Paard doet zijn tong naar buiten met rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSimonee

Re: Paard doet zijn tong naar buiten met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:27

Manegepony doet het ook. Waarom? Geen idee.

nathalie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:08

Hoi,

Ons paard doet dit ook. Hij is al 16 jaar, dus mij is verteld dat dit bij hem
een gewoonte (trekje) is geworden. Het kan idd zoals de meesten zeggen ook met het bit te maken hebben.

Groetjes Nathalie

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:16

Iedereen zegt dat dit komt door een rijtechnische fout, maar ik heb hier op de wei een 2jarige staan, waar buiten borstelen en wandelen aan halster niks mee wordt gedaan, en vaak staat die ook met zen tong naar buiten... Volgens de dierenarts is er niks mis, en tandarts is ook geweest, het paard heeft gewoon een te grote tong. Of hij heeft het van zijn moeder geleerd, die deed dat ook altijd door verkeerd te zijn ingereden (nu is dat probleem aan het opgelost geraken)

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:30

Mijn pony doet het af en toe ook. Ze is 17 en heel soepel, licht in d'r mond, goed aan m'n been.. Rijtechnisch helemaal in orde. :) Met haar gebit is ook niks mis en heb haar pasgeleden nog na laten kijken door een osteopaat en was ook allemaal goed.. Dus ik zou niet weten wat het verder nog bij mijn pony kan zijn.

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:39

Mijn pony doet het ook, maar het is hier absoluut een rijtechnisch probleem. Duurde helaas wel heel lang totdat we erachter kwamen. Hebben van alles geprobeerd, verschillende bitten, tandarts heeft er naar gekeken. Totdat we hoger in de dressuur kwamen, en het steeds minder werd. Bleek dat bij mijn pony, wanneer de aanleuning niet goed is, hij op zijn tong bijt en dus naar buiten doet. Hij doet dit ook al wanneer je contact gewoon slecht is, dus je hoeft er niet eens heel intensief voor te rijden wil hij het doen. Het is dus eigenlijk zo dat wanneer je geen goed contact met de mond hebt, het pijn doet en in mijn geval beet mijn pony op zijn tong dan om een andere ''pijn'' te voelen, niet zo heel hard dan, maar hard genoeg. Jaren was het vervelend, maar uiteindelijk heb ik er wel echt van leren rijden, omdat ik precies weet wanneer mijn pony last van mij heeft. Nu doet hij het bij mij eigenlijk nooit meer, maar er rijd nu een jong meisje op hem en dan zie ik het nog regelmatig gebeuren. Het zal niet bij elk paard een rijtechnisch probleem zijn, maar het kan dus zeker wel. Ik zou er dus gewoon een heel vriendelijk bit in hangen, en dan aan je aanleuning en contact werken (les) en kijken hoe het dan gaat. Succes!

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 12:41

Iedereen bedankt voor de reacties.
Er zitten zeker wel een paar reacties bij waar we wat mee kunnen en zullen ook zeker wel gaan proberen om haar een tijdje bitloos te gaan rijden.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:43

Kan je geen dunner bitje proberen? :)
ongebroken trensje eventueel?

Succes :) mocht je vragen hebben, pb gerust ;)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:04

Realiseer je dan wel dat bitloos rijden niet paard-vriendelijker is dan met bit rijden; zeker als je dressuur wilt rijden is een bitloze optoming ongeschikt. Bovendien ben je als je bitloos gaat rijden bezig met symptoombestrijding; het probleem zit in de mond en blijft daar. Vrijwel altijd is het probleem bij de tong uit de mond doen scherpe randen op de kiezen in de onderkaak.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:25

Albert schreef:
Realiseer je dan wel dat bitloos rijden niet paard-vriendelijker is dan met bit rijden; zeker als je dressuur wilt rijden is een bitloze optoming ongeschikt. Bovendien ben je als je bitloos gaat rijden bezig met symptoombestrijding; het probleem zit in de mond en blijft daar. Vrijwel altijd is het probleem bij de tong uit de mond doen scherpe randen op de kiezen in de onderkaak.

hier ben ik het niet mee eens..

kijk het filmpje maar eerder in dit topic

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:26

midgie schreef:
koeky schreef:
vaak is het gewoon een tik en krijg je dit moeilijk weer afgeleerd

Ja en hoe krijgt een paard deze tik?
IK heb nog nooit een paard in de wei zien lopen met de tong uit de mond?
:+

Ik wel toen zat er iemand op.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:27

