wat te doen: paard dat het bit echt tussen de kiezen pakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:15

sporter schreef:
beantsje schreef:
Is een rollentrens een idee?

Dat is symptoom bestrijding. als ik het goed schrijf

Ja mee eens!
ze ziet/merkt er dan niks van maar het probleem is er nog wel!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:20

Sjolvir schreef:
Probeer het nog een keer.

Heb je les? Je instr. zou je hier toch mee moeten kunnen helpen, zo niet, andere zoeken.

Mee eens. Jammer dat t antwoord uit blijft.
Maar qua bitloos raad ik zelf de Dr. Cook aan, de kaakgekruisd.
Heb ik mijn fjord mee gereden en ja je kan er echt nageeflijk mee rijden (zie filmpjes in mijn profiel).

Een rolletjesbit heb ik ook eens geprobeert maar maakte totaal geen verschil.

Ik denk niet dat ze t tussen de kiezen pakt maar dat ze de kaak vasthoudt, daar verandert een ander bit niks aan, goed voorwaarts rijden, kneepje-los-kneepje-los maar nooit vasthouden. Laat zij los? Hand helemaal ontspannen en afblijven. Kost van beide kanten wat oefening maar ze krijgen vanzelf door dat t geen zin heeft.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 20:24

Searcher schreef:
Sjolvir schreef:
Probeer het nog een keer.

Heb je les? Je instr. zou je hier toch mee moeten kunnen helpen, zo niet, andere zoeken.

Mee eens. Jammer dat t antwoord uit blijft.
Maar qua bitloos raad ik zelf de Dr. Cook aan, de kaakgekruisd.
Heb ik mijn fjord mee gereden en ja je kan er echt nageeflijk mee rijden (zie filmpjes in mijn profiel).

Een rolletjesbit heb ik ook eens geprobeert maar maakte totaal geen verschil.

Ik denk niet dat ze t tussen de kiezen pakt maar dat ze de kaak vasthoudt, daar verandert een ander bit niks aan, goed voorwaarts rijden, kneepje-los-kneepje-los maar nooit vasthouden. Laat zij los? Hand helemaal ontspannen en afblijven. Kost van beide kanten wat oefening maar ze krijgen vanzelf door dat t geen zin heeft.

een ander bit gaan we ook niet doen, ik vraag ook naar een bitlose optoming, omdat ik niet verder wil gaan dan een gewoon enkel of bubbelgebroken bitje
Dr. Cook zouden we naar kunnen kijken, tnx ;)

en eerlijk waar het bit gaat echt tussen de kiezen, je kan hem ook horen losschieten als ze hem vast heeft

sporter

Re: wat te doen: paard dat het bit echt tussen de kiezen pakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:44

Dan trek je hem flink hoog op.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:49

In dit geval is bitloos gaan rijden zoals ik het nu uit jouw tekst begrijp ook symptoom bestrijding. Je paard kan weliswaar het bit niet vast pakken omdat er ook geen bit in hangt, maar waarschijnlijk zal ze haar hoofd omhoog blijven gooien op het moment dat je stelling pakt.

Misschien eens de rug na laten kijken?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:33

Ik ben het er niet mee eens dat het symtoombestrijding is om een bitloos hoofdstel te gaan proberen. Veel paarden hebben gewoonweg een bloedhekel aan het bit, en zullen simpelweg beter reageren op een bitloos hoofdstel. Als je zelf rijlaarzen niet prettig vind zitten en daarom kiest voor rijschoenen, dan is dat volgens jouw dus ook symtoombestrijding?
Nee, het is gewoon een keuze voor een ander hoofdstel. Niet meer en niet minder.
En al zou het dan symptoombestrijding zijn; is dat altijd verkeerd?

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:52

mijn verzorgtinker was ook erg hard in zijn mond.. omdat ik mijn eigen paard ook altijd zo fijn bitloos reed ben ik dat met hem ook gaan proberen en het gaat echt super!!

ik rij hem met een hele lichte hackamore.. zo eentje als hieronder.. het neusriempje is heel zacht en er zitten korte scharen aan.. dus er is wel een hefboomwerking, maar niet heel scherp.. deze zijn overigens ook niet zo gek duur, ik geloof iets van 25 euro

Afbeelding

het gebit na laten kijken zou natuurlijk sowieso geen kwaad kunnen..
mochten de problemen niet overgaan kan het zijn dat hij toch iets van rugproblemen heeft of misschien past het zadel niet helemaal lekker

ik zou in ieder geval geen rollerbitje proberen.. daar wordt hij denk ik alleen maar harder van

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:08

Brendaaaa schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat het symtoombestrijding is om een bitloos hoofdstel te gaan proberen. Veel paarden hebben gewoonweg een bloedhekel aan het bit, en zullen simpelweg beter reageren op een bitloos hoofdstel. Als je zelf rijlaarzen niet prettig vind zitten en daarom kiest voor rijschoenen, dan is dat volgens jouw dus ook symtoombestrijding?
Nee, het is gewoon een keuze voor een ander hoofdstel. Niet meer en niet minder.

