Veeeeeeeeel benen erbij????? Eh????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:31

tellom schreef:
En met alle respect je bent echt nog niet aan passage toe dan heb jenog een hele lange weg te gaan :o
En ik blijf zeggen veel schijnovergangen rijden dan moet je paard wel snel worden achter en inderdaad niet hele lange zijde's maar 3a4 passen.
Maar je blijft steeds hetzelfde vragen terwijl iedereen zegt dat het toch anders moet :(:)

Nee, dat ik niet aan passage toe ben nu snap ik ook wel, daarom zei ik ook: bij wijze van spreken.
En schijnovergangen doet ze prima. Ze loopt verder ook mooi en hoeft niet sneller maar actiever. En de vraag is dus of ik dat inderdaad met veel benen moet bereiken.
Je zegt: maar je blijft steeds hetzelfde vragen, terwijl iedereen zegt dat het toch anders moet. Misschien is dat zo, maar ik wil het gewoon graag goed aanleren! :D Dus ik vraag net zolang tot ik het helder heb voor mezelf :o .

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:36

MeFlower schreef:
janouk schreef:
Je kan pas beoordelen of de opdracht: veel been, goed is, als je jouw paard met jou aan het werk ziet en op welk niveau in de africhting jullie zijn.
Dus jouw instructeur kan best gelijk hebben, dat jullie op dit moment met veel meer been moeten rijden.
het paard moet eerst aktief voorwaarts zijn, voordat je verder kan met de oefeningen. Misschien rijd je wel teveel met de hand ipv het been.

Niet ieder paard is hetzelfde en niet iedere ruiter is hetzelfde en nog belangrijker niet iedereen is op hetzelfde niveau van de africhting of heeft de juiste basisafrichting. Je kan jezelf niet vergelijken met Anky van Grunsven en een paard op Grand Prix niveau.

Wat een goed commentaar :D . Hier had ik nog niet aangedacht, dat hij ook wel gelijk kon hebben :o . Goed dat je zegt dat ik mezelf niet kan vergelijken met een paard op een ander niveau.
Maarja.....ze is hartstikke voorwaarts en moet vaak terugrijden. Teveel met m'n hand rijden; dat mag ik toch niet hopen!! Ik denk het niet....!

Toch blijf ik erbij dat met veel been nooit goed kan zijn. Veel voorwaarts dat zeker, maar niet veel been. Als je teveel me je hand rijdt dan moet je inderdaad met je been erbij om het zo naar voren op te lossen. Maar niet blijven bewegen met je been.. Hij moet reageren, en dat doet hij niet meer als je contuni been blijft geven.

Je moet zo weinig mogelijk doen met zo`n klein mogelijke hulpen. Hulpen kunnen altijd kleiner, en kleiner en kleiner.
Prof ruiters zitten toch ook zo stil? Maar als zij schouderbinnenwaarts gaan dan BAM en het paard gaat naar binnen, maar de hulp?
Daar zie je niet veel van...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:38

hoi,je been hoort aan je paard te liggen mooi lang en ontspannen op het moment dat t nodig is drijf je . veel mensen rijden steeds met been eraf die zie je echt klotsen met de kuit en steeds drijven. je paard mag niet tegen je been aangaan leunen hij moet als je been\kuit druk geeft weg voor de druk.
hoe consequenter je dit in je rijden aangeeft hoe fijner je je hulp kan gaan geven en je been steeds stiller aan je paard kan leggen
Als je paard heel voorwaarts is hoeft t nog niet zo te zijn dat ie ook daadwerkelijk aan het been is en de achterhand voldoende actief gebruikt,het kan ook een rendraf zijn ,hier bedoel ik mee dat je paard steeds van het achterbeen afloopt en ja dan heb je wel veel been nodig om de achterhand aan te laten sluiten,gewoon aan je instr vragen waarom en hoe hij dat zo bedoeld.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 30-06-10 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:38

Ik ga mee met Janouk, goed omschreven! :D

Wat hierboven al eerder gezegd is, niet blijven drijven. Mijn instructrice gaf me de eye-opener dat een paard een vlieg op zijn huid dondersgoed voelt zitten. Hoe zacht is die aanraking? Hoe voelt dan een been van een ruiter? Met een zachte aanspanning van je kuiten, kun jij eigenlijk al meer dan voldoende met je paard 'communiceren'. En daarbij kun je veel been verschillend opvatten; bedoelt hij veel drijven? Of actief je been eraan houden en aanspannen wanneer nodig?

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:41

Dat is alleen maar goed :Y) maar je moet het toch echt met je instructeur doen.
Anders probeer je een keer een clinic mee te rijden met een wat bekendere ruiter dan hoor je terplekke wat je kan doen en dat kan je misschien wel helpen. :D
En als ze wel snel op been reageert maar achter nog niet snel genoeg is misschien is ze dan nog niet zo sterk in de spieren?
Bekijk het eens met een mens.
Een menselijke bodybuilder heeft ook al zijn spieren niet op een dag gekregen waarom willen we dat wel met onze paarden? :o
Ik rijd op een groninger misschien niet zo bekend bij het grote publiek daarom is het ook een zeldzaam ras, maar die zijn nogal cool in het koppie waardoor ze ook nog wel eens wat trager zouden kunnen reageren maar die van ons lopen allemaal Z dressuur en 1is er ook Z2 klaar.
Ik bedoel dus gewoon lekker door oefenen en dat gaat het heus wel lukken.
En niet de perfectionistisch willen zijn :+
Goed je best doen is een ander verhaal :Y)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:33

