gevoelig en druk in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:04

Beleren kan juist heel goed bitloos. Dan wordt het paard niet gehinderd en afgeleid door een ijzeren ding in z'n mond en kun je heel goed met je zit- en beenhulpen gaan rijden. Dus ik vind dat je juist een heel goede reden hebt om zonder bit verder te gaan.

Je vroeg naar ervaringen; hier kun je diverse ervaringen lezen: http://www.bitloospaardrijden.info/erva ... lezers.htm
Op deze site kun je verder àlles lezen over bit en bitloos, dus je hoeft je niet te vervelen in je vakantie. ;)
Gebruik anders eens de zoekfunctie; vrijwel iedereen die overstapt is ontzèttend positief en enthousiast over bitloos.

Over zadel en zadelloos: het zadel is er voor het paard (drukverdeling) en het bit is er voor de ruiter.
Het gaat er ook niet om dat we allemaal 'zonder alles' zouden moeten of kunnen, maar dat in ieder geval een bit nièt nodig is en alleen maar nadelen heeft voor het paard.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:06

Qua zadel probeer je het zo goed mogelijk te doen, ondanks dat paardenrijden niet natuurlijk is. Ik zie niet in waarom je dat niet op andere onderdelen zo kunnen doen. Bitloos is daar er voor mij één van.
Ik heb wel begrip voor jouw zorgen, ik deel ze alleen niet. ;)
Jammer dat je niet in de buurt woont, je had mijn sidepull zo mogen lenen. :)

Citaat:
ben wel benieuwd of er mensen ervaring hebben met een paard of pony die met bit zeer druk is in de mond, maar met bitloos de mond gesloten houd en meer ontspannen loopt

Is mijn ervaring, alleen niet die van mijn eigen pony. :)

Ik houd erover op, mocht je vragen hebben ofzo dan hoor ik het wel. :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:09

Er zijn op bokt genoeg verhalen te vinden van meiden die zijn overgestapt en het zo fijn vonden dat hun paard of pony een pak rustiger is geworden zonder bit. Geen geknabbel meer, geen geschud meer met het hoofd. Een meer ontspannen paard dat er bovendien minder snel vandoor zal gaan en áls 'ie dat al doet veel beter is terug te nemen omdat hij niet in zijn mond wordt getrokken en dus geen pijn heeft. Bitloos is veel veiliger, dus zéker met een jonge, onervaren pony zou ik de overstap maken! Persoonlijk stap ik niet eens meer op een (jong) paard mét bit.

Edit: oh, we bedoelen alle drie zo ongeveer hetzelfde :D :D

MiniLoe

Re: gevoelig en druk in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:26

tips voor soort hoofdstel mocht ik overgaan op bitloos, gaat om een welsh a.

het bevestigen en de inwerking is vooral waar ik eerst in wil verdiepen voor ik in een impuls iets aanschaf, als het niet goed zit werkt het a van rechts natuurlijk

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:27

mag je trouwens bitloos starten? eventuele toekomst vraag :p

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:44

In mijn profiel (wat nog niet af is trouwens) staat ook nog wel info wat interessant voor je kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:45

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:51

marieminime schreef:
aan de andere kant denk ik dan waarom rijden we dan ook niet zadelloos, hoeveel paarden hebben er wel niet rugproblemen door een slecht passend zadel, naar mijn idee is dat ook maar zodat wij steviger zitten, sorry ga zelf offtopic.

enkele mensen ervaring met het verschil in hun paard of pony als die rijd met of zonder bit?

Ja. Mijn pony luisterde gewoon niet naar het bit. Echt je kon trekken en doen wat je wil maar hij deed niks.
Dus gingen we bitloos rijden. Nu een hele mooie nek kruislings. Werkt harstikke mooi. Gaat zelfs al wat meer buigen. Het paard moet met die kruislings leren dat als hij druk aan de rechterkant naar links moet.
Ik ben er heel tevreden over. De sidepull zou ik denk ik als tweede voor kiezen de sidepull is meer geschikt voor de dresuur en werkt iets scherper.

Ohja en bij de meeste ruitersport zaken kan je dit hoofdstel tot 4 weken huren. Je krijgt dat bijna al je geld weer terug als je het niks vind.

http://www.bitloospaardrijden.info/kruislings4.JPG

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:18

Ik denk dat je een verkeerd bit hebt.
Misschien kan je ook bitloos gaan rijden?
Sommige paarden / pony's reageren daar beter op :j

SuMaGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:07

Kan het niet zo zijn dat hij erg zijn best doet?
Knabbelen op het bit (is mij geleerd) is vaak een positief teken.
En misschien heeft een vorige ruiter hem wel altijd achter de teugel gereden en hem beloont als hij dat deed, zodat hij denkt dat dat goed is?
Of zeg ik hier nu iets heel doms?