extreem heet paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Otje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:51

Ook ik heb een erg heet paard, ook een dominante merrie die leider is van haar groep. Normaal gesproken was ze erg braaf en werkwillig. Nadat ze een veulen gehad heeft vorig jaar ben ik weer een maand of 6 aan het rijden en je raadt het al, extreem heet, alleen maar hard willen en het liefst de draf overslaan en gelijk gaan galloperen. Ook bij het longeren is het draven erg lastig, zodra ik heel rust draf zeg schiet ze in volle galop weg en begint ze hard te bokken. Aan de hand is ze zoals altijd heel erg braaf. Omdat dit eigenlijk helemaal het karakter van mijn merrie niet is heb ik op advies van mijn dierenarts een osteopaat gebeld (mede door wat andere klachten zoals singelnijd) omdat er wel eens een blokkade in haar rug zou kunnen zitten waar ze last van heeft. Het schijnt dat paarden dan ook de draf graag willen ontwijken en sneller overgaan in galop. Hij komt morgen, dus ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat uitpakken.

muc

Re: extreem heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:55

En misschien wat anders met haar doen dan in de baan/hal rijden. Natuurlijk alleen als het niet gevaarlijk is. Maar misschien wat springen, buiten rijden. Zodat ze zich met wat anders bezighoudt dan heet zijn. Misschien dat ze dan wat op jou terugvalt en je haar wat vertrouwen kan geven/leider zijn.???

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:13

@sandra. De merrie is rondom op foto's geweest, de osteopaath heeft haar rug losgemaakt (zat een blokkade vanwege de hoefbevangenheid) en ze komt in het najaar terug. de tandarts is geweest en het zadel is speciaal voor haar aangepast. Ze is gespoten voor haar slappe knieen (na een ongelukje aan de longe). Ze is dus van kop tot teen nagekeken en behandeld.
Ik kan haar niet uit de kudde halen. ik sta op een pensionstal, waar alle merrie's bij elkaar in 1 kudde staan. Apart staan is niet een optie, jammer genoeg. Zit al te denken aan evt een andere pensionstal, maar deze is erg goedkoop met de juiste voorzieningen en de paarden hebben t er erg goed.
Ik zat idd ook aan een trauma van het verlies van haar veulen te denken. Ze werd helemaal gek als ze een veulen kon zien, alleen staat ze nu in het land naast de veulens en nu reageerd ze er eigenlijk niet meer op.
Het veulen is overleden in de kliniek, waaraan weet ik niet precies. Ik weet niet of zij er ook bij was, waarschijnlijk wel... Zou t beter zijn om haar toch te laten dekken? ik heb nl nog een kwakje ( :D ) tegoed van een lusitanohengst. Ik heb t echter tegengehouden, omdat ik eigenlijk niet 2 paarden kan onderhouden....

@ sonja, ze is net gecontroleerd op hoefbevangenheid, omdat ik haar iets gevoelig vond, het bleek een lichte zoolkneuzing te zijn.

@ muc, ik rij met haar afwisselend in het land, buitenbak en in de 2 binnenbakken. in de ene binnenbak en in t land gaat t t beste. Ze is trouwens totaal niet gevaarlijk, alleen heet en ze bokt en springt wat, maar niet zo dat je je niet veilig voelt. Buitenrijden is hier eigenlijk geen optie met het verkeer en met springen ben ik een schijtert, dus dan doe ik waarschijnlijk meer fout, dan goed...

@ otje, zo extreem is ze niet, het is meer adhd gedrag... ze kan ook tijden op het plek galoperen, sneller wil ze dan niet. alleen de draf, dan maakt ze zichzelf helemaal gek, helemaal als ze de merriegroep net wel/net niet kan zien.

Otje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:23

kaatjemuts schreef:
@ otje, zo extreem is ze niet, het is meer adhd gedrag... ze kan ook tijden op het plek galoperen, sneller wil ze dan niet. alleen de draf, dan maakt ze zichzelf helemaal gek, helemaal als ze de merriegroep net wel/net niet kan zien.

