Galop tuiger!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Galop tuiger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:09

de mijne kon gelukkig al redelijk goed aan de longeerlijn in galop, dus het commando zat er al op. Ik ben in de wei (omdat de bak iniminie was) eerst rechte stukken gaan doen. Maar zodra alle versnellingen werkten (en de rem natuurlijk) heb ik eerst bijna een jaar alleen maar buiten gereden :o

Dus uhm tip... Ook belangrijk, in de andere gangen kun je je paard ook sterk maken van achter (dat hebben ze ook echt nodig bij een goede galop) door flink overgangen en schijnovergangen te maken. Als de kracht er is zal het aanspringen ook beter gaan. Spring aan (of probeer aan te springen) op het eerste stuk van de lange zijde zodat je eerst een lang recht stuk hebt. De bochten zullen moeizaam gaan, maar ik laat in het eerste begin het paard uitzoeken wat het makkelijkst gaat. Als het vertrouwen er is dan kun je gaan kijken of je wat meer buiging kunt krijgen. Ik heb nog geen paard gereden dat meteen in galop al lekker gebogen door de bocht ging. Maak het je paard zo makkelijk mogelijk en ga net direct al diep en zwaar zitten, kies voor een semi verlichte zit dan zit je hem het minst in de weg

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:16

Asmara schreef:
Hmm, ik heb nog nooit gehoord dat een tuiger niet mag galopperen?
Mijn (ex-) vriendin heeft zelf een (kwpn) Ruin, Tuiger. En die doet dat ook gewoon hoor!

hahaha....er zijn menners die met hun paard "tuigen" voor de showwagen en dan mag het paard alleen draven en niet galopperen. En sommige van de menners hebben het zelf nog niet zo goed in de vingers, dus willen ze niet dat de ruiter de galop oefent met hun paard, omdat ze dan bang zijn dat het dier voor de showwagen dan ook zal gaan galopperen. Ik heb ooit een paard voor iemand gereden en die gaf mij de schuld dat zijn paard voor de wagen zo makkelijk in galop sprong. Toen stond ik een keer te kijken en hij zei steeds""Kom op" ....tja...en dat klinkt als "galop" het commando dat ik aan de longe gebruikte. Toen ik hem dat vertelde, gebruikte hij het commando niet meer en toen was hetprobleem opgelost...
Maar de mensen die echt "tuigen" vinden de galop dus helemaal niet belangrijk.
De menners die daarentegen de gewone mensport doen, dus marathon of twee onderdelen (dressuur en vaardigheid) die galopperen wel voor de kar, in de vaardigheid, in en uit de hindernissen en vanaf de M dressuur moet het paard ook galopperen voor de kar. In de ZZ moet het zelfs een galopwissel doen voor de kar.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:24

LoveLoes schreef:
Oke! Maar hebben jullie je paard allemaal leren galloperen in het bos? Ik zou graag ook wat tips willen hebben hoe het eventueel ook in de bak kan.

In het bos op lange rechte stukken is het idd het gemakkelijkste.

In de bak als volgt: draven en dan doordrijven en dan van daaruit in galop laten vallen. Dan direct het commando "galop" er bij geven. Je hoeft in het begin nog niet op te letten of dit keurig in de hoek gebeurt, of dat het op het rechte stuk gebeurt...als hij maar galoppeert.
Ook als hij in de verkeerde galop aanspringt...toch even door laten galopperen en belonen. De goede galop er in trainen komt later wel. Dus...tempo maken in draf, handen voor...doordrukken en in galop laten vallen. Als het paard een paar galopsprongen doet, daarmee tevreden zijn en dan terugnemen. En dit langzaam uitbouwen. Als het paard uit zichzelf terugvalt in draf, dan direct weer tempo maken en weer aangalopperen en dan belonen en na een paar galopsprongen zelf terugnemen.
Nog geen figuren willen rijden, gewoon zo ruim mogelijk de baan nemen. Naar binnen vallen, overkruist...etc. het kan allemaal gebeuren...even negeren en toch doorgaan.
Als je paard dit goed begint te snappen en ook goed door blijft gaan in galop, dan kun je het uit gaan bouwen, door hem in de hoek of op de volte in galop te laten springen. En dan ga je ook langzamerhand letten op de goede galop, juiste inbuiging etc. dat bouw je dan langzaam uit.
Doordat je eerst het commando "galop" er aan hebt gekoppeld, kun je dat in het begin erbij gebruiken als je probeert op de volte of in de hoek aan te galopperen. Dat commando ga je afbouwen en laat je op den duur helemaal weg. Maar in het begin kan het een goede ondersteuning zijn.
Oefen dit vooral in het begin van je training als je paard nog niet moe is. Dat werkt het beste.
Mocht je zo ver komen dat je paard dit goed onder de knie krijgt en je hebt dan problemen dat hij in de verkeerde galop springt, dan mag je mij een Pb sturen (zal pas over een tijdje zijn denk ik). Ik heb dan verschillende tips voor je hoe je dat op kunt lossen, zonder dat het ten koste gaat van wat je net allemaal hebt aangeleerd. Ik heb veel ervaring met moeilijke galoppeerders...vandaar...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:38

