zwakke achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:51

Ik zou er ook niet direct wakker van gaan liggen maar....
als het bekken niet helemaal goed staat (wat niet heel erg hoeft te zijn) dan vraag je wel dingen aan je paard die hij helemaal niet kan lichamelijk. Mijn merrie wilde ook de massa niet dragen, niet over de rug lopen, niet inbuigen noem maar op.
Bij de osteo bleek ze erg scheef te zijn in heel haar lijf. 1 behandeling later (symetrisch gezet) kon ze alles weer aan, geen vuiltje meer in de lucht. Als je dan weer wat gaat vragen aan je paard dan kan die het lichamelijk ook aan en zal het voor je doen ;)

Vea

Re: zwakke achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 09:25

Volgende week moet toch de dierenarts komen voor een ander paardje dus kan ik ineens vragen om die van mij eens te onderzoeken...

Paula92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:28

Mijn paard (7 jaar) was aan het revalideren van een wond aan zijn schouder en toen deed hij dit ook.
Nu ik weer echt met hem aan het werk ben, word het steeds minder. Ik denk ook niet dat het een medische oorzaak heeft, maar er naar laten kijken kan nooit kwaad. Anders denk ik dat je inderdaad naar een fysio moet gaan. Succes in ieder geval!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 13:48

Ik ben nu gisteren met hem gaan wandelen, hij heeft 3 dagen enkel op de wei gestaan (ben 3 dagen op vakantie geweest) en die was een bommetje! Heel enthousiast gingen we het bos door (deed die dat ook maar in de piste :D) en slepen deed hem amper...Enkel in de overgang van draf naar stap sleepte die met zijn achterbenen...Ik heb me toch een paard gekocht met een speciaal karakter! :D

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:47

het paard van mijn tante loopt ook erg op zijn voor benen.
en die is nog naar 4jr.
met een paard die dit doet moet je niet te veel aan de teugel proberen te rijden en zijn hoofd vooral hoog proberen te houden dat hij niet duikt met zijn hoofd want daardoor gaat hij op zijn voorbenen lopen.

veel succes!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:53

Lucky deed dit ook toen ik kwam als zijn verzorgster. Ik merkte het vooral met het buitenrijden als we een stukje op de weg draafden. Inmiddels ben ik er een tijdje en doet ze het niet meer. Bij haar was het dus kennelijk wel een kwestie van stijve spieren/niet veel bereden worden. Dus mogelijk is het toch iets eenvoudigs.

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 06:32

Heb er met mijn paard ook nog last van. Da heeft hem gekraakt en gaat beter, maar toon van rechterachterhoef slijt nog steeds iets. met rijden veel verzamelen, vanuit stap proberen aan te galopperen en vanuit draf eerst verzamelen voordat je aan galoppeert, zo maak je de achterhand actief. die van mij is elf en zet zijn achterhand er wel ver onder, maar niet actief. had rechtsachter dus een knoop in de aanhechring achterbeen rug. denk omdat die dat heeft gehad de spieren in dat been ook nog niet goed ontwikkeld zijn. misschien is dat bij jou paardje ook wel het geval.

P.S heb de foto's gezien en vind het een schitterend paard, hoop echt dat het goedkomt!!!

groetjes angela

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 07:41

Hallo,

Al veel adviezen gegeven, en ik val even in herhaling:
Eerst maar even medisch laten checken. De DA goed naar de rug van je paard laten kijken. Staan alle wervels nog op één lijn? Is het bekken niet scheef? Dit kan je zelf ook controleren door het paard vierkant op het harde te zetten. Dan recht achter je paard gaan staan en kijken of beide billen van je paard even hoog zijn. Plast je paard goed? Blijft ie netjes kantelen in zijn heup of rust ie aan één kant op de teen van zijn achterbeen?
Er kan zoveel kleins mis zijn wat een groot effect heeft op je paard.

Mocht medisch helemaal in orde zijn, dan moet ie zich misschien wat meer bewust worden van zijn/haar achterbenen en spierkracht ontwikkelen.

Een goede oefening is balkjes in een driehoek neerleggen en hier dan overheen stappen en draven. Door de onregelmatige vorm moet een paard gaan nadenken over waar hij zijn 4 benen neer zet. Tevens kan je het paard aan de hand nemen, hem laten stappen over de driehoekbalken. Hem met zijn voorbenen over een balk zetten en teruguit laten gaan. Hem vierkant stilzetten in de driehoek en hem teruguit laten gaan etc.

Kwa rij-oefeningen zou je instructrice genoeg moeten weten om zijn achterhand sterker te maken.

Je hebt overigens een heel leuk paard! Succes ermee!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 07:51

ik kreeg gisteren de tip mijn paard achteruit te laten lopen en dan zsm weer vooruit.
Op den duur (als dit goed gaat) achteruit en dan in draf weg ect.
Dit kan je doen in combinatie met in draf terug nemen tot bijna stap en dan weer vooruit in arbeidsdraf.

maar dit zal voor anderen misschien niets nieuws zijn :D