Als het aan de merriegroep zou liggen dan zou je verwachten dat ze in het algemeen heel druk is en dus niet alleen in de draf zoals je schrijft. De draf is dan blijkbaar een gang waar ze onderuit wil zou ik denken. Je omschrijft een aantal zaken zoals slappe knieen, hoefbevangenheid, zoolkneuzing etc waar ze aan behandeld is en dat je haar iets gevoelig vond lopen, ik zou dan toch niet helemaal uitsluiten dat het een "lichamelijke" klacht is en ze toch ergens last van heeft.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:30

Dag,
Wat heb jij al veel tijd en geld in je paard geinvesteerd! Heel knap en ik bewonder je geduld. Wij werken veel met volbloeds en af en toe hebben we zo'n "gevalletje" als jij beschrijft. Altijd een merrie trouwens. Onze ervaring is dat het eigenlijk weinig resultaat oplevert hoe veel tijd je er ook in steekt. Als er ook maar iets aan de externe omstandigheden verandert zijn zulke paarden direct weer van slag. Dat is voor jezelf, maar ook voor het paard een bron van stress en ergenis. Wij zetten zo'n dier met onze oude Shet in het land, zodat ze zich niet meer over rangorde hoeven druk maken, laten haar eventueel dekken of verkopen haar als fokmerrie. In onze visie zijn zulke paarden helaas ongeschikt voor werken, ze kunnen zelfs gevaarlijk voor zichzelf of anderen worden. Heel erg sneu maar het is gewoon niet anders.Overigens kunnen wij van erfelijkheid niks bespeuren bij haar veulens, gelukkig! Kennelijk zijn er gebeurtenissen in combinatie met de aanleg/karakter van het paard die problemen geven. Heel veel succes met je paard en ik hoop dat je een goede beslissing kunt nemen.
Groeten, Cathy

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:53

@ Otje,dat was ook mijn gedachte, dus heb ik haar na laten kijken. Er was dus niets aan de hand en ze is ook niet gevoelig meer, er liggen hier nogal wat stenen, dus daar is t waarschijnlijk van gekomen.
Ik zou dan ook niet meerweten wat ik lichamelijk nog na moet kijken, heb alles al gehad, denk ik...

@ cathy, Dit investeer ik in elk paard. Elk nieuw paard dat ik koop gaat eerst naar de fysio en tandarts en de zadelmaker komt langs. bij paarden van klanten doe ik dit alleen als t echt moet. Verder blijven ze jaarlijks onder behandeling van de fysio en het zadel wordt ook om de zoveel jaar nagekeken.
Ze is wel een tijdje rustig geweest, toen ging het erg goed, dit gedrag was vooral in het begin en om 1 of andere reden is t weer begonnen. Het kan ook een reactie op mij geweest zijn, ik sta niet bekend om mijn geduld en ik ben met haar ook al eens ontploft. Maar dan alleen met woorden, slaan ofzo dat doe ik natuurlijk niet bij zo'n paard...
het kan zijn dat ze geschrokken is van mijn gespannen reactie. Dit extreme gedrag komt, naar mijn gevoel, uit stress van iets, ik weet alleen niet wat... misschien toch een idee om op zoek te gaan naar een stalling waar ze in een kleinere groep buiten kan staan.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:13

Als het veulen overleden is in de kliniek is het heel waarschijnlijk dat de merrie geen afscheid heeft kunnen nemen.

Mijn merrie haar voorlaatste veulen hebben we enkele uren na de geboorte laten inslapen. (was blind). Mijn paard heeft er toen 3 dagen bijgestaan. Ze bleef het likken en proberen in beweging te krijgen. Daarna heeft ze het alleen gelaten en hebben we het verwijderd. Wij hebben ze terug laten dekken en ze was een heel goede moeder voor haar nieuwe veulen.
Als je in de mogelijkheid bent, zou ik haar laten dekken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:19

Sorry, als het al een keer gezegd is. Maar uit jouw verhaal komt het mij over als een merrie met heel weinig zelfvertrouwen.

Zelf heb ik ook zo'n merrie. Gaat nu al een stuk beter. Maar ik heb haar gewoon steeds heel erg beloond als ze iets goed deed. En nu heb ik haar al zover dat ze ook op buitenrit kan zonder dat ze overal overdreven op reageerd.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 14:48

FriesWytske schreef:
Sorry, als het al een keer gezegd is. Maar uit jouw verhaal komt het mij over als een merrie met heel weinig zelfvertrouwen.

