Lastig linkerbeen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:52

Eefske

Re: Lastig linkerbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:10

Heb je het nu tegen mij?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:11

Ik had het eigenlijk tegen Quir
Maar voor jou misschien ook interessant om even door te lezen;-)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:14

Ik heb het al een keer gelezen ;)
Is inderdaad heel interessant :j

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 08:11

Quir schreef:
Niet alleen je linkerbeen aandrukken zal je paard opzij zetten of doen buigen, je moet ook je gewicht op je binnen (linker) zitbeen knobbel zetten. Je buitenbeen waakt zijn achterhand (dat ie niet uitzwaait achter) en je buiten hand stuurt het paard de bocht om. In het begin mag je binnenhand best wat helpen, door hem ietswat naar binnen te verplaatsen (absoluut niet naar je toe halen, het is immers geen fiets. :D ).

Als je je gewicht op je buiten (rechter) zitbeen knobbel houdt, snapt je paard niet wat je wilt. Hij voelt druk buiten boven (je zit) en onderbeneden (binnenbeen) ook druk, dit heft elkaar op en hij zal gewoon recht uit lopen. Openen je de buiten kant met je zit, kan hij ook buigen en zal hij sneller om je binnenbeen heen gaan buigen. :)

Oke dat klinkt duidelijk, misschien werkt dat goed. Ik ga dat wel proberen iniedergeval.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:39

Hoi,

Ik vind je probleem heel herkenbaar. Ik heb hetzelfde probleem, en niet alleen bij mijn paard, maar eigenlijk merk ik het bij elk paard.

Eens zag ik een gehandicapte ruiter met maar één been. Die kreeg het paard wél om zijn niet bestaande been gebogen!
Dus, het ligt echt aan de ruiter.
Het is geen botte kracht! Het is de subtiele kracht die je nodig hebt in je onderrug en heupen, die je balans bepalen.
Dát moet je trainen!

Een hele goeie daarvoor is gymnastiek op een bal, dat vraagt heel veel van de balans-spieren in je rug en zit. Maar ook fitness-training, met fitness training merk je dat je linkerkant niet net zo sterk is als de rechter.
Wat je op het paard gaat doen, is namelijk je linkerkant compenseren met je rechterkant. Doordat je links 'niet voldoende kracht 'hebt, zet je jezelf vast op rechts, om links tegen te kunnen duwen. :? En dus snapt je paard er ook niks meer van en gaat gewoon tegen de krachten in werken, waardoor het alleen maar erger wordt tussen jullie.

Ik hoop voor je dat het je gaat lukken. Volgens mij is het een mankement waar je altijd aan zal moeten blijven werken. Bij mij in elk geval. :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:05

Tellisto schreef:
Hoi,

Ik vind je probleem heel herkenbaar. Ik heb hetzelfde probleem, en niet alleen bij mijn paard, maar eigenlijk merk ik het bij elk paard.

Eens zag ik een gehandicapte ruiter met maar één been. Die kreeg het paard wél om zijn niet bestaande been gebogen!
Dus, het ligt echt aan de ruiter.
Het is geen botte kracht! Het is de subtiele kracht die je nodig hebt in je onderrug en heupen, die je balans bepalen.
Dát moet je trainen!

Een hele goeie daarvoor is gymnastiek op een bal, dat vraagt heel veel van de balans-spieren in je rug en zit. Maar ook fitness-training, met fitness training merk je dat je linkerkant niet net zo sterk is als de rechter.
Wat je op het paard gaat doen, is namelijk je linkerkant compenseren met je rechterkant. Doordat je links 'niet voldoende kracht 'hebt, zet je jezelf vast op rechts, om links tegen te kunnen duwen. :? En dus snapt je paard er ook niks meer van en gaat gewoon tegen de krachten in werken, waardoor het alleen maar erger wordt tussen jullie.

Ik hoop voor je dat het je gaat lukken. Volgens mij is het een mankement waar je altijd aan zal moeten blijven werken. Bij mij in elk geval. :D

Het is inderdaad geen botte kracht, maar je hebt toch flink kracht nodig om alleen al stabiel te zitten (veel meer dan je denkt). Als je je been correct wilt gebruiken heb je hier ook flink wat kracht nodig, al is het alleen al om hem stabiel/stil tegen je paard aan te leggen.