Dat filmpje zeurt al een tijdje rond op bokt; het bevat een aantal onwaarheden en laat de minpunten van bitloos rijden bewust onbelicht.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:01

wil je, je argumenten even onderbouwen?!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:03

Nee. Dat is al zo uit den treuren gedaan; ik blijf niet aan de gang.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:22

Heb je al eens naar de kaak en tong gekeken? ik heb een paar paarden gekend die de tong naar buiten hingen omdat de helft van de onderkaak er niet was (was aangeboren en nooit opgevallen, vraag me niet waarom...) en een die gewoon een te lange tong had. Verdere tips zijn al gegeven ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:56

Is wel weer typisch dat heel veel mensen dingen verzinnen, zoals veulens die het van mama leren , geen onderkaak enz , maar dat zijn juist de uitzonderingen , 9 van de 10 x is het gewoon de ruiter die dit heeft veroorzaakt.
Waarom blijft een ruiter/mens toch altijd in ontkenning en zoekt altijd de fout ergens anders behalve bij zichzelf,
Als je nu eens bewust word van wat een mond is en wat een tong is en wat een bit daar in doet, heel veel ruiters zoeken gewoon te veel steun aan de teugel en willen het paard aan de teugel rijden met het bit, dan maar van de ongeduldige ruiters maar de zwijgen want die vieren hun frustraties bot op het paard wat helaas een bit in heeft, je kent ze wel een ruiter die het niet lukt om het paard te laten doen wat ze zelf al niet kunnen, ja geef maar een ruk aan die teugel, paard wat er vandoor gaat ,trek zo hard aan de teugels dan stopt hij wel.
Een paard is een paard en zal dat altijd blijven en heeft gevoel en is geen machine die het maar moet doen voor pijn en helaas doen de meeste paarden het wel voor die pijn en paarden die gaan bokken en steigeren omdat ze in verzet komen voor die pijn gaan of naar de handel of slager en zijn poedersuiker knolle , heel triest.
Maar mensen wij zijn daar de oorzaak van en als we nu eens leren om wat bewuster met zo`n dier om te gaan, dat zal een hoop leed schelen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:12

midgie schreef:
Is wel weer typisch dat heel veel mensen dingen verzinnen, zoals veulens die het van mama leren , geen onderkaak enz , maar dat zijn juist de uitzonderingen , 9 van de 10 x is het gewoon de ruiter die dit heeft veroorzaakt.
Waarom blijft een ruiter/mens toch altijd in ontkenning en zoekt altijd de fout ergens anders behalve bij zichzelf,
Als je nu eens bewust word van wat een mond is en wat een tong is en wat een bit daar in doet, heel veel ruiters zoeken gewoon te veel steun aan de teugel en willen het paard aan de teugel rijden met het bit, dan maar van de ongeduldige ruiters maar de zwijgen want die vieren hun frustraties bot op het paard wat helaas een bit in heeft, je kent ze wel een ruiter die het niet lukt om het paard te laten doen wat ze zelf al niet kunnen, ja geef maar een ruk aan die teugel, paard wat er vandoor gaat ,trek zo hard aan de teugels dan stopt hij wel.
Een paard is een paard en zal dat altijd blijven en heeft gevoel en is geen machine die het maar moet doen voor pijn en helaas doen de meeste paarden het wel voor die pijn en paarden die gaan bokken en steigeren omdat ze in verzet komen voor die pijn gaan of naar de handel of slager en zijn poedersuiker knolle , heel triest.
Maar mensen wij zijn daar de oorzaak van en als we nu eens leren om wat bewuster met zo`n dier om te gaan, dat zal een hoop leed schelen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik ben het maar een gedeelte met jou eens, maar om alles nou maar over 1 kam te gaan scheren is een beetje kortzichtig...
Van de 8 paarden die ik heb gekend die dit doen, deden t maar 3 naar aanleiding van een aanleuningsprobleem, de rest dus niet.
Dit is mijn persoonlijke observering en ik zal nooit ontkennen dat dit vaak aan de ruiter ligt, maar je moet nooit het fysieke gedeelte vergeten....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:43

Ook het fysieke gedeelte is vaak een mensen fout toch?
Niet passend zadel, niet naar de tandarts , zere ruggen en kapotte benen, ja noem maar op, door te fouten training en vooral door het wel doen maar niet weten wat je aan het doen ben.
De gemiddelde leeftijd in ned is 7 jaar, terwijl een paard echt heel oud kan worden.