Zelf heb ik ook zo'n merrie. Gaat nu al een stuk beter. Maar ik heb haar gewoon steeds heel erg beloond als ze iets goed deed. En nu heb ik haar al zover dat ze ook op buitenrit kan zonder dat ze overal overdreven op reageerd.

dat zou je dus wel denken, maar ze is dus nergens bang voor, alleen wel erg gericht op de merrieploeg. Onzeker is ze dus niet, wel erg gevoelig...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:53

kaatjemuts schreef:
polly2 schreef:
Het lijkt net alsof ik het verhaal van mijn Jazzmerrie lees. Die was ook zeven toen ik haar kocht, verreden en had drie veulens gehad.
En ook zo druk, heet en paniekerig.
Bij mij was het: de aanhouder wint, geduld is een schone zaak en vooral zelf onverstoorbaarheid en rust uitstralen.
In het begin kon ik niet eens opstijgen op mijn merrie. Extra lastig was, dat ik door een breuk in mijn bovenarm daar een pen met schroeven in had zitten en ik mijn arm niet goed omhoog kon doen en er geen kracht in had. Daarom moest ik opstappen met een krukje. En dat kan knap lastig zijn als een paard steeds omhoog komt zodra ze denkt dat je er op wilt.
Ik kan je wel een tip geven: kies voor een plan van aanpak en blijf daar ook bij. Houd dat beleid aan, dag in dag uit.
Ik heb voor het strenge, doch wel geduldige beleid gekozen. Ik ben van mezelf heel geduldig en dan ook ijzig kalm. En dat was exact wat dit paard nodig had (velen voor mij hadden het al opgegeven met dit paard). Kortom: ik was altijd dezelfde strenge maar duidelijke ruiter.
Ik ben begon met stappen, stappen en nog eens stappen en daar tussendoor halthouden. Halthouden was gelijk hup omhoog bij dit dier, want ze wilde niet stilstaan, ze wilde terug naar de andere paarden en dacht dat sneller te kunnen bereiken door te blijven lopen. Wat ik dan deed was het omhoog komen negeren. Niet op schelden, niet op mopperen, niet afstraffen, geen emotie van mezelf. Niks...gewoon wachten tot ze weer met vier benen op de grond stond en dan weer stappen. Dan nog een keer proberen en zodra de merrie maar een halve seconde echt even stil stond zoner omhoog te komen...dan belonen en afstappen en haar terug naar de anderen brengen.
Dit heeft heel goed effect gehad.
Valkuil in dit soort dingen is dat je eigenlijk vindt dat het toch "normaal" moet kunnen. Zoals die enkele dag die er tussen zit dat het paard zich wel normaal gedraagt. Dat moetje zelf uit je hoofd zetten. Want bij zo'n paard gaat het niet normaal.
Als je dit kunt uitbouwen zoals ik beschrijf zou het de sleutel kunnen zijn naar dat jij de aandacht van het paard op jou kunt laten focussen.
Bij mij ging het met sprongen vooruit en kon ik al snel gewoon draven en van draf ook weer een goede overgang terug rijden. Ik heb de merrie nu zes jaar en ze gaat nooit meer weg. Wat een fijn paard heb ik nu. En braaf....dat wil je niet geloven. Stilstaan is helemaal geen probleem meer. IK rijd er mee in het bos, ik spring en dressuur en we zijn er nu aan het beleren voor de kar en ook dat lijkt super te gaan,
Ik wed dat je hier tig tips krijgt dat je grondwerk moet doen. Maar als het zo is dat het paard zulk geconditioneerd gedrag met rijden vertoont, dan los je dat ook alleen maar op door die conditionering met rijden te doorbreken.
Op de grond was mijn merrie altijd al braaf: netjes stilstaan, braaf de trailer op, voetjes geven...allemaal geen probleem....de stress ed begon echt pas op het moment dat er iemand op ging zitten. En dat had zijn redenen bij dit dier, want er was al veel verkeerds gebeurd.
Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje kunt volgen en dat je er wat aan hebt. Ik ben van mening dat jouw mentale verandering eerst moet gebeuren (ik zeg niet dat je het nu fout doet hoor...) in die zin dat je het paard echt accepteert zoals het is en niet steeds denkt: dit moet toch anders kunnen, want soms kan het wel.... (dat is bij mij namelijk echt van invloed geweest)