Veel paarden hebben een hekel aan trekkende handen. En met een bitloos hoofdstel gaan die trekkende handen van de mond naar de neus.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:22

Het is inderdaad de ruiter die de hand hanteert.
Ik ben over naar bitloos gegaan vanwege een tandgebrek en dat is echt een wereld van verschil.
Dus zoek ff uit of het geen lichamelijk probleem is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:56

sporter schreef:
Brendaaaa schreef:

Veel paarden hebben een hekel aan trekkende handen. En met een bitloos hoofdstel gaan die trekkende handen van de mond naar de neus.

Uiteraard, ik ga er hierbij dan ook vanuit dat er geen trekkende handen in het spel zijn, want ongeacht wat voor soort bit of bitloos hoofdstel je ook om hebt, trekkende handen moeten als eerste worden uitgeschakeld!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:58

bitloos is inderdaad een oplossing;)
natural horsemanship ook maar dat kost behoorlijk veel moeite!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:59

Tja, wat versta je onder moeite?
Ik heb het voor mijn paard wel over. :D
En zeker als je er op een traditionele manier niet uitkomt zijn er genoeg alternatieven! :j

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:49

Brendaaaa schreef:

Tussen niet fijn en een hekel zit een groot verschil. Een paard dat zo extreem reageert heeft er een hekel aan, en tenzij hij dit probleem al heeft vanaf zijn 3e jaar geloof ik daar niet in. Bovendien is het voorbeeld dat jij aan haalt een kwestie van wennen.

Symptoombestrijding is in mijn ogen altijd verkeerd, je gaat alleen maar omwegen verzinnen om de boel te maskeren terwijl het paard misschien wel ergens serieus' last van heeft. Door maskeren worden jij én je paard niet beter.

Daarnaast doet hij het op een vast punt, op het moment dat ze buiging neemt. Dat doet hij om een reden, waarschijnlijk omdat hij daar gewoon niet wil/kan buigen. Dan ligt het probleem niet in het bit maar ergens in de buiging. Bitloos verandert hier niets aan.
Hij blijft dan even goed last houden van de buiging, komt even goed tegen de hand en gaat even goed rennen, hij kan alleen het bit niet vast pakken. :)*

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:27

Als het idd in de buiging zit, dan zou dit ook niet op een bepaald moment gebeuren maar continu....

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:31

Mijn paard doet het ook al jaren en ik ga een fysio bestellen. Kijken of er een reden is in de spieren, waarom of hij het nou doet.. Mss nog een optie? Verder rijd ik mijn paard veel in stelling en ik herken je verhaal van verschillende bitten proberen. Hier baat het ook al niet. En ook mijn paard pakt het bit vast hoor, die wil wedden mag bij mij ook komen kijken. :+ Ik volg het topic met interesse.

Ik heb lessen Centered riding en al gevolgd en al een aantal instructeurs om hulp gevraagd en het helpt mondjesmaat. Ja, de zadelmaker hielp me fantastisch vooruit, maar voor mijn gevoel kan het nog beter. Ik zoek het ook in een beperking in mijn paard zijn lichaam en wil dus nu zoeken in dat vlak. Mijn vorige zadel heeft veel beperkingen veroorzaakt in mijn paard. Die blokkades raak ik natuurlijk ook niet in een weekje weer kwijt. En zo zoek ik verder...

Liselottee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:36

Mijn pony heeft dat ook gehad.
je kon er dan niks meer met aanvangen die pakte haar bit ook heel vast.
We hebben na een tijdje de veearst laten komen.
Die heeft dan de tanden van mijn pony bijgeveild
ik heb het ook mogen voelen, die waren vanachter heel scherp
en dat irriteerd tijdens het rijden
daarna het ze er geen last meer van.
en nu laten wij om de 2jaar de tanden bijveilen.
De veearst zei ook dat de tanden scherp worden van atlijd op wei te staan.

Volgens mij hoef je helemaal niet bitloos te gaan rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:36

Wat doet ze als je met een lange teugel ( dus zonder aanleuning) rijd?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:25

Wat hebben mensen hier toch tegen bitloos rijden??!! Waarom zou je het niet proberen? Als je het nooit gedaan hebt dan heb je geen idee wat de uitwerking is! Ik heb een verschrikkelijk dwarse niet te houden draver gereden die veranderde in een fantastisch paardje na het uithalen van het bit.
Maar goed, kennelijk zijn er nog teveel mensen die denken alleen controle te hebben over hun paard als er een stuk ijzer in de mond hangt. Geloof me, dat ís gewoon niet zo.
Maar goed, ik heb genoeg gezegd, tijd voor een ander om te praten:-)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:31

Brendaaaa schreef:
Als het idd in de buiging zit, dan zou dit ook niet op een bepaald moment gebeuren maar continu....

