Mijn fries is haast niet te houden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:49

heb je dit probleem al veel langer of is dit alleen de laatste tijd?
de tanden al gecontroleerd, jou fries zou de eerste niet zijn die niet meer te houden is en "hard" in de mond, gewoon omdat contact met de mond gewoonweg pijnlijk is.
vorige week nog een paard bij ons op stal gehad.na enkele weken rust niet meer te rijden, gewoon onderuit lopen en bij meer druk alleen maar harder gaan terwijl die anders zo gemakkelijk in de mond was. tanden gecontroleerd en ja hoor vlijmscherpe haken...

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 22:31

Irisj schreef:
Hoi:)

Ik herken het probleem, heb een pony gehad die niet te houden was.
Inmiddels gaat het stukken beter met haar.
Krijgt je paard genoeg weidegang tussendoor? Toen mijn pony 8 uur op een dag op de wei stond ging het al veel beter.
Daarnaast gingen wij elke dag rijden, veel voltes, voltes voltes, totdat je er duizelig van bent.
Zodra ze begint te rennen niet aan de voorkant gaan trekken, gewoon op de volte zetten (anders komt ze alleen maar meer in opstand)
En als het je echt niet lukt, een keer een hele ervaren ruiter opzetten die m op z'n plaats zet.
Heeft bij die van mij ook geholpen!

Succes dr mee;)

ps. scherper bit werkt dit alleen maar tegen, omdat zodra je iets je hand beweegt ze er weer vandoor rent. liefst gewoon dubbelgebroken,

bedankt voor je reactie.
ik moet met haar ook echt veel voltes rijden
en handen sluiten daarna ontspannen
dan gaat ze automatisch wat naar beneden en komt er weer rust in.
maar daarna is het weer rennen.
ik merk wel dat een dubbelgebroken bit beter werkt dan een enkel.

ze staat nu dag en nacht in de weide.
ze heeft ook last van haar dribbeligheid.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 22:32

petitparis schreef:
de tanden al gecontroleerd, jou fries zou de eerste niet zijn die niet meer te houden is en "hard" in de mond, gewoon omdat contact met de mond gewoonweg pijnlijk is.
vorige week nog een paard bij ons op stal gehad.na enkele weken rust niet meer te rijden, gewoon onderuit lopen en bij meer druk alleen maar harder gaan terwijl die anders zo gemakkelijk in de mond was. tanden gecontroleerd en ja hoor vlijmscherpe haken...

bedankt voor de tips.
dit probleem heb ik t laatste halfjaar
ik zal even kijken morgen of ik iets kan vinden in haar mond
ze is gewoon weg echt druk en inderdaad zoals je zegt
door meer druk gaat ze harder.

groetjes

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 07:00

kidforever schreef:
petitparis schreef:

bedankt voor de tips.
dit probleem heb ik t laatste halfjaar
ik zal even kijken morgen of ik iets kan vinden in haar mond
ze is gewoon weg echt druk en inderdaad zoals je zegt
door meer druk gaat ze harder.

groetjes

Vaak kun je het zelf niet goed zien in de mond;) Zou even de tandarts laten kijken, altijd handig. Die heeft destijds bij mijn pony het hele gebit weer recht gemaakt. En heel duur is het niet hoor;) Kan wel veel schelen tijdens het rijden

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:01

misschien kun je een keer kijken hoe hij loopt aan een longeerlijn? Eerst zonder zadel, met hoofdstel en dan met zadlen en met hoofdstel? Zit daar verschil in?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:10

Ok, je vraagt dus om hoe wij dit aan zouden pakken, zodat je daar tips uit kan halen. Dus bij deze, dit is hoe ik het aan zou pakken.

Iedere keer dat ze harder gaat....doe je je hand naar voor. Ja, dat klinkt even een beetje raar! Maar vaak bouwt zo'n paard juist spanning op, eerst omdat ze harder wil, en dan omdat ze tegen wordt gehouden, waardoor ze weer harder raakt...en zo blijf je in een neerwaartse spiraal. Om dat te doorbreken is het belangrijk dat jij durft te zeggen, ok dan, ga maar! Loop maar. Dat geeft je paard de kans om de spanning kwijt te raken. Sommige paarden gaan dan ineens helemaal niet meer rennen, en sommigen wel. Maar dat is helemaal niet erg. IEDER paard stopt uiteindelijk VANZELF met rennen. (uitzondering paniekreactie)
En op dat moment, heeft je paard geleerd, dat zolang ze bij jou blijft, jij haar ondersteunt en begeleid (verbinding met been en hand dus) maar dat zodra ze gaat rennen, ze het alleen uit moet zoeken...zeker voor een paard met weinig balans werkt dit vaak goed.

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:40

Met hulpteugels verdoezel je het probleem alleen maar, dus stop met die dingen om te doen.
Het wordt er (op langer termijn) écht niet beter van.