hier herken ik idd mijn merrie in... het stappen heb ik geprobeerd, het ging een paar dagen goed, toen ging ze flippen (4 benen de lucht in en bij het neerkomen je uit het zadel rukken).... halthouden gaat redelijk, maar moet niet te lang duren....
mijn probleem zit echt in de overgang stap, draf... ze galoppeerd dan aan, meestal na een uurtje is ze erg moe en dan kan ik een paar keer aandraven en als ik haar uit haar balans haal (kleine volte). Ik heb dus normaal geen geduld, maar nu lukt het redelijk...
Dat 'normaal' in je hoofd hebben, dat herken ik helemaal, ook omdat ze er soms goede dagen tussen heeft... ik zal proberen mij erover een te zetten.
Ze vertoont dit gedrag dus idd alleen met rijden, aan de hand is ze wel op mij gericht en als er iets is, dan zoekt ze ook steun, vertrouwen is er dus wel...
Mag ik vragen hoe lang het bij jou heeft geduurd voordat ze enigszin normaal te rijden was??
.

Bij mij heeft het normaal rijden ongeveer een half jaar geduurd. Toen kwam de eerste "rustfase" in het paard. Ik kon normaal opstappen, maar moest niet te lang wachten met wegrijden, ik kon normaal stappen, draven en galopperen, maar halthouden moest niet te lang duren (handig hoor...bij het oversteken van een weg, maar niet heus... ;) ). Maar echt contact had ik met rijden nog niet met het paard.

Een jaar later was de tweede rustfase: halthouden ging heel goed en met rijden waren we aardig constant en inmiddels opgeklommen tot de L2. Springen ging ook en er kwam steeds meer rust in de galoppades tussen dehindernissen.

Toen gingen we verhuizen. Eerst had ik de paarden op een stukje eigen grond op fietsafstand van mijn huis. Na de verhuizing stonden de paarden direct bij huis en had ik een eigen bak. En toen kwam de totale overgave. Terwijl ik gedurende de verbouwing en verhuizing mijn paarden vrij had gegeven....dus verder niks getraind. Eenmaal wonend op onze nieuwe plek was het opstappen en rijden als nooit tevoren. Het leek wel of ze doordat ze in een andere context was met mij, ook alles losgelaten had. En eigenlijk vanaf toen was ze, zoals ze nu is...heel relaxed.
Wat je zegt over het halthouden...mijn advies: laat dat ook niet te lang duren....even kort halthouden....staat ze netjes stil? belonen en weer verder rijden.
Wat betreft aangalopperen als ze zou moeten draven: heel gedoseerd je hulpen gaan geven. En als ze galoppeert? Niet boos worden.....ze ging immers braaf voorwaarts op je hulp. Maar wel duidelijk maken dat het 't verkeerde voorwaarts is, door terug te nemen en het opnieuw te doen. En dit eindeloos volhouden, totdat ze draaft op je hulp en dan pas belonen met je stem (dus niet de hele tijd praten....je stem alleen bij goede dingen laten horen). Alle andere fratsen waar mogelijk zoveel mogelijk negeren en je rit daar oppakken waar je mee bezig was. Als je dit eens een paar weken achter elkaar volhoudt, met steeds hetzelfde beleid, dan moet er verbetering zichtbaar worden, dat weet ik zeker!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:59

Heerlijk zo'n übergevoelig paard... :n

Ik heb ook zo'n merrie die ik elke keer opnieuw op moet pakken en die op alles reageert, maar inmiddels ben ik er achter dat het ook heel veel bij mezelf ligt en het soms is het gewoon niet anders zoals Cathy ook zegt.
Bij die van mij is het zelfs zo erg dat ze de ene keer voor een grassprietje opzij springt en zo voor een langs denderende trekker zal springen, want die is op dat moment minder eng en het andere moment is de trekker doodeng en kunnen de grassprietjes haar om de oren waaien. :?
Als ze zo'n bui heeft dan is ze mij op haar rug ook helemaal vergeten en wordt ze best gevaarlijk.
Je weet dus nooit op wat en wanneer ze zal reageren dus ik zit er al anders op dan op mijn andere paarden, omdat ik haar enigzins wantrouw.

