Ik houd mijn benen raar in stap en galop:S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Candace

Re: Ik houd mijn benen raar in stap en galop:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:49

Aha, nee dan lees ik even mee voor de oplossing. :)
Ik dacht je namelijk te zien drijven op de eerste foto. :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:49

Het probleem zit niet in je been, maar in je bekken en daarmee rug. Je trekt je rug hol; ben je je daar van bewust?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 13:50

ja...dat komt door die litekens die verkleeft waren met mijn spierweefsel plaat in mijn rug, ik ontkwam altijd aan de pijn door mijn rug hol te maken, en dus is dat er in gesleten...

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:52

zelf oefenen wordt wel lastig, je instructrice kan naar het plaatje in het geheel kijken, en kan zien waar jij bijv. spanning hebt, e.d. en die kan je daarmee helpen door gericht tips te geven. Als je het zelf wilt oefenen wordt het wel lastiger, omdat je hele zit afhankelijk is van elkaar. Zo moet je bijv. het probleem van je benen aanpakken door de houding/zit van je bekken te verbeteren, dus is het heel handig om daarmee les te hebben want diegene kan dan precies zien wat niet goed zit en hoe je dat kan verbeteren.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 13:54

oke dank jullie wel!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:55

Je hebt een holle rug van jezelf?
Hoe zit het met de beweeglijkheid van je bekken en onderrug? :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 13:58

dat gaat nu beter een fysotherapeut heeft het los gekregen maar het zit er gewoon helemaal ik voor mijn gevoel zit ik normaal als met een bollerug..ook als ik nu naar me zelf kijk zo als ik achter de comp zit zit ik ook met en hole rug...
beweegelijkheid is gewoon goed... ik vind het alleen lastig

hole rug heb ik van me zelf(door die litekens)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:05

Paardrijden kan juist heel goed voor je rug en bekken zijn, omdat het dan meer loskomt, maar alleen als je goed kunt ontspannen; netjes zit. Anders heeft het juist een averechts effect. :)

Lees deze link eens, en vertel mij of je je hier in kunt vinden, dit al wist, je denkt dat je hier iets mee kunt:

http://spirithorses.be/zitles.html

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 14:12

ik herken mij zelf daar maar alte goed in ik heb zeker postitie 1...maar ik voel het ook ontzetten na het rijden in mijn nek hele rug en bekken...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:15

Positie 1, zoals jij het noemt, is natuurlijk niet continue de bedoeling, de bedoeling is net achter je zitbeenknobbels te gaan zitten, en dus ook niet erop. Dan kun je veel beter meegaan met de beweging en dus ook beter ontspannen, loslaten.

Kijk eens naar het boek 'Centered Riding' in de bieb. Daar staan goede oefeningen in die je ook zonder paard kunt doen. :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 14:16

oke ja en ik zit dus de hele tijd in positie 1...
en het erge is ik heb er geen erg in...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:23

Nee, maar nu weet je dat. Probeer het eens. Ga eens op je paard zitten, gewoon stilstaan. Doe je handen onder je billen, en voel je botjes. :) Daarna doe je je handen er weer onder vandaan, en ben je je bewust van waar die zitten. Daarna probeer je de posities uit, gewoon terwijl je over de hoefslag stapt (of als dat niet lukt laat je iemadn het paard leiden of longeren). Kijk wat er gebeurd: wat voel je? Hoe voelt je paard? Ga je met de beweging mee, er tegenin? Enz. Probeer het uit en zie de verschillen, ervaar wat lekker zit en wat niet, merk dat je best goed kunt bewegen of dat het juist een beetje stijf is. :)

As je je bewuster bent, kun je daarna dat gevoel ook makkelijker weer opzoeken.
Ik zou zeggen, ga daar eerst eens met aan de slag. :)

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:07

Je weet zelf al wat je fout doet.
Probeer er heel bewust op te gaan letten..elke keer weer je benen op de goede plek leggen en je hakken uitdrukken. Wat je ook kunt doen is iemand vragen om er even bij te staan en je telkens te corrigeren op je been.
Wat misschien ook helpt...(?) zonder beugels rijden, een paar stukjes, dan heb je je been als het goed is ook lang...
succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:09

Ik zou zeker niet proberen je benen naar achter te blijven leggen, maar je focussen op je bekken, en daarmee je buik en rug en uiteindelijk je benen. Anders ga je alleen maar geforceerd zitten, en dat zorgt voor spanning. :)

