Hier nog een update

Gisteren heb ik op mijn paard gezeten, hebben eerst weer gehangen in de hoek van de bak. Ze was hier wel iets rustiger, maar hebben toch de oogkleppen maar op gedaan omdat ze wel wat bang was. Mijn vriend had haar vast en ik stond op een paar hooibalen ernaast om te hangen. Ging erg goed. Toen heeft mijn vriend in midden van de bak een sprong opgebouwd, ongeveer ten hoogte van de omheining van de bak. Hij voelde zich niet zo fijn met een hek achter zijn rug voor ALS het paard toch weg zou springen. Op deze manier was hij ook ontspannender en hierdoor het paard ook. Na paar keer te zijn gaan hangen ben ik heeel voorzichting gaan zitten. Wat een mega fijn gevoel was dat. Op moment dat ik zat paard geaait en ze bleef gewoon ontspannen staan. Toen ben ik er weer voorzichtig af gegaan en paard beloont. HEt ging dus erg goed. Mijn benen en armen trilden ongelovelijk erg na die tijd, maar ik heb gezeten en dat vond het paard niet erg. We gaan haar nu dus toch proberen in te rijden met oogkleppen. Daarnaast zullen we blijven oefenen met mijn andere paard ernaast en oefenen op krukje staan en beetje springen zodat ze hier ook rustiger bij word. Uiteindelijk zullen de kleppen ook weer af moeten

Maar dit is een super goede stap de goede richting op. Dacht, meld dit ook even aan jullie.
Speciale dank naar KiWiKo voor de tip van de oogkleppen. Bedankt!
Nu heb ik nog wel even een kleine vraag voor verder.
Nu ben ik namelijk via een verhoging erop gaan zitten, wat is nu het verstandigste om vervolgens te gaan oefenen. Gewoon via verhoging erop blijven gaan en langzaam richting rondje stappen beginnen? (wil wel eerst nog paar keer oefenen met gewoon zitten en er weer af en nog eens zitten, wil nog niet meteen gaan lopen). Of is het slim om echt het opstijgen via stijgbeugel te gaan proberen?
Of eerst langzaam dus stijgbeugels opzoeken als je erop zit en langzaam wat rondjes laten lopen (vriend die paard begeleid)?
Bedankt alvast voor de reacties