Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Albert schreef:Realiseer je dan wel dat bitloos rijden niet paard-vriendelijker is dan met bit rijden; zeker als je dressuur wilt rijden is een bitloze optoming ongeschikt. Bovendien ben je als je bitloos gaat rijden bezig met symptoombestrijding; het probleem zit in de mond en blijft daar. Vrijwel altijd is het probleem bij de tong uit de mond doen scherpe randen op de kiezen in de onderkaak.
midgie schreef:Is wel weer typisch dat heel veel mensen dingen verzinnen, zoals veulens die het van mama leren , geen onderkaak enz , maar dat zijn juist de uitzonderingen , 9 van de 10 x is het gewoon de ruiter die dit heeft veroorzaakt.
Waarom blijft een ruiter/mens toch altijd in ontkenning en zoekt altijd de fout ergens anders behalve bij zichzelf,
Als je nu eens bewust word van wat een mond is en wat een tong is en wat een bit daar in doet, heel veel ruiters zoeken gewoon te veel steun aan de teugel en willen het paard aan de teugel rijden met het bit, dan maar van de ongeduldige ruiters maar de zwijgen want die vieren hun frustraties bot op het paard wat helaas een bit in heeft, je kent ze wel een ruiter die het niet lukt om het paard te laten doen wat ze zelf al niet kunnen, ja geef maar een ruk aan die teugel, paard wat er vandoor gaat ,trek zo hard aan de teugels dan stopt hij wel.
Een paard is een paard en zal dat altijd blijven en heeft gevoel en is geen machine die het maar moet doen voor pijn en helaas doen de meeste paarden het wel voor die pijn en paarden die gaan bokken en steigeren omdat ze in verzet komen voor die pijn gaan of naar de handel of slager en zijn poedersuiker knolle , heel triest.
Maar mensen wij zijn daar de oorzaak van en als we nu eens leren om wat bewuster met zo`n dier om te gaan, dat zal een hoop leed schelen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
kaatjemuts schreef:midgie schreef:Is wel weer typisch dat heel veel mensen dingen verzinnen, zoals veulens die het van mama leren , geen onderkaak enz , maar dat zijn juist de uitzonderingen , 9 van de 10 x is het gewoon de ruiter die dit heeft veroorzaakt.
Waarom blijft een ruiter/mens toch altijd in ontkenning en zoekt altijd de fout ergens anders behalve bij zichzelf,
Als je nu eens bewust word van wat een mond is en wat een tong is en wat een bit daar in doet, heel veel ruiters zoeken gewoon te veel steun aan de teugel en willen het paard aan de teugel rijden met het bit, dan maar van de ongeduldige ruiters maar de zwijgen want die vieren hun frustraties bot op het paard wat helaas een bit in heeft, je kent ze wel een ruiter die het niet lukt om het paard te laten doen wat ze zelf al niet kunnen, ja geef maar een ruk aan die teugel, paard wat er vandoor gaat ,trek zo hard aan de teugels dan stopt hij wel.
Een paard is een paard en zal dat altijd blijven en heeft gevoel en is geen machine die het maar moet doen voor pijn en helaas doen de meeste paarden het wel voor die pijn en paarden die gaan bokken en steigeren omdat ze in verzet komen voor die pijn gaan of naar de handel of slager en zijn poedersuiker knolle , heel triest.
Maar mensen wij zijn daar de oorzaak van en als we nu eens leren om wat bewuster met zo`n dier om te gaan, dat zal een hoop leed schelen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik ben het maar een gedeelte met jou eens, maar om alles nou maar over 1 kam te gaan scheren is een beetje kortzichtig...
Van de 8 paarden die ik heb gekend die dit doen, deden t maar 3 naar aanleiding van een aanleuningsprobleem, de rest dus niet.
Dit is mijn persoonlijke observering en ik zal nooit ontkennen dat dit vaak aan de ruiter ligt, maar je moet nooit het fysieke gedeelte vergeten....
midgie schreef:Ook het fysieke gedeelte is vaak een mensen fout toch?
Niet passend zadel, niet naar de tandarts , zere ruggen en kapotte benen, ja noem maar op, door te fouten training en vooral door het wel doen maar niet weten wat je aan het doen ben.
De gemiddelde leeftijd in ned is 7 jaar, terwijl een paard echt heel oud kan worden.
sporter schreef:midgie schreef:
vaak is het gewoon een tik en krijg je dit moeilijk weer afgeleerd
Ja en hoe krijgt een paard deze tik?
IK heb nog nooit een paard in de wei zien lopen met de tong uit de mond?