Ik kan mijn paard niet meer houden in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marinthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:49

midgie schreef:
Marinthee schreef:
het paard is aan het testen wat hij mag doen als je hem dan aanpakt zal hij het de volgende keren waarschijnlijk niet meer doen
als hij echt hard gaat moet je met je knieën klemmen en rustig met je teugels spelen maar wel de controle houden je moet ook niet in paniek raken want je paard reageert daar op en ook vooral goed in je zadel blijven zitten en niet naar voor gaan leunen
als hij nog wat minder hard gaat gewoon een kleine volte rijden niet te klein zodat hij niet over zijn benen struikeld :)

Met je knieën klemmen is niet echt verstandig op zo`n moment, je kan beter alles loslaten.

als je even nadenkt mijn paard gaat zachter als ik met mijn knieën en dus niet mijn benen klem als je alles los laat gaat hij gewoon verder met wat hij doet

midgie

Re: Ik kan mijn paard niet meer houden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:13

Als ik met wat dan ook klem bij mijn paard dan word ik de lucht in gegooid , ontspannen gaan zitten en niet mee gaan met het paard, vaak ga je als je paard er vandoor gaat spieren aan spannen, ik net zo goed hoor als ik op een paard zit wat ik minder goed ken, maar de kunst is te leren loslaten, geef het paard altijd het gevoel dat hij weg kan en juist dan zal hij het vaak niet doen.
Maar wij mensen sluiten te veel op, beide teugels, beide benen, waarom? Denk juist als je meer geeft dat heel veel paarden meer ontspannen gaan lopen en minder weg willen gaan voor de hulpen die je dan geeft, vraag en geef weer terug, werk samen,

Chann3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 12:58

Heee sorry dat ik zolang niks heb laten horen..
Bedankt voor jullie tips.. ik ben nog is met de eigenaar wezen rijden en het lag eraan dat er dus een maatje van dat paard buiten ging rijden en dat wou hij ook.. het gaat nu goed :D ik ben donderdag wezen rijden met me moeder ernaast te fietsen en dat ging heel goed we waren buiten.. maar nu is hij kreupel.. maar dat is alweer bijna over :D
Nou bedankt voor jullie tips :o

xx

Latona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:19

Hey ,
ik heb sinds juli 2010 ook mijn eigen paard. Maar ik kan hem niet houden tijdens de galop.
Als ik buiten rij draait hij zich soms (als hij bang is ) heel snel om richting huis.
Probleem is dat hij dan enorm snel gelopeerd en niet gewoon de weg neemt maar de bosjes inloopt en heel kort draaid.
In de piste of tijdens de lessen gaat hij er ook steeds heel snel vandoor.
Traag galoperen kent zij niet.
Nochthans is zij 17 jaar, de lesgever heeft ook al gezegd dat ze precies nog een veulen is..
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen... jullie nog ideetjes?

groetjes Elke

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:54

Probeer eerst veel te stappen met losse teugel. Klinkt raar maar paarden zijn vaak rustiger met losse als met korte teugel omdat ze dan meer ontspannen blijven. Gaat het paard toch in galop, probeer dan een volte te maken. Laat hem geen snelheid maken op een lang stuk. Draait hij niet naar links, probeer dan naar rechts. En steeds proberen terug naar de ontspanning te gaan.

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:27

liesdix schreef:
Probeer eerst veel te stappen met losse teugel. Klinkt raar maar paarden zijn vaak rustiger met losse als met korte teugel omdat ze dan meer ontspannen blijven. Gaat het paard toch in galop, probeer dan een volte te maken. Laat hem geen snelheid maken op een lang stuk. Draait hij niet naar links, probeer dan naar rechts. En steeds proberen terug naar de ontspanning te gaan.

Ik lees even mee en vind hier de oplossing voor mijn probleem.
De heenweg gaat altijd relax maar de terugweg is mijn merrie helemaal hyper en wil het liefst in rengalop.
Die voltes is dus een goeie tip mits we de ruimte hebben
Mijn vraag is alleen...hoe doe ik dit als ik in de buurt van een weg rij?
Ik hou haar nu vrij kort wat natuurlijk geen ontspanning gaat opleveren, heb je hier misschien ook een tip voor? *\o/*

cavaleiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:12

Ik zat ook even mee te lezen (A) en ik heb precies hetzelfde probleem!
Ik rijd altijd op een groot en sterk manegepaard, hij is echt mega sterk!!
Hij pakt het bit vast en laat ook niet meer los, wat ik ook doe.
Ik zit in een redelijk grote les, dus als hij weer eens gaat kl*ten, krijg ik allemaal opmerkingen naar m'n hoofd, maar ik weet echt niet meer hoe ik dat dier moet aanpakken!

