Paard met weinig evenwicht!?/vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urnie85

Re: Paard met weinig evenwicht!?/vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:32

Shalommen vind ze ook best moeilijk, al doe ik dat best veel, hier staan in de bermen veel bomen net op een mooie afstand van elkaar. Ga ik daar eens wat meer op oefenen!

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:33

Slalom, shalom is een (Israëlische) groet. ;)
Ik raad je toch echt aan eerst een ervaren iemand er naar te laten kijken.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 09:08

haha nou ja het is wel een mooi woord....
Dinsdag komt er iemand kijken en lesgeven eerder kon ze niet maar heb ook van haar al wat bruikbare tips gekregen. Het gaat vast goed komen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:34

Waarom laat je er niet een DA naar kijken, zodat je zeker weet dat hij niet ergens last van heeft?

(bedoel dit niet aanvallend hoor ;))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:47

marise83 schreef:
Waarom laat je er niet een DA naar kijken, zodat je zeker weet dat hij niet ergens last van heeft?

(bedoel dit niet aanvallend hoor ;))

Ben ik het mee eens.
Je zegt dat je niet voor elk wis watje wilt gaan,
maar ik vind dit geen wis watje.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 20:00

Omdat ik niet denk dat het echt iets ergs is. Het paard heeft verders geen pijn ofzo, ik laat eerst ff iemand meekijken en hoeft heus niet ff maar vaker en als ik het niet vertrouw ga ik heus wel naar een dierenarts, ik zal ze echt niet onnodig laten lijden ofzo, ik geloof echt niet dat ze dat doet. Als ik echt denk dat er iets is ga ik morgen nog maar dat gevoel heb ik niet.

susan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:33

Hey Urnie

Heb je al geprobeert haar over balkjes te laten lopen, die op de grond liggen? Stuk of 3 beginnen en dan wat opbouwen naar een stuk of 6. Helpt ook wel als je haar wilt leren dat ze haar benen meer op moet tillen. Als het idd gewoon onhandigheid en lompheid is stimuleer je haar hiermee op te letten waar ze loopt.

Ik weet ook niet hoe lang ze onder het zadel is, dit zou namelijk ook eventuele onstabiliteit kunnen verklaren.

Succes ermee verder, en ik zal op stal eens vragen of mensen daar nog iets weten. Lopen er meer rond met ervaring met jonge paarden en friezen. Je zal echt niet de enige zijn die dit meemaakt!

Succes!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:50

Misschien een rare vraag maar wat voor hooi wordt er gegeven.
Kennis van mij gaf haar paard graszaadhooi en haar paard struikelde, stond heel onstabiel op zijn benen, zat er volgens de DA een bepaalde stof in het hooi waar paarden niet tegen kunnen. Geef zelf trouwens ook graszaadhooi maar heb er nooit last van gehad dat mijn paard anders is gaan lopen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:16

Onze tinker struikelde ook heel vaak toen we 'm net hadden. Mijn vriend is zelfs een keer met 'm onderuit gegaan in de bak (in galop! :oo Dat was helemaal niet leuk om te zien. :n Is gelukkig voor allebei goed afgelopen.). We hebben nu een nieuwe instructeur en moeten:
- in een (veel) hoger tempo stappen en draven;
- beter aan de teugel rijden, maar wel met ontspanning;
- vaker oefenen met balkjes lopen.
En... het struikelprobleem is opgelost! :j Het probleem was dus dat hij zijn voeten niet goed optilde, zijn lichaam te stijf hield en zijn rug niet goed gebruikte. Waarschijnlijk omdat hij vroeger uitsluitend recreatief bereden is. Mijn tip is dus om samen met je paard les te nemen bij een goede instructeur. :j