Ik ben het voor het overgrote deel met je eens op 2 dingen na. overkruist zou ik niet negeren eigenlijk, omdat dat een échte fout is. en in galop laten vallen zou ik alleen doen als het in 1x aanspringen niet lukt

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 16:30

Hee!

Wat een tips! Dank jullie wel! Ik ben vandaag even geweest en even goed geprobeerd of hij de galop ook misschien toch wel kent! Ik heb hem even aan de longe gedaan en even wat gestapt en gedraaft op een gegeven moment heb ik hem in galop proberen te gaan door mijn stem en met de zweep te zwiepen. En jahoor! Hij ging in galop ook niet drie passen hij kon wel een heel rondje galloperen hij kan de galop dus wel als hij hier echt moeite mee had, was hij denk ik ook niet in galop gegaan want het was op de longeer rondje.. Dus nu ben ik denk ik echt tips nodig hoe ik hem het beste in galop kan krijgen en dan met de reden dat hij niet in galop gaat dus niet met de reden dat hij het niet kent! Want nu krijg ik namelijk tips over hoe ik hem het beste kan leren in galop te gaan maar dat is nu niet meer mogelijk!

Groetjes, Merel

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:48

heey hoi,

Mijn fries wou ook nooit galloperen nu ben ik met haar naar een zandpad bij ons in het bos gegaan ( daarvan weet ik dat er bijna nooit iemand komt)
En daar heb ik net zo lang heen en weer gereden in draf ( steeds ietsje harder proberen) en haar geprobeerd te laten galloperen tot dat ze het van zelf deed.
En nu hoef ik al helemaal niets meer te zeggen of te doen want zodra ze bij het pad is gaat ze vanzelf al ;)
Verder in het rijden gallopeerd ze nu ook gewoon aan als ik haar daar de hulpen voor geef.
Ik denk dat je het of zo zou moeten proberen of inderdaad aan de longeerlijn.
En gewoon met rust en laat het hem maar op zijn eigen tempo doen hoeft niet allemaal in 1 dag.
zodra hij eenmaal door heeft hoe leuk het is wil hij niet anders ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:43

LoveLoes schreef:
Hee!
Dus nu ben ik denk ik echt tips nodig hoe ik hem het beste in galop kan krijgen en dan met de reden dat hij niet in galop gaat dus niet met de reden dat hij het niet kent! Want nu krijg ik namelijk tips over hoe ik hem het beste kan leren in galop te gaan maar dat is nu niet meer mogelijk!

Groetjes, Merel

Dit snap ik niet helemaal..... Ik begrijp niet hoe je dit precies bedoelt...kan aan mij liggen... }:0
Het blijft namelijk onmacht om in galop te gaan voor je paard en geen onwil. Ook al lukt het aan de longe nu wel....daarmee is het nu niet ineens opgelost.
Je paard heeft last van onbalans door de ruiter die er op zit en moet op die manier toch het galopperen met ruitergewicht leren.
Wat ik zei over het in galop doorgaan ook al zit hij overkruist....natuurlijk is dat een grote fout...maar als je daar telkens op reageert door hem direct terug te nemen, zal hij het niet snappen. Dus eerst even door laten galopperen, overkruist gaan is namelijk ook onbalans...en dan na een paar galopsprongen terugnemen en opnieuw proberen. Want in principe was hij dan heel braaf....want hij ging in galop, zoals jij vroeg. Dus dat direct weer afremmen is voor een paard als de jouwe dan niet te volgen.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:23

LoveLoes schreef:
Hee, Iris

Dankjewel voor je reactie! Ik dacht ook al zoiets dat het een fabeltje was maar ik denk als ik toch een topic open vraag ik daar de meningen ook maar even over.. Ik heb wel eens geprobeerd om hem aan de longeerlijn te laten galloperen alleen gaat hij dan heel snel draven en als die gaat galloperen blijft hij niet meer op de longeercirkel als het ware en sleurt hij mij ook een beetje mee.. :P Zou je denken als ik een zweepje pak dat dat helpt? En hoe doe jij dat met het doorzitten voor je aangallopeert want hij gaat dan ook heel snel draven en dan valt er niet meer door te zitten..