Ook moet je haar laten nakijken door een tandarts.
Misschien zijn er wel haken of iets dergelijks.

Ook kan het zo zijn dat je zo erg met je handen stuurt in plaats van met je benen dat hij gewenning heeft gevormd.
Hierdoor is hij niet meer scherp op jouw teugelhulpen.

Je moet het paard beter aan je been krijgen door heeeeel veeeel overgangen te rijden.
Je moet niet van draf naar stap gaan door aan de teugels te rukken, maar door langzamer te gaan lichtrijden en dan door te zitten en dan je hakken uitdrukken.
Hij zal in het begin hierop nauwelijks reageren, maar op langer termijn merk je zeker verschil.

Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad met mijn fries.
Maar door veel lessen heb ik dit geleerd.
Veel succes, je komt er wel! :D
OEFENEN OEFENEN OEFENEN! ;)

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:26

demo_love schreef:
misschien kun je een keer kijken hoe hij loopt aan een longeerlijn? Eerst zonder zadel, met hoofdstel en dan met zadlen en met hoofdstel? Zit daar verschil in?

als ze aan de longe loopt
zonder of met zadel
lijkt het rustig te zijn
maar dat hoeft niet
want zelfs als ik er op zit
en ze loopt snel
zeggen mensen aan de bakrand dat ze rustig is.

xxx

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:34

je hebt al aardig advies gehad mijn merrie had of geen gang of juist heel erg bij mij hielp heel veel overgangen alleen maar overgangen rijden

kidforever

Re: Mijn fries is haast niet te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 21:27

inmiddels ging het laatst veel beter op mijn friesje.
ze was rustig. en liep mooi nagevelijk
ik had er nu een dressuur zadel op gelegd

misschien dat t veelzijdigheidszadel invloed had ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 21:36

kidforever schreef:
het zadel past perfect.
het is op haar maat gemaakt
en hebben er nooit problemen mee gehad

Hoe lang is dat geleden?
En hoe lang is het geleden dat het zadel helemaal opnieuw is opgevuld? Dat moet je namelijk elke 2 jaar laten doen bij een wolvulling.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 22:11

JoviBan schreef:
kidforever schreef:
het zadel past perfect.
het is op haar maat gemaakt
en hebben er nooit problemen mee gehad

Hoe lang is dat geleden?
En hoe lang is het geleden dat het zadel helemaal opnieuw is opgevuld? Dat moet je namelijk elke 2 jaar laten doen bij een wolvulling.

opgevuld?
nooit van gehoord.
zelfs mijn ouders niet.
maar is misschien een optie
bedankt !(Y)

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 22:17

sarona27 schreef:
je hebt al aardig advies gehad mijn merrie had of geen gang of juist heel erg bij mij hielp heel veel overgangen alleen maar overgangen rijden

ben ik nu ook mee bezig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:17

kidforever schreef:
opgevuld?
nooit van gehoord.
zelfs mijn ouders niet.
maar is misschien een optie
bedankt !(Y)

Nee, ik bedoelde hoe lang het is geleden dat het zadel op haar maat gemaakt is.
Het kan heel goed zijn dat het inmiddels niet meer zo goed past als toen.

Wat het tweejaarlijks opvullen betreft: ja dat is zeker belangrijk. De oude wolvulling volledig laten vervangen door nieuwe wolvulling.

Het is een veelvoorkomend verschijnsel dat een paard rennerig wordt van een zadel dat druk, knelt, wringt of brugt.
Dus ik zou hier zeker een zadelmaker bij laten komen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:43

kidforever schreef:
oke bedankt ;)

ik krijg nu les van een man
die veel ervaring heeft ook met dit.
ze heeft nu wel aardig scherp bit in.

groetjes.

Hij weet het anders alleen op te lossen door er een aardig scherp bit in te hangen!
Geweldige instructeur inderdaad.
En kleine voltes rijden met een paard dat niet voldoende gebogen is, niet nageeft, en in contrastelling loopt is ook echt heel goed voor je paard!
Sorry, maar zoek een andere instructeur die weet hoe je met dit soort gevallen om moet gaan.
Nu ben je je paard aan het verkl*ten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 07:49

Idd met een scherp bit los je niks op , dat geeft alleen meer pijn waar je nog meer problemen mee kan gaan krijgen.
Ik zou ook echt heel snel naar een andere instructrice gaan zoeken en niet iemand die het met pijn en een je paard helemaal laat verkloten zoals aerdenhout zegt, die mensen zouden geen les meer mogen geven, snappen zelf vaak niet wat techniek is en al helemaal niet wat een paard nu werkelijk is.
Het probleem ligt namelijk niet bij het paard.

geralda85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:32

Mijn paard is ook erg schikachtig en vlug voor nieuwe of enge dingen. Dit gebeurt alleen tijdens het rijden en niet tijdens het uitstappen. Hieruit kun je halen dat ze onder het werk uit willen komen en dat je dan zelf te gespannen wordt. Probeer ook eens vaker hals te strekken en dus los te laten aan de voorkant. Je kunt met lichtrijden ook heel goed aangeven hoe hard je paard mag lopen. Dus niet te hoog gaan staan in het lichtrijden.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:40

aerdenhout1 schreef:
kidforever schreef:
oke bedankt ;)

ik krijg nu les van een man
die veel ervaring heeft ook met dit.
ze heeft nu wel aardig scherp bit in.

groetjes.

