Ruitermak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 12:55

Hallo allemaal,

Hier nog een update :)
Gisteren heb ik op mijn paard gezeten, hebben eerst weer gehangen in de hoek van de bak. Ze was hier wel iets rustiger, maar hebben toch de oogkleppen maar op gedaan omdat ze wel wat bang was. Mijn vriend had haar vast en ik stond op een paar hooibalen ernaast om te hangen. Ging erg goed. Toen heeft mijn vriend in midden van de bak een sprong opgebouwd, ongeveer ten hoogte van de omheining van de bak. Hij voelde zich niet zo fijn met een hek achter zijn rug voor ALS het paard toch weg zou springen. Op deze manier was hij ook ontspannender en hierdoor het paard ook. Na paar keer te zijn gaan hangen ben ik heeel voorzichting gaan zitten. Wat een mega fijn gevoel was dat. Op moment dat ik zat paard geaait en ze bleef gewoon ontspannen staan. Toen ben ik er weer voorzichtig af gegaan en paard beloont. HEt ging dus erg goed. Mijn benen en armen trilden ongelovelijk erg na die tijd, maar ik heb gezeten en dat vond het paard niet erg. We gaan haar nu dus toch proberen in te rijden met oogkleppen. Daarnaast zullen we blijven oefenen met mijn andere paard ernaast en oefenen op krukje staan en beetje springen zodat ze hier ook rustiger bij word. Uiteindelijk zullen de kleppen ook weer af moeten :)

Maar dit is een super goede stap de goede richting op. Dacht, meld dit ook even aan jullie.

Speciale dank naar KiWiKo voor de tip van de oogkleppen. Bedankt!

Nu heb ik nog wel even een kleine vraag voor verder.
Nu ben ik namelijk via een verhoging erop gaan zitten, wat is nu het verstandigste om vervolgens te gaan oefenen. Gewoon via verhoging erop blijven gaan en langzaam richting rondje stappen beginnen? (wil wel eerst nog paar keer oefenen met gewoon zitten en er weer af en nog eens zitten, wil nog niet meteen gaan lopen). Of is het slim om echt het opstijgen via stijgbeugel te gaan proberen?
Of eerst langzaam dus stijgbeugels opzoeken als je erop zit en langzaam wat rondjes laten lopen (vriend die paard begeleid)?

Bedankt alvast voor de reacties

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:41

Veel blijven oefenen.

Misschien kun je het paard ook proffesioneel laten beleren.
Het is niet goedkoop, maar het is zo ontzettend belangrijk dat er een goede basis is.

Cassidy

Re: Ruitermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:57

In mijn ogen had de truuk met de oogkleppen nog helemaal niet nodig geweest, ik ben van mening dat je eerst andere dingen moet proberen. Je hebt nog niet eens geprobeerd wat hij zou doen zonder die oogkleppen.

Ik zou het paard uit handen geven en professioneel laten beleren. Het is zoveel makkelijker voor deze professionals als ze een paard krijgen waar nog niet teveel mee is gedaan, dan dat ze gemaakte fouten van voorgaande keren moeten gaan herstellen. Een paard is geen computer waar je de harde schijf van kunt wissen en opnieuw kunt gaan installeren. Inrijden en beleren van paarden is een vak apart. Als je tijdens het beleren tegen een probleem aanloopt zul je in bepaalde gevallen gewoon door moeten. Dan kun je het paard niet op stal zetten, en bokt opduiken om te vragen om adviezen.

Gun je paard een degelijke basis. Laat hem door iemand beleren die er vaker mee te maken heeft gehad. Over het hele proces wordt maar al te vaak veel te licht gedacht...

Veel wijsheid toegewenst...

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:32

Cassidy schreef:
In mijn ogen had de truuk met de oogkleppen nog helemaal niet nodig geweest, ik ben van mening dat je eerst andere dingen moet proberen. Je hebt nog niet eens geprobeerd wat hij zou doen zonder die oogkleppen.

Ik heb wel degelijk geprobeerd zonder oogkleppen, dus ik weet wel wat haar reactie is.
Vandaag ook weer met haar bezig geweest, de basis zit er wel in. Vind het in mijn ogen weer jammer dat jij dit zegt terwijl je niet weet hoeveel we al geprobeerd hebben. Het is echt niet dat ik paard op stal gooi als er iets mis gaat en dan vervolgens op bokt duik...............
Elke dag dat ik met haar bezig ben zijn we tot een zeer goed (positief) eind gekomen, maakt niet uit welke oefeningen wij doen, of het nu leren longeren of gewoon volgen in de bak is, elke stap word gewoon goed afgerond. Elke dag leert ze weer nieuwe dingen bij.