knollentuin schreef:
hoi,je been hoort aan je paard te liggen mooi lang en ontspannen op het moment dat t nodig is drijf je . veel mensen rijden steeds met been eraf die zie je echt klotsen met de kuit en steeds drijven. je paard mag niet tegen je been aangaan leunen hij moet als je been\kuit druk geeft weg voor de druk.
hoe consequenter je dit in je rijden aangeeft hoe fijner je je hulp kan gaan geven en je been steeds stiller aan je paard kan leggen
Als je paard heel voorwaarts is hoeft t nog niet zo te zijn dat ie ook daadwerkelijk aan het been is en de achterhand voldoende actief gebruikt,het kan ook een rendraf zijn ,hier bedoel ik mee dat je paard steeds van het achterbeen afloopt en ja dan heb je wel veel been nodig om de achterhand aan te laten sluiten,gewoon aan je instr vragen waarom en hoe hij dat zo bedoeld.

Jup, begrijp ik.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:34

Ik ga een lesje nemen van iemand anders, een heel goede amazone. Dus dan kom ik er vast uit.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:35

Oja en voor mensen die denken dat ik dit in 1 les wil leren: nee, maar het stukje theorie kan wel uitgelegd worden en dan kan ik zelf verder oefenen of eventueel nog vaker bij haar les nemen.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:06

Als iemand denkt dat je het in 1 les kan leren kan die beter stoppen :(:)
En theorie is heul niet verkeerd want je moet toch ook een beetje weten wat je aan het doen bent toch? :j

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 15:59

Precies

PegasusXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:28

Als het paard geen reactie geeft op jou been zal het weinig nut hebben om meer been te geven.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:37

Lees het boek 'Paard in beweging' :P
Daarin wordt uitgelegd wat er precies gebeurd als jij je been aan legt. Je geeft druk op een spier die daardoor als vanzelf zou moeten aanspannen, hij wil dus wijken voor die druk. Als je aan twee kanten tegelijk druk geeft, kan hij er niet voor wijken en wordt het een opwaartse beweging, de rugspieren gaan dus omhoog en de achterhand kan worden geactiveerd. Tegelijkertijd kan je met je kuitdruk het paard ook z'n buikspieren laten aanspannen, waardoor er meer ruimte komt om z'n achterbenen naar voren te zetten en kan gaan zakken met z'n achterhand. En wordt hij aan de voorkant 'lichter' omdat hij dan zijn en jouw gewicht meer op z'n achterhand kan gaan dragen.
Verder stond er ook dat als je een korte hulp geeft, er ook een korte snelle reactie ontstaat. Maar als je hulp langzaam is, dus wat meer duwend, is de reactie van de spier ook langzamer e.d.
*En daarbij is het zo dat die zenuw die dus voor zorgt dat de spier reageert op jouw druk idd ook overbelast kan raken. Hij is dan gewoon 'uit'. Het paard reageert dan idd niet meer op jouw kuit.
Als je je kuitdruk iets meer naar voren geeft, geef je de spieren aan de voorhand meer 'kracht' en krijg je dus niet de opwaartse beweging in de rug, het houdt de rug dan zelfs 'stijf'. Hetzelfde geldt als je been te ver naar achter ligt, dan leg je de nadruk meer op de spieren rond de lendenen.
Hoop dat ik wat heb bijgedragen :P

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 18:00

Bzoem schreef:
Lees het boek 'Paard in beweging' :P
Daarin wordt uitgelegd wat er precies gebeurd als jij je been aan legt. Je geeft druk op een spier die daardoor als vanzelf zou moeten aanspannen, hij wil dus wijken voor die druk. Als je aan twee kanten tegelijk druk geeft, kan hij er niet voor wijken en wordt het een opwaartse beweging, de rugspieren gaan dus omhoog en de achterhand kan worden geactiveerd. Tegelijkertijd kan je met je kuitdruk het paard ook z'n buikspieren laten aanspannen, waardoor er meer ruimte komt om z'n achterbenen naar voren te zetten en kan gaan zakken met z'n achterhand. En wordt hij aan de voorkant 'lichter' omdat hij dan zijn en jouw gewicht meer op z'n achterhand kan gaan dragen.
Verder stond er ook dat als je een korte hulp geeft, er ook een korte snelle reactie ontstaat. Maar als je hulp langzaam is, dus wat meer duwend, is de reactie van de spier ook langzamer e.d.
*En daarbij is het zo dat die zenuw die dus voor zorgt dat de spier reageert op jouw druk idd ook overbelast kan raken. Hij is dan gewoon 'uit'. Het paard reageert dan idd niet meer op jouw kuit.
Als je je kuitdruk iets meer naar voren geeft, geef je de spieren aan de voorhand meer 'kracht' en krijg je dus niet de opwaartse beweging in de rug, het houdt de rug dan zelfs 'stijf'. Hetzelfde geldt als je been te ver naar achter ligt, dan leg je de nadruk meer op de spieren rond de lendenen.
Hoop dat ik wat heb bijgedragen :P

Goed stukje. Zal eens kijken naar het boek op internet. Bedankt.