Paard steigert op buiten rit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:17

ik had precies het zelfde maar toch een beetje anders:P
ik ging vaak met mijn paardje naar buiten
maar als we om draaide en vanuit het bos naar huis reden begon ze altijd te draven, galoperen of te stijgeren..
het was altijd een super lieve merrie tot ze door had dat we op e terug weg waren.
vaak draaide ik dan een volte of stond even 5 min. stil dan ging het wel weer. ( en na 100 meter begon, ze weer
overnieuw).

:+

Vliendertje

Re: Paard steigert op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 15:18

Dat is inderdaad wat anders en slimmigheid van het paard :)
Sommige paarden weten ook precies bij bijvoorbeeld een bepaald zandpad, dat ze daar altijd mogen galloperen.

Ilse_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:19

Misschien ziet ze buiten iets wat ze heel erg eng vindt, maar wat jij niet in de gaten hebt?
Heb je al geprobeerd om buiten met haar te wandelen, gaat ze dan ook vervelend doen?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 15:22

Via ons afrit kun je 3 kanten op: links rechts rechtdoor.
Alle kanten die je op rijd doet ze dit....
Heb 1x gewandelt, waarbij er eigenlijk weinig aan de hand was.
maar dit was erf af, 10 meter omdraaien en weer terug omdat ze zo super braaf was.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:40

Lastig.
Die van mij deed het laatst ook ineens weer!
Na 2 jaar ongeveer het niet gedaan te hebben, we zijn achterovergevallen, ook door steigeren en sindsdien deed ze het niet meer. Maar laatst ineens wel weer..

Dus heb der paar klappen gegeven op der hoofd.. Het is nu wel over, en ze heeft het sindsdien ook niet meer geflikt.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 22:16

Ben bang dat als ik dat doe, we samen in de sloot liggen of over de weg kletteren.....
morgen vroeg weer.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:31

Ik zou toch even goed naar de hoeven laten kijken. Als die bijvoorbeeld te kort zijn, of als ze verkeerd beslagen of bekapt is, dan doet dat behoorlijk pijn als ze op het harde lopen. En je moet behoorlijk ervaren zijn om dat te kunnen zien.

Mijn ervaring is dat ze dan ook flink kunnen gaan steigeren en klieren zodra ze op het harde moeten lopen, zelfs als dat normaal gesproken hun liefste hobby is.

Ik zou toch eerst even de hoefsmid goed naar de hoeven laten kijken voordat je verder gaat met rijden. Straks zit er iets verkeerd en ben je alleen maar aan het forceren. Dat vergeef je jezelf nooit.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 22:35

Vliendertje schreef:
De hoeven zien er gewoon goed uit. Is niks mis mee!

Is al naar gekeken door hoefsmid!

funny8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:13

hai....

mijn peerd heeft hier ook een hoefje van... gruwelijk irri. maar goed tegenwoordig gaat het steeds beter.. Maar ik heb hem de nadat hij met steigeren en omdraaien begon. een voortuig aan gedaan en naast de gewone teugels. een dressuur teugel, door het bit heen gedaan het met aan het voortuig bevestigd, moet je wel een teugel met clipjes hebben. dus je hebt 2 teugels vast. hier door lopen ze wel erg kort maar komen ze een stuk minder makkelijk omhoog en kun je het hopelijk voorwaarts oplossen.

het is verre van ideaal maar na dat ik dit elke x heb gedaan kan ik nu redelijk rond rijden zonder extra hulpmiddel en weet hij nu dat ik de baas ben.. en rij nu gewoon ook met lange teugel rond.

succes....

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 22:00

Ik heb laatst de slof eraan gedaan maar hielp weinig....
ben opzoek naar iemand met veel ervaring die haar niet kent en er eens op wil........

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:10

Het zou me niet verbazen als het toch aan de dazen ligt, die ervaring heb ik tenminste met mijn eigen paard, die wordt er echt "totally nuts" van en een bosrit doe ik nu dan ook echt niet. Ook al heb je flink gesprayed, ze vliegen hoe dan ook toch om je paard heen, je paard hoort en ziet ze, en raakt in paniek bij het idee dat ze nog veel langer tussen de dazen moet lopen.
Heb je de mogelijkheid een rit te maken over open gebied, waar niet veel dazen zijn? Dan zou je dat kunnen proberen.
Een andere, niet voor de hand liggende, reden zou kunnen zijn dat ze problemen met zien of horen heeft en daarom niet ver van de veilige buitenbak durft.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:12

Als je alles al hebt uigesloten, zadel, hoeven etc, zou ik gewoon de zweep bovenhands pakken, en als ze begint te steigeren etc. goed uithalen. En zodra het over is, gewoon weer normaal verder rijden en belonen.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 22:15

Marchak heel erg bedankt! Vind dit een hele fijne post.
Ik heb nu wat meer geduld. Heb zo iets van,
die 4 daagse kan ik toch niet meer mee rijden. Hoe graag ik ook wil!
balen. maar we proberen het eind van het jaar wel weer verder.

We krijgen haar niet op de trailer.

Ik baal hard......... ik wil dit zo graag!!!

Pak wel wat vaker de belg uit de wei voor een ritje zonder zadel :) Ik probeer nu ook leuke dingen te doen in de bak. Lekker lang teugeltje sturen... zonder zadel etc.

Silfie, dit is voor mij geen oplossing. Ben bang dat ze dan helemaal flipt en we samen de sloot in gaan of over de weg kletteren.
Dan liever geen buitenrit. Steigeren is al gevaarlijk genoeg.
Er is ooit eens een paard omgekomen aan zo'n klap.
Als je hem verkeerd raakt..........

