Paard kan alleen maar hard in de galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMelissaa

Re: Paard kan alleen maar hard in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 14:03

Pips; indd! net of hij zegt ik doe wat ik wil en dat is hard!

bartm112; nevell houd niet van opgeven dus daardoor gaat hij niet langzamer
en voltes red hij net
en ik ben echt niet snel bang ze kunnen bokken en doen wat ze willen maar dit begint toch wel een beetje eng te worden!

Eliine; dat vergeet ik zeker niet het kost hem veel kracht vanachter!
oke ik zal het vanavond nog meer proberen!
ik zei zo tegen mijn moeder ik les voor mijn verjaardag mag dat?
zei ze je krijg 100 euro en daar zoek je maar les voor!
dus daar moet ik het van mee doen
dan kan ja nog niet eens 1 keer in de maand lessen!
of ik moet wel ergens iets heel goedkoops vinden

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:16

nou een priveles van een half uur kost sowieso geen 100 euro ;) Eerder rond de 15 Dus daar kan je dan best een paar keer les van volgen :) Is er geen manege of grote pensionstal in de buurt? Daar zijn altijd wel instructeurs te vinden, en vaak hebben ze nog wel een plekje.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 14:32

ja bij een pensionstalling van een kennis kan ik 45 minuten prive les volgen voor 15 euro
maar dat vind mijn moeder al duur
maar ik ga sowieso les vragen voor mijn verjaardag

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:35

Nou dat is al een begin, en wie weet als ze ziet dat jullie vooruit gaan samen na die lessen dat ze inziet dat het zeker wel nut heeft!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 14:41

ze geeft er niet zo veel om, dat is het probleem
en ze ziet ook niet dat ik er zo veel voor moet doen
als ik vraag of ze foto's komt maken maakt ze er 3 en is ze weg
en dan doet hij het braaf denk ze maar ondertussen heb ik alles wat ik kan erbij

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:48

zorg dat je je paard eerst aan de teugel leert lopen
als hij goed nageeflijk is en over zijn lichaam dan pas weer galoperen
je hebt namelijk in dit geval wel die controle van de nageeflijkheid nodig om hem in de galop langzaam te houden
pb me maar als je wilt weten hoe je dat moet doen en als je meer vragen hebt

Dominga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:02

Hoi Hoi,
Sinds afgelopen mei lease ik een paard van iemand, en ik zat dus met exact hetzelfde probleem. Zelfs de stap en draf gingen super snel. En wat jij ook zegt in de bochten iets langzamer om dan op de lange stukken weer te gaan scheuren. Bij mij zat het probleem em ook al in de draf, dat kon niet op een rustig tempo, dus daar ben ik eerst mee bezig gegaan.

Ik heb haar constant van draf terug genomen in stap op het moment dat ze weer te snel wilde gaan. Dus een rondje draf, dan weer terugnemen, dan weer een rondje draf enz.enz... Ook heb ik zo veel mogelijk tussen door halt gehouden omdat ook dat niet zo makkelijk ging.

Na een maand stapte ze rustig, kon steeds langere stukke "relaxt" draven en het eerste rondje galop ging ook goed.
Er zit heel veel werk in, maar alleen al het rustige stappen voelde alsof ik al heel wat bereikt had.
Jammergenoeg ben ik nog niet verder gekomen omdat ik met mijn voet in het gips zit nu maar zodra ik kan ga ik weer op die manier verder.

Succes!!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 17:09

Dominga; ja indd de draf kan hij alleen hard
inmiddels kan hij die al op normaal tempo
en de middendraf gaaats steeds beter
langzaam draven lukt nog niet
maar ik ga het proberen hoe je zei!
bedankt :)
en jij ook succes!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:01

Als je alles na laat kijken en het is allemaal goedgekeurd..

Dan zodra je gaat galopperen, gewoon laten gaan! Hij word vanzelf wel moe :)
en als ie dan terug valt naar draf gewoon aansporen dat ie ook door moet gaan :j

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:52

dat werkt niet bij nevell
want hij word niet snel moe ;)

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:53

nee, pipi, ook niet...

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:29

Eliine schreef:
Bekend probleem bij vooral jonge paarden of paarden die slecht in de bespiering zitten. In beide gevallen is mijn ervaring dat het goed helpt om vaak kleine stukken te galopperen. Dus juist niet lang doorgaan, juíst het moment van aanspringen kost de grootste krachtinspanning. Dan moet hij namelijk de achterhand onder de massa plaatsen, en zn spieren gebruiken. Als ie eenmaal een vaartje heeft in de galop kost dat veel minder energie (daarom gaat ie ook zo hard, dat is voor hem makkelijker). Dus juist vaak aanspringen, aantal passen galopperen, tot je voelt dat hij wil versnellen, dan terugnemen, belonen en weer aanspringen. Als je dat elke training een aantal keer doet (niet eindeloos blijven herhalen, gewoon een aantal keer op elke hand) dan zul je na een aantal weken al duidelijk verschil moeten gaan merken :j en dan langzaam de duur verlengen zonder dat hij uitzichzelf heel erg gaat versnellen.

Succes!

Probeer hier idd mee aan het werk te gaan, hierdoor zal het zeker beter gaan. En wat je ook doet, haal niet je been er vanaf, hij moet leren dat die druk normaal is.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 17:48

oke dat zal ik doen

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:09

tip: rij hem in de draf voordat je gaat aan galopperen eerst terug in (mag zelfs) verzamelde draf. vanuit verzamelde draf spring je aan in galop. hierdoor leert hij zijn achterhand te gebruiken en kun je langzaamaan meer controle krijgen over de voorkant. zorg hierbij ook dat je zelf niet naar voren zit, want dat geeft een paard ook aanleiding tot rennen, al helemaal als hij al een beetje op de voorhand loopt. wat ik wel denk aangezien je verhaal.

