Verkeerd aanspringen in rechter galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruth91

Re: Verkeerd aanspringen in rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:09

ik heb dit probleem ook (gehad) met mijn 4 jarige friese merrie, ook rechtsom, linksom gaat super! was al zo vanaf t begin.

wij probeerde ook vooral stelling naar binnen, in de hoek en duidelijk buitenbeen naar achter en vooral belangrijk, zelf achterover en ontspannen zitten!

meestal sprong ze dan na 2, 3 x proberen goed aan!

maar nu hebben we een nieuwe methode, juist stelling naar buiten vragen! ik weet niet of ik t helemaal goed kan verwoorden en overbrengen, maar op de manier is ze bijna verplicht om goed aan te springen, omdat haar lichaam ombuigt naar buiten, heeft ze meer ruimte voor haar binnenbeen, wat het makkelijker maakt goed aan te springen. jonge paarden hebben nog niet altijd evenveel spieren en kost t soms teveel kracht goed aan te springen met binnenstelling, wat bij mijn merrie dus het geval is, nu spring ik rechtsom dus aan met buitenstelling, daarna heeeel goed belonen, en zodra de bespiering en kracht er is rustig ombouwen naar goed aanspringen met binnenstelling :)

hoop dat je er iets aan hebt, succes!

LrssRwnkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:00

ik heb hier met jonge paarden ook ervaring mee, stelling vragen naar buiten, evengoed je buitenbeen naar achter, en ze springen 9 van de 10 x wel goed aan ;)

nicolleZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:42

hi

meestal is het idd een balans kwestie. ik rij veel volbloeden en die zijn aan het begin ook altijd zo scheef. je moet er goed opletten dat je pony om je binnen been heen buigt en er niet tegen aan hangt!! als je pony er van af is en je hem er van af kan houden kan je aan springen. voor je aan springt kontroleer het door een paar passen te wijken. van je rechterbeen af en spring dan aan. dan zal het zeker goed gaan. als hij verkeerd springt heb je hem toch kans gegeven om er weer tegen aan te leunen. sterkte er mee.

ArnoBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:44

Zitten paar goede tips bij, thanx !
( Hebben hier zelf eigen spring-opstelling gemaakt :-) )

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:47

Ik heb dit probleem ook gehad met een 4-jarige haf die ik verzorgde en bijreed... Aan de longe etc geen probleem, maar zodra ik erop zat wou ie niet meer in de rechter gallop. Wat voor mij DE oplossing was, was gewoon een paar keer helemaal niet meer galloperen.. niet meer linksom, en ook niet rechtsom. Wel aan de longeerlijn blijven oefenen zodat hij die spieren sterker kan maken. Toen ik na een keer of 3 rechtsom aan het draven was (veel tempowisselingen rijden) sprong hij opeens uit zichzelf in de rechtergallop :) Ik heb hem uitgebreid beloond en zo heb ik het nog een paar keer gedaan.. probleem was opgelost :)

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:21

http://www.osteopathiepaard.nl/

Kom ik weer aan hoor ;)
Maar kijk maar even bij Voor welke klachten?

Het kan natuurlijk heel goed iets rijtechnisch zijn hoor, maar je hoort vaak dat paarden die zo moeilijk aanspringen en dan vooral op 1 kant, dat deze een lichamelijk probleempje hebben...

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:30

Hoi,
Ik heb dit probleem ook gehad. Aan de longeerlijn sprong ze wel goed aan. Ik ben toen begonnen met dubbele lijnen longeren dit heeft haar heel goed gedaan. En ben begonnen met de galop aan de longeerlijn als ik erop zat. Mijn instructrice gaf dan de hulp en ik zat er alleen maar op. Dit hebben wij 2 a 3 weken gedaan en nu gaat het onder het zadel zonder longeerlijn ook goed. Nu snapt ze het. Kost even tijd maar het komt wel :D

( ik heb me paard 13 april 2010 gekocht. Eind juni zat de linkergalop erop op de juiste manier )

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:55

Wat een superhandige tips allemaal!
Echt heel fijn, heb weer heel wat ideetjes opgedaan!

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:26

Hoi,

Dit probleem heb ik ook gehad!
Ik kon het super goed voorbereiden en dan toch nog verkeerd aanspringen....

Het enige wat bij mij hielp was:
Zodra ze verkeerd aansprong (na een goede voorbereiding) direkt in 1 pas terug nemen en zodra ze uit de galop was, direkt weer hulp voor galop. (Of hij nu stapt of draaft dat maakt niet uit) Dit is echt heeeel kort op elkaar in 2 á 3 passen.
Hij zal misschien eerst 4 keer verkeerd aanspringen, maar uiteindelijk springt hij goed aan.

Een andere tip is om je paard een keer na te laten kijken door een chiropracter.

Succes!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:41

wow ik heb precies hetzelfde probleem :+..
maar ik heb nu 2x per week les en het aanspringen gaat steeds beter en ik word er steeds sneller en handiger in dus het gebeurt ook steeds minder :)

je moet de goeie pas aanvoelen en dan aan springen..