flegmatiek... iets aan te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:24

randie schreef:
Citaat:
Want ook een flegmatisch paard is enthousiast te krijgen. Het kost alleen een stuk meer moeite en creativiteit.
Sorry maar geen reactie is gelijk een klap met de zweep(en hard) vind ik geen manier van rijden. Dan heb jij het misschien leuk maar jou paard zeer zeker niet.

mijn vorige paard, en zijn week bestond uit buitenrijden, dressuur , springen, longeren en vrij zijn en dit allemaal
afgewisseld. En misschien wil je het niet horen, maar uiteindelijk zijn we juist wel een heel goed team geworden
en had ik een paard wat perfect aan de hulpen stond! In mijn geval was het een dominant paard, die gewoon
graag de dienst uitmaakte. En als je paard dressuur niet leuk vind? Dan doe je het maar niet? Dressuur is om je
paard zijn lijf goed te ontwikkelen en hem er beter van de maken, dus zonder dressuur ben je ook nergens!

Maar dan heb je dus ook een dominant paard. Dat is de mijne dan weer niet. En vereist dus idd meer "aanpakken" maar dan nog vind ik dat door slaan tottie loopt(met tegen zin) niet de manier

En als je paard dressuur niet leuk vind. Dan doe je het op een andere manier. Mijn paard vind het moderne dresuur ook niet leuk. Maar academisch wel (dus met werken aan de hand). Dus dan doe ik alsnog dressuur (paard is door AR training soepeler en gespierder dan ooit) Maar op een andere manier. En daarbij kun je tijdens je training. Een sprongetje tussendoor maken. VD of slalommen. Tsja nogmaals het word niet makkelijker maar mijn paard vind het leuk. En dat vind ik belangrijker dan winstpunten rijden op wedstrijd(wat met mijn paard niet te doen is, Wil je het leuk houden voor ons bijde)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:55

Ten eerste bedankt iedereen voor alle reacties..

ik was de hele dag aan het werk dus daarom reageer ik nu pas..

@ Agnes75 : volgens mij is mn zit wel goed, volgens mn instructrice zit ik netjes..
tijd geleden zat ik met mn bovenlijf iets te ver naar achter maar daar zijn we hard mee aan het werk gegaan..
Ik zal nog een keer aan haar vragen of ze er een keer heel nauwlettend naar wil kijken.

Het zadel ligt goed, dit week ik bijna 100% zeker ( hij is 3 maanden geleden nog geweest)
hij heeft erg brede schouder spieren die ver doorlopen dus er zijn weinig zadels die goed liggen.
hij ligt zeker niet teveel naar voor (dat is duidelijk te zien door zn schouders) en ook niet tever naar achter..
anders laat ik voor de zekerheid de zadelmaker nog wel een x komen ;) kan nooit kwaad..

hij is de laatste 1,5 jaar ontzetten gegroeid in de bespiering, hij is een beetje een hollands welvaart paardje maar dat wordt ook steeds minder :D
ik denk niet dat hij bespiering/kracht mist want hij is heel sterk in zn achterhand..
als ik hem heet genoeg heb gaan de zijgangen perfect.. dus daar komt weer de flegmatiek om de hoek ;)
hij KAN het wel, maar liever niet :P

training gaat steeds beter nou moet ik hem nog motiveren in de ring...

de wil is er wel bij hem alleen heeft hij net wat meer input van mij nodig om dat eruit te krijgen.. net ff een porretje meer.

ik ben het er 100% mee eens dat ik het leuk moet houden voor hem..
dressuur..springen...buitenrit...longeren..strand/bos.. of gewoon een dagje op de wei (hihi dat doet hij het liefst :+ )

de tip van het dressuur rijden met een sprong erbij ga ik volgende week proberen..
nog meer tips zijn altijd welkom ;)

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:34

TS dit klinkt mij erg bekend in de oren. Mijn paard is exact hetzelfde ook qua bouw, komt waarschijnlijk omdat ze zichzelf niet zo druk maken op het land en liever eten dan rennen. :+

Ik heb het wondermiddel tegen flegmatiek nog niet gevonden, maar probeer in ieder geval het werk leuk te houden. Dus 10 minuten dressuren, daarna lekker een buitenritje bijvoorbeeld. Of wat ik vaak doe, is een dressuurmatige buitenrit. Dus niet alleen maar lekker daldeejen maar ook echt serieus trainen. Doordat hij buiten is, is hij actiever en daardoor is hij ook fijner te rijden.

Misschien is het ook een idee om thuis de wedstrijdsituatie na te bootsen. Dus ring uitzetten, invlechten etc en dan gewoon gaan rijden. Zo lijkt het net echt, maar kan je wel proberen thuis het probleem op te lossen. Waarschijnlijk zet je paard spanning om in traagheid en op deze manier kan je er zonder dat er jury's bijzijn het probleem oplossen. Of een keer een oefenwedstrijd meepakken is misschien een idee?