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:42

Ik vind te tips van TurdusMerula, heel goed, daar kan je echt wat mee gaan doen.
En het is heus niet erg dat door je littekens je zit en houding anders is geworden, als je paard en jij er verder geen last van hebben zou het denk ik verder ook niet uitmaken, al ziet het er misschien wat minder mooi uit.
Maar ik las ergens dat je na het rijden toch lastvan je lichaam krijgt, dat is dan toch een teken van spanning, en spanning kan heel vaak onbewust ontstaan, ik betrap mezelf er ook nog wel eens op, het werkt dan goed om even een moment te nemen voor jezelf (gewoon in stap) en dan even heel diep in te ademen en weer heel diep uitademen, zo erg dat je bijna in je broek moet plassen (dat zegt mijn lesgever altijd :D).

Ik volg CR lessen waar heel erg op je zit word gelet, het voorbeeld wat TurdusMerula gaf over het voelen van je zitbeenknobbels heb ik ook moeten doen, en het verbreed echt je beeld van het rijden maar ook het rijden zelf, op die manier word je heel goed bewust van je eigen lijf en leer je onbewuste spanning ook eerder erkennen.
Wij rijden in onze lessen altijd zonder zadel, omdat er dan niks tussen jou en het paard zit en je beter kan voelen.
Soms loopt er ook iemand naast het paard, zodat jij alleen op je eigen lijf kan letten, en de beweging van het paard kan voelen, die ander zorgt er wel voor dat het paard loopt en de goede kant opgaat (wel iemand nemen die je vertrouwd om er naast te lopen, anders krijg je daar misschien weer spanning van).
Dit laatste is iets wat je gewoon samen met een vriendin ofzo kan doen, je zou het ook aan de longe kunnen doen, maar rechte stukken zijn vaak makkelijker.

Ik zou het advies van TurdusMerula opvolgen om in de bieb eens te kijken naar boeken over CR, Sally swift is iemand die o.a. 2 boeken hierover heeft geschreven, met duidelijke afbeeldingen erbij.

Heel erg veel succes in ieder geval! :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:41

Inderdaad, ontspannen en dat zo bewust mogelijk proberen is ook belangrijk, maar ik zou hiermee beginnen.

En omdat ook ik vind dat jouw littekens 'er nu eenmaal zijn' en je het beste kunt kijken 'hoe je daar juist zoveel mogelijk mee kunt' heb ik het expres niet genoemd. :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:33

oke echt ontzettend bedankt allemaal!! _vivi_ ontzettend bedankt ook, ik ga heel hard er aan werken! en ik zal proberen om binnen kort(volgende week ofzo) nieuwe foto's te plaaten...

ik had het ook aan mijn fysioth gevraagt en die zei ook al dat het lang kan duren voor mijn zit weer het oude of na ja eigenlijk het nieuwe isXD...

ik ga morgen lekker naar de bieb toe:P

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:15

Casca schreef:
Doe je beugels eens een paar keer uit, jezelf lang maken en op je kont gaan zitten :) Dan ziet het er al heel anders uit denk ik ;)

Maar op de laatste foto zie ik heel wat anders dan op de eerste foto's. Op de eersten trek je je benen op en op de laatste leg je ze wat te ver naar voren.

Klopt, viel mij ook al op ;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:25

ik had ook een beetje hetzelfde probleem, ook door een lichamelijke beperking (maar dan toch net weer anders, hihi)
Ik heb vorig jaar een zitles genomen, en daar echt heel veel van geleerd. Inderdaad, beugels uit, op een stilstaand paard je benen laten zwiepen, lang maken die spieren. Bekken kantelen, rug recht. Echt heel veel dingen waar ik op moest letten.
Inmiddels heb ik een ander paard, dus ook een anders zadel (western) en hier zit ik vanzelf al veel rechter in. Sinds kort ook een andere trainer en die zag al meteen dat ik veel te veel met mijn bovenbenen aan het knijpen was, dus die moet ik nu loslaten, hahaha. Geloof maar, dat ik spierpijn heb na een half uurtje rijden!!!! Gewoon lekker rustig aan beginnen, veel stappen en draven, echt op je houding letten. De rest komt straks wel weer. Ik kan je een zitles echt aanraden, ik heb maar één zitlesje gehad en onwijs veel geleerd. Het was wel van een gediplomeerd iemand, dus wel met verstand van zaken.