Aan de teugel leren rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:09

Meliszy schreef:
Don't bother...

Dit is het laatste wat ik hier over zeg:

Ik weet hoe ik alles bedoeld heb, en waarom ik dit topic gestart heb.
Mensen die mij wel begrijpen, tips zijn altijd welkom... Je kunt van iedereen leren. Net als ik net al zei: 10 mensen weten altijd meer dan 1.

Dus wanneer er weer normale berichten komen, zal ik deze in dank afnemen en hierop reageren.

Ps. neusriem zit inderdaad te laag, er moet nog een gaatje bij in, ik had hier net een nieuw hoofdstel en dit was de 2e keer dat ik er mee reed;)

Nogmaals: er zíjn al tips gegeven :) En normale berichten genoeg, maar als je er zo op reageert dan knappen bokkers er wel op af ja :+

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:12

Ts mag ik vragen hoe jij de paarden die je hebt gereden nageefelijk hebt gereden?
Dat is wel handig om te weten want dat maakt het makkelijker om tips te geven waar je iets aan hebt.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:19

Hello,
(even ter zijde: ik weet niet wat een "manno" is, dus ik hou ook geen rekening met die info :) )

je moet jonge paarden (ik ga ervan uit dat ie jong is, aangezien je hem beleerd), toch eerst en vooral naar voor zetten?
eens ze goed naar voor zijn, kan je ze dan aan de teugel vragen.
Ik heb een tijdje geleden een PRE gereden en eens die vooruit was (met hoofd in de lucht), kwam hij na een half uurtje vanzelf naar beneden. Het had totaal geen zin om dat meteen te vragen, hij moest er een beetje inkomen.
met mijn paardje nu gaat het iets moeilijker, maar ik rij em nog niet eens 2 maanden, en ik vind dat we al goed vooruit gaan. ik beloon ook veel met de stem. vanaf hij naartoe gaat waar ik em hebben wil, zeg ik het hem. in't begin heeft het niet zoveel effect, maar na een tijdje snapt ie het wel en als je dan ziet dat ie extra zijn best doet als je hem net hebt beloont, ben je ape-trots :D

andere tip: jezelf filmen.
daarna zie je wat je doet en je paard en kan je er fouten uithalen.
en misschien ook eens een lesje pakken.
als ik les neem valt het me op wat een gevoeligheid en plaatsen van een paard vraagt.
meestal is het dan van "daar had je moeten nageven", "daar had je opnieuw moeten vragen", "nu heb je te hard bewogen met je hand, je bent em weer kwijt", "nu teveel negegeven", ...
je voelt je dan even een complete kluns, maar daardoor kweek je uiteindelijk wel de juiste reflexen aan.
want als je 1 seconde te laat bent, kan je em alweer kwijt zijn.
(en ook dat filmen, staat de uitleg van de prof er meteen ook op en kan je erna nog eens goed kijken).

Fenna_s

Re: Aan de teugel leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:22

op de vorige pagina heb ik wat tips gegeven, misschien dat je daar wat aan hebt?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:32

Manno is toch een tuiger?

Tjah, ik rijd op het moment ook een jonge pony, die nog niet veel kent, maar ik doe eigenlijk niks om hem nagevelijk te krijgen. Vind ik nog niet belangrijk. Liefst wil ik dat hij goede rechte lijnen kan lopen, en zijn achterhand goed draagt. Dat hij af en toe wat nageeft, is natuurlijk mooi megenomen. Ondertussen doet hij het vaak al uit zichzelf in stap, dus het komt uiteindelijk gewoon goed lijkt mij.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:04

Bij een jong paard zou ik ook niet gefixeerd zijn op het aan de teugel rijden. Zoals al gezegd wordt, zou ik hem gewoon naar voren rijden met het hoofd naar beneden(niet aan de teugel). Je kan voor de nageeflijkheid te stimuleren ook proberen om te longeren met een pessoa op de laagste stand, zo gaat de achterhand erbij, hoofd is laag en paard loopt over de rug.

