Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kuggur schreef:Ik heb maar één tip wat betreft zadelloos rijden; niet doen.
Lauraa__ schreef:& vooral je benen lang houden en ontspannen, heel lastig als je ontspannen heel moeilijk vind! En ik zou dus ik ook gewoon rustig in stap beginnen en rustig proberen te ontspannen.
marysa123 schreef:wat een onzin .. wie zet er nou neer .. niet zonder zadel rijden... zonder zadel rijden is goed voor je zit..! wat je kan proberen is een padje.. er zijn zelf (durdere) petjes met verstefeging zit heel lekker. doordat het padje goed op de rug licht en je pakt je past aan het lusje trek je het padje niet omhoog .. dat is best handig. je kan ook een touwtje om de nek van je paard doen.. begin bij de basis veel stappen .. totdat je genoeg vertrouwen hebt en durft te gaan "zitten" je kunt het verschil al snel merken aan je paard. hij gaat meer ontspannen en dat is zeker ook belangerijk.! gr marysa
Azmodania schreef:Let op dat je eventuele tussenlagen wel goed vast maakt als je die gebruikt.
Zadeldekje met dekensingel was bij mij drama want het schoof alle kanten op.
Wat je kan helpen met je zithoek (heet dit zo? hoe je zit, hoe je bekken staat, meer op achter of op voor):
paard stil laten staan en dan rek en strek oefeningen doen met je benen.
Naar voren en achteren zwaaien, zijwaarts klein stukje optillen.
Rondjes met je voeten draaien, dat je enkels soepel worden.
Je kan ook dingen met je armen doen als hij braaf is, dat leidt jou af en ontspant wellicht.
Dit kan ook allemaal in het zadel, is hetzelfde principe.
Je voelt zelf wanneer je minder aanspant en het van wasknijper-idee naar in-het-paard-zitten gaat.
O ja, vast overbodig, maar ik had dit niet kunnen typen als ik die niet had destijds: cap op !
Oh en nog een tip: iemand vragen het paard aan de hand te leiden zodat jij op je gemak aan die ontspanning kan werken.
Als dat goed gaat kun je de teugels overnemen en vragen of je helper nog even meeloopt.
Zo kun je het langzaam en op een fijne manier opbouwen.
Dank je wel voor je goede tips over de oefeningen.Bizzybijtje schreef:Misschien kun je beginnen met zonder beugels rijden? Dus gewoon even tijdens het rijden je beugels over de nek van het paard leggen en dan zonder beugels stappen/draven/galoperen. Als je dan goed je evenwicht hebt kun je misschien zonder zadel beginnen?
Ga ook niet teveel je zit corrigeren, daardoor ga je aanspannen, raak je nog meer uit evenwicht, ga je nóg meer aanspannen etc. etc. en uiteindelijk belandt je met je snufferd in het zand
charlotvanre schreef:haha, ik galop, grapjas! dat zie ik mijzelf nog niet doen. Eerst maar eens stappen en halthouden.Ik rij heel graag eens zadelloos. vooral in gallop! heeft een heel goed gevoel
Sassol schreef:Je moet niet elke stap van het paard willen controleren, maak gebruik van de extra drafpassen die die maakt, of elke onverwachtse overgang naar stap of stilstand. Blijven voelen en blijven oefenen.
Succes;)
HORSE_x33 schreef:Om de bewegingen goed op te vangen moet je je goed ontspannen. Probeer je niet aan te spannen. Het is belangerijk dat je goed recht op zit, en je heupen naar achter kantelt ( zo vang je de bewegingen op) en je benen lang laat. En begin rustig aan. Eerst stappen, dan paar passen draf, en weer teurg nemen naar stap.
Sleeper schreef:Kuggur schreef:Steeds weer terugkerende mythe, zadelloos rijden is niet goed voor je zit, en óók niet goed voor je paard. Het heeft eigenlijk alleen maar nadelen.
Ik vermoed dat er een zekere "terug naar de natuur" valse romantiek ideeen aan ten grondslag liggen.
Ik vind dat je zeurt.Ze vraagt gewoon wat tips geen 'losse' opmerkingen zonder enige onderbouwing. Overigens hoef ik die onderbouwing ook niet te lezen, maar misschien kan je TS er blij mee maken?
geen zin om hier een discussie te voeren over wel of niet goed. Ik wil het wel... en ik wil tips, hoe beter! 
Suzz14 schreef:Je moet je gewoon ontspannen, dan lukt het! Geloof me, ik ging voor het eerst zonder zadel (en ik rij nog niet eens zo lang) een buitenrit maken. Ik had hiervoor in het weiland al geoefend, maar met draf spande ik mijzelf telkens aan waardoor ik mezelf ook omhoog 'kneep'. Daardoor vloog ik er telkens af in de bocht etc. Met die buitenrit ontspande ik me. Kon opeens gewoon gaan racen, bleef deze keer echt geweldig zitten al zeg ik het zelf! Ben geen een keer uit balans geraakt.. Let dan ook vooral op je bovenbenen, die moet je echt niet aanspannen. Denk al heelmaal niet dat je gaat vallen ofzo; daardoor val je juist sneller
, je focust je er dan teveel op. en wat betreft Kuggur zegt... Tsja, een zadel is ook gemaakt zodat de ruiter beter kan blijven zitten. Anders waren die beugels toch ook onnodig
?
tamary schreef:Kan best zijn dat de rug van je paard te breed is en je heupgewrichten dan niet genoeg bewegingsmogelijkheid hebben om netjes om je paard heen te gaan zitten. Dan kan je niet ontspannen zitten, simpelweg omdat je lichaam in ontspannen houding de vorm van de rug niet kan volgen.
Hoe lastig het ook kan zijn om een goed zadel te vinden, een zadel is niet voor niets als eerste een adapter tussen de rug van het paard en de billen van de ruiter.