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:13

@ melizz: Ik zat zo eens te denken en je eerste berichtje te lezen. Hoe groot is jouw bak? Want ik heb een best kleine bak (15x30) en ik dacht dat het misschien daar aan ligt. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker :o Ook omdat hij niet zo lang galoppeerd...

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:40

mijn pony vond het in het begin ook zo moeilijk en ik heb er ong 2 jaar aan gewerkt door voltes te maken en die te openen en te sluiten dus als het ware je pony naar binnen en buiten drukken. en als hij het moeilijk vind moet je gewoon eerst met een grote volte beginnen. Maakt niet uit hoe groot, als hij na verloop van tijd maar kleiner wordt! Het is maar een tip :o bij mij heeft het wel gewerkt! :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:51

Een vriendin van mij gooide het erop op een andere manier, ik wilde geen rengalop doen omdat ik op een wildvreemd paard zat, ook nog eens op een te klein zadel en het paard pakte constant het bit vast. Zegt zij doodleuk: 'Ja daar heb ik geen keuze in.' Ze had het over hoe hard de galop zou zijn. Ik vind dat het in die situatie meer van de ruiter zegt dan van het paard. ;) (was op een buitenrit)

Maar in jou geval denk ik inderdaad eerder dat het iets onbalans te maken heeft. Ik las al dat je les wou vragen, zeker doen wordt het vanzelf beter! :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 09:55

ZarankaII; verzamelde draf lukt niet
en indd hij loopt op de voorhand

Pips; de bak is 20x40 dus een bak waar hij het makkelijk moet redden
maar de bocht vanvoren is wel bijna 23 meter maar er moet nog een houten hek om komen en dan meet ik hem precies 20x40
want het zand was niet helemaal goed gelecht vandaar dat het een beetje anders is geworden

en het is trouwens een hele zware bak

willie10; ik zal het proberen, maar een volte in galop vind hij erg moeilijk

KBTP; ja die van mij kan niet langzaam galopperen in de bak maar op buitenrit wil je hem helemaal niet zien
ja ik zit er ook steeds meer over te twijfelen of hij dat niet heeft

ja ik ga het zeker vragen en dan betaal ik zelf nog wel bij zodat ik ongeveer om de 2 of 3 weken kan lessen

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:34

joehoee, het gaat al veel beter :D ... Ik weet alleen nog niet hoe ze gallopeerd op langere stukken...morgen maar eens uitproberen *D

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 16:34

pips; gelukkig!
bij mij is er nog geen verschil
heb hem vandaag gelongeerd zodat hij aan de teugel gaat lopen hij begint zich al steeds meer te ontspannen! :)

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:36

haha, als ik pipi longeer, en dan vooral met het galopperen , dan wordt ze helemaal wild en dan gaat ze zo hard door de bochten dat ze gaten in de grasmatten maakt :P haha, daar was de eigenaar niet zo blij mee volgens mij:P Maar verder gaat het wel goed hoor:D

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 16:37

haha
bij het longeren gaat galloperen ook niet teminste hij wil niet eens aangalloperen
maar ja dat gaat nog wel komen hoop ik

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:19

Is het de draver uit je profiel? Dat kan namelijk wel eens een verklaring zijn. Die hebben vaak veel moeite met galop, inderdaad omdat ze niet gewend zijn hierin te lopen. Plat door de bochten en snel terugvallen zie je heel vaak bij dit soort paarden. Ik denk ook niet dat het bokken gebeurt uit gemenigheid, maar meer omdat hij het nog heel erg moeilijk vindt en nog heel weinig balans heeft.
Enige dat helpt is toch echt veel doen. Oefenen, oefenen, oefenen, dan zal hij het vanzelf steeds makkelijker gaan vinden. Wat ook helpt, is aan je dressuurbasis werken in stap en draf, waardoor je ook zijn balans verbetert en de galop dus ook makkelijker voor hem zal worden. Galop kost kracht voor een paard en hoe sterker jij zijn achterhand weet te krijgen met stap- en drafwerk, hoe beter hij ook de galop zal oppakken. :j
Succes!

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:55

veel proberen te schakelen in de galop.
verder lekker voltes proberen te rijden in de galop hierdoor krijgt die de kans niet om te gaan crossen.
en de balans kun je oplossen door veel van stelling te wisselen en voltes klein groot en bochten rijden.
heeft bij mijn paard super geholpen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:03

Appelflapje; ja het is de draver uit mijn profiel, maar hij heeft nooit op de baan gelopen alleen heel even in opleiding maar toen was hij afgekeurd, gelukkig :)

nee dat doet hij zeker niet uit gemenigheid!
ja ik werk nu veel aan stap en draf
de middendraf kan hij goed, niet te hard waar hij toch snel de neiging naar heeft maar dan pak ik hem snel genoeg terug
verzamelde draf vind hij er moeilijk, dan valt hij meestal snel terug naar stap en heeft hij nog niet echt verzamelde draf gedaan
in de stap vind hij het alle 2 nog moeilijk

femkefloris; voltes vind hij in galop echt moeilijk en die crosst hij alsnog
ja dat zal ik ook doen :)