Juist niet. Ik heb het over buiging in de rug, lengtebuiging dus, niet in de hals.

Brendaaaa schreef:
Wat hebben mensen hier toch tegen bitloos rijden??!! Waarom zou je het niet proberen? Als je het nooit gedaan hebt dan heb je geen idee wat de uitwerking is! Ik heb een verschrikkelijk dwarse niet te houden draver gereden die veranderde in een fantastisch paardje na het uithalen van het bit.
Maar goed, kennelijk zijn er nog teveel mensen die denken alleen controle te hebben over hun paard als er een stuk ijzer in de mond hangt. Geloof me, dat ís gewoon niet zo.
Maar goed, ik heb genoeg gezegd, tijd voor een ander om te praten:-)

Die discussie is hier totaal niet aan de orde. Niemand zegt dat ze zonder bit geen controle heeft.
Bitloos daarentegen is ook geen wondermiddel en lost niet al je problemen op. Zeker als de oorsprong van het probleem niet in de mond zit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:37

Als ik je verhaal hier zo lees , dan ben ik wel zeker dat je het allemaal wel goedbedoelt, maar er eigenlijk niks van gebakken hebt.
Je hebt dus jaren niks of bijna niks aan jepaardje gevraagt, en nu kom je tot de conclusie dat je paard zijn kracht tegen jou gaat gebruiken, dit heb je hem zelf wel aangeleerd, dit is dus echt jouw eigen schuld.
Ik denk wel dat het mssn nog wel een beetje te verbeteren zal zijn maar echt weer goed krijgen lijkt me onmogelijk, je hebt dus zelf je paardje verpest.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:56

@aeolusnr1 Vind dat een beetje kort door de bocht.
Even mijn merrie als voorbeeld. Ik heb haar als 3 jarige gekocht om lekker recreatief te rijden. Reed altijd met lange teugel met heel licht contact. We deden alleen beetje hobbelen en buiten rijden. Nu is ze 6 en begint het bij mij te kriebelen om toch wedstrijden te gaan rijden. De teugels gaan nu op maat en ze moet aan het werk. Daar is mijn merrie het dus totaal niet mee eens. En word mega sterk om zo maar meer teugel te krijgen. Ze trekt mij of voorover of ik laat weer onbewust me teugels langer worden.
Ik ben dus eerst een half uur aan het vechten voor dat ze het op geeft en ik heerlijk kan rijden met een ontspannen paard. Maar kan je vertellen dat dat eerste halfuur echt niet leuk is. Heb ik dan ook mijn paard verpest?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:16

Een paard kent en doet wat het geleerd heeft en wat er toegestaan werd door de begeleider/ruiter.
Je kan wel steeds dingen nieuw aanleren dat wel maar het wordt welsteeds moeilijker als het paard ouder wordt, het makkelijkste is dus de dingen aan te leren aan een jong paard.
Maar al de dingen die het paard dus al geleerd heeft en die je dan uiteindelijk niet echt goed meer vind en die de dus wil gaan veranderen, een paard vergeet die dingen ook nooit meer, je kan de harde schijf niet leeghalen, je kan die niet helemaal gaan wissen en opnieuw programeren, je kan alleen nieuwe dingen proberen erbij te voegen en zo tot een aanvaartbaar compromis te komen.
En idd "felicity" er is niks mis met aan een lang los teugeltje te rijden, helemaal niet hoor, maar als je stelling vraagt dan moet die er ook zijn, en dit blijkt uit jouw verhaal niet helemaal zo te zijn, dus net iets te tolerant geweest bij het opvoeden en opleren van je paardje.
Als je van in het prille begin, al bij het inrijden echt heel juist en correct je paard had opgeleerd zou hij ook niet beter weten dan echt alleen maar juist te handelen.
Al van bij het opleren van een jong paard bepaal je voor een groot deel ook zijn mogelijkheden later, als er bij de basis dingen overgeslagen zijn, dus niet bellerd omdat je dacht die heb ik toch niet nodig, dan kan je dat later wel voor een deel wel weer gaan aanleren maar nooit meer zoals dat wel zou gekund zijn waneer je het toen had gedaan.
Dus voor een deel heb je toen idd zijn toekomst eigenlijk al een deel bepaald.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:27

felicity schreef:
@aeolusnr1 Vind dat een beetje kort door de bocht.
Even mijn merrie als voorbeeld. Ik heb haar als 3 jarige gekocht om lekker recreatief te rijden. Reed altijd met lange teugel met heel licht contact. We deden alleen beetje hobbelen en buiten rijden. Nu is ze 6 en begint het bij mij te kriebelen om toch wedstrijden te gaan rijden. De teugels gaan nu op maat en ze moet aan het werk. Daar is mijn merrie het dus totaal niet mee eens. En word mega sterk om zo maar meer teugel te krijgen. Ze trekt mij of voorover of ik laat weer onbewust me teugels langer worden.
Ik ben dus eerst een half uur aan het vechten voor dat ze het op geeft en ik heerlijk kan rijden met een ontspannen paard. Maar kan je vertellen dat dat eerste halfuur echt niet leuk is. Heb ik dan ook mijn paard verpest?