Sleeper schreef:Misschien kan je het proberen met een (zadel)dekje onder je? Het principe is hetzelfde, maar misschien voelt het wat veiliger waardoor je beter kan ontspannen?
. Je kan het dekje dan daarmee vastmaken. Soraya85 schreef:Joehoe! Ik heb het gedaan, ik heb weer zonder zadel op Sarah gezeten.

)X_Michelle_X schreef:Miss. kun je eerst een paar zit lessen of voltige lessen nemen voor een hele goede zit en houding zonder zadel. daarna kun je heel ontspannen en netjes zitten of je paard! succes
LauraXWhite schreef:Ik heb hier ook een vraagje over zonder zadel rijden, als dat mag![]()
Is het zo dat als je een dikke pony hebt, het ook moeilijker is om te blijven zitten? Want ik kan het écht niet op mijn verzorgpony.. Als dan het linkervoorbeen naar voren gaat vlieg ik helemaal naar rechts en andersom..
Weet iemand wat je hiervoor kunt doen?
(ik moet wel zonder zadel in het water rijden)
Sorry als ik dit niet in dit topic mag plaatsen, maar ik wist niet of ik hiervoor een nieuw topic moest plaatsen of gewoon hier..)

Kuggur schreef:Steeds weer terugkerende mythe, zadelloos rijden is niet goed voor je zit, en óók niet goed voor je paard. Het heeft eigenlijk alleen maar nadelen.
Ik vermoed dat er een zekere "terug naar de natuur" valse romantiek ideeen aan ten grondslag liggen.
Maar toen zei mijn instructrice (en nu alle minderjarigen even oogjes dicht): denk maar even dat je op een man zit :p Raar maar waar, het helpt wel!
Azmodania schreef:Mooie combinatie zijn jullie, echt gave foto !
Goed dat je hem plaatst, zo kunnen we tips geven waar je weer mee verder kan.
Je bekken kantelt inderdaad zo dat je niet goed zit.
Wat je hiervoor kan doen is je hand achter je rug, op de plaats waar je riem (fictief) zit, leggen.
Je hebt dan de bovenkant van je hand (knokkels-zijde) zachtjes tegen je onderrug aan liggen.
Nu ga je bij iedere keer dat je uitademt een stukje dichter met je rug tegen je hand aan.
Niet hard duwen met je hand of rug.
Je hand beweegt mee naar achter naar mate je je rug zo minder hol maakt.
Dit kan in stilstand of in beweging.
Het is niet raar als dit niet gelijk goed lukt, probeer zo vaak als nodig is, even met je hand zo te controleren hoe het gaat.
Let op dat je rustig vanuit je buik ademhaalt.
Azmodania schreef:Goed nieuws. Ook dapper van het ogen dicht doen, dat is toch best eng.
Maar wel heel goed voor je evenwicht en je gevoel met Sarah.
Als ze op het oefeningen doen zo reageert dan maar even mee wachten, of alleen heel kleine bewegingen.
Kon je met je bekken kantelen, zodat je rug rechter werd?
Deed het zeer, of was het meer iets om op te letten en aan te wennen?
Voor je uit kijken is wel een goeie inderdaad.
Hoe je je hoofd houdt heeft veel invloed op je ruggengraat en dat weer op bekken en hele houding.
Om de goede plek voor alle onderdelen te vinden, probeer ik me voor te stellen dat mijn hoofd als een marionet aan een touwtje zit.
Dan bungelt de rest van mijn lijf daaronder.
Het is niet helemaal slap als een pannekoek: buik en rug span ik beetje aan zoals een korset zou doen.
Wat ook kan is andersom: dat je zelf een stapel blokjes bent en je stuitje tot aan je hoofd die stapel bouwt en mag niet omvallen.
Dan moet je hoofd ook recht op anders valt de toren om.
Deze laatste is misschien beter dan dat marionet verhaal, omdat het niet al te veel bungel-effect heeft.
Mijn paard is niet zo hoog, maar ik ben zelf niet erg soepel en heb Sandor geleerd netjes naast het opstapblok stil te staan als ik eraf wil.
Dan stap ik dus af op dat blok zodat ik niet zo ver naar beneden hoef.
Goed dat het halthouden/stappen al goed gaat.
Rustig blijven oefenen, dan wordt het routine.