Vandaag zijn we bij de mensen waar we het paard hebben staan over ander deel van terrein gelopen, hier loopt ze wat dichter richting de weg, zit er nog wel groot hek tussen, eerst is ze wat angstig voor dat langs geraas van het drukke verkeer, maar uiteindelijk stond ze gewoon heel rustig te grazen zonder ook maar op te letten wat er langs kwam. Als een paard geen vertrouwen in mij zou hebben, zou ze dit ook echt niet na 1x langs hek lopen meteen doen.

Tja, die zin: Zou er professionele hulp bij halen hoor ik zo vaak... Sorry dat ik het zelf wil proberen... Misschien dat er ook eens gekeken moet worden naar andere ideeen, altijd maar professionele hulp ben ik niet zo van... Op deze manier krijg ik gewoon met haar een super leuke band en elke dag wordt die beter. Ik kan haar nu naar iemand brengen die haar binnen 1 of 2 weken geheel zadel mak heeft, nee, dit wil ik niet. Alles wat we doen doen we met rust en ontspanning, we hebben geen haast. Als ik er een keer op zit als ze 4 jaar is en dan pas echt met haar kan rijden... so be it, is ze tenminste ook geheel uitgegroeid, krijg ik geen andere bokkers achter me aan over: ze is te jong...

Nee, ik blijf het op mijn manier doen... oogkleppen of niet, of jij het leuk vind of niet... sorry, maar een professional was ooit ook een beginner!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:07

voor sommige paarden is het wel eng als een ruiter boven haar torende. ik heb ervaring met paarden zadelmak maken en ik heb aantal paarden gehad die dat probleem ook hebben. het is belangrijk als je erop gaat maar blijft bukken. zo plat op je paard liggen. iemand leidt het paard (het paard kan vooruitschieten maar de persoon die het paard heeft moet zijn aandacht trekken met snoepjes of iets laten zien, belangrijk is dat het persoon op het paard niet rechtveert! maar plat blijven.) als het paard na tijdje gewoon wordt kan je rustig omhoog gaan. als het paard tekenen van schrik toont rustig terug plat gaan. en volgende dagen kan je iets hoger oprichten.

hopelijk is mijn tip duidelijk?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:54

Hoi,

Ik snap je uitleg :) We zullen dit ook proberen, alleen hoe ben jij dan op je paard gekomen? Zodra ik al op wil stappen springt ze al weg zonder die kleppen, ookal heeft mijn vriend 'm vast met loksnoepjes of wat dan ook, paard wil alleen maar weg. Dus hoe ben je er dan op gekomen?
Bedankt voor de tip in ieder geval :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:42

Firefly4 schreef:
Hoi,

Ik snap je uitleg :) We zullen dit ook proberen, alleen hoe ben jij dan op je paard gekomen? Zodra ik al op wil stappen springt ze al weg zonder die kleppen, ookal heeft mijn vriend 'm vast met loksnoepjes of wat dan ook, paard wil alleen maar weg. Dus hoe ben je er dan op gekomen?
Bedankt voor de tip in ieder geval :)

het paard staat in hoek bv van piste. dan kom ik ernaast. derde persoon komt achter mij. de derde persoon gaat mij voet je geven. eerst ga ik tegen zadel leunen. dus nog niet erop en dan kijken naar reactie van het paard. gedraag hij rustig dan heft de derde persoon mij wat hoger op zodat ik meer op zadel lig. als het paard echt angstig is ga ik alleen op zadel liggen en als hij goed kalm is dan gaat eerste persoon met paard wandelen met mij op zadel liggen. zodat ik eraf kan glijden als hij in paniek is of zo. maar ik probeer wel zo lang mogelijk te liggen. dan doe ik ander dag nog eens tot het paard het gewoon is dat de ruiter erop ligt. met bang paard duurt dat wel langer maar hij krijgt zo meer vertrouwen.
wanneer je het paard vertrouwd dan steek je terwijl je ligt op de zadel 1 voet in beugel. en wandel zo met het paard. dan terug in hoek zwaai je traag je been over de poep van het paard en blijft plat liggen. veel praten en belonen zodat hij rustig blijft het kan zijn dat hij hevig is maar probeer wel plat te blijven. het persoon die je paard vast heeft moet het paard kalmeren en jij blijft plat op het paard liggen en zeker niet knijpen met benen! en als het paard moe is dan terug in hoekje en langzaam je been terug erover om eraf te glijden (zeker niet eraf springen!). i khoop dat het duidelijk genoeg is anders vraag je me maar!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:20

Dank je voor je uitleg :) Zo is het ook ineens stuk duidelijker :)
Zullen het eens proberen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:21

Firefly4 schreef:
Nee, ik blijf het op mijn manier doen... oogkleppen of niet, of jij het leuk vind of niet... sorry, maar een professional was ooit ook een beginner!

