Help, Erg heet met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:52

Dashke schreef:
Owja, en probeer ook rechte lijnen te vermijden! Maak na je hindernis een kleine volte tot de pony op het tempo loopt, dat JIJ wil. Ga dan over naar draf, en beloon de pony uitbundig. Straf slecht gedrag niet te fel af, maar beloon goed gedrag overvloedig! :D

Ik heb even met de zoekknop gezocht en ik vond het nog niet, maar je kan ook vanaf een volte de hindernis springen. Dan kan je voorkomen dat je pony in de racestand op de sprong af gaat, je vermijdt dus de rechte lijn zoals hier in de quote genoemd. Of dat je een volte rijdt voor de sprong, tot ze normaal galoppeert en dan de sprong mee neemt. Zorg dan dat je uit de volte recht voor de sprong komt. Maar ik weet natuurlijk niet of dit werkt. Succes er mee iig!

janesmith

Re: Help, Erg heet met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:33

De kans dat dat nog ooit goed gaat komen tot een nivo dat een tien jarig meisje er mee kan gaan rijden lijkt mij bijna uitgesloten. Eigenlijk vind ik het best wel gevaarlijk klinken zoals jij beschrijft dat de pony zich gedraagt. Ik heb ooit op een stal gewerkt van een handelaar en die had ook een zoontje van een jaar of tien met zó een hete pony maar na niet zo heel lang heeft hij die toch weg gedaan omdat hij veels te bang was dat er op een dag ongelukken gingen gebeuren en hij zei dat paarden en pony's die te druk zijn bij het springen dit vaak ook de rest van hun leven blijven. het kon een beetje beter worden zei hij maar nooit zo dat het een rustige werd en voor een meisje van tien jaar lijkt het mij toch wel heel belangrijk dat de pony in ieder geval rustig is want anders kon dat meisje wel eens zo bang gaan worden dat ze er helemaal niks meer aan vindt.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:23

Een kennis van ons had dat ook gehad en die ging voor de sprong zigzaggen. Dus niet rechtuit naar de sprong toe maar zigzaggen, dit heeft ze later zo gedaan dat ze eerst ging slaommen om pionnetjes heen en dan een sprongetje maken vlak daarna, de pony ging zich eerst focussen op het slaommen en daarna kwam de hindernis, maar die kwam zo op tijd, dat ze geen tijd had om zich te kunnen versnellen.

Uiteindelijk heeft ze voor de galop een helleboel galop balken voor de sprong neergelegd en dar werd ze ook al wat rustiger van.

misschien dat een idee?

Want jouw pony, die begint zich te focussen op de hindernis en hoort of voelt voor de rest niks om d'r heen.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:33

controle proberen te houden in galop.

doet hij dit op een balkje ook?

ook op een kleine volte een laag sprongetje zetten, dan kunnen ze niet weglopen, ook kun je achtjes rijden met een klein sprongetje of een balk.

ik had dat ook met mijn paard, een merrie van 1.73m in dressuur superbraaf maar als er een balk lag en je kwam er in een rechte lijn naartoe (zelfs vanuit de draf) en ze vloog in galop en was niet te houden en khad dan toch een halve hoefslag nodig om ze weer terug te nemen. (en haar dressuur was goed ik reed haar in de M)

en ik heb het gewoon opgelost met kleine sprongetjes op de volte, nu, ongeveer 2 jaar later start ik haar op parcours 1m en thuis trainen we 1.10m

redelijk rustig, het is natuurlijk nog geen beginnerspaard en je moet haar blijven vasthouden, maar met mijn zit en houding kan ik nu al heel veel oplossen

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:35

Suusje92 schreef:
Een kennis van ons had dat ook gehad en die ging voor de sprong zigzaggen. Dus niet rechtuit naar de sprong toe maar zigzaggen, dit heeft ze later zo gedaan dat ze eerst ging slaommen om pionnetjes heen en dan een sprongetje maken vlak daarna, de pony ging zich eerst focussen op het slaommen en daarna kwam de hindernis, maar die kwam zo op tijd, dat ze geen tijd had om zich te kunnen versnellen.

Uiteindelijk heeft ze voor de galop een helleboel galop balken voor de sprong neergelegd en dar werd ze ook al wat rustiger van.

misschien dat een idee?

Want jouw pony, die begint zich te focussen op de hindernis en hoort of voelt voor de rest niks om d'r heen.

galopbalken hielpen bij mijn paard ook niet hoor, hoe rustig ze ook was in dressuur, ze sprong over de galopbalken als in-uitjes of ze nam er 2 tegelijk als breedtesprong, als ze flippen, dan flippen ze hoor :D

Persevero

Re: Help, Erg heet met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:43

misschien een idee hoor. een hindernisje op de volte zetten niet zo heel breed dat je er makkelijk omheen kan, en den vervolgens er netjes langs heen of overheen. zodra hij heef wordt er lang heen en proberen dressuurmatig er netjes langsheen te rijden.. maar dan wel er vlak langs heen. en gaat het goed dan er een keer overheen. en dat afwisselen