Voorover vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:49

Ruby87 schreef:
gemeen maar zo heb ik het in duitsland geleerd: stok door je armen steken achter je rug langs (duidelijk?). De houding van je rug wordt gecorrigeerd en naar voren hangen gaat niet ivm je evenwicht.

Dan heb je toch een harstikke holle rug? Lijkt me ook niet de bedoeling. :=

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 06:35

Aniek93 schreef:
Aangezien mij altijd geleerd is dat ik me ook moet ontspannen omdat het paardje zich anders ook gaat spannen?

Je spant natuurlijk altijd spieren aan, anders zou je als een plumpudding in elkaar zakken. De grote, diep gelegen spieren die je houding verzorgen stuur je onbewust aan. Anders zou het erg ingewikkeld worden, je zou er bij na moeten denken om gewoon rechtop te staan. Daarnaast heb je spieren, het meest in je ledematen, die je bewust aan moet spannen.

Als je je houding wilt corrigeren moet je die manier van bewegen vaak eerst heel bewust aanleren. Na een tijdje oefenen zul je merken dat het steeds meer vanzelf gaat.

Als je aan het rijden bent zijn er allerlei spieren in je lichaam voortdurend aan het werk om je goed in balans te houden. Alles ontspannen werkt dus niet, want dan zou je alleen maar aan het hotsen en klotsen zijn. Heel kort door de bocht gezegd: je moet leren om je lichaam zo aan te spannen dat je de balans kunt bewaren zonder dat je je elders in je lichaam "op slot" moet zetten om te kunnen blijven zitten.
Zo zie je bij mensen die onvoldoende balans kunnen vinden dat ze steevast hun armen op slot zetten om dat te compenseren. Dat staat een goede communicatie met je paard in de weg en heeft een gespannen paard tot gevolg. Je kunt 100x tegen zo iemand zeggen dat hij z'n armen moet ontspannen, maar dat heeft weinig zin zolang hij niet leert om z'n balans op een andere manier te vinden.