LauraXWhite schreef:Ik heb hier ook een vraagje over zonder zadel rijden, als dat mag![]()
Is het zo dat als je een dikke pony hebt, het ook moeilijker is om te blijven zitten? Want ik kan het écht niet op mijn verzorgpony.. Als dan het linkervoorbeen naar voren gaat vlieg ik helemaal naar rechts en andersom..
Weet iemand wat je hiervoor kunt doen?
(ik moet wel zonder zadel in het water rijden)
Sorry als ik dit niet in dit topic mag plaatsen, maar ik wist niet of ik hiervoor een nieuw topic moest plaatsen of gewoon hier..)

rommulus schreef:tja ik rijd nu noodgedwongen al zeker een half jaar zonder zadel en ik moet toegeven dat ik haast beter ga zitten dan met zadel
al heb ik er een schaapje tussen omdat de haren van mijn paard dwars door mijn broek en huid gingen met alle gevolgen van dien
ik heb expres gekozen voor een schaap omdat het toch wat dempt en het mijn paard niet veel breder maakt dan ie al was (ik ben niet zo lenig dat ik in de spagaat kan zitten)
hoe ik in het begin heb leren zitten knieën omhoog pluk manen vast en met je billen mee bewegen met de rug van je paard
in draf betekend dit dat je dus van links naar rechts geworpen word, uiteindelijk zal je kunnen mee bewegen zonder dat je los komt van je paard
daarna is het belangrijk dat je je benen zo recht mogelijk naar beneden houd en dan toch die beweging mee gaan
een tip als je hier aan wil wennen doe dit alleen in de pak en ga niet letten op hoe en waar je paard loopt en concentreer je eerst alleen op jou zit ..)
Maar het is inderdaad wel beter als je niet op je paard hoeft te letten.
mooi hoor!Miss_Malfoy schreef:Ik doe ritten van een paar uur zonder zadel, met rengalop draven alles erop en eraan, en het is absoluut goed voor je zit. Ik word er veel onafhankelijker van, ga beter mee in de beweging, en ik moet nu wel mee gaan werken met het paard, want bij tegenwerken lig je ernaast.
Azmodania geeft goede tips, vooral die van een hand tegen je onderrug. Zelf heb ik het vooral geleerd door gewoon op buitenrit te gaan. Daar heb je vee lange rechte stukken zodat je niet hoeft te sturen en je niet druk hoeft te maken om bochten.
Ook probeer ik goed mijn benen aangesloten te houden, voorkomt gewiebel. Merk dat ik in rengalop mezelf automatisch in een soort verlichte zit zet.

Kuggur schreef:Sleeper schreef:Ik vind dat je zeurt.Ze vraagt gewoon wat tips geen 'losse' opmerkingen zonder enige onderbouwing. Overigens hoef ik die onderbouwing ook niet te lezen, maar misschien kan je TS er blij mee maken?
Wat jij vindt maakt mij weinig uit. Er zijn al vele topics op bokt geweest over de funktie van een zadel., met de zoekfunctie zijn die gemakkelijk te vinden. Maar okay nog een keer dan (dat dit blijkbaar geen basiskennis is is trouwens bedroevend). De functie van een zadel is het verdelen van de kracht die de ruiter op een paarden rug uitoefent over een groter oppervlak (en nee, dat kun je niet compenseren met geweldige rijkunst). Dit gebeurt het best met een goed passend boomzadel. Als je ervoor kiest geen zadel te gebruiken belast je je paard dus onnodig veel. Kort en zelden niet zo erg, tenslotte hogere belasting van relatief korte duur is nog steeds niet beslist een overbelasting als je het totaalbeeld bekijkt. Maar je beperkt aanzienlijk hoe lang/vaak je kunt rijden.
Het zadel is er in eerste instantie voor het paard, niet voor de ruiter.

. En zo slecht zit ik nu ook weer niet, wil alleen beter
Soraya85 schreef:Als ik bewust ermee bezig ging kon ik wel mijn bekken kantelen, maar ik zit niet net zo als in een zadel.
Soraya85 schreef:Ow ik krijg sarah voorlopig nog niet naast het opstapblok als ik wil opstappen. Ze vind het al niks als ik het gebruik om op te stappen. Nee ik 'spring' er wel af, dan vertrouw ik meer, maar ik land wel hard!

Soraya85 schreef:Het komt wel goed, maar het is fijn om het hier te delen