Hij weet het anders alleen op te lossen door er een aardig scherp bit in te hangen!
Geweldige instructeur inderdaad.
En kleine voltes rijden met een paard dat niet voldoende gebogen is, niet nageeft, en in contrastelling loopt is ook echt heel goed voor je paard!
Sorry, maar zoek een andere instructeur die weet hoe je met dit soort gevallen om moet gaan.
Nu ben je je paard aan het verkl*ten.

voor haar is het juist belangrijk dat ze voltes rijdt.
want ze valt ook naar binnen
en door haar een beetje te laten buigen
door middel van een volte
kan het er uit geleerd worden.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:41

midgie schreef:
Idd met een scherp bit los je niks op , dat geeft alleen meer pijn waar je nog meer problemen mee kan gaan krijgen.
Ik zou ook echt heel snel naar een andere instructrice gaan zoeken en niet iemand die het met pijn en een je paard helemaal laat verkloten zoals aerdenhout zegt, die mensen zouden geen les meer mogen geven, snappen zelf vaak niet wat techniek is en al helemaal niet wat een paard nu werkelijk is.

ehm, ieder heeft zo zijn eigen methode
van les geven.
voor jullie is het misschien verkloten
maar stel je voor dat anderen er veel van kunnen leren
en er op vooruit gaan.
ben je zelf instructrice & weet je de methode zo goed?

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:05

ik rij zelf ook geregeld een fries
als ik haar niet longeer dan is ze erg druk en word ze ook erg sterk. Maar als ik haar, haar gekke sprongen laat uitrazen en daarna pas ga rijden is ze al een stuk onspannender en is ze minder drammerig.
Veel schakelen en figuren rijden helpt ook nog. Het houd haar bezig. Ik zelf boek hier veel vooruitgang mee met haar.
ik weet niet of je haar ook eerst longeert? aners misschien het proberen waard?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:47

kidforever schreef:
midgie schreef:

ehm, ieder heeft zo zijn eigen methode
van les geven.
voor jullie is het misschien verkloten
maar stel je voor dat anderen er veel van kunnen leren
en er op vooruit gaan.
ben je zelf instructrice & weet je de methode zo goed?

Ja inderdaad zelf instructrice en heel veel van dit soort paarden gratis gekregen omdat ze...te gevaarlijk...zouden zijn! Heb dus na 40 jaar wel enige ervaring.
En nog nooit een scherper bit in gedaan om het probleem te verhelpen.
En er hebben echt levens gevaarlijke bij gezeten, geloof mij.
Van een scherper bit kan je nooit "leren" zoals jij dat zegt!

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 21:36

de les van vanavond ging super.
het is een goede instructrie

@ aerdenhout1

ik snap je stelling niet helemaal :$

groetjes

Younggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:08

Dat deed mijn paard ook.
Ik heb veel figuren gereden, veel overgangen (poging tot dat), gewoon een beetje moe maken.

Ook deed ik 'm wel is een half uurtje los in de bak, daarna gewoon een uurtje rijden.
Mijn paard werd iniedergeval veel rustiger.
Natuurlijk wel eerst een borsteltje eroverheen voordat je hem opzadelt.

Nu hoef ik hem niet meer los te doen als ik wil gaan rijden, hij blijft nu gewoon rustig.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 10:52

Marinthee schreef:
ik heb ook dat probleem met mijn fries
maar k gebruik nu een touwtje en nu is hij veeel rustiger miss moet jij dat ook is proberenn :)

kan het eens proberen.

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 10:53

Younggirl schreef:
Dat deed mijn paard ook.
Ik heb veel figuren gereden, veel overgangen (poging tot dat), gewoon een beetje moe maken.

Ook deed ik 'm wel is een half uurtje los in de bak, daarna gewoon een uurtje rijden.
Mijn paard werd iniedergeval veel rustiger.
Natuurlijk wel eerst een borsteltje eroverheen voordat je hem opzadelt.

Nu hoef ik hem niet meer los te doen als ik wil gaan rijden, hij blijft nu gewoon rustig.

ik rij ook veel figuren.
en heb haar een keer gelongeerd
ging opzich best goed.