Mijn paard laat mij niet meer opstappen? help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:06

ismy, het gaat om het opstijgen. Dan komt er druk op de schoft, zeker als het zadel niet goed past. Dan kan het dus best aan het zadel liggen!

Gentlegiant

Re: Mijn paard laat mij niet meer opstappen? help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:09

Waarom is het bij een fjord anders?

Die kunnen toch netzogoed pijn hebben?!?!?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:09

Zijn makkelijker zelf te checken omdat ze veel eenvoudiger in hun reacties zijn. Overigens vind ik dat als je paard pijn heeft je als ruiter al veel te laat bent en een behoorlijke steek hebt laten vallen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:11

Stapsgewijs lijkt mij het dus het meest logische eerst medische zaken uit te sluiten.
Er 100% van uit kunnen gaan dat gebit/zadel etc. goed is.
Daarnaast is een paar dagen rust om de spieren rust te gunnen ook niet verkeerd.
Indien bovenstaande zaken zijn gedaan en het paard wil met opstappen nog niet stil staan.. kijk dan even naar mijn eerdere antwoord..

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:12

oo ja sorry .. :+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:15

Sonja schreef:
Zijn makkelijker zelf te checken omdat ze veel eenvoudiger in hun reacties zijn. Overigens vind ik dat als je paard pijn heeft je als ruiter al veel te laat bent en een behoorlijke steek hebt laten vallen.

Dat vind ik onzin voor mij is een fjord arabier kwpn allemaal het zelfde

Makkelijker checken vind ik dus niet een fjord zou juist later zijn pijngrans aangeven

Een paard pijn hebben kan altijd ik heb ook niet elke week de masseur of zadelmaker hier hoor
Paarden hebben een hoge pijngrens die je helaas niet altijd kunt zien met het blote oog als we in een dier zijn hoofd konden kijken was het makkelijker geweest

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:15

Gentlegiant schreef:
Sonja schreef:

Dat vind ik onzin voor mij is een fjord arabier kwpn allemaal het zelfde

Makkelijker checken vind ik dus niet een fjord zou juist later zijn pijngrans aangeven

Een paard pijn hebben kan altijd ik heb ook niet elke week de masseur of zadelmaker hier hoor
Paarden hebben een hoge pijngrens die je helaas niet altijd kunt zien met het blote oog als we in een dier zijn hoofd konden kijken was het makkelijker geweest

Hier ben ik het helemaal mee eens GG!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:19

Dat mag, iedereen z'n eigen ervaringen :)

Voor mij zit er veel verschil in. Een fjord reageert nogal minder complex dan de gemiddelde Luxafstammeling waar dit topic over gaat.
Bij een jonge fjord zal ik dus veel makkelijker zelf kunnen checken of er iets mis is in de rug of met het zadel, omdat een paard zoals die van TS stomweg rilliger en sensibeler is.
Bovendien heb ik aardig wat ervaring met fjorden en zie ik doorgaans aan de oogopslag wel of er écht iets is of dat de ruiter in de zeik genomen wordt (en dat is in een groot deel van de gevallen zo; fjord is slim en gemiddelde fjordruiter geen sterruiter)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:21

Hier denk ik dus echt heel anders over

En ik heb vaker een kwpn dan een koudbloed onder mijn kont maar heb een jaar alleen maar jonge haflingers gereden

En voor mij zijn ze presies het zelfde

In een kwpn kun je niet kijken
In een fjord kun je ook niet kijken

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:36

Ik zeg nergens dat het anders is bij een fjord, ik geef aan dat hij waarschijnlijk wat koeler is, en dus niet snel erg bang van een klein tikje zou worden ;) . Uit het niets ging hij klieren, en toen ik een keer streng werd was het plotseling over. Zoals Sonja zegt: Hij nam me duidelijk in de zeik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:49

Ennnnnnn terug naar het probleem van TS maar weer... ;)

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 09:53

nou het paard waar het dus om gaat is een bloedige kwpner.. die erg flexibel en buigbaar is..
en hij is absoluuut niet koell bang voor autos en vnalles.. maar onder de man.. ech heel braaf..
ook met dit nieuw zadell.. (ja ik vind het een nieuw zadel.. het is nog geen jaar oud... maar heb er mee gereden toen hij nog ni goed paste en nu laatst sinds passend laten maken.) ook met springzadel waar ik heb vanaf het begin af aan mee heb gereden begint hij dit nu ook te doen.. Jo heeft het zzadel smaller gemaakt, het was te breed. maar daarna nog 3x ofzo mee gereden en geen problemen.. juist veel beter liep hij.. misschien toch die basisbespiering die nu groeid??