De post van fenna 1995 vind ik ook goed, zo heb ik het ook geleerd. Wel erop letten dat hij niet naar buiten gaat kijken (doen vrij veel jonge paarden), maar daar is het rechtrichten dus belangrijk voor.

De tip om jezelf te laten filmen kan ook weleens helpen. Dan kan je zelf zien wat je misschien verkeerd doet. Hierbij dan goed letten op de hulpen die je geeft: hoe is je zit, je benen, je handen?

Mensen die aan de chips zitten: smakelijk! (jullie hebben me hongerig gemaakt en véél zin in chips :Y) )

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:01

Jeetje mina ^^

TS, niet om vervelend te zijn, maar er zijn hier honderden bokkers die het beter weten dan jij (zowel mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben als mensen die het écht beter weten). Je doet er dus verstandig aan niet zo uit de hoogte te doen anders erger je je alleen maar dood.

Op die foto zit je met een gespanen, gesloten hand je paard vreselijk in de mond. Als ik hem was zou ik ook niet nageven!

Geef hem de tijd om op eigen benen te leren lopen en zorg dat je er ontspanning in krijgt, de rest komt vanzelf.

maatjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:14

iid manno is een tuiger

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:04

Geachte TS,

Ik heb een paar vragen... ten eerste, waarom reageer je alsof je heel de wereld al gezien en meegemaakt hebt? Ten tweede, als we advies geven, waarom doe je dan net of we een stel domme koeien zijn omdat het blijkbaar niet is wat je wilde horen? Ten derde, waarom denk je dat je beter bent dan iedereen hier op bokt (ja dat leidt ik af uit je berichten), ten vierde, je kunt iedere keer wel smoesjes lopen verzinnen dat WIJ het verkeerd interpreteren, maar 9 van de 10 keer staat het er toch letterlijk en valt het niet verkeerd te interpreteren... dus waarom laat je het zo lijken dan?
en ten vijfde (wat eigenlijk geen vraag is maar meer een suggestie) gedraag je eens! Toon een beetje respect tegenover je medebokkers, dan geven die jou het respect terug wat je verdient.

Met vriendelijke groet,
Soeboenoe
Laatst bijgewerkt door soeboenoe op 26-05-10 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:09

TS Er is een centraal topic voor problemen met aan de teugel, daar kun je je vraag stellen. Dit topic zal dan ook wel gesloten worden neem ik aan, en niet alleen omdat er een centraal topic is....:+
Bij deze: [RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel...

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:22

TS, bokkers geven je tips om je zo verder te helpen.
én om goed voor je paard te zijn, en hem vooral niet te verpesten.
dat doen ze op een aardige manier.
als je normaal terug reageert zullen ze normaal blijven doen, en je tips blijven geven tot het goed gaat.

reageer je niet normaal terug, doen zij dat ook niet!
het is dus logisch dat je deze reacties krijgt.
ga je door met zo reageren, ja dan word het nog erger.

die foto die je plaatste die reacties daarop waren ook alleen maar omdat jij zo had gereageert op hun tips en alles beter wist.
het is natuurlijk wel waar wat ze zeggen, je trekt veel te hard aan zijn mond!
maar had jij normaal gereageert dan hadden ze dat op een aardige manier gezecht.

ik hoop dat je nu een beetje normaal gaat reageren want dat word wel eens tijd.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:36

melizz13 schreef:
als je normaal terug reageert zullen ze normaal blijven doen, en je tips blijven geven tot het goed gaat.

ehm, er zaten misschien wat aardige tips tussen, maar op een gegeven moment kwamen er wel erg kinderachtige reacties tussendoor over 'ik pak de zak chips alvast'.

kom op zeg, hoe oud zijn we met z'n allen?

