iemand tips bij paard dat slecht/niet reageerd op been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:59

Ik rijd af en toe ook op zo'n paard die niet goed op been reageert, totaal afgestompt. Ik klik eerst met mijn tong, geen reactie dan been hulp, geen reactie nogmaals been hulp, nog geen reactie dan gebruik ik de teugels, klap ik over mijn benen heen om te dreigen ze tegen zijn hals te laten klappen. Dan reageert hij altijd, nu r(ben al wat weekjes met hem aan het oefeneb) reageert hij ook steeds meer op klikken van de tong en been.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:03

p.s.
beenhulpen ook licht maken! dat tie niet afstompt! Je kunt ook licht beginnen en opbouwen tot hij reageert en meteen druk verminderen als hij reageert en belonen.
succes

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:04

Rangeela schreef:
p.s.
beenhulpen ook licht maken! dat tie niet afstompt! Je kunt ook licht beginnen en opbouwen tot hij reageert en meteen druk verminderen als hij reageert en belonen.
succes

ok, leuke tip. Gonna try it! :+

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:14

Rangeela schreef:
p.s.
succes

Zo doe ik het ook bij mijn paardje... De kuitdruk aanhouden, wanneer hij niet snel genoeg (max. 3 sec) of te weinig reageert, de druk aanhouden en een tikje met het zweepje. Dus, pas ontspannen wanneer hij reageert zoals jij dat bedoelde... Wel heel goed opletten dat je alleen maar kuit geeft wanneer je wil dat hij 'in een andere versnelling' gaat, en niet om je snelheid en activiteit te onderhouden. Je wil tenslotte dat je paardje op eigen benen loopt en jij zo min mogelijk hulpen geeft.

In het begin is dit heel wennen en echt duidelijk zijn! Pas tevreden zijn met een goede reactie. Maar dan zou je na 15 minuten echt al een verschil moeten merken!

Wat ook wel wil helpen, ga zelf op de binnenhoefslag rijden (echt op eigen benen laten lopen dus), en hou je paardje goed bezig. Veel figuurtjes, veel overgangen en schijnovergangen. De nadruk overal op het voorwaartse leggen....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:14

mijn nieuwsgierigheid is opgewekt :D

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:15

Werk je hem wel eens aan de longe? Ik zou eerst zorgen dat hij aan de longe heel erg goed op stemhulpen reageert. Dan als je gaat rijden, stemhulp + klein beetje been geven. Volgens mij legt hij de link niet been=voorwaarts.
En dan heel veel overgangen oefenen en eerst maar eens flink ondersteunen met je stem.
Feitelijk moet je hem gewoon helemaal opnieuw beleren.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:21

Symbeami schreef:
Werk je hem wel eens aan de longe? Ik zou eerst zorgen dat hij aan de longe heel erg goed op stemhulpen reageert. Dan als je gaat rijden, stemhulp + klein beetje been geven. Volgens mij legt hij de link niet been=voorwaarts.
En dan heel veel overgangen oefenen en eerst maar eens flink ondersteunen met je stem.
Feitelijk moet je hem gewoon helemaal opnieuw beleren.

Aan de longe doet hij het super!:)

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:22

alison_belle schreef:

Haha van wat? foto? :+

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:23

Kun je je stemhulp dan met rijden niet gebruiken?

Chiaraa_

Re: iemand tips bij paard dat slecht/niet reageerd op been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:25

hij reageerd er niet zo echt op, maar soms helpt dat wel :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:27

cupcake_x schreef:
alison_belle schreef:

Haha van wat? foto? :+

tuurlijk!!! wat mij betreft kan je m ff showen hoor!!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:27

veel overgangen rijden :j

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:30

Dan naast de tips die hier al gegeven zijn zou ik zeggen, veel overgangen. Halt -stap -halt - stap -draf -stap -halt etc. Zal wel even wat moeite kosten, maar als je heel consequent bent, krijg je ze op die manier meestal wel heel lekker aan het been.
En dan dus niet vergeten tikje bij te geven als hij niet voorwaarts reageert.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:34

Dat doen we ook! maar soms (omdat ik hem met mijn zit, zonder trekken of snokken wil doen stilstaan) kan dat lang duren:)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:46

mijn merrie heeft vroeger ook klappen zat gehad, ze wilde uiteindelijk alleen maar aangeven dat ze wat mankeerde!!
Dan ging ze staken om aan te tonen dat ze niet kon!
Toen ze in het begin bij mij ging staken kwam de vorige eigenaar.
Vertelde mij dat ik haar er doorheen moest slaan ;(
Uiteindelijk bleek er een peesblessure op komst.

