Het al dan niet gebruiken van een sperriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 13:58

Dus waarshcijnlijk is de reden dat Tiko er beter op reageerd, dat het bit scherper inwerkt, ipv de irritatie die hierboven genoemd werd.

Ik weet dat de sperriem niet strak moet, zo heb ik hem ook nooit (en nu al helemaal niet, omdat hij niet strak genoeg kan Haha!). Als ik dit lees lijkt het dus verstandiger en vriendelijker om MET sperriem te rijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:36

Ik heb rijd Danno ook zonder sperriem en mijn haflinger helemaal zonder neusriem.
Ik merkte ook bij de eerste keer dat ik een gecombineerde neusriem bij danno gebruikte dat hij tegen alles inging.
met de sperriem eraf liep hij super.

Maar als we nou eens de divoza gids openslaan zien we alleen maar hannoveraanse neusriemen, gecombineerde en dan de stang-trens hoofdstellen.
waar zijn dan in vredesnaam die echte engelse hoofdstellen gebleven????

ze staan niet in de BR en ook niet in de Horselover.
Dus moet ik eerst een gecombineerde kopen om vervolgens extra geld uit te geven om de lus van de sperriem netjes te laten verwijderen.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 15:23

Tiko schreef:
Dus waarshcijnlijk is de reden dat Tiko er beter op reageerd, dat het bit scherper inwerkt, ipv de irritatie die hierboven genoemd werd.

Ik weet dat de sperriem niet strak moet, zo heb ik hem ook nooit (en nu al helemaal niet, omdat hij niet strak genoeg kan Haha!). Als ik dit lees lijkt het dus verstandiger en vriendelijker om MET sperriem te rijden.

Maar dat is dan toch ook weer tegenstrijdig als je naar je paard kijkt? Als hij alleen zijn mond rustiger houd zonder sperriem, terwijl dat nu dus juist scherper zou zijn Verward Kan het even niet meer volgen.
Maar je moet doen wat je denkt wat goed is. Als jouw paard zonder sperriem rustiger is met de mond, zonder sperriem rijden. Goed letten op het gedrag van jouw eigen paard werkt het beste.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:36

ik rijd ook vaak zonder sperriem, en met wedstrijden met de sperriem losjes. (de neusriem heb ik ook niet strak aangesnoerd). Misschien hebben springruiters daarom hun sper/neusriem losser, omdat ze vaker wat scherpere en 'plotselinge' wendingen moeten maken in het parcours, als het losser zit werkt het bit scherper in (wat ik uit de teksten hier opmaak) maar ik vind het inderdaad ook heel vreemd, dat het bit scherper inwerkt, maar het paard minder tegen je hand inkomt. Dat snap ik nog niet helemaal. Maar ik weet wel dat Suleika met losse/geen sperriem veel fijner rijdt.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:41

Als het echt scherper zou zijn, zou mijn paard er in ieder geval niet fijner op lopen,die is zo ontzettend gevoelig in zijn mond dat ie juist veel rotter rijd met een scherpere inwerking, ik geloof er dus niet zo in eigenlijk. Ik geloof wel dat het paard meer vrijheid in zijn mond heeft en dus eerder de ontspanning op "durft" te zoeken.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 17:45

oke. Ik denk dat ik het dan voorlopig ook lekker sperriemloos houd, ging echt veel lekkerder.
Bedankt voor al jullie reacties!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:53

Ik heb het gister ook gebrobeerd en hij liep echt veel meer ontspannen! Had vaak echt niks in mn handen, dus ga het ook maar vaker doen denk ik:)