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:38

Hallo ts.

Ik wil even reageren op je topic, ondanks dat het al een redelijk oud topic is. Wat er is gezecht van die hoefsmid klopt totaal niet, een paard wil geen baas op zich maar een leider. Waarschijnlijk zal je door je eigen onzekerheid een deel van dat leiderschap kwijt zijn en word het keer op keer erger. Ik heb zelf in het verleden met precies hetzelfde gezeten en heb het toen psychis bij het paard aangepakt. Niet verbaal, met de zweep etc want dat helpt gewoon niet meer op een gegeven moment. Als jou paard in haar achteruit gaat, moet je haar overbluffen, dus als zei stopt, zet je haar nog een paar passen extra terug, en daarna rij je haar weer verder. Probeer voor jezelf wat zekerder te zijn. Zodat je dat ook over kan brengen op je paard, en niet denken van ohh nu komt ze omhoog. Dit heb ik toen der tijd een paar keer gedaan, met de betreffende pony in het verleden, en heb er daarna nooit geen last meer mee gehad.

Veel succes verder.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 11:22

Hoi hoi,
Topic is nog niet oud hoor, heb alleen alles op een laag pitje gezet.
Achteruit lopen doet ze weinig. wat moet ik doen als ze steigert? Overbluffen gaat dan zo moeilijk....

Bedankt!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:27

Blijf gewoon consuquent dan, zoek een weg, probeer het stijgeren voor te zijn, en haar bij je te houden. Desnoods draai je haar om en dan zet je haar een paar passen achteruit en probeer je het weer voorwaarts. Mensen zeggen aanpakken, voorwaarts oplossen, maar zodra dat niet gaat moet je een andere weg gaan zoeken, en dan moet je het spel gewoon psygisch aangaan. Jij bent de leider, jij moet zeggenschap hebben en het paard moet jou volgen. Probeer aan te voelen waneer ze omhoog wil komen en breng haar daarin op andere gedachten doormiddel haar bezig te houden, met iets anders.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:12

Zo te lezen heeft aanpakken, insluiten in een groep of met rustige paarden naar buiten geen zin.
Probeer eens terug te gaan naar de basis, laat het zadel voorlopig even in je kast hangen.
Wandel veel met haar aan de hand buiten, desnoods met iemand anders extra ernaast en een extra touw eraan.
Klets veel onderweg en volg haar blik en oren als je haar ziet aanspannen.
Zodat je weet waar ze op reageert.
Voor haar kan er ontzettend veel veranderd zijn langs de weg.

Succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:15

Inderdaad, voorlopig er niet op, maar er naast.
Je zult merken dat het wandelen aan de hand jullie band ook enorm zal verstevigen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:25

heb je wel eens gekeken of er iets in de omgeving is veranderd, ik las een keer een verhaal van iemand die met de pony niet meer kon buitenrijden in de bak, zomaar opeens, was ook gevaarlijk. het bleek dat daar een windmolen was geplaatst die voor het paard een enom irritant geluid maakte waar ze bang voor was en dus gek werd. is er iets wat je kan bedenken wat misschien spiegelt of piept of nieuw geplaatst is?

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:27

ik zou dr inerdaad ook met de hand er langs lopen zodat die jou kan vertrouwen dat er niks ernstigs aan de hand is

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:35

Aan de hand is een goed idee!!! dit heb ik een aantal keer gedaan. maar misschien nog vaker doen een goed idee!!

Er is weinig verandert. er zijn wel meer spoeiers nu natuurlijk in tuinen en weilanden. Maar ze staat nu natuurlijk ook nog buiten (weiland is naast het oprit)

Ook zijn er veulens op stal geboren. Udi heeft altijd een grote aantrekkingskracht naar veulens gehad.......
misschien wil ze daarom niet weg....

ik ga het wandelen proberen!!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 13:48

Vanavond komt er iemand mee om eens te voelen wat udi doet. (ervaren ruiter, man van instructrice)
Ik ga mee op een ander paard. Ze hoeft maar een klein stukje......
Ik heb nu een week niet geprobeert om met haar naar buiten te gaan.
We will see....

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:47

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat!
Hou je ons op de hoogte?

lisanne_vic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:51

heb je al geprobeert om lekker aan de hand te gaan stappen over straat zo krijgt ze weer vertrouwen en meschien gaat ze dan wel weer de straat op.
ik stap regelmatig langs de hand over straat.
dit vinden ze vaak minder eng.
kijk natuurlijk wel dat ze niet tegen je aan stijgert

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 15:55

Natuurlijk!
Ik ben ook benieuwd haha.
Als er vandaag weer niks aan te beginnen is (maar nu dus bij een ander)
houd het op voor mij. Kijken we eind dit jaar wel weer verder.

Dan hou ik het bij wandelingen aan de hand en ga ik proberen haar weer opnieuw te leren trailer laden.

Dit deed ze eerder wel maar kwam dan weer met zo'n vaart weer achteruit zetten dat er niks aan te houden was.
Misschien als ik dit voor elkaar heb kan ik verder kijken wat buitenritten betreft.

Ja wandelingen doe ik nu regelmatig.
Ze loopt dan alleen zo snel dat ik het niet ver vol hou. Ze wil dan voor mij langs lopen en zo omdraaien.
Ze is dan zo eerlijk! niet steigeren of mij omver duwen maar sneller lopen dan mij zodat er druk op haar hoofd komt zodat ze om kan draaien.(hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)