Hee, het is jouw paard, jouw feessie...je mag weten wat je met je paard doet, mij zul je niet verder horen.
Alleen, de zin van "ik doe het liever zelf en een prof is ooit ook begonnen" heb ik te vaak langs zien komen. Voor jou de links naar een aantal andere topics die je eens door zou kunnen lezen....

[RT-P] Paard zadelmak maken, maar geen ervaring hebben?

[RT-D] waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

In bovenstaand topic met name de reactie van Jasmijn87 op pagina 4 en 5

[RT-D] Zelf als onervaren een paard beleren

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:26

Heb dat topic doorgelezen, maar dat is van een meisje die onbekend is het met het paard. Vind dit geen vergelijking, sorry. Mijn paard heb ik nu bijna 1.5 jaar en ben er elke dag mee bezig, ze is verder gewoon goed in de omgang, niet een wild paard dat nog nooit door iemand in de hand is gehad. Beetje rare opmerking om met zo'n verschillend topic aan te komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:28

Ik heb er meer gequote...even verder kijken...

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:28

Cassidy schreef:
Ik heb er meer gequote...even verder kijken...

Eerste keer zag ik alleen de eerste, daarna kwamen de volgende pas, sorry, ben aan lezen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:29

En hoe gaat het gezegde ook alweer?

De eerste beleer je voor je vijand, de tweede voor een vriend en de derde voor jezelf?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:31

Denk dat je me verkeerd inschat :)
Dit is mijn derde paard. Na 11 jaar eigen paard was ik wel toe aan een iets jonger dier.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:45

Heb nu alle 4 de topics stukjes gelezen, nee, dit zijn niet relevant. Tuurlijk komen er delen uit voor wat ik ook zie, wil even stukje citeren:

Citaat:
Geen eeuwig gemiep met een carrotstick, games etc. Gewoon netjes stilstaan, meelopen, vaststaan, voetjes geven. Gaat als vanzelf, gewoon door te doen zoals je dat bij andere paarden doet en er niks speciaals van te maken.

Hierboven ben ik het mee eens, zelfde manier hoe ik het doe. Okee, omdat mijn paard nog jong was toen ik haar kreeg heb ik met haar ook spelletjes gedaan. Ik kan moeilijk op een 2 jarig beestje gaan zitten vanwege de bouw. Als ze 3 was toen ik haar kreeg had ik dit vast ook wel gedaan. Maar de band tussen mij en het paard is prima. Tja, ze is bang voor een boven zich uit komende ruiter... staat in topic toch ook wat die Jasmijn zegt: dit kun je niet van de grond leren...
Dus die gequote topics heb ik niets aan, gaat voornamelijk over ruiters die geen band met het paard hebben of gewoon nog niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.
Mijn paard heeft wel degelijk respect voor mij. Zadelmak is mijn paard al. Nu bedoel ik ook alleen even 'zadel' mak, dus dat ze het zadel accepteerd op d'r rug en hier netjes alles mee doet, alle oefeningen die ik wil. Hangen is ook geen probleem. Al meerdere keren gedaan.

Hier draait het alleen om het gaan zitten. Zoals die Jasmijn verteld, veel lef, nou, lef heb ik geen gebrek aan. Maar een paard die het niet toelaat, dus je geen kans geeft vanwege angst voor de hoogte. Kun je nog zoveel lef hebben, maar als zij elke keer 1 stap opzij gaat, kom je er gewoon niet op, ook niet vanuit hangstand.

Vraag hier ook gewoon om wat tips, maar als iedereen dan meteen roept: Haal er een prof bij, vind ik gewoon jammer. Ik ben niet zo'n penny meisje die even denkt, ik doe dit even. Heb me er goed in verdiept, zijn nu alleen even tegen een klein blokkade aan gelopen die we ook wel oplossen.
Dus vergelijkingen met 'Pubers' die denken dit even te doen vind ik gewoon wat aan de flauwe kant.

Mocht je nog andere 'hulpzame' topics hebben, hoor ik het graag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:46

En heb je de eerdere twee ook zelf beleerd, of ben je met de eerste bezig (die voor je vijand?)

Het maakt niet uit hoe lang je in de paarden zit, beleren is een vak apart. En er zijn mensen die daar heel goed in zijn, het beleren van jonge paarden. Zij zullen de nodige fouten al hebben gemaakt. En er zijn mensen die heel hoog rijden in de sport maar de basis niet aan een paard kunnen uitleggen.

En als de band die jullie hebben echt zo groot is, dan zou de paniek ook niet toeslaan op het moment dat iets boven het hoofd van het paard gebeurt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:50

Voor jou nog een tip wat je zou kunnen doen. Veel grondwerk. Met name de oefeningen waar het paard lager staat dan de persoon, zal in jouw geval helpen.
Maar daar gaat uitgebreid grondwerk aan vooruit.