Wat ik allemaal heb geprobeerd:

1. zwaar zitten (hij gaat knetterhard door)
2. zagen aan de teugel (trekt tie niks van aan)
3. korte "rukjes" aan de teugel (geen probleem voor hem, hij maakt hooguit een scherpe bocht)
4. hoo roepen (hij lijkt wel doof)
5. volte maken (hij gaat rustig rechtdoor, van een volte heeft hij in galop nog niet gehoord volgens mij)

Hij heeft ook geen problemen met andere dingen, zoals bang voor het zweepje ofzo, want ik heb ook al geprobeerd zonder zweepje te rijden maar dan gaat hij minstens zo hard!

Please... weet iemand wat ik moet doen?
Ik kan helaas niet op een ander paard, want er zijn niet veel paarden op de manege, voornamelijk pony's, en ik ben eigenlijk te groot voor de pony's.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:14

Als hij dat doet (in de bak) dan tenminste, is het denk ik het beste dat je het paard niet probeert te stoppen maar door laat galopperen op de volte en zorgen dat het uiteindelijk wel jouw galop gaat worden. Heb je hem dan in de galop onder controle dan pas proberen om hemterug te krijgen. Het paard geeft het vanzelf op, maar op het moment dat hij uit zichzelf terugkomt direct weer in de galop zetten.Trekken aan de teugels werkt niet, gaat hij vaak alleen harder van en ze komen omhoog waardoor je ook niet goed meer kan zitten.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:33

Met losse teugel moet je je paard ook leren, probeer eerst eens in een afgesloten wei of piste te stappen met lossen teugel, dan draf en later galop. Ga pas een gang hoger als je paard op je zit bij jou blijft en niet wegloopt. Blijft hij weglopen, een gang terug. Probeer ook de overgangen op je zit te rijden en niet op je teugels. Op deze manier wordt je paard attenter op je zit en benen. Gaat hij op weg naar huis ervandoor, probeer dan eerst een klein stuk van huis te gaan en terug te keren, steeds iets verder. Voel je dat hij wil vertrekken als je wilt omdraaien om naar huis te gaan, probeer hem dan zo snel mogelijk om te draaien en weg van huis te lopen, hierdoor kan hij niet de snelheid omzetten in kracht om dit tegen je te gebruiken. Wordt ze gewoon nerveus hou je halt, ontspant ze?=> terug stap, bij opkomende spanning terug halt enz... . Het is de bedoeling dat je na verloop van tijd ook met losse teugel je paard gaat controleren. Ik zeg eerlijk de mijne wordt gespannen als ik plots een korte teugel neem omdat hij verwacht dat er iets gaat gebeuren. Wanneer hij echt aanstalten maakt om iets te proberen moet je natuurlijk ingrijpen.

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:58

Doe eerst grondwerk, daarmee kun je het probleem voor een heel groot deel mee oplossen
Probeer eerst naar jezelf te luisteren ,daarmee heb je al voor 90% procent het probleem opgelost
Heb je nog problemen ,dan wil ik je graag daarbij helpen
succes!

groetjes van Diane(Trust5)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:06

mischien kun je een gelpad gebruiken/lenen. je paard vind het mischien niet fijn die schokken die hij of zij krijgt van jou als je aan het rijden bent. dit had iemand ook in de les bij mij, die heeft toen een gelpad gekocht en het ging weer helemaal goed!

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:07

Hey,

mijn paard deed dit in het begin ook, maar het ging telkens beter en beter (gewoon een kwestie van zelf meer zelfvertrouwen te krijgen op het paard, en dan voelt het paard dit en gaat al minder met je voeten proberen spelen). Ik rijd nu zelfs bitloos, en met losse teugel.
Ik heb het nooit echt hoeven doen, maar heb ooit wel deze tip gekregen: bitloos rijden, dan kan je wanneer het nodig is het paard volledig doen draaien door met 2 handen aan één kant van de teugel te trekken zonder het paard pijn te doen in de mond. Op den duur leren ze wel dat ze telkens cirkeltjes moeten doen wanneer ze zulke streken uithalen ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:08

Slotje, oud topic.