Ik gebruik mijn zweep alleen om aanwijzingen te geven en ze loopt nu uit respect voor mij.
Ik dwing haar nergens toe, als er iets niet wil dan ga ik denken waar het probleem zit.
Zelfs als ik weet dat er iets is, dan loopt ze nog steeds voor me ipv staken.
Nu wil ze niet meer inbuigen dus haal ik de ostheopaat erbij.
Deze vond de vorige keer ook knelpunten, die worden verholpen en we kunnen er weer tegenaan.
Ik duw slecht met de zweep tegen de schouder om aan te geven welke kant we op gaan...thats it.
dat hebben ze snel genoeg door, eerst been dan klik, en dan een hulpje tegen de schouder.
Tegenwoordig is het alleen nog been en af en toe klik er bij.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 20:14

ik plaats morgen foto's! nu geen tijd, moet mijn tsjoep ( bijnaam paardje) verzorgen gaan!

milouschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:24

Als mn pony niet goed aan het been is ga ik altijd veel schakelen en tempowisselingen rijden. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:55

cupcake_x schreef:
aerdenhout1 schreef:
3 jaar en al zo veel meegemaakt?? Zet hem lekker deze zomer weg het land op voor minimaal een maand of 4 en pak hem dan weer eens op.
Dit paard heeft het recht om na al die ellende nog even kind te zijn!

Sorry hoor, maar volgens mij besef je niet dat ik het allerbeste voor mijn paardje voor heb.

HOOO...maar zo was het echt niet bedoeld! Dit begrijp je verkeerd..alleen denk ik dat een paar maanden rust na wat hij al heeft gedaan op een te jonge leeftijd ( en niet door jou, maar vorige eigenaar!!!) het voor dit jonge dier beter is als hij nog even mag doorgroeien en kind mag zijn!
Je zal zien dat dat alleen maar naar je toe komt!

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 06:58

aerdenhout1 schreef:
HOOO...maar zo was het echt niet bedoeld! Dit begrijp je verkeerd..alleen denk ik dat een paar maanden rust na wat hij al heeft gedaan op een te jonge leeftijd ( en niet door jou, maar vorige eigenaar!!!) het voor dit jonge dier beter is als hij nog even mag doorgroeien en kind mag zijn!

Sorry begreep het aanvallend:) sorry dat ik het verkeerd opnam!:)

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:32

Reageert hij niet, tikje met het zweepje.
dan nog niet, nog een zacht tikje achter de singel..

xx

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:37

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:14

cupcake_x schreef:
aerdenhout1 schreef:

Sorry begreep het aanvallend:) sorry dat ik het verkeerd opnam!:)

Ik denk dat wat Aerdenhout1 zegt echt niet verkeerd is... :)
Ik heb ooit een 5,5 jarige hengst gekocht, volledig verwaarloosd... Was volgens hen zadelmak... Ik wil niet eens weten wat zijn volledige achtergrond was. Maar ik heb hem laten castreren, daarna de complete zomer laten bijkomen en halverwege Oktober opgepakt.
Ik kan je verzekeren dat hij mentaal zo'n stuk sterker is geworden. Hij heeft gewoon een stuk gemist... Dat heeft hij even ingehaald.
Dat hij niet reageert op je been kan heel veel dingen betekenen. Of hij weet gewoon niet wat het is.... of hij toont gewoon echt verzet of...

Misschien even met rust laten, lekker kroelen en poetsen en na de zomer oppakken? Baat het niet, dan schaadt het niet...

Ik geloof ook zeker dat je het beste met je paardje voor hebt en vind het goed dat je om raad vraagt... +:)+

jopie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:46

heel veel overgangen rijden! en dan niet langzaam aan laten draven/stappen maar gelijk goede tempo!
succes

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:53

Toen ik mijn pony net had reageerde die bijna niet op mijn been! Het heeft me heel veel moiete gekost maar nu loopt die goed actief door 8-) Ik gaf eerst altijd zachtjes been, als die dan niet reageerde wat harder, en als die nog niet reageerde tikje met de zweep, op een begeven moment reageerdie die alleen nog op me zweep en als ik een tikje gaf ging die bokken :? Maar ik bleef volhouden want de aanhouder wint :P En op een begeven moment hield die op met bokken en nu luister die wel goed op me been *D en klikken met je stem wil ook helpen! Schakelen werkt ook goed, kleine stukjes vooruit en kleine stukjes terug, bij mij hielp dat in ieder geval wel goed! Gewoon je paard lekker bezig houden met tempowisselingen enzo.. :P
Succes!

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:38

dank je voor de reacties, ben aan het oefenen :)