af en toe zal de TS misschien wat kattig gereageerd hebben, maar ik zou hetzelfde hebben gedaan ;)

en aan 1 foto is niet te zien hoe iemand rijd, als dat echt de 2e keer was dat ze erop zat is het misschien wel logisch dat het paard gespannen reageerde, dus denk even na voordat je iets zegt.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:51

Ik begin even bij het begin. TS jij zegt dat je dit paard nog maar net rijd, waarom moet hij dan meteen "aan de teugel"?
Begin eerst eens om hem van achteren actief te krijgen en rij met alleen maar lichte aanleuning, en neem vooral les.
De nageeflijkheid komt wel over een paar maanden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:05

Meliszy schreef:
Ps. neusriem zit inderdaad te laag, er moet nog een gaatje bij in, ik had hier net een nieuw hoofdstel en dit was de 2e keer dat ik er mee reed;)

Ja en je zat er voor 1 van de eerste keren op etc etc. Je hebt je hoofdstel niet goed afgesteld wat het paard danig in de weg zit. Daar moet je niet mee rijden, dan rij je maar een dagje niet totdat je er een gaatje (of 4) bij hebt gemaakt.
Jij doet ook geen te kleine schoenen aan omdat ze nieuw zijn en ze geen maat groter waren.
Maar goed, die foto doet weinig ter zake in het topic. Ik sluit me geheel aan bij de eerste reacties. Je rijd paarden in (maar kan geen onderbouwde reacties geven) en hebt geen les nodig (???) maar wilt wel serieus genomen worden?
Ts, tip: als je ergens 'nieuw' binnenkomt is het niet handig om om je heen te gaan trappen: "wijsneusjes hier" daar verkrijg je weinig sympathie mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:07

Afbeelding

Even uit 1 van je berichten.. Sorry maar met dit paard moet je nog niet bezig zijn met aan de teugel. Eerst maar een ontspanning zoeken

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:46

En een beetje zitles nemen, de onderbeentjes steken toch wel erg ver naar voren :D

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:44

Taj_Mahal schreef:
melizz13 schreef:

ehm, er zaten misschien wat aardige tips tussen, maar op een gegeven moment kwamen er wel erg kinderachtige reacties tussendoor over 'ik pak de zak chips alvast'.

kom op zeg, hoe oud zijn we met z'n allen?

af en toe zal de TS misschien wat kattig gereageerd hebben, maar ik zou hetzelfde hebben gedaan ;)

en aan 1 foto is niet te zien hoe iemand rijd, als dat echt de 2e keer was dat ze erop zat is het misschien wel logisch dat het paard gespannen reageerde, dus denk even na voordat je iets zegt.

als zij zo terug reageert vind ik het niet gek dat ze het zo doen!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:23

Dat de TS zo reageerd is nog aardig logisch..
Een aantal tips heb je idd wat aan die in het topic gegeven zijn, maar als 1 achterlijk reageerd zijn er altijd een aantal mensen die ook ''zo grappig'' willen zijn en maar mee gaan doen.
En jullie weten wel dat bokt daarom bekend staat, dat je eigenlijk beter niets kan vragen! ;)

Ze bedoeld de vraag goed, het staat misschien alleen verkeerd omschreven.

I.p.v.die heftige reactie's te geven, kunnen mensen ook normaal reageren, en event. uitleggen hoe je zorgt dat een paard ontspannen gaat lopen.

Zelf heb ik haar geholpen van de week, en tips gegeven.
Het paard loopt nu ontspannen, veel momenten na het losrijden ook al netjes ''aan de teugel''.

Verder dat over zijn mond open: Hij loopt veel met zijn mond open, zelfs als er geen enkele druk wordt gevraagd, en hetzelfde doet ie zelfs op stal etc.
Het is erg speels, en speelt steeds met zijn tong, verder heeft hij geen last van zijn tanden, want dat is 2,5 weken geleden nog bekeken.

