stijgeren tijdens het rijden 3jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:31

uhm... Voorwaarts rijden? En als dat niet helpt.. En alles goed is (zadel/rug/tandjes ed) dan misschien overwegen om eerst ff 6 maanden dat paard bij iemand te zetten die hem es even goed doorrijd. Zadelmak is.. zadelmak. Die van mij heeft ook gesteigerd toen ie zadelmak was en viel zelfs achterover.. Toen ik weer kon lopen hebben we haar elke keer voor het rijden gelongeerd om zeker te zijn dat hele gekke dingen, bv een dubbel velletje onder de singel, tijdens het longeren al aan het licht kwamen. Dan opstappen en direct draven, galloperen, van hand veranderen voltes etc.... En dan, als ie moe is stappen. Als je maar een keer voelt dat ie wil stilstaan gelijk weer draven. Blijft het steiger gevaar dan desnoods aan de hand/longe uitstappen. (die van mij heeft het trouwens maar 1 x gedaan maar is daar geloof ik zo van geschrokken door de val dat ze het nog niet weer heeft gedaan ;))

Maar ga niet te lang door denk aan je eigen veiligheid!

suc7

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:58

Een ruiter de geen ervaring heeft met jonge paarden, koopt een paard bij een handelaar. Heeft het paard niet laten keuren. Is er een zo een zadel opgelegd of is er een zadelpasser bij geweest.

Het paard snapt er niets van, heeft waarschijnlijk pijn en weet maar een uitweg en dat is vluchten/steigeren.

Alle voorwaarden zijn aanwezig om te verongelukken.

Advies: paard laten nakijken, zadel laten nakijken en een goede instructeur zoeken. Komt er angst van de ruiter bij dan paard terugbrengen naar de handelaar en een paard kopen die al een aantal jaren onder het zadel is. (ook deze laten keuren en een passend zadel opleggen)

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:23

Als het paard nog niet gekeurd is zou ik dit laten doen door een dierenarts. Het is belangrijk dat het zadel goed past op je paard.

Wij hebben ook sinds kort een 3 jarige laten beleren en wij moeten haar eerst longeren en daarna aan de longe rijden. Als we vertrouwein in elkaar hebben en geen spanning is gaan we rijden zonder dat er vast gehouden wordt. Dit is op advies geweest vanuit de trainingstal.

Ik ken iemand waar het paard ook ging stijgeren bij het opstappen. Zij had van te voren niet gelongeert. Zij heeft een paar dagen gelongeert. Hierna heeft ze het weer opgepakt met degene die haar paard had ingereden. Hij vertelde dat het voor een paard een andere omgeving is om te rijden en nog moet wennen. Het paard is nog onzeker om ergens anders te rijden, dan waar hij het geleert heeft. Door het stijgeren is het vertrouwen is tussen paard en ruiter erg geschaat. Het kan weer enige tijd duren voor het vertrouwen weer is opgebouwd. Zij doet nu net als ons rijden. Wel stapt ze tussen door een keer extra af en op om het vertrouwen te winnen. Als ze opstapt en aan wil stappen loopt er wel iemand langs.

Zorg dat er altijd iemand bij is of er een proffecioneel iemand kan komen kijken tijdens het rijden.
Zorg dat je paard tijdens het rijden voorwaarts blijft. Je kunt van een driejarige ook nog niet verwachten dat er alle knopjes op zitten en dat het paard alle hulpen kent.

Misschien heb je hier iets aan.

amyz

Re: stijgeren tijdens het rijden 3jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:35

Een zadelmakke 3-jarige die steigert wanneer er een onervaren persoon op rijdt.. Ik denk dat t komt doordat t paard een vervelend pluisje in zn oor heeft. :+

Seriously, laat inderdaad t beessie nakijken, ga vervolgens weer rustig aan opbouwen (werd al eerder gezegd; zadelmak is niet meer of minder dan zadelmak), neem daarbij les en neem vooral rustig de tijd. (Dit alles dan bedoeld voor de vriendin van TS hé).