Hoewel ik vind dat het wel hard gezegd werd, ben ik het er wel een beetje mee eens... en in jouw geval; ja, eigenlijk heb je wel je paard 'verpest' in zoverre, je hebt haar niet voldoende aangeleerd. Het is net als met opvoeden; je moet een kind ook opvoeden anders nemen ze een loopje met je. Met paarden is dat niet anders. De manier waaróp je opvoed mag verschillen, maar in de basis zijn er regels die een kind óf paard, wel moet hebben aangeleerd.
Dat kun je jezelf wellicht verwijten.
Als je was blijven door'sukkelen' dan was er geen probleem geweest, maar nu je toch graag wedstrijden wilt gaan doen, kom je jezelf tegen. Dat is vervelend en had je in eerste instantie beter kunnen voorkomen dan achteraf. Maar ja, achteraf is een koe in zijn kont kijken!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:42

TS, in één van je eerste berichten schrijf je dat je bij staat dat de tandarts is geweest. Dat weet je dus niet zeker?
Voordat je aan de slag gaat met bitloos rijden en meer van dat soort oplossingen, zou ik eerst proberen de normale lichamelijke problemen die een paard hebben kan uit te sluiten (tanden, blokkades in het lijf).

Daarna weet je alweer heel veel meer dan je nu weet. Als daar daadwerkelijk iets uitkomt, weet je dus waarmee je aan de slag kunt. Dat vertellen de meeste fysio's, osteophaten en tandartsen je echt wel.

Komt er niets uit, weet je dat je je paardje goed in elkaar zit en dat het dus met grote kans ligt aan je manier van rijden.
Zoek daar een instructeur bij die je verder helpen kan.
(in beide gevallen trouwens)

Mijn ervaring is dat de omslag naar centered riding, als je paard geen blokkades (meer) heeft, heel veel kan helpen.
Mijn paardje heeft altijd de neiging gehad om met zijn hoofd te blijven "hameren". Pas met mijn nieuwe instructrice (en ik had er al heel erg veel gehad) kreeg ik dit probleem, na jaren moeilijk doen, opgelost.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:30

Ik vind niet dat ik mijn paard verpest heb.
Ze is goed op mijn zit te rijden zowel gangen terug als halthouden als figuren. Het enige probleem waar ik nu tegen aan loop is dat ze het nog niet accepteerd dat ik de teugels op de goede lengte neem. Maar dat wil niet zeggen dat ik dus geen dressuur kan rijden. Ook met een licht contact teugeltje zoekt ze mijn hand al op. Ik denk dat dit een kwestie van tijd en veel geduld is en dat het dan vast goed komt.
Ik wil der dan ook niet verpest noemen. Mijn doelen en intresses zijn veranderd. 3 jaar geleden was (buiten) hobbelen genoeg voor mij. En nu willen we serieuzer aan het werk. En ben ik ook fanatiek gaan lessen. En daar komt mijn probleem. Bij de lessen moet het allemaal volgens het boekje. Teugels kort overgangen tempo wisselingen, stelling enz enz enz. Dat deden wij 3 jaar geleden ook maar dan dus aan de lange teugel en niet zo nauw. Ik merk nu dus vooral in de lessen dat ze er flink tegen in gaat. En ik dus ook met pijn in mijn armen er vanaf kom. Het eerst halfuur is ze zo bezig met de teugels uit mijn handen trekken. ALs ik gewoon stug door blijf rijden. Loopt ze na een halfuur heerlijk. Volgens mijn instructrice word dat gevecht steeds korter. Maar ik voel me er niet lekker bij.
Ik probeer het nu dus stapje voor stapje te doen. Ik rij nu met een licht contact teugeltje. Ze zoekt al fijn mijn hand op. En probeer zo de teugels steeds iets korter te pakken.
Zou het leuk vinden om ooit nog eens met haar wedstrijden te gaan rijden. En kijken hoever we komen. Het fanatiek wedstrijden rijden heb ik laten varen met haar.
Heb er een 2e (leer)paard bij gekocht die ik nu op wedstrijden uit breng.