Oude merrie, Plezier of Pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

indrasjacks

Re: Oude merrie, Plezier of Pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:42

E lijkt inderdad stijfjes
Ben geen springer dus kan natuurlijk niet 100% oordelen maar werk wel al 28 jaar met paarden.
Ik heb ook een oud paardje gehad die is 34 geworden toen ik haar zonder zadel ging rijden vondt ze het prima.
De haf van 28 die ik nu heb ( naast mijnn7 j tinker) wordt gereden door mijn petekind heel af en toe en in haar tempo bedoel dus echt af en toe.
1x p maand of zo gewone zadel had ze pijn heb nu een barefoot erop liggen aangezien petrkind en mijn kids niet zoveel wegen.
gaat perfect omdat het zadel zich goed aanpast.
kunt evt testzadel uitproberen.
oudere paarden komen de ruggengraat en schoft natuurlijk iets omhoog gelijdelijkaan.

hoewel als ik dit verhaal lees zeg ik echt pijn en op de foto van hyves krijg ikniet de vrolijke indruk.

mischien een optie om met haar te laten communiceren??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:23

indrasjacks schreef:
oudere paarden komen de ruggengraat en schoft natuurlijk iets omhoog gelijdelijkaan.

Feitelijk is het natuurlijk gewoon zo dat het vlees en vet eromheen verdwijnt. Het resultaat is dat idd de ruggegraat en schoft meer uitsteken. Maar ze worden niet hoger dan ze al waren... :D
(Ja ik ben een mieren...., sorry.)
Een dikke zadelonderlegger of een 2-3 x gevouwen deken kan dan de nodige opvulling geven.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:31

Nee weet ik maar was in een andere toppic met een 14 jarige bezig dus vond dit het makkelijkste uitlegggen.
Uiteraard is het gewoon het spier en etweefsel wat naar beneden gaat waardoor botten meer uitsteken.

Voor de mijne was een extra dikke onderlegger niet voldoende.
Vaak veranderd op oudere leeftijd het hele model van een paard een flexibel zadel is dan wel zo prettig is mijn ervaring of barebackpad,
UIteraard heeft ieder het zijne is net wat voor jezelf en t paard prettiger is

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 17:48

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 17:57

kensha schreef:
@t Matyee95
Dat's moeilijk om vanaf hier na te kijken. Misschien laatste tijd nieuwe zadel erop gezet?
Misschien omdat ze een tijdje last van haar rug heb gehad even weer te laten nakijken zoals door een osteopaat?

Rug problemen kunnen altijd even weer terug komen en 20 jaar is nog niet echt oud maar een volwassen merrie. Oud is rond de 25 jaar.

Oja kijk of vraag hoe haar staart reageert wanneer je de sprong maakt want daar kan je ook terug zien of ze ergens last van heb of blij is.[laat iemand naast de bak naar de start kijken hoe die reageert]

succes

Ah logisch:)

Hier is een foto van haar!!!!!!!::::

http://www.facebook.com/editalbum.php?& ... 0098777331

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:25

Misschien handig als je een linkje plaatst wat iedereen kan zien, niet alle bokkers zitten ook op facebook of hyves ;) .

Rifi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:33

Hoi,, ik denk dat het toch meer pijn is op de spring foto te zien is dit ook niet erg soepel.

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:38

Ik denk dat het pijn is. Een paard van 20 is al behoorlijk oud. Natuurlijk kun je er nog wel op rijden als ze 20 is, heb je er een bontje onder liggen? Een kennis van mij, heeft heel veel verstand van paarden met pijn. Maar je kunt beter met der aan een touwtje laten lopen. of Longeren. Je mag me wel mailen ;)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:39

Begrijp dat je pas 14 jaar bent en graag olop wilt rijden met dit paard maar ben bang dat het voor dit beestje een pure marteling is het springen alleen al.
Niet doen dus zou haar lekker laten genieten van d1r oude dag mischien rustige buitenritjes waarin zij het tempo mag bepalen dus veel stappen.
en verder zou ik kijken voor een jonger paardje om te rijden.
mijn haf van 28 wordt door ons petekind van 14 gereden 1x per maand ik ga met mijn tinker mee en we stappen dan op haar tempo door t bos
zo geniet ze nog met voe teugen mischien in de koelere dagen ietsje vaker maar als het warm is gaat ze de wei niet uit.