Uiteindelijk wil jij iets van je paard wat hij niet heeft, dus zul je je best moeten doen om hem zo op te leiden dat hij bereid is jou dat toch te geven. Alleen maar slaan en schoppen werkt in mijn ogen niet. Consequent is hierin wel het sleutelwoord, maar blijf je paard aanvoelen om te voorkomen dat hij blokkeert en helemaal niet meer wil.

lijntje87

Re: flegmatiek... iets aan te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:14

In welke zin traag? Traag aan het been? reageerd hij wel op het been of helemaal niet? Of is hij lastig snel te krijgen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:17

Ik ken zo'n verhaal.
Ik zeg; terug naar de basis! Dat is all you have to do...
Zijgangen en trucjes even laten voor wat ze zijn, de basis zit het probleem waarschijnlijk in. Lekker naar voren 'jagen' en laag en rond rijden. Basis basis basis, niet aan trucjes gaan denken.

Een paard moet eerst voorwaarts zijn, voordat hij terug (verzameling) kan. :)

En reken maar dat je paard op alles vooruit gaat hiermee... :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:22

lijntje87 schreef:
In welke zin traag? Traag aan het been? reageerd hij wel op het been of helemaal niet? Of is hij lastig snel te krijgen?

Hij stort in..
hij is goed aan het been maar na een tijdje wordt hij traag en moe, dan reageert hij ook slechter op mn been.
Hij is opzich goed voorwaarts maar na een tijdje kakt hij gewoon in (meestal na 30-40 min)
conditie is niks mis mee.. strandrit of buitenrit van ruim 2 uur houdt hij makkelijk vol..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:24

Janine1990 schreef:
Ik ken zo'n verhaal.
Ik zeg; terug naar de basis! Dat is all you have to do...
Zijgangen en trucjes even laten voor wat ze zijn, de basis zit het probleem waarschijnlijk in. Lekker naar voren 'jagen' en laag en rond rijden. Basis basis basis, niet aan trucjes gaan denken.

Een paard moet eerst voorwaarts zijn, voordat hij terug (verzameling) kan. :)

En reken maar dat je paard op alles vooruit gaat hiermee... :)

Was het maar zo makkelijk ;)

met de basis is niks mis.. ik heb ruim 1,5 jaar alleen maar basis gereden..
laag en rond geen probleem.
voorwaarts, zie de post hierboven..

helaas is basis niet de oplossing voor een flegmatiek paard...
basis is de oplossing voor een paard wat slecht aan het been is en onervaren..
dit paard is klaar voor een stapje verder alleen moet ik op de 1 of andere manier hem hiervoor zien te triggeren..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:26

Don_Zhivago schreef:
lijntje87 schreef:

Hij stort in..
hij is goed aan het been maar na een tijdje wordt hij traag en moe, dan reageert hij ook slechter op mn been.
Hij is opzich goed voorwaarts maar na een tijdje kakt hij gewoon in (meestal na 30-40 min)
conditie is niks mis mee.. strandrit of buitenrit van ruim 2 uur houdt hij makkelijk vol..

Wat je hier zegt doet mij ook aan krachtvoer denken. Als mijn paard laag op het krachtvoer staat, dan is ze ook na een half uur rijden niet meer vooruit te porren in de bak. En dat terwijl ze op buitenrit een dolle Mina is. Kennelijk vindt ze het buiten dan zo spannend en interessant dat ze ergens de energie kan vinden om te gaan stuiteren. Als we het krachtvoer dan rustig opbouwen, dan merk ik wel dat ze het gewoon langer volhoudt in de bak en meer energie heeft. Je kunt ook voer zonder haver vinden (bv. PAVO) waar de energie langzaam vrij komt zodat je paard nog wat over heeft om op te lopen. Dus misschien ook even kijken naar het soort voer wat je geeft en of dat past bij wat je vraagt aan arbeid.

Verder ga ik ook weer mee in de tips mbt afwisseling. En krijgt je paard ook wel eens een week vakantie in de wei? Gewoon even helemaal niks?

En verder toch ook goed aan je been houden, heel consequent zijn, af en toe even flink galopperen in de bak, goed naar voren rijden en echt even gas geven, die van mij wordt daar altijd wel lekker wakker van. Kakt ie in, dan aangalopperen en even flink doorrijden.

Mijn paard is ook wel vrij dominant, hierboven is daar ook wel wat over gezegd, dus misschien de moeite waard om daar nog eens naar te kijken mbv grondwerk oid?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:27

Waarom heb ik een flegmatiek paard dan helemaal zien veranderen?
Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts, en laag en rond.
Alleen maar tempo maken, tempo tempo tempo...

Wie het niet probeert, komt er ook niet achter...

Want, JA, het is zo makkelijk!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:02

Nou Janine, dat vind ik wel weer heel stellig gezegd. JA, het is zo makkelijk! Dat kan je natuurlijk nooit als feit neerzetten, op basis van deze beperkte informatie. Het zou misschien een oplossing kunnen zijn.