Zie

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

En als je paarden aan het beleren bent, moet je beide hersenhelften trainen. Er heeft al eerder een topic op bokt gestaan over een paard dat vreselijk in paniek raakte op het moment dat er een been over de rug zwaaide.
Ga even kijken of ik wat vinden kan....is al weer een tijd geleden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-05-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:51

Cassidy schreef:
En heb je de eerdere twee ook zelf beleerd, of ben je met de eerste bezig (die voor je vijand?)

Het maakt niet uit hoe lang je in de paarden zit, beleren is een vak apart. En er zijn mensen die daar heel goed in zijn, het beleren van jonge paarden. Zij zullen de nodige fouten al hebben gemaakt. En er zijn mensen die heel hoog rijden in de sport maar de basis niet aan een paard kunnen uitleggen.

En als de band die jullie hebben echt zo groot is, dan zou de paniek ook niet toeslaan op het moment dat iets boven het hoofd van het paard gebeurt...

Je vraagt nu dingen die niet van belang zijn in dit topic. Als je hier over verder zou willen mag je me een nieuw topic openen of een PBtje, geen probleem, maar ik probeer hier een antwoord te krijgen en wat tips. Bovenstaande is niet relevant naar wat ik vraag in mijn beginpost.

Cassidy schreef:
Voor jou nog een tip wat je zou kunnen doen. Veel grondwerk. Met name de oefeningen waar het paard lager staat dan de persoon, zal in jouw geval helpen.
Maar daar gaat uitgebreid grondwerk aan vooruit.

Je bedoelt dingen als haar laten buigen op commando?? Zit er in, zonder probleem...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:52

Zie film.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:59

Vind dat het paard in dat filmpje wel erg veel struikelt.
Enige wat hier niet kan, is de wip wap, maar dat komt omdat we die niet hebben...

Als je dat filmpje op ongeveer 3.55 minuten zet, zie je die man over zijn paard staan.
Daar komt ook ons probleem, het links staan, rechts staan, dus boven haar staan is het probleem niet, maar het overhellen, dus wat die man daar ook doet, DAT is het probleem en DAAR wil ik tips voor.

Voor de overige info heb ik geen tips nodig, dit kunnen wij allemaal zonder problemen, dus daarbij vind ik dat weer off-topic.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:02

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:03

Dus het is het moment dat de ene hersenhelft dingen te zien krijgt wat de andere net heeft gezien? Dan moet je doorgaan met beide hersenhelften apart trainen en ze vervolgens combineren.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 21:12

Cassidy schreef:

Wordt je volgende filmpje nu deze?
http://www.youtube.com/watch?v=1TmiwJIJXHE&feature=related

Dit kon ik al met haar toen ze 2 werd. Dus bespaar je de moeite met filmpjes :)

Dat met die hersenhelften weet ik ook, weet ook dat de linker hersenhelft voornamelijk gestimuleerd moet worden zodat het vluchtinstinct niet toeslaat. Daarom oefenen we hier ook veel mee. We lopen door hindernissen met plastic aan beide kanten, lopen naar vreemde objecten van links naar rechts.
Als ik over haar heen hang en ik met de borstel haar linker kant aanraak als ik rechts sta, dan ziet ze me ook (dit natuurlijk ook andersom). Dus het links-rechts zijn over haar rug is het probleem niet, het is echt het boven haar uit reiken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:30

Ik heb speciaal voor het mak maken een hoge kist met 2 grote tredes.
Ik doe het allemaal allee,peerd naast de kist en dan net zo lang oefenen tot ik alleen met 1 voet in de beugel kan staan,rechtop en met mijn been kan zwaaien.
De kist is zo hoog als de beugel.Zodra dit kan ga ik hangen en lopen,dan wel met hulp.
Ik heb er vorig jaar 1 beleerd die ook zo bang was,heeft wel 3 maanden geduurd voor ik er op kon zitten,ging daarna als een raket.Nooit meer bang geweest dus ik hou van de rustige aanpak.
Komt wel goed,gewoon blijven doen en desnoods langs de wand zetten met een krat er naast(of 2 strobalen) zodat het paard niet weg kan draaien.
Oogkleppen kan ook,maar ik zou het eng vinden om ze er af te halen...

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:50

ik blijf bij mijn tips die ik gegeven heb.

oogkleppen maakt het gewoon erger. het paard gaat alle pogingen doen om te kijken wacht er op zijn rug gebeurt.

een bak maakt wel eens lawaai. niet geschikt voor in het begin. wel voor op het einde.

paarden hebben neiging om vooruit te schieten (vluchtreactie) als ruiter hoog boven paard toren ( is te vergelijken met wolf die op het paard springt om hem te doen vallen). Door plat te blijven zit je op gelijke hoogte en is voor het jong paard veel aangenamer en zal vlug vertrouwen kweken.

hopelijk wordt hij een plezant paard!