Dat iemand zonder been toch het paard om dat been gebogen kan krijgen. Ligt puur aan de zit, wij hebben het makkelijker, omdat wij een been er bij hebben die ondersteund. Maar in feite werkt het precies hetzelfde, gewicht op je binnenzitbeen knobbel en je paard aan de buitenkant de mogelijkheid geven om te buigen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:36

Wat voor kracht heb je nodig om stabiel te zitten dan?
, zet een jong kind eens op een paard , een jong kind wat wel kan rijden en geen angst heeft die blijft keurig netjes in balans, waarom, omdat ze geen kracht gebruiken en hun spieren niet spannen.
Je been gebruik je als ondersteuning voor het achterbeen, wat voor kracht heb je daar voor nodig, als iemand het ook zonder benen kan?
Die heeft juist het voordeel dat hij geen kracht kan zetten en dus misschien wel veel beter kan rijden dan iemand met benen.
Probeer maar eens te rijden zonder je benen te gebruiken en b.v een zweepje als aanwijsstokje te gebruiken heel verfijnd, denk dat dat beter gaat dan met kracht in je been rijden , het paard zal deze hulp beter op pakken dan al die spierspanning in de ruiter zijn benen/zit.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:43

midgie schreef:
Wat voor kracht heb je nodig om stabiel te zitten dan?
, zet een jong kind eens op een paard , een jong kind wat wel kan rijden en geen angst heeft die blijft keurig netjes in balans, waarom, omdat ze geen kracht gebruiken en hun spieren niet spannen.
Je been gebruik je als ondersteuning voor het achterbeen, wat voor kracht heb je daar voor nodig, als iemand het ook zonder benen kan?
Die heeft juist het voordeel dat hij geen kracht kan zetten en dus misschien wel veel beter kan rijden dan iemand met benen.
Probeer maar eens te rijden zonder je benen te gebruiken en b.v een zweepje als aanwijsstokje te gebruiken heel verfijnd, denk dat dat beter gaat dan met kracht in je been rijden , het paard zal deze hulp beter op pakken dan al die spierspanning in de ruiter zijn benen/zit.

Inderdaad wat je zegt, kind dat wél kan rijden. Zij heeft de kracht ontwikkeld die zij nodig heeft om haar gewicht in balans te houden en stabiel te zitten. Ik zeg al paardrijden doe je niet met alleen benen, maar met je hele lijf. Alles is een ondersteuning van je zit en balans en dus ook benen/armen. Iemand zonder armen/benen gaat die op een andere manier oplossen, maar wil niet direct zeggen dat dit beter is. Er lijden meer wegen naar Rome, zo ook met paardrijden.

Je zegt het precies goed, nu moet er bij jou alleen nog een belletje gaan rinkelen dat je wel degelijk kracht nodig hebt.

Edit: Zet maar iemand op een paard die er nog nooit op gezeten heeft, diegene heeft nooit de spieren ontwikkeld en dat is hééééél duidelijk te zien. Compleet uit balans met rond vliegen armen en benen. Dat zijn degene die de kracht voor paardrijden niet hebben.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:21

De grote sterke spieren die kracht in je benen bepalen, bepalen niet de lenigheid.
Lenigheid bestaat volgens mij uit de afzonderlijke spieren die snel en kort op elkaar in kunnen spelen. Hoe sneller hoe meer balans. Dát is iets dat je moet leren/ trainen. En dát bepaalt hoe stevig je zit en hoe gecontroleerd jij je paard uiteindelijk kunt rijden.

Een kind kan dat van nature veel sneller, a) omdat het nog jong is en b) omdat het veel meer beweegt dan de gemiddelde volwassene en daardoor veel meer spiertraining heeft. Kinderen ontspannen ook makkelijker in hun spierspanning.

En inderdaad, die gehandicapte reed wel met een ´hulp´zweepje. Hij reed een keurige L2 proef, toen.
Het was voor mij het bewijs, dat er meer nodig is dan alleen een sterk been.

Volgens mij heb je niet veel kracht nodig om paard te kunnen rijden. Het is een samenspel van je hele lichaam, dat vraagt wel veel coördinatie en controle. Dat is ook een vorm van kracht, maar niet in de zin van sterk.