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:58

Zoals ik het kan lezen in je verhaal, is er al eerder 2x iets 'fout' gegaan bij het opstappen. Je schrijft dat je hem geprikt hebt met je spoor en dat hij een beetje vooruit liep. De keer erop liep hij ook weer wat weg bij het opstappen. En weer...Je hebt het dus min of meer toegestaan en van hier uit is het erger geworden. In plaats van te stoppen toen je paard helemaal door het lint ging, ben je eigenlijk 'onder dwang' verder gegaan. Misschien had je beter je paard een beetje tot rust kunnen laten komen en dan in alle rust nog eens proberen. Je zult nu echt helemaal opnieuw moeten beginnen en in alle rust, zonder straffen of stress.

Wel heb ik nog een vraag? Je paard is 3.5 jaar oud. Hoe groot is hij/zij? En hoelang en hoe vaak rijd je er mee? Als je namelijk nu al met een spoortje moet gaan rijden 'omdat hij moe wordt tegen het einde', vraag je misschien al te veel van je paard. Zo'n jong dier moet echt nog niet teveel gereden worden. Die moet lichamelijk en geestelijk nog een beetje groeien. Maar goed, ik weet dus niet hoe vaak en lang je rijdt?

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:04

Emerald schreef:
Zoals ik het kan lezen in je verhaal, is er al eerder 2x iets 'fout' gegaan bij het opstappen. Je schrijft dat je hem geprikt hebt met je spoor en dat hij een beetje vooruit liep. De keer erop liep hij ook weer wat weg bij het opstappen. En weer...Je hebt het dus min of meer toegestaan en van hier uit is het erger geworden. In plaats van te stoppen toen je paard helemaal door het lint ging, ben je eigenlijk 'onder dwang' verder gegaan. Misschien had je beter je paard een beetje tot rust kunnen laten komen en dan in alle rust nog eens proberen. Je zult nu echt helemaal opnieuw moeten beginnen en in alle rust, zonder straffen of stress.

Wel heb ik nog een vraag? Je paard is 3.5 jaar oud. Hoe groot is hij/zij? En hoelang en hoe vaak rijd je er mee? Als je namelijk nu al met een spoortje moet gaan rijden 'omdat hij moe wordt tegen het einde', vraag je misschien al te veel van je paard. Zo'n jong dier moet echt nog niet teveel gereden worden. Die moet lichamelijk en geestelijk nog een beetje groeien. Maar goed, ik weet dus niet hoe vaak en lang je rijdt?

dit is precies hoe ik er ook over dacht.. ik denk dat je paard even het vertrouwen kwijt is, ik denk dat je weer even een paar stappen terug moet, eerst maar weer eens zorgen dat je overal naast hem mag staan en aan de beugels kan zitten enzovoorts zonder dat hij gespannen wordt. Dan weer een stapje verder net zolang tot hij weer vertrouwd is. Zolang is je paard nog niet onder het zadel dat moet je niet vergeten.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:13

Je paard heeft een nare ervaring opgedaan met opstappen.
Je zult nu terug moeten naar het begin.
Dan maar even niet rijden,je zult weer moeten oefenen met opstappen.
Je kunt je paard laten vasthouden door iemand die bv een snoepje in de hand heeft,niet geven totdat je rustig kunt opstappen,kan wel een paar dagen duren.
Zo hebben wij het ook gedaan met 1 die elke keer wanneer ik mijn voet in de beugel deed wegliep.
Rust en veel geduld moet je hebben,dan komt het wel weer goed.

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:15

En vergeet ook niet goed te belonen bij alles wat hij/zij goed doet! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:18

Ik weet dat het ook felle tegenstanders heeft, maar voor mij werkt het fijn. Werk je wel eens met een snoepje na opstappen? Ik vind dat prettig bij jonge beesten.
Na opstappen laat ik ze een snoepje van me aanpakken. Hoef je maar 3x te doen en ze weten het. Blijven ze graag even voor stilstaan. Mooie beloning voor als je zit de komende keren, en voor je paard iets om het opstappen leuk te maken en er naar uit te kijken.
Na een tijdje makkelijk af te bouwen.

