sporter schreef:beantsje schreef:Is een rollentrens een idee?
Dat is symptoom bestrijding. als ik het goed schrijf
Ja mee eens!
ze ziet/merkt er dan niks van maar het probleem is er nog wel!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sjolvir schreef:Probeer het nog een keer.
Heb je les? Je instr. zou je hier toch mee moeten kunnen helpen, zo niet, andere zoeken.
Searcher schreef:Sjolvir schreef:Probeer het nog een keer.
Heb je les? Je instr. zou je hier toch mee moeten kunnen helpen, zo niet, andere zoeken.
Mee eens. Jammer dat t antwoord uit blijft.
Maar qua bitloos raad ik zelf de Dr. Cook aan, de kaakgekruisd.
Heb ik mijn fjord mee gereden en ja je kan er echt nageeflijk mee rijden (zie filmpjes in mijn profiel).
Een rolletjesbit heb ik ook eens geprobeert maar maakte totaal geen verschil.
Ik denk niet dat ze t tussen de kiezen pakt maar dat ze de kaak vasthoudt, daar verandert een ander bit niks aan, goed voorwaarts rijden, kneepje-los-kneepje-los maar nooit vasthouden. Laat zij los? Hand helemaal ontspannen en afblijven. Kost van beide kanten wat oefening maar ze krijgen vanzelf door dat t geen zin heeft.

Brendaaaa schreef:Ik ben het er niet mee eens dat het symtoombestrijding is om een bitloos hoofdstel te gaan proberen. Veel paarden hebben gewoonweg een bloedhekel aan het bit, en zullen simpelweg beter reageren op een bitloos hoofdstel. Als je zelf rijlaarzen niet prettig vind zitten en daarom kiest voor rijschoenen, dan is dat volgens jouw dus ook symtoombestrijding?
Nee, het is gewoon een keuze voor een ander hoofdstel. Niet meer en niet minder.
En al zou het dan symptoombestrijding zijn; is dat altijd verkeerd?
sporter schreef:Brendaaaa schreef:Ik ben het er niet mee eens dat het symtoombestrijding is om een bitloos hoofdstel te gaan proberen. Veel paarden hebben gewoonweg een bloedhekel aan het bit, en zullen simpelweg beter reageren op een bitloos hoofdstel. Als je zelf rijlaarzen niet prettig vind zitten en daarom kiest voor rijschoenen, dan is dat volgens jouw dus ook symtoombestrijding?
Nee, het is gewoon een keuze voor een ander hoofdstel. Niet meer en niet minder.
Veel paarden hebben een hekel aan trekkende handen. En met een bitloos hoofdstel gaan die trekkende handen van de mond naar de neus.

Brendaaaa schreef:Ik ben het er niet mee eens dat het symtoombestrijding is om een bitloos hoofdstel te gaan proberen. Veel paarden hebben gewoonweg een bloedhekel aan het bit, en zullen simpelweg beter reageren op een bitloos hoofdstel. Als je zelf rijlaarzen niet prettig vind zitten en daarom kiest voor rijschoenen, dan is dat volgens jouw dus ook symtoombestrijding?
Ik volg het topic met interesse.Brendaaaa schreef:Als het idd in de buiging zit, dan zou dit ook niet op een bepaald moment gebeuren maar continu....
Brendaaaa schreef:Wat hebben mensen hier toch tegen bitloos rijden??!! Waarom zou je het niet proberen? Als je het nooit gedaan hebt dan heb je geen idee wat de uitwerking is! Ik heb een verschrikkelijk dwarse niet te houden draver gereden die veranderde in een fantastisch paardje na het uithalen van het bit.
Maar goed, kennelijk zijn er nog teveel mensen die denken alleen controle te hebben over hun paard als er een stuk ijzer in de mond hangt. Geloof me, dat ís gewoon niet zo.
Maar goed, ik heb genoeg gezegd, tijd voor een ander om te praten:-)
felicity schreef:@aeolusnr1 Vind dat een beetje kort door de bocht.
Even mijn merrie als voorbeeld. Ik heb haar als 3 jarige gekocht om lekker recreatief te rijden. Reed altijd met lange teugel met heel licht contact. We deden alleen beetje hobbelen en buiten rijden. Nu is ze 6 en begint het bij mij te kriebelen om toch wedstrijden te gaan rijden. De teugels gaan nu op maat en ze moet aan het werk. Daar is mijn merrie het dus totaal niet mee eens. En word mega sterk om zo maar meer teugel te krijgen. Ze trekt mij of voorover of ik laat weer onbewust me teugels langer worden.
Ik ben dus eerst een half uur aan het vechten voor dat ze het op geeft en ik heerlijk kan rijden met een ontspannen paard. Maar kan je vertellen dat dat eerste halfuur echt niet leuk is. Heb ik dan ook mijn paard verpest?