inrijden,probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:28

Even een stapje terug is zeker niet erg, je heb tijd zat!
En idd de gene die op de grond blijft is in deze fase het belangrijkste.
De gene die er op zit moet eigenlijk in het prille begin bijzaak zijn.
Succes!

Younggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:11

en hoe gaat het nu? :o

lovesemmie

Re: inrijden,probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 09:03

Ik heb gisteren precies hetzelfde gedaan, niet het hangen.
maar gewoon eerst longeren met hoofdstel , dan zadeltje erop, zonder stijgbeugels, toen de stijgbeugels eraan gedaan, die lekker klapperden, toen zonder mijn voet proberen te hangen , hij reageerde iets minder fel dan gisteren maar sprong weer weg, ga het morgen wel proberen , vandaag even niet denk ik

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:47

Ik ben erg benieuwd hoe je je paard hebt voorbereid qua grondwerk? Dus voordat je überhaupt bent begonnen met het zadel?

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:09

eerst wat grondwerk doen. Zet hem aan de longe met een zadel op. Als dat allemaal goed gaat kan je misschien iets boven op het zadel vast maken, zoals misschien een zak met iets erin (dan went hij aan gewicht op zijn rug. Daarna zal ik ook gaan hangen,wel dat iemand hem vast houdt en dan langzaam laten wennen.

Zo doen wij het op stal en dat gaat prima

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:15

timilon schreef:
mmm...dan zou ik eerst eens aan de beugels trekken als het zadel erop ligt, zodat het zadel iets beweegt.
dan eventueel alleen met je armen over hem heen hangen, wel zelf op de grond blijven staan.
accepteerd hij dit allemaa, dan op een krukje/verhoging ernaast, alleen maar staan.
accepteerd hij dat ook, dan kun je weer met je armen eroverheen hangen.

zo zou ik het aanpakken, maar kan me voorstellen dat er anderen hier het anders aan zouden pakken.(bijv. juist niet op een verhoging ernaast ofzo)

en ik zou,als het de volgende keer weer "fout" gaat, het toch uit besteden.
(waar woon je ergens? mag ook via pb)

:j

Ps ik zou er niks anders op zijn rug leggen. Dat kan juist angst opwekken. Als je naast je paard staat, kan je ook je arm over het zadel leggen. Zodat hij je hand aan de andere kant ziet, dit vinden ze vaak eng, en je kan wat druk uitoefenen, zodat hij aan gewicht in het zadel went. Blijkbaar was de stap te groot en moet je het in mini-stapjes verdelen en zo gaan opbouwen. Succes!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:45

Ik heb vandaag voor het eerst op de tuiger merrie gehangen van mijn buurman...
Ze was zo braaf met longeren en gewoon hangen ging ook nog, totdat we een paar stapjes gingen maken, bok bok..
Nu zit hier bloed voor dat niet zo gemakkelijk is..
Ik ben meteen weer gaan hangen en toen gewoon héél lang stil gestaan en uiteindelijk twee pasjes kunnen zetten. Maandag weer een dag, maar in dit paard gaat héél veel tijd zitten...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:42

Je moet ook niet pasjes vooruit maken. Je moet de eerste keer opzij gaan.
Moeilijk uit te leggen zonder het voor te kunnen doen.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:24

Akhal_Teke schreef:
Je moet ook niet pasjes vooruit maken. Je moet de eerste keer opzij gaan.
Moeilijk uit te leggen zonder het voor te kunnen doen.

Ik doe het precies zoals het in de boeken uitgelegd staat, en als je dit paard opzij laat gaan flipt ze nog meer.
Daarnaast doe ik het precies volgens de methode die wij altijd bij tuigpaarden toepassen en ik wist van te voren al dat dit paard niet de makkelijkste zou worden, maar ik schiet niks op met opzij gaan, ze kent genoeg, ze is al beleerd voor de kar dus deze metode blijf ik gewoon toepassen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:27

Akhal_Teke schreef:
STOPPEN. Je hebt er duidelijk geen verstand van.
Je verpest de pony op deze manier.
Laat het iemand doen die er wel verstand van heeft. Straks is hij verpest en moet je hem als probleempony verkopen.

hier ga ik in mee,
en nu juist NIET stoppen, je verpest zo echt een pony zonde

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:42

Rosanna1990 schreef:
Ze was zo braaf met longeren en gewoon hangen ging ook nog, totdat we een paar stapjes gingen maken, bok bok..
Ik ben meteen weer gaan hangen en toen gewoon héél lang stil gestaan en uiteindelijk twee pasjes kunnen zetten. Maandag weer een dag, maar in dit paard gaat héél veel tijd zitten...