Groetjes, Merel

ik kan ook niet doorzitten op mijn verzorgpaard, die gallopeerd dan geeneens aan, tijdens een buitenrit ga ik gewoon in verlichte zit staan en dan weet ze het eigenlijk al... en in de bak zit ik heel soms door, en dan heb ik er een zweepje, mijn mond en mijn benen voor nodig om haar aan te laten galloperen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:27

Als je een paard gaat leren om aan te galopperen onder het zadel, dan blijf je eerst gewoon lichtrijden. Je kunt namelijk pas vanuit doorzitten aangalopperen als je paard dit goed snapt en vanuit een beetje verzamelde draf in de galop aan kan springen. Maar dat kan dit paard nog niet.
Dus...gewoon door blijven draven en lichtrijden totdat hij in galop gaat.
Dat doorzitten en correct aangalopperen komt later wel als je paard het steeds beter onder de knie krijgt.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:39

polly2 schreef:
LoveLoes schreef:
Hee!
Dus nu ben ik denk ik echt tips nodig hoe ik hem het beste in galop kan krijgen en dan met de reden dat hij niet in galop gaat dus niet met de reden dat hij het niet kent! Want nu krijg ik namelijk tips over hoe ik hem het beste kan leren in galop te gaan maar dat is nu niet meer mogelijk!

Groetjes, Merel

Dit snap ik niet helemaal..... Ik begrijp niet hoe je dit precies bedoelt...kan aan mij liggen... }:0
Het blijft namelijk onmacht om in galop te gaan voor je paard en geen onwil. Ook al lukt het aan de longe nu wel....daarmee is het nu niet ineens opgelost.
Je paard heeft last van onbalans door de ruiter die er op zit en moet op die manier toch het galopperen met ruitergewicht leren.

Wat ik zei over het in galop doorgaan ook al zit hij overkruist....natuurlijk is dat een grote fout...maar als je daar telkens op reageert door hem direct terug te nemen, zal hij het niet snappen. Dus eerst even door laten galopperen, overkruist gaan is namelijk ook onbalans...en dan na een paar galopsprongen terugnemen en opnieuw proberen. Want in principe was hij dan heel braaf....want hij ging in galop, zoals jij vroeg. Dus dat direct weer afremmen is voor een paard als de jouwe dan niet te volgen.

Ik bedoel het omdat jullie Zeiden van als hij het niet kan zal hij al helemaal niet gaan galloperen op een volte en dat deed hij dus wel. Vandaar dat mijn vraag nu is hij kan het wel omdat hij dat op de colte ook wel deed anderss had hij het denk ik niet gedaan. Dus nu gaat het er niet om dat hij het niet kan maar hoe ik hem in galop krijg onder het zadel.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:46

Oh...okay....
Nu snap ik hoe je het bedoelde.

Ik denk dat ik je voldoende tips heb gegeven waar je mee aan de slag kunt??? Toch???

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:58

Er zijn al een aantal goede tips voorbij gekomen. Heb je hem al eens proberen te laten springen? Gewoon los over een sprongetje van 50 cm? Meestal galopperen ze een paar passen aan in het neerkomen.
Het probleem van tuigers is vaak dat ze de rug strak trekken. En als ze dan nog willen galopperen, moeten ze hele grote onbehouwen sprongen maken om te kunnen galopperen. Dus komen ze op een cirkel niet goed weg.
Nu rijd ikzelf het liefst met paarden van gedeeltelijke tuigersafkomst (beter achterbeengebruik), maar de stijve rug heeft iets extra aandacht nodig. Ben inmiddels heel handig geworden ermee. Mocht je vragen hebben, stel ze dan maar via Pb. Zal mijn best doen ze te beantwoorden.

Heel veel succes met jouw paardje

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 10:14

gaellehtc schreef:
Er zijn al een aantal goede tips voorbij gekomen. Heb je hem al eens proberen te laten springen? Gewoon los over een sprongetje van 50 cm? Meestal galopperen ze een paar passen aan in het neerkomen.
Het probleem van tuigers is vaak dat ze de rug strak trekken. En als ze dan nog willen galopperen, moeten ze hele grote onbehouwen sprongen maken om te kunnen galopperen. Dus komen ze op een cirkel niet goed weg.
Nu rijd ikzelf het liefst met paarden van gedeeltelijke tuigersafkomst (beter achterbeengebruik), maar de stijve rug heeft iets extra aandacht nodig. Ben inmiddels heel handig geworden ermee. Mocht je vragen hebben, stel ze dan maar via Pb. Zal mijn best doen ze te beantwoorden.

Heel veel succes met jouw paardje

Oke bedankt allemaal voor jullie tips als ik nog vragen heb stuur ik wel een pb bedankt!