Ik zou inderdaad zoveel mogelijk met afwisseling werken. Ik weet niet of je op één dag verschillende dingen kan combineren? Ik ging met mijn vorige paard altijd eerst een rondje naar buiten (instappen, beetje draven). Lekker fris in het hoofd, dan binnen aan het werk, en dan weer snel naar buiten, stukje crossen, en lekker uitstappen.

Maak het iedere dag een verrassing voor je paard wat er gaat gebeuren. Om pylonnen heen rijden, figuren op een overwachte plaats.

En tja, sommige paarden zijn nou eenmaal wat rilleriger dan anderen. Je kan er nooit een heel ander paard van maken. Sommige dingen moet je accepteren, en een gulden middenweg met je paard zoeken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:09

Het is misschien wel heel stellig gezegd, maar ik heb paard en ruiter er van zien opklaren!
De ruiter hoeft minder hard te werken en het paard is veel voorwaartser.
En dat alleen door wat ik heb genoemd. Het is eerst een kwestie van hard werken, maar een paard kan er zeker van opklaren.

Door dit weg te wapperen met 'dat is vast niet de oplossing', maak je je eigen mogelijkheden zó beperkt. Terwijl het zo makkelijk kan zijn.

Je hebt gelijk, het is heel stellig gezegd. Maar het beperken van eigen mogelijkheden vind ik heel erg dom.
Ik heb misschien ten onrechte gezegd dat het aan de basis schort, maar het probleem is wel makkelijk op te lossen door alleen maar basiswerk te doen, laag en rond en flink voorwaarts.

Nogmaals, een paard moet eerst voorwaarts, voordat je terug (verzamelen) kan. Zodra je wat hogerop komt met je paard, moet je zelf meer werken als het paard niet voldoende voorwaarts is.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:37

Hij klinkt niet echt als flegmatiek als hij de eerste 30 minuten wel gewoon braaf voorwaarts is. Meer een paard wat meer afwisseling nodig heeft.
Stel dat je nu wel denkt : hij is flegmatiek, dan is er maar 1 ding wat je kan doen. Net als hierboven beschreven. Voorwaarts rijden.

Niets met die kop doen, gewoon laten voor wat het is, je kan niet nageeflijk rijden als je paard niet voorwaarts is.
Dus: teugels lang, been geven; geen reactie; spoortje erin, direct! en dan moet hij weg galloperen. Reageerd hij op je spoortje nog steeds traag? een aantal keer vlug aantikken met je spoortje totdat hij in een flink tempo gallopeerd. Niet meteen terug nemen. Op het moment dat hij terug komt weer met been komen. Reageerd hij niet, zie boven.
Dit hoef je maar een paar keer te herhalen en je paard snapt precies wat de bedoeling is (het is meestal niet zo dat paarden traag zijn, maar de bedoeling van de ruiter is niet duidelijk. Je kan niet gas geven met de rem erop, dus... loslaten van voren)

Vervolgens Geef je been, hij reageerd door weg te draven of te galloperen (anders, zie boven) Daarna rij je vanuit dat tempo nog een keer weg, en nog een keer. Zodat hij leert dat na voorwaarts gaan, het verhaal niet meteen is afgelopen.
Als hij dit allemaal doet (op geven moment druk je je kuit aan en hij sprint weg) dan pas kan je je teugels aannemen. Maar ook met contact ( en niet remmen!!!) het zelfde verhaal doen. Weg flegmatiek paard...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:11

Jullie lezen volgens mij maar de helft

Hij krijgt heel veel afwisseling
hij kent de basis heel goed!
hij is goed aan mn been maar na 30 min. kakt tie in...

Mijn eigen DA heeft gezegd dat dit flegmatiek is.. dus neem dan ook aan dat die dat wel enigsinds weet..

Maar als voorwaarts de enige oplossing is dan ben ik op de goede weg..
ondanks dat de basis er goed in zit zijn we hier nog iedere dag mee bezig..

wbt het krachtvoer, hij krijgt nu basisbrok omdat hij ontzettend gevoelig is op zn darmen, ik kan hem niet veel geven want dan gaat hij aan de diarree.

ik heb eindelijk na 4 maanden zijn darmen onder controle (krijgt alleen biks, na het rijden een beetje zemelen en 1 peen)

Misschien dat ik binnenkort weer een energie rijke voeding probeer.

Hij heeft elke dag weide gang, en min. 1x per week echt vrij (dus alleen wei)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:12

lijntje87 schreef:
Vervolgens Geef je been, hij reageerd door weg te draven of te galloperen (anders, zie boven) Daarna rij je vanuit dat tempo nog een keer weg, en nog een keer. Zodat hij leert dat na voorwaarts gaan, het verhaal niet meteen is afgelopen.
Als hij dit allemaal doet (op geven moment druk je je kuit aan en hij sprint weg) dan pas kan je je teugels aannemen. Maar ook met contact ( en niet remmen!!!) het zelfde verhaal doen. Weg flegmatiek paard...

Die ga ik er nog bijpakken.. dat vind ik wel een goede...
vaak doe je indd weg draven en weer opvangen..