Niet normaal kunnen lichtrijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:30

Shadow0 schreef:
sheela schreef:
Zonder beugels lichtrijden is best slecht. Om jezelf omhoog te werken, ga je klemmen met je bovenbenen en dat is niet bevorderlijk voor een onafhankelijke zit. Het is de bedoeling dat je benen ontspannen langs je paard hangen. Zo is het mij tenminste uitgelegd.

Je hoeft jezelf helemaal niet omhoog te werken met je benen en te gaan klemmen. In tegendeel - juist door eens zonder beugels licht te rijden ervaar je extra goed dat het iets is dat vooral uit je buik/heupen komt of in elk geval zou moeten komen.
(Ik vind het toch opmerkelijk dat doorzitten zonder beugels wordt gezien als iets dat ontspanning zou bevorderen, en lichtrijden zonder beugels niet. Terwijl je bij allebei twee kanten op kunt: klemmen en forceren, of ontspannen en met je zit / timing / balans werken.)

Klopt het is dus niet de bedoeling dat je je vastklemt,
Balans bewaren, juiste timing... en tja dat is oefenen.
Maar idd niet forceren!! ;)

xJustMe6

Re: Niet normaal kunnen lichtrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:13

Iedereen bedankt voor de tips. Ik heb vandaag aan mijn moeder gevraagt of ze eens goed wil kijken waar het nou precies misgaat.
Nu was het dus zo dat ik veel te ver achter in mijn zadel ga zitten en mijn benen naar voren afsteek en dan kom ik zo heel ver uit mijn zadel. Ik ben voor mijn gevoel een beetje voorover gaan zitten. Toen zat ik dus gewoon rechtop en in het midden van mijn zadel en het ging gelijk wel al iets beter. Paardje loopt trouwens wel heerlijk ontspannen en over de rug.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:22

De beloofde foto:
Afbeelding
Vreselijke foto trouwens :o
Is toen ik hem net had & toen het rijden nog nergens op leek :P
Kan even geen duidelijkere foto vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:40

Als ik op die foto af moet gaan zie ik eigenlijk niet zoveel onevenwichtigheid. Het ziet er uit als een combinatie die ontspannen is en waar nu werk ligt om allebei de houdingen wat meer richting de dressuur te brengen. Maar als ik op deze foto af moet gaan vind ik niet dat jullie elkaar in de weg zitten. Het straalt vooral uit dat je het even wennen vindt dat dit een groot paard is. Ik weet niet precies wat dat is, maar je kunt ergens aan zien dat je gewend bent dat je je knieen dichter bij elkaar kunt houden.

Let er op dat je je hoofd-heupen-hakken op 1 lijn hebt (ook bij het zitten) en geniet van de beweging, ga lekker mee en forceer het niet teveel. Het komt op de foto niet over als iets dat hoge prioriteit moet hebben. En je staat trouwens wel netjes in balans en je kijkt goed naar voren :j

Oh ja, ik weet niet of je nu ook nog op je pony rijdt? Misschien dat het kan helpen om een tijdje even niet op je pony te rijden. Ik rij van alles, klein tot groot, maar toen ik om en om op de kleinste pony (voor mijn gewicht) en het grootste paard moest rijden, kon ik het niet meer goed, dat verschil was te groot. Als je dan wat beter in de beweging zit is het misschien makkelijker om dat vast te houden. (En ikzelf kan de omschakeling wel maken als ik bv 2 of 3 keer achter elkaar op vergelijkbare paarden rij, hoeven niet eens dezelfde te zijn, maar dat contrast tussen heel klein en heel groot was voor mij wat te.)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:45

Heel erg bedankt voor je reactie Shadow0! Hier heb ik echt iets aan.
Ik moest op die foto inderdaad heel erg wennen :j
Ik had altijd pony's gereden en ben zelf ook klein en ik kreeg opeens een groot breed paard onder mijn kont :D
Ik rijd mijn pony ook nog:). Alleen recreatief niet meer dressuurmatig.
Met mijn Fries ben ik nu druk bezig om alles dressuurmatig een beetje voor elkaar te krijgen.
Ben in ieder geval blij dat ik hem volgens jou niet in de weg zit. Daar was ik wel het meeste bang voor eigenlijk.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:46

Ik kan het niet zo goed zien op de foto, maar volgens mij is het een vzh- zadel? Daar krijg je ook een beetje een moeilijkere zit door, omdat de beugels vaak niet recht onder het diepte punt van het zadel zit. Misschien kun je eens een dressuurzadel nemen? Dat dwingt je tot een betere zit, en de stijgbeugels zitten zo dat je benen wel recht onder je vallen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:47

Klopt Noah2006 :j Ik wil inderdaad ook voor een dressuurzadeltje gaan kijken.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:50

Bij het lichtrijden hoor je iets uit het zadel te komen maar je moet toch contact houden met het zadel. Stel je legt een euro-munt oo het zadel moet dat blijven liggen...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:51

Ik heb een wintec dressuur, die is makkelijk af te stellen in de schoft en geeft best veel steun. Succes met zoeken en met rijden.

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:39

Als ik de foto bekijk.
Lijkt het ook alsof het zadel erg achterover ligt
Hierdoor kun je dus te veel op de lepel komen te zitten,
En krijg je een soort stoelzit.

Foto kan vertekenen hoor!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 03:59

angelique19 schreef:
Als ik de foto bekijk.
Lijkt het ook alsof het zadel erg achterover ligt
Hierdoor kun je dus te veel op de lepel komen te zitten,
En krijg je een soort stoelzit.

Foto kan vertekenen hoor!

Het viel mij idd ook al op dat het zadel imo te ver naar voren ligt en dus achter naar beneden zakt.
Probeer het zadel eens een stukje verder naar achteren te leggen. Knijp je knieen goed aan met lichtrijden en verder wil je veel succes wensen.
Weet hoe lastig een fries kan zijn met draven

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:36

Bedankt voor alle reacties! Mijn zadel ligt inderdaad wel heel ver naar voren op die foto :o
Als hij verder naar achteren ligt kiept hij ook niet achterover. Het diepste punt van het zadel is wel verder achter mijn beugels dan normaal. Maar zo zit dat zadel in elkaar.