze een les voor het leven geleerd.

ik zou idd eerst even voor de zekerheid checken of de rug en mond in orde zijn. laten we daar even vanuit gaan.
begin eerst met wat wij noemen 'sacking out'. dit paard is veel te onervaren en schichtig volgens mij.
met sacking out bedoel ik een soort van schriktraining maar dan gericht op rijden.
begin bv met van die dunnen plastig zakjes aan het zadel te knopen bij het longeren. of zakjes zand ter hoogte waar je benen ongeveer hanger. of blikjes met iets erin voor geluid.
en dan rustig longeren.
ja, ze zullen eerst wat rennen. maar al snel snappen ze dat wegrennen geen zin heeft en er eigenlijk helemaal niks aan de hand is. so stomp je ze af voor nieuwe rare dingen.
ook met het hangen. ga niet voorzichting hangen maar juist ook eens wat ruwer, handen tijdens hangen overal, op kont op nek, andere kant, beetje 'bouncen' in de beugels. aan beide kanten. iedere dag een beetje meer zodat ze ook daarvan leert dat het niet erg is.
als je gaat opstappen ook dat veel oefenen. ook eens je voet op zn kont laten vallen bv, kan ook eens gebeuren moeten ze allemaal kunnen hebben.

mbt het bit.
dit moet ze eerst accepteren. wat doet ze bij druk naar 1 kant? dus aan 1 teuegel naar achter trekken, geeft ze na? dat oefenen beide kanten, gewoon vanaf de grond. dan ook beide kanten druk.
en idd eerst uitbinden aan bit ed. ze moet het in dit geval echt accepteren voor je er helemaal en los op gaat.

spirit horses wordt hier genoemt, is niet mijn voorkeur omdat zij op een aparte (boomloos-bitloos-niet rijden op benen of druk) werken en je daarme met de paard het probleem uit de weg gaat ipv gaat oplossen.
ze is jong genoeg dat je dit nu goed kunt doorzetten. succes.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:29

Een 3 jarig paard is sowieso te jong om op te gaan zitten en rijden. Als je er zeker van wilt zijn dat ze vlug stuk zijn, moet je er met die leeftijd op gaan zitten. Ik heb tientallen paarden zadelmak gemaakt in mijn nog prille leven, maar niet één was er jonger dan 4 jaar en het ging altijd met rustigmakende korrels die je bij de dierenarts kunt krijgen, dan lopen ze tenminste geen trauma op en gaat het heel makkelijk.