Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MelodyT schreef:Hier op bokt heb ik meerdere foto's van toen staan,enige verschil is dat ze toen nog best op de voorhand viel en nu meer gedragen gaat lopen,en als ze ontspannen dan gaat ze heerlijk marcheren.
Ik ga eens vragen of iemand foto's kan maken...
. Paar dagen later naar de tandarts op de kliniek geweest, daar onder verdoving is alles weer netjes gemaakt, evenals de twee blinde wolfstandjes verwijderd omdat het tandvlees daar ook iets geïrriteerd was. Ze heeft daarna een paar dagen rust gehad. Ik heb nu weer drie keer gereden en dat was een verademing. Ze liet gelijk los in d'r kaak en stelling was zowel links als rechts weer bijna gelijk. 
En een paard kiest toch voor de makkelijkste weg.
MelodyT schreef:Zijn ook bezig met veel wenden,wat overigens ook vaak is als ik haar los en ontspannen rijd,ik pak haar iets op zodat ze meer opgericht komt,tot daaraan gaat goed maar als ik dan de impuls van normaal naar iets flitsender op wil voeren gaat ze ook soms weer vastpakken.Terwijl het daarvoor goed ging!
laetitia schreef:Heb je weleens geprobeerd om de druk als het ware 'terug te geven' aan je paard als je paard druk aanneemt op het bit/ de teugels?
In plaats van druk op te nemen, geef je de druk juist terug aan het paard.
Handen iets openen en naar voren brengen om en om.
Mijn ervaring met deze methode is dat een paard daardoor juist heel ontspannen gaat lopen en de hals laat zakken.
Ik heb dit veel met mijn vorige bijrijdpaard gebruikt (die nogal opgekropt liep, altijd achter de teugel) en nu bij mijn net nieuwe bijrijdpaardje (die soms het moeilijk vind te ontspannen en soms zelfs gaat sterrenkijken als hij uit concentratie is) en het helpt voor mij om het paard ontspannen en over de rug te krijgen zonder druk op te nemen op de mond.
Het is dan natuurlijk wel van belang om het paard van achteruit actief te houden en het paard zelf in balans te laten lopen zodat hij zijn buikspieren gaat gebruiken en zijn rug gaat bollen, want anders heb je kans dat hij op de voorhand valt