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:48

kaatjemuts schreef:
midgie schreef:

Ik ben het maar een gedeelte met jou eens, maar om alles nou maar over 1 kam te gaan scheren is een beetje kortzichtig...
Van de 8 paarden die ik heb gekend die dit doen, deden t maar 3 naar aanleiding van een aanleuningsprobleem, de rest dus niet.
Dit is mijn persoonlijke observering en ik zal nooit ontkennen dat dit vaak aan de ruiter ligt, maar je moet nooit het fysieke gedeelte vergeten....

Vind het niet zo raar wat Kaatjemuts zegt..
Nou geloof ik ook echt wel dat het niet met elk paard hetzelfde is, maar de meeste paarden (lees: 90%) gooien hun tong toch echt over het bit om gewoonweg de druk in de mond te ontkomen..

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:52

midgie schreef:
Ook het fysieke gedeelte is vaak een mensen fout toch?
Niet passend zadel, niet naar de tandarts , zere ruggen en kapotte benen, ja noem maar op, door te fouten training en vooral door het wel doen maar niet weten wat je aan het doen ben.
De gemiddelde leeftijd in ned is 7 jaar, terwijl een paard echt heel oud kan worden.

toevallig die 5 met fysieke problemen kwamen gewoon door aangeboren gebreken (te grote tong, stuk kaak mistte, zenuwafwijking enz), daar had de mens niets mee te maken...
maar ja wat jij zegt kan natuurlijk ook...

p.s. hoe kom jij aan die 7 jaar, is dat wetenschappelijk?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:52

ik ben het oook met kaatje muts eens! Altijd zoeken ruiters iets waar ze het probleem op af kunnen schuiven! maar als je over hen zelf begint! ojee dat is niet waar dan zijn ze aangevallen! wees eens eerlijk tegen jezelf en vooral tegen het paard!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:04

Aangeboren of er in gefokt, door ook weer de mens toch?

7 jaar is een bewezen leeftijd, tuurlijk er zijn er van 30 , maar dat is meer geluk als wijsheid als je in mensen handen terecht ben gekomen.
Hoe komt een paard aan rugklachten, been problemen, kapotten lagen, rot karakters enz,
Een veueln word onbevangen en puur geboren, maar in verkeerde handen word het een monster.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:37

midgie:
tuurlijk zijn de meeste problemen door mensen veroorzaakt, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat bij ELK geval zo is.
als er een veulen met bijv. een te grote tong/een rugklacht geboren word hoeft het niet zo te zijn dat dat door de fokker komt. soms gaat het in de ontwikkeling in de moeder gewoon niet 100% goed.
ik vind dat je het een beetje te veel op deze ruiter afschuift.
ze zegt dat ze haar nog niet zo lang rijd, dus het is toch alleen maar goed dat ze nu al hier om hulp vraagt, en als het paard dit probleen inderdaad door verkeerd beleren gekregen heeft,
is het toch niet deze ruiter haar schuld (ik geloof dat zij het paard niet beleerd heeft? toch?)

maar idd probeer eens zonder bit, of nog een ander soort bit, vraag iemand die er veel verstand van heeft, misschien een tandarts die er iets op weet?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:43

Mijn paard gooit met rijden zijn tong zelden naar buiten. Maar in de wei loopt hij met grote regelmaat met zijn tong buiten boord. Vreemd, maar wel lollig om te zien. Ben alleen bang dat het nog eens fout gaat als ze staan te spelen, stel je voor dat er één een stuk uit bijt... :+
Maar vandaar dat ik denk dat het niet altijd aan het rijden ligt.
Mijn paard is 4. Het buiten boord lopen met zijn tong wordt al steeds minder, heeft vast met wisselen te maken. Ook al ziet het gebit er goed uit, het wisselen zal zo af en toe best irriteren.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:51

sporter schreef:
midgie schreef:

vaak is het gewoon een tik en krijg je dit moeilijk weer afgeleerd

Ja en hoe krijgt een paard deze tik?
IK heb nog nooit een paard in de wei zien lopen met de tong uit de mond?

ik wel, ik heb het wel eens op TV gezien, door hele erge haken.
maar vaak zou het denk ik wel een andere oorzaak hebben.
het lijkt me niet dat veel mensen haken zo ver laten komen, dat het paard niet meer eet, en de hele dag met zijn mond open en tong eruit staat.

maar er zijn idd ook genoeg andere oorzaken, mijn verzorg pony heeft bijna altijd haar tong er uit hangen, want ze mist onder haar voortanden.
ze kan hem als ze wilt binnen houden, maar daar moet ze iets voor doen, en als het niet nodig is doet ze het niet.
(je gaat toch ook niet de hele dag met je arm omhoog staan als je hem kan laten hangen :+ )