Als we samen met haar maatje op buitenrit gaan is er vrijwel niks aan de hand, wel haar nukken maar geen extreme dingen.
Ze is ook totaal niet bang, want ik heb allerlei gekke dingen met grondwerk gedaan (schriktraining etc.) en dat vindt ze gewoon geweldig om te doen, maar zodra de omgeving maar iets verandert en ik zit erop dan is het meteen mis en helemaal als ze alleen is en niet in de buurt bij haar kudde. (loopt ook 24/7 buiten)
En ik ben zelf degene die haar beleerd heeft dus weet helemaal niet waar het mis is gegaan, al ben ik wel een keer flink uit mijn slof geschoten en dat werkt bij haar behoorlijk averechts ben ik inmiddels achter.
(ze is inmiddels 9jr en heeft nog steeds dezelfde nukken op zijn tijd, maar ik kan er nu al beter mee overweg dan eerder) :j

Bij die van mij is de galop overigens een ramp, want een normaal tempo is heel moeilijk en het is of heel hard en gigantisch planken in de rug of een paar pasjes en dan belachelijk in draf vallen.
Ook is er een aantal keer de osteo bij geweest en vond ook geen extreme dingen, behalve dat ze alles in de gaten wilde houden en niet goed wilde loslaten en dan de spierspanning vasthoudt.

Het is toch een bepaalde spanning bij je paard en bij jou denk ik en het heeft imo toch ook met vertrouwen te maken, want ik heb een bijrijdster gehad van 13jr en die kon op mijn merrie rijden zonder zadel en hoofdstel in volle galop door de bak en toen ben ik eens gaan nadenken bij mezelf...
Het heeft toch met mij te maken, want dat lukte mij jammer genoeg niet op die manier, terwijl ik dat bij mijn andere paard wel gewoon doe, durfde ik dat niet op haar vanwege haar rare dingen.
Ik vertrouwde haar dus niet genoeg en zij mij dan vervolgens ook niet wanneer ik op haar rug zat.
Ze kan namelijk ook zo ineens midden in een oefening in de bak opzij springen, terwijl ik dan volledig in concentratie ben dan is het ineens een knop om en kan ik weer opnieuw beginnen.
Je leert er wel geduldig van worden hoor, maar leuk is het niet om steeds opnieuw te moeten beginnen. ;)

Het is imo een kwestie van veel oefenen en vertrouwen opbouwen, véél afwisseling in het werk, voelen waar de spanning in je eigen lichaam zit, hoe adem je, af en toe goed doorkomen dat het ook een keer klaar moet zijn dat ge-emmer alleen niet té hard, want dan wordt het alleen maar erger. (reinheid, rust en regelmaat is het voor mensen wat meestal werkt) :=
Ik ben op een gegeven moment gaan oefenen met een barebackpad waar geen beugels aan zitten om meer vertrouwen te krijgen in haar en mijn zit te verbeteren.
Ik kan nu met die barebackpad een flink sprong over een aantal hindernissen met haar maken en haar ongewenste zijgangen uitzitten zonder meteen uit balans te raken en net doen alsof er niks gebeurt is en weer verder gaan waar ik mee bezig was.
En nu zo langzaam aan kunnen we (eindelijk!) op een normaal tempo galopperen en een buitenrit maken zonder gevaarlijke capriolen. :P
Maar het zal nooit een paard worden dat volledig ontspannen zal lopen en nergens meer op zal reageren, want ik ben er al zo lang mee bezig en er zit wel enige verandering in, maar ze blijft op mij en mijn eventuele spanningen reageren en zodra er iets verandert in de omgeving dan kun je dat aan haar goed aflezen.

Ik heb zelfs ook al allerlei verschillende soorten voeding geprobeerd, maar ze blijft een hittepetit.
Ze is gewoon übergevoelig en ter afwisseling masseer ik haar om te ontspannen, alleen ze blijft op alles waakzaam.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk...
Ik kan je alleen maar succes wensen en hopen dat het bij jou paardje een duidelijke oorzaak heeft en dat je die vindt, maar zoals ik het hoor/lees en vanuit mijn ervaring met mijn paardje geef ik het een kleine kans.
Sorry als dat niet motiverend werkt, maar het enige wat je kan doen is accepteren dat ze zo 'gewoon' is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:01

