Oefeningen om stap te verbeteren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:29

Weet je wat ik erg vind, om M dressuur niet als hogere dressuur te zien en erna Grand Prix ook even onder de graszoden te schuiven?

Revanches

Re: Oefeningen om stap te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:54

Moderatoropmerking:
Graag weer ontopic!
Ik heb de ervaringen over paardenmassages even verwijderd, aangezien daar het topic niet over gaat, hierover kan altijd nog een ander topic geopend worden. Hou het wel een beetje vriendelijk qua reacties naar elkaar!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:01

Epona_ schreef:
Hallo!
Ik train mijn paard op ong. M niveau (we rijden nu L2), en ik begin te merken dat zijn stap tekort komt, tov de draf en de galop. Met mijn instructrice hebben we al enkele 'oefeningentjes' gezocht, die ik nu enkele keren per week doe.
Bv. verkorten en veruimen, wisselen in de halshoogte, enkele zijgangetjes, keertwendingen en met balkjes die 'net' niet/net wel te ver uit een liggen voor zijn normale stap.

Zijn er nog mensen die hier gericht op trainen en die nuttige oefeningen hebben, laat maar horen :D !

Ja in het terrein rijden, het paard heuveltje op en af laten gaan, in alle gangen.
In de stap tempi rijden, dat word nl heel veel vergeten, men rijdt meestal 80% draf 5 % stap en 10% galop.
Dit veranderen, een gang word alleen beter dus stabieler wanneer men deze ook rijdt.
De stap word meestal slechter door verkeerd rijden en te weinig deze gang te beoefenen.
Alleen aan een lange teugel deze te rijden is geheel geen optie, rij alle tempi daarin, en dat zeer vaak.
Dus verkorte stap, verzameldestap, arbeidsstap, middenstap en uitgestrektestap, en rijd deze steeds afwisselend, doe dat in het terrein over heuveltjes, en rij in ongelijk terrein in stap.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 02:13

Heb ooit geleerd, dat van de 3 gangen stap het moeilijkst te rijden is, omdat de gang zo gevoelig is voor onzuiverheden (vooral veroorzaakt door de ruiter). Dus telgang, kort/lang, te kort. Je kan een paard wel sterk maken met allerlei oefeningen, maar het zuiver rijden van de stap (al dan niet verzameld) vergt veel gevoel en controle van de ruiter. Mijn advies destijds (vd instructie) was om zo min mogelijk "verzamelde" stap te rijden en dit pas uit te bouwen tot het nivo waar echt naar de stap gekeken wordt. Dus leer je paard recht door het lijf te stappen, aan beide teugels, dit kan bijv heel mooi tijdens een buitenrit. Attendeer het paard iedere keer weer voor vóór het been zijn (want de stap betekent vaak inslapen :z ).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:37

Dat de verzamdelde stap moeilijk is, dat is waar.
Dat men onder goede begeleiding deze gang, de stap dus juist dient te beoefenen is een feit.
Men omzijld altijd de tempi in de stap, daardoor word deze niet bevestigd, de spieren niet gesterkt die nodig zijn voor de stap, en het coordinatie vermogen niet ontwikkeld, zowel bij paard en ruiter.
Men dient echt elke gang bij een paard te trainen, stel u voor dat een athleet bepaalde dingen niet beoefend omdat het zo moeilijk is, dan zou hij of zij ook een te kort hebben in bepaalde dingen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 01:39

Zijn we het eens, Prof, dat lijkt er wel op.