Ik weet dat de TS ook erg happig terug reageerde, maar na een aantal reactie's zouden jullie hetzelfde hebben gedaan! :)

Jammer dat het altijd zo moet..

Iig de mensen met de echte tips: Heel erg bedankt!

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:50

Afbeelding

Goh?
Wat zal dit een wonder zijn met al mijn mankementen en aangezien ik niet kan rijden...

Ik heb erg veel gehad aan de mensen die vooral als eerst gereageerd hebben:D En goede tips gegeven hebben.
Dankjewel!

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:51

Oja, en nee ik trek op bovenstaande foto niet in zijn mond, heb mijn binnenteugel gewoon wat langer dan de ander.

Ik zal jullie even voor zijn

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:08

ziet er mooi uit!
ik wens je veel succes verder met dat paardje, het gaat je wel lukken ;)

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:51

Taj_Mahal schreef:
ziet er mooi uit!
ik wens je veel succes verder met dat paardje, het gaat je wel lukken ;)

Heel erg bedankt:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:01

Meliszy schreef:
Afbeelding

Goh?
Wat zal dit een wonder zijn met al mijn mankementen en aangezien ik niet kan rijden...

Ik heb erg veel gehad aan de mensen die vooral als eerst gereageerd hebben:D En goede tips gegeven hebben.
Dankjewel!

Mag ik commentaar geven? Jij zit scheef (omdat je paard scheef is en je dit wil compenseren). Waardoor je paard uit balans raakt. Verder kantelt het paard zijn hoofd omdat hij waarschijnlijk scheef is(zie jou eigen zit). En scheefheid moet eerst opgelost worden voor je hem aan de teugel rijd. Verder heb je hem van voor naar achter gereden. Aangezien de achterhand er onvoldoende onder zit. Je binnen hand is te sterk. Nagefelijkheid rijd je op je buiten hand. Binnen hand vraagt slechts stelling. Verder zou ik het paard graag veel lager ingesteld zien. Aangezien hij zo niet op eigen benen leert lopen. En niet over de rug.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 23:03

Meliszy schreef:
Afbeelding

Goh?

Dankjewel!

Ik zou ook graag even wat tips willen geven. Ik zou je paard eerst op zijn eigen benen leren lopen. Dus teugels los en flink wendingen en overgangen rijden, je voelt dan op een gegeven moment dat je paard zijn achterhand meer gaat gebruiken. Ook je paard rechtstellen omdat je hier duidelijk ziet dat het paard nogal wat scheefheden heeft wat jij probeerd te compenseren met je (toch echt wel te strenge) hand en je scheve zit (dat zie je aan die knik in je zij). Je ziet hier ook dat het paard niet vanzelf naar beneden "wil" maar min of meer gedwongen wordt (daarmee wil ik zeggen, niet over de rug omdat het achterbeen er niet goed genoeg onder gezet wordt). Je moet je paard meer van achter naar voor rijden en dan zal ie vanzelf de teugels op gaan zoeken en kun jij een beetje met je teugels gaan spelen zonder dat je paard "naar beneden getrokken" wordt.
succes! :)

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 08:43

Hee hoi,
Het lijkt misschien wel zo, maar dit doet hij uit zichzelf... Het aan de teugel lopen ook. Ik heb mijn hand open en zit hem eigenlijk niet in de mond. Ik weet dat het zo lijkt op de foto dat ik hem in zijn mond trek, maar ik heb daar mijn teugels ongelijke lang. Hij is echt nageeflijk uit zichzelf, ik hoef er eigenlijk niks voor te doen. Dat van dat scheef dat is inderdaad zo, dat verneem ik ook met het rijden.
Ik ben ook zoals soeboenoe zegt, bezig om met losse teugel te rijden en goed veel wendingen te maken. Vooral omdat er eerst helemaal geen stuur op zat, en dat gaat nu veel beter.

Groetjes