Was het de eerste keer dat je ging hangen? Zeker als je problemen verwacht is het misschien een idee om echt maar 1 stapje per dag te doen? Dus eerst een paar keer alleen hangen zonder stappen. En pas als dat goed gaat, een stapje verder en dat is je gewicht een beetje bewegen. Nog een stap verder is je armen en benen wat bewegen. Dat vinden paarden al vaak eng. En de stap daarna is pas wegstappen. Ligt ook aan het paard natuurlijk, maar voor 'moeilijke' paarden misschien een idee.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:30

Nee "ackal teke" heeft groot gelijk.
Een paard even zadelmak maken en daarna inrijden is niet iets dat je moeten laten doen door een onerveren iemand, echt niet.
Je verpest er idd het paard mee, en je haalt er uiteindelijk als het goed uitdraait een paard mee waar je dan braaf mee kan rondstappen maar dat nooit zijn kunnen zal laten zien.
Het zadelmak maken en het inrijden samen moet je zien als de harde schijf van een Pc als daar iets in ontbreekt dan is het er ook niet, en komt het er echt ook nooit meer in.
De basis wordt daar mee opgebouwd, en het is daar dat je een goed paard of een minder goed paard maakt.
Zelfs een goeie wedstrijdruiter kan dit niet zomaar, dit is echt een vak appart, nadien is het dan mogelijk nog dingen bij te gaan leren maar de basis moet er echt wel zijn.
De basistraining voor een paard in opleiding , ik spreek hier van de eerste 2 à 3 maanden , is vooruit, stop, achterwaarts, voorhand verzetten, achterhand verzetten, stelling zowel naar binnen als naar buiten, uiteraard alle gangen ; stap, draf en galop, uiteraard een groot deel grondwerk , en nageeflijk op het bit, ......
Dit alles is echt basis en behoort bij de opleiding van een jong paard net na het zadelmak maken.
Dit krijgt een niet ervaren iemand nooit klaar, en daar zit dan ook het grote verschil, maar het erge is dat wanneer je de basis er niet in dit vroege stadium inkrijgt je het eigenlijk er bijna nooit meer echt goed zult inkrijgen, dus je maakt eigenlijk de toekomst van je paardje al van bij het begin.
Zoek goede begeleiding en doe het zeker niet zomaar zelf op goed gevoel,want das nooit echt goed.

Jeaninee_Ier schreef:
Ik vind de reactie van Akhal_Teke een beetje kort door de bocht.
Maar het is wel duidelijk dat je iets te snel bent gegaan. Niet morgen weer proberen maar eerst even weer een stapje terug doen. Het is voor je paard gewoon allemaal wat te snel gegaan.

Succes!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:11

Jennyxx schreef:
Rosanna1990 schreef:

Was het de eerste keer dat je ging hangen? Zeker als je problemen verwacht is het misschien een idee om echt maar 1 stapje per dag te doen? Dus eerst een paar keer alleen hangen zonder stappen. En pas als dat goed gaat, een stapje verder en dat is je gewicht een beetje bewegen. Nog een stap verder is je armen en benen wat bewegen. Dat vinden paarden al vaak eng. En de stap daarna is pas wegstappen. Ligt ook aan het paard natuurlijk, maar voor 'moeilijke' paarden misschien een idee.

Ik had er al meerdere keren opgehangen, en we lieten haar ook heel rustig stappen. Alleen hangen vind ze echt niet erg, dat kan ik zelfs al in mijn eentje, maar een stap zetten, dan gaan in één keer die oren in de nek, en dan niet van pijn maar echt valsheid, dat kun je zien aan alles. Ik heb de vader van dit paard getraind en de moeder ken ik ook en die zijn ook niet de gemakkelijkste. Maar ondanks dit gedrag heb ik er wel alle vertrouwen in dat het goed komt en net als wat je zegt, elke keer een pasje zetten en zp langzaam laten wennen.

Oberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:28

Rustig aan beginnen met longeren, zet hem stil en maak zachte sprongetjes naast je paard. Voer kleine druk uit op het zadel.
Niet overhaasten, als het eenmaal verkeerd is aangeleerd ben je de klos..

susan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:53

Inrijden is een vak appart en niet voor niets een vak. Wanneer iedereen dit kon... Je snapt em wel :-)
Niet dat ik wil beweren dat je er geen verstand van hebt, maar inrijden en zadelmak maken dient wel echt goed te gebeuren, anders maak je veel kapot, en dat zou echt zonde zijn!!

Ik zou een betrouwbaar adres zoeken waar ze je pony inrijden op een manier die bij jou aansluit en waar jij je happy bij voelt. Zo zijn er bijvoorbeeld ook stallen waar ze je paard voor je inrijden en je ook les geven over wat je daarna moet doen. Dus hoe oefen je dingen, hoe zorg je dat je je paard niet overvraagd, en wat zijn de goede hulpen.

Tot die tijd grondwerk. elkaar leren kennen, vertrouwen krijgen in elkaar, een band opbouwen en ook zeker plezier maken. Bedenk dat je paard nog een kind is, dat opgevoed moet worden. Alles wat je nuniet goed aanleert geeft je later elende. En zeker succeservaringen voor zowel jou, je paard als jullie gezamelijk zijn heel belangrijk. Negatieve ervaringen vergeten ze moeilijk en blijf je lang de gevolgen van ondervinden..

Heel veel succes en plezier samen!!!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:54

Eindelijk iemand zonder "tips".
Helemaal mee eens.

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:05

Ik denk, dat je op zo'n springkikkertje een goeie manier van vertrouwen echt zoow moet opouwen, dat het dus erg makkelijk gaat..
Zoek op internet is Join-Up op (dat is van Monty Roberts) en dan -als je het goed doet- heb je zo'n goede band met je paard, dat je alles ermee kunt doen..
Ook een manier om een paard als hij gespannen is weer rustig te krijgen: er is TTouch, en een massage op het bovenste tandvlees, dat je ook op kunt zoeken

PS ja, ik weet dat het allemaal heel kwakzalverig klinkt, maar dit is egt 1 van de beste manieeren om een goeie band met je paard op te bouwen ;)