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:19

Emerald schreef:

hejj
ja dat zou inderdaad zo kunnen zijn ja.. het is steeds iets erger geworden. hij is 1.60m ik rijd 3x pw 20 min waarvan een kwartier hij echt energie kwijt moet en dan de laatste 5 minuten relaxed.. en van die 3x is 1x pw les. half uur waarvan alleen maar grondwerk.. angst voor autos weg halen.. door middel van relaxen ect. dit gaat allemaal wel goed.. alleen ja nu dat opstappen... misschien aan de longe vantevoren? en nu tot mijn knie weer goed is op de wei? en dan weer van vooraf aan beginnen?
gr Gina

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:21

Dat je paardje bloedig is weet ik wel ;)

En dat hij nu al lui is terwijl hij volgens mij redelijk veel opstal staat? Correct me if wrong
Zegt ook al wat

Ik weet dat waar jij staat ze maar minimaal op de weide kunnen of dit nog zo is volgens mij wel

Wat krijgt hij qwa krachtvoer?
Te weinig kunnen ze lui/moe van worden
Maar teveel ook dat is wat veel mensen niet weten

Ga lekker longeren met zadel beugels los stukken ernaast lopen en wiebelen met de beugels begin weer bij het begin dus

Maar alleen als alles uitgesloten is maar zover ik in je posts kan leze is dit ook zo
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 15-06-10 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:22

Ik zou nu dan de aandacht even richten op vertrouwen aan de zijkant als je niet daadwerkelijk kan opstappen qua knie. Op een krukje gaan staan poetsen etc. Snoepjes is volgens mij best een handig middel om het meteen leuk te maken voor hem ;-)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:23

WowAmigo schreef:
Ik zou nu dan de aandacht even richten op vertrouwen aan de zijkant als je niet daadwerkelijk kan opstappen qua knie. Op een krukje gaan staan poetsen etc. Snoepjes is volgens mij best een handig middel om het meteen leuk te maken voor hem ;-)

Begin aub niet met snoepjes misschien direct in zijn voerbak oke maar niet uit de hand hier kun je stront vervelende paarden van krijgen

Belonen dmv een schouderklopje of met je stem is meer als genoeg issie braaf geweest kun je hem altijd wat lekkers in zijn voerbak doen maar niet uit de hand

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:25

hmm, ik ging even mee met de post van Sonja. Als een paard echt schieterig reageert op simpele dingen vind ik het voor een paar keer geen probleem, om hem er even overheen te helpen. Idd niet voor langere termijn gebruik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:27

Idd, is echt kortetermijn-middeltje. Mijn paarden krijgen nooit wat uit de hand, ik heb de pest aan bedelbeesten. Maar in het beginstadium werk ik graag met een snoepje na opstijgen.
Maar zoals gezegd, voor MIJ werkt het prima, en er zijn ook tegenstanders (al is het maar principieel).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:30

bittermoon schreef:
Emerald schreef:

dit is precies hoe ik er ook over dacht.. ik denk dat je paard even het vertrouwen kwijt is, ik denk dat je weer even een paar stappen terug moet, eerst maar weer eens zorgen dat je overal naast hem mag staan en aan de beugels kan zitten enzovoorts zonder dat hij gespannen wordt. Dan weer een stapje verder net zolang tot hij weer vertrouwd is. Zolang is je paard nog niet onder het zadel dat moet je niet vergeten.

Ik ga hier in mee, paard heeft het opstappen een paar keer als naar ervaren en daardoor zijn vertrouwen kwijt!
Je hebt hier te maken met een rillerig dier, bij 9 van de 10 gaat opstappen goed, het is dus geen uitproberen maar angst!
Opnieuw helemaal terug naar de basis, weer desensibiliseren, alleen voet in beugel weer terug, daarna hangen enz...
honderd keer herhalen,pas als dat weer goed gaat met geduld erop.
Diegen die hem (los)vasthoudt een noepje geven als hij het goed doet, werkt idd goed!
Ik spreek uit eigen ervaring, mijn paard was ook erg rillerig met opstapproblemen, geduld, rust en vertrouwen werkt bij dit soort paarden het beste ;-)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-06-10 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:31

Waarom dan een snoepje?

Als ze hier iets krijgen is het een handje mueslie waarom weet ik eigenlijk niet dit heb ik vanuit vroeger mee gekregen we hebben nooit snoepjes etc