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 12:41

Hey Susan! Heb al wel eens gedaan, (1 keer maar) dat vond ze best leuk. Ze was wel wat lompig maar niet dat de balken alle kanten op vlogen. Ze hebben mij dus zo'n 3 maanden geleden verteld dat ze recreatief bereden was en ruim een half jaar stil gestaan had. In de bak kon ze eigenlijk nog niks, maar ze was wel lief en steigeren en bokken kwam echt niet in haar woordenboek voor. Nou ja ze heeft sindsdien het woordenboek wel gelezen, want als je iets van haar vraagt en ze vind het moeilijk of heeft geen zin dan kan ze heel goed bokken! Maar voltes rijden vind ze bv ook erg moeilijk, en een bochtje in galop heb ik ook nog niet geprobeert. 1 flauwe op een ruiterpad dat ging wel goed, maar hier gaat dat nog niet lukken. Dus had het idee dat ze zadelmak was en gewicht op haar rug goed vond en daar houd het echt mee op.

Hoi Jomaro, als het goed is heb ik goed hooi. Het komt van de boerderij hier achter in de straat, en die gebruikt het ook altijd voor hun koeien. De wei ziet eruit daar zou je bijna zelf gras gaan eten, en die koeien worden zwaar verwend omdat ze maar zoveel mogelijk melk moeten geven... ik geloof wel dat het hooi goed is. En ze krijgt (nog) de basis brokken van PAVO. Ze staat ook in de wei, maar die stelt bij mij niet zoveel voor qua goed gras daarom word ze bijgevoerd.

Ha Els B: ik had mn vroegere instructrice aan de telefoon, en die kon het natuurlijk niet zien dor de telefoon, maar ze komt dinsdag, maar die zei ook al, ga maar de straat op en ga zoveel mogelijk recht toe recht aan. En flink doorstappen, en op dr eigen benen laten lopen. Wel ondersteunen maar ze mag niet hangen. Vond ik al een hele goeie ook.
ik denk dat dat inderdaad een heel eind goed gaat komen!

Groetjes Allemaal, bedankt voor de tips!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:52

hoi ik denk dat dit belangrijk genoeg is om toch even vaart achter te zetten, je hebt er al een keer ondergelegen en denk dat je vriend daar ook niet op zit te wachten en graag de veearts laat komen voor de veiligheid van jou. onderschat het niet hoor. succes, is ze misschien niet jonger dan jou verteld werd?

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:39

Nee ik denk dat dat niet kan. Er zit een stamboek papier bij en dus ook een paspoort, en heb ook ff (virtueel) contact gehad met haar fok(st)er en ik geloof echt dat ik het goede paard heb.
Mn vent vond dat echt niet leuk nee, hij is er al huiverig van, en heb 2 kindjes, hij kan zich dan echt zorgen maken. Maar ja hij verdient het ook alleen en het zijn ook dan weer kosten waar je niet gelijk op zit te wachten...als het nodig is dan moet het gewoon, en zal ik er zeker naar laten kijken en als dit nog eens gebeurd ook. Ik rijd niet iedere dag en kijk voorlopig ook echt wel uit met (onverwachte) bochten maken.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:22

Urnie85 schreef:
Hoi Jomaro, als het goed is heb ik goed hooi. Het komt van de boerderij hier achter in de straat, en die gebruikt het ook altijd voor hun koeien. De wei ziet eruit daar zou je bijna zelf gras gaan eten, en die koeien worden zwaar verwend omdat ze maar zoveel mogelijk melk moeten geven... ik geloof wel dat het hooi goed is. En ze krijgt (nog) de basis brokken van PAVO. Ze staat ook in de wei, maar die stelt bij mij niet zoveel voor qua goed gras daarom word ze bijgevoerd.

Vraag toch even na aan de boer of hij een chemische middel gebruikt om zijn gras sneller te laten groeien!
Koeien hebben er n.l. geen last van en juist de koeienboeren gebruiken veel graszaadhooi .
Kleine moeite en kan je een hoop DA onderzoeken en kosten besparen ;)