kaatjemuts schreef:
@

Ze is wel een tijdje rustig geweest, toen ging het erg goed, dit gedrag was vooral in het begin en om 1 of andere reden is t weer begonnen. Het kan ook een reactie op mij geweest zijn, ik sta niet bekend om mijn geduld en ik ben met haar ook al eens ontploft. Maar dan alleen met woorden, slaan ofzo dat doe ik natuurlijk niet bij zo'n paard...
het kan zijn dat ze geschrokken is van mijn gespannen reactie. Dit extreme gedrag komt, naar mijn gevoel, uit stress van iets, ik weet alleen niet wat... misschien toch een idee om op zoek te gaan naar een stalling waar ze in een kleinere groep buiten kan staan.

Als je paard onzeker en onderaan in de rangorde zou zijn, dan kan ze onder de indruk geweest zijn van je. Maar je vertelt dat dit niet zo is...

Ik denk dat het paard probeert jou te overrulen. Je vergelijkt het met ADHD. Toevallig heb ik veel met jongeren en kinderen met ADHD gewerkt in het verleden. Die doen dat ook...als jij druk bent....zij nog een tandje harder...
Paarden kunnen dat ook hebben.

Ik vind het knap dat je dit bij jezelf kunt onderkennen.
Maar probeer bij dit paard echt een andere modus te vinden: onverstoorbaar....en ze hoort je alleen als ze het goed doet. (werkt bij die kinderen ook). Timing is daarbij belangrijk.
Dus alles negeren....dat wil niet zeggen dat je nietmag corrigeren, maar dat doe je zwijgend (zie min vorige post over dat galopperen). Pas als ze het goed doet...dan klinkt jouw stem.
En dit is iets dat je ook al wel op grond in de omgang kunt toepassen. Als ze braaf een voetje geeft...laat het maar horen! Op deze manier kun je goede dingen positief bekrachtigen en kom je door verkeerd geconditioneerd gedrag heen. Doordat jij je ineens anders gedraagt, hoeft ze zich niet "waar" te maken en je zult zien dat het effect heeft (niet de eerste keer meteen hoor).

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:25

@ polly2

Een paard kan ook uit onzekerheid die rol hebben aangenomen in de kudde, dan komt het wel uit wantrouwen voort bijvoorbeeld als ze zelf net verhuist is of de andere paarden in de kudde verhuizen dan worden ze dominant uit angst en dat verschil is maar heel klein om te zien.
Is bij honden ook namelijk.
Maar ik kan je helemaal volgen in het overrulen, de mijne is zowel volgzaam als dominant en dat wisselt nogal dus ik moet zeer consequent zijn.
Het is inderdaad te vergelijken met ADHD kinderen, die zijn ook übergevoelig, maar persoonlijk geloof ik niet in ADHD en is dat een naam wat ze er aan gegeven hebben, maar het is voornamelijk de omgeving waar die kinderen op reageren. (de 3 R-en zie vorige post)

Ik vind dat je best wel mag corrigeren alleen net wat je zegt de timing is van belang, van zowel het afstraffen als belonen.
Ik beloon ook overdreven op de goeie dingen, maar soms is een flinke correctie wel nodig wanneer ze over mijn grenzen heen gaat en dat is een beetje aftasten wanneer en hoe je dat doet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:41

@ Miska Zo doe ik dat ook. Als ze iets goed doet heel erg overdreven belonen. En als ze iets fout doet, wat ze dan zelf ook wel doorheeft, gewoon heel erg rustig blijven. En niet te kwaad worden. Dan wordt ze alleen nog maar onzekerder. Maar als ze aan het uitproberen is, dan corrigeer ik haar wel.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:16

nou ja, sla mij maar lek.... Ik heb net op haar gereden en ze was redelijk rustig, geen gehuppel en gebok.... Heb eigenlijk wel lekker gereden. Heb ook nog ff in de enge bak gereden en daar was ze iets heter.
Heb geprobeerd mijn benen ietsjes meer aan te leggen en daar werd ze wel ietsjes heter van, maar kreeg daardoor wel meer contact en concentratie.
Ik heb haar concequent aangepakt, maar merkte nu ook dat hoe meer handdruk ik neem, hoe erger t wordt....
Ik ga verder de hier gegeven tips aan de gang, ben benieuwt hoe t de komende week gaat...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:41

kaatjemuts schreef:
nou ja, sla mij maar lek.... Ik heb net op haar gereden en ze was redelijk rustig, geen gehuppel en gebok.... Heb eigenlijk wel lekker gereden. Heb ook nog ff in de enge bak gereden en daar was ze iets heter.
Heb geprobeerd mijn benen ietsjes meer aan te leggen en daar werd ze wel ietsjes heter van, maar kreeg daardoor wel meer contact en concentratie.
Ik heb haar concequent aangepakt, maar merkte nu ook dat hoe meer handdruk ik neem, hoe erger t wordt....
Ik ga verder de hier gegeven tips aan de gang, ben benieuwt hoe t de komende week gaat...

:D :D Heeft je paard hier stiekum meegelezen?

Mooi dat het vandaag zo goed ging. Niet boos worden als je weer een terugval krijgt en kleine stapjes vooruit, dan kom je er ook.
Benen niet afsteken is al een goed uitgangspunt.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:43

Mijn paard is dan wel niet extreem heet en druk (gelukkig)
Maar hij was in het begin ook vaak niet te houden, altijd er vandoor willen gaan en totaal niet willen luisteren.
Zelfs als ik hem uit het land wilde pakken draafde hij voor mij weg. blijkbaar vertrouwde hij mij niet.
Toen heb ik besloten om helemaal voor hem te gaan.
Ben 3 maanden gestopt met rijden en alleen nog maar grondwerk gedaan.
En nu, heb ik een super band met hem, hij luistert heel goed, en rijd heerlijk ontspannen.
Misschien is dat een goede tip ;)
En anders heel veel sucses!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:44

Anne_GTI schreef:
kaatjemuts schreef:

:D :D Heeft je paard hier stiekum meegelezen?

Mooi dat het vandaag zo goed ging. Niet boos worden als je weer een terugval krijgt en kleine stapjes vooruit, dan kom je er ook.
Benen niet afsteken is al een goed uitgangspunt.

hihihi, ik denk t.
ik loop nu wel de rest vd avond kreupel, maar dat gaat wel weer over...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:59

Miska schreef:
@ polly2

Een paard kan ook uit onzekerheid die rol hebben aangenomen in de kudde, dan komt het wel uit wantrouwen voort bijvoorbeeld als ze zelf net verhuist is of de andere paarden in de kudde verhuizen dan worden ze dominant uit angst en dat verschil is maar heel klein om te zien.
.

I know...maar de TS geeft aan dat dit niet zo is en dan neem ik dat maar aan....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:02

kaatjemuts schreef:

Tip: je moet ook niet meer handdruk geven....juist meer loslaten. En tempo eruit halen door voltes etc. te rijden en het verdere gedram negeren.
En zeker je benen er goed aanhouden. Dat geeft aan dat je er bent. Als je je benen afsteekt, geef je eigenlijk het startsignaal om onder je uit te mogen lopen, want je geeft letterlijk een opening. Dus houdt je benen er consequent aan, al zal dit eerst de reactie geven dat ze harder gaat, als jij consequent zo rijdt als ik in mijn eerdere tips aangaf (en wat anderen ook zeggen) dan zal dat na een paar keer al afnemen.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 06:14

polly2 schreef:
kaatjemuts schreef:

Tip: je moet ook niet meer handdruk geven....juist meer loslaten. En tempo eruit halen door voltes etc. te rijden en het verdere gedram negeren.
En zeker je benen er goed aanhouden. Dat geeft aan dat je er bent. Als je je benen afsteekt, geef je eigenlijk het startsignaal om onder je uit te mogen lopen, want je geeft letterlijk een opening. Dus houdt je benen er consequent aan, al zal dit eerst de reactie geven dat ze harder gaat, als jij consequent zo rijdt als ik in mijn eerdere tips aangaf (en wat anderen ook zeggen) dan zal dat na een paar keer al afnemen.

ik geef ook niet meer handdruk, ik wil alleen ook wel eens de bocht om ;) bovendien is ze redelijk strak op rechts (is al verholpen door de fysio, maar nog niet helemaal doorgedrongen) dus als ik een ophouding geef trekt ze terug, waardoor weer extra druk op de hand komt en zij weer heet wordt.
Ik steek mijn been ook niet af, maar zoals ik al eerder aangaf heb ik weinig controle over mijn linkerbeen en om geen ongelijke druk van mijn benen te krijgen leg ik mijn benen alleen tegen het paard aan en geef ik geen druk (wel als t echt nodig is). Ik heb nu bewust wat meer druk met mijn benen gegeven....

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 06:16

polly2 schreef:
Miska schreef:
@ polly2

.

I know...maar de TS geeft aan dat dit niet zo is en dan neem ik dat maar aan....

dit weet ik idd en in het begin is dat waarschijnlijk ook wel zo geweest. Maar zoals ik het nu kan zien is het echt dominantie, anders zouden de rest van de paarden ook niet zo onderdanig naar haar toe zijn....

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 06:28

mijn merrie heeft hier ook wat van weg.
ik kocht haar met 2,5 jaar uit de opfok, zo groen als gras. ze bleek dragend te zijn, wat ik niet wist.
met veulen is het allemaal goed gegaan, in die tijd was ze al redelijk mak aan de hand, en ook al wat verkeersmak.
nadat het veulen naar de opfok ging ben ik haar zadelmak gaan maken. al snel werd duidelijk dat ze heel pittig was. ik heb 3 maanden samen met instructrice aan haar gewerkt, altijd veel galoperen (echt onder me uit!) en bokken.
zeer snel afgeleid.ook heel hevig hengstig. maar het laatste jaar ging ze mega vooruit! en wilde ik zlefs wedstrijden starten.
nu ben ik sinds 2 maanden van stalling veranderd en staat ze met meerder paarden (voorheen alleen met mijn pony)
ze flipt ook helemaal als ik haar rij en er komt 1 van de paarden langs of ze hoort ze. ze is idd ook heel dominant.
ze steigert bokt, en vliegt ervandoor, ze heeft zelfs geprobeerd over de bak rand te springen!
zelfs kreeg ik haar niet van de wei als ze met de groep erop staat.

nu heb ik haar op ander voer gezet, pianissimo van cavalor. het helpt heel goed bij haar.
nu sinds 3 weken gaat het beter (ze loopt op 4 benen :D )
en krijg ik haar vand de wei af alleen.
ik ben er nog niet doorheen, en zal nog flink moeten volhouden, maar er is een start, ik longeer haar wel een 15 min voor ik er op klim.

veel succes, bij mijn paard heeft het echt geholpen om haar batterij leeg te rijden. (ik heb zelfs een les gehad waarin we 30 min gegalopeerd hebben, dit heeft wel succes gehad!!) maar dat verschilt per paard.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 06:31

polly2 schreef:
kaatjemuts schreef:
@

Als je paard onzeker en onderaan in de rangorde zou zijn, dan kan ze onder de indruk geweest zijn van je. Maar je vertelt dat dit niet zo is...

Ik denk dat het paard probeert jou te overrulen. Je vergelijkt het met ADHD. Toevallig heb ik veel met jongeren en kinderen met ADHD gewerkt in het verleden. Die doen dat ook...als jij druk bent....zij nog een tandje harder...
Paarden kunnen dat ook hebben.

Ik vind het knap dat je dit bij jezelf kunt onderkennen.
Maar probeer bij dit paard echt een andere modus te vinden: onverstoorbaar....en ze hoort je alleen als ze het goed doet. (werkt bij die kinderen ook). Timing is daarbij belangrijk.
Dus alles negeren....dat wil niet zeggen dat je nietmag corrigeren, maar dat doe je zwijgend (zie min vorige post over dat galopperen). Pas als ze het goed doet...dan klinkt jouw stem.
En dit is iets dat je ook al wel op grond in de omgang kunt toepassen. Als ze braaf een voetje geeft...laat het maar horen! Op deze manier kun je goede dingen positief bekrachtigen en kom je door verkeerd geconditioneerd gedrag heen. Doordat jij je ineens anders gedraagt, hoeft ze zich niet "waar" te maken en je zult zien dat het effect heeft (niet de eerste keer meteen hoor).

dit is heel herkenbaar, mijn paard is echt een spiegel van mij, als ik opgefokt ben rij ik ook niet meer, ik ga longeren ofzo. ze voelt dat echt heel erg.
ik ben ook best aanwezig en